پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
برندینگ

اهمیت ویژوال مرچندایزینگ در بازاریابی و ترندها + نمونه‌های داخلی و خارجی

مهسا طاهری مهسا طاهری
11 اسفند 1402
زمان مطالعه: 8 دقیقه
اهمیت ویژوال مرچندایزینگ در بازاریابی و ترندها + نمونه‌های داخلی و خارجی
زمان مطالعه: 6 دقیقه

هم اکنون به دنیای جذاب و خیره‌کنندهٔ تجارت بصری خوش آمدید! استراتژی Visual Merchandising در دنیای بازاریابی، نقش بی‌پایانی در جلب توجه مشتریان و بهبود تجربه خرید دارد که به طور گسترده توسط شرکت‌های خرده فروشی به ویژه در فروشگاه‌ها و مراکز خرید استفاده می‌شود. از ویترین‌های خیره‌کننده با طراحی‌های منحصربه‌فرد وبا چیدمان مناسب با رنگ‌های گرم گرفته تا استفاده از موسیقی آرامش‌بخش، محصولاتی که در قاب‌های نورانی به نمایش گذاشته شده‌اند، طراحی‌های منحصربه‌فرد و گیرا تنها برخی از عواملی هستند که مشتریان را برای ورود به یک فروشگاه در جستجوی خریدی فراموش‌نشدنی ترغیب می‌کنند.

تحریک کنجکاوی و مجذوب کردن افرادی که از کنار ویترین فروشگاه می‌گذرند آسان نیست و اینجاست که تمام پویایی‌ها و فعالیت‌های این استراتژی فروش وارد عمل می‌شود.

ویژوال مرچندایزینگ یعنی چه؟

تجارت بصری و یا به اصطلاح (Visual Merchandising) یک استراتژی بازاریابی است که در آن خرده‌فروشان از فضای خود برای چیدمان کالا به گونه‌ای استفاده می‌کنند که توجه خریداران را به خود جلب کند. تجارت بصری به معنای مرتب کردن، تبلیغ و نمایش محصولات به گونه‌ای است که مشتریان به خرید محصول آنها رغبت پیدا کنند.

عناصر مهم ویژوال مرچندایزینگ

ویترین

طراحی قدرتمند ویترین فروشگاه این امکان را به شما می دهد تا با سایر رقبای خود متمایز شوید و همچنین اولین چیزی که باعث جلب نظر مشتری می‌شود ویترین جذاب یک فروشگاه است. چرا که شما نه تنها کالاها و محصولات را نشان می‌دهید، بلکه جهانی زیبا و منحصر به فرد را برای مشتریانتان به وجود می‌آورید. اینجاست که ویترین شما دعوتنامه‌ای است که مشتریان را به خود جذب می‌کند و این جذابیت بصری عامل ورود مشتری به فروشگاه است.

چیدمان و طراحی داخلی فروشگاه

یکی از عوامل مهمی که می‌تواند مشتری را  برای طولانی تر ماندن و خرید از فروشگاه ترغیب کند نوع چیدمان و جذابیت قرار گرفتن کالاها و همچنین طراحی داخلی جذاب فروشگاه است که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که از جمله تاثیرات قابل مشاهده آن بر رفتار مصرف‌کننده می‌توان به وفاداری مشتری به برند و محصول اشاره کرد.

برای درک بهتر مفهوم ویژوال مرچندایزینگ و اهمیت آن در جذب و نگهداری مشتری یک مثال میزنیم، فرض کنید در خیابان پر از هیاهو، یک ویترین فروشگاه به چشمتان جذاب می‌آید، با چیدمان هوشمندانه و رنگهای جذاب، شما را به سمت خود جذب می‌کند وقتی وارد فروشگاه می‌شوید، با موسیقی آرامش‌بخش و فضای آرام و دلنشین، حس خاصی به شما دست می‌دهد. حتی ناخودآگاه، بعد از بازدید از فروشگاه کالاهایی را که نیاز نداشته‌اید و در فکر خرید آن نبودید خریداری کرده‌اید.

 اینجاست که ویژوال مرچندایزینگ، همه این اتفاقات را با هوش و استراتژی دقیق به وجود می‌آورد. جزئیات کوچکی چون رنگ‌ها، صداها، و حتی عطرها، حواس شما را به سمت محصولات می‌کشانند. این هنر فراتر از یک استراتژی بازاریابی است.

در عالم مارکتینگ امروز، مطالعه رفتار مشتریان، تجسم احساسات آنها و تلاش برای بهبود تجربه خرید از اهمیت بالایی برخوردار است. این همه تداوم و هماهنگی بین جزئیات درون فروشگاه، از تحقیقات روانشناسی مشتری گرفته تا ارائه تجربه خریدی جذاب و موثر، به بهبود نتایج فروش کمک می‌کند.

تاثیر ویژوال مرچندایزینگ گروه برندهای درسا

یکی از نمونه‌های ویژوال مرچندایزینگ در ایران می‌توان به درسا اشاره کرد که با چیدمان جذاب در ویترین مغازه‌های خود و همچنین محیط داخلی فروشگاه مورد توجه مشتری قرار می‌گیرد.

تاثیر ویژوال مرچندایزینگ در فروشگاه‌های هایپر استار

فروشگاه‌های زنجیره‌ای هایپر استار در ایران یک نمونه موفق ویژوال مرچندایزینگ هستند، زیرا وقتی مشتری وارد فروشگاه می شود با یک محیط مرتب که همه‌ی اجناس در قفسه‌ها  بر اساس رنگ‌های متنوع و اصولی چیدمان شده است و کالا‌های مصرفی مورد نیاز مشتری به ترتیب در قفسه‌ها جوری قرار گرفته است که مشتریان به راحتی کالاهای مورد نیاز خود را پیدا می‌کنند. به طور مثال کنار قفسه‌ی ماکارونی می‌توان رب گوجه فرنگی را دید و وقتی مشتری در حال خرید محصول است محصولات مرتبط با کالای مورد نیاز خود را می‌بیند و احتمال خرید کالاهای دیگر بالا می‌رود و اینجاست که یک حس خوب از خرید برای مشتری ایجاد می‌شود.

تاثیر ویژوال مرچندایزینگ در فروشگاه ایکیا

در اینجا یک نمونه موفق از ویژوال مرچندایزینگ را در فروشگاه‌های زنجیره‌ای ایکیا مثال میزنیم:

در این داستان جذاب، ایکیا با تدبیری بی‌نظیر، فلسفه‌ی برند خود را بر کشف کردن گذاشته است. هر زمان که به این فضای خلاق و آراسته وارد می‌شویم، ما دنبال ماجراجویی و کشف هستیم. چیدمان این فروشگاه به گونه‌ای طراحی شده است که تمامی کالاها با هماهنگی کامل در کنار یکدیگر در جای مناسب خود قرار گرفته‌اند. این ساز‌وکار باعث می‌شود مشتریان به سرعت کالاهای موردنظر خود را پیدا کنند بدون اینکه وقت خود را در آشفتگی مغازه سپری کنند.

یکی از نقاط قوت این استراتژی، این است که هر محصول در دید مشتری قرار دارد و نیاز به تجسم آن در شرایط مشابه ندارد. فضای مرتب و خلاقانه ایکیا باعث می‌شود مشتریان نه تنها احساس اطمینان از خرید کرده‌اند بلکه از فرصت‌های جذاب و هیجان‌انگیز برای خرید کالاهای دیگر هم بهره‌مند شوند.

این تجربه حرکت در داخل فروشگاه را به یک سفر هیجان‌انگیز تبدیل می‌کند، جایی که مشتری کمتر به عقب بازمی‌گردد و به جای آن، با هیجان به سمت جلو حرکت می‌کند. این سازوکار باعث شده تا خرید برای مشتری هیجان‌انگیز شود و به او احساس لذت و رضایت می‌دهد. ایکیا، جهانی از خلاقیت و هیجان خرید!

نحوه ویژوال مرچندایزینگ به صورت آنلاین

در حال حاضر تجارت بصری برای تقویت شهرت برند کسب‌وکارها، به ویژه کسب‌وکارهای آنلاین، ضروری است. دلایلی که کسب‌وکارها را به انتخاب فروش انحصاری آنلاین یا تکمیل یک فروشگاه فیزیکی با پلتفرم تجارت الکترونیک سوق می‌دهد، در درجه اول جستجو برای دیده شدن بیشتر و نیاز به گسترش پایگاه مشتریان خود برای دستیابی به درآمد و درآمد بالاتر و قابل توجه‌تر است.

از سوی دیگر، فناوری دیگر مانند گذشته مشکل ساز نیست. ابزارها و راه حل‌های متعددی برای ایجاد و طراحی فروشگاه اینترنتی تنها در چند مرحله، با هزینه‌های بسیار مقرون به صرفه و گرافیکی جذاب وجود دارد.

با ظهور فروشگاه‌های آنلاین از آنجا که مشتری به طور مستقیم با محصول در ارتباط نیست سردی در روابط با مشتریان ایجاد شده است. آنها اکنون رو به صفحه نمایش هستند و تمایل کمتری به خرید دارند. بنابراین جذب این مشتریان سخت‌تر و چالش برانگیزتر شده است.

در این مورد، Visual Merchandising می تواند این شکاف به وجود آمده را با جذاب کردن فروشگاه های اینترنتی همانند فروشگاه فیزیکی برای مشتری رضایت‌بخش کند.

همان طور که می‌دانید امروزه مردم ترجیح می دهند خرید خود را به صورت آنلاین انجام دهند بنابراین اهمیت ویژوال مرچندایزینگ اینجا بیشتر نشان داده می‌شود اگر استراتژی‌های اتخاذ شده و همه عناصر حسی با هم هماهنگ باشند، مشتریان حاضر به خرید از فروشگاه آنلاین می‌شوند.

دلایلی که مردم اغلب خرید آنلاین را ترجیح می‌دهند، سادگی و سرعت خرید بدون ترک کاناپه در خانه است. مهمتر از آن، درگیر شدن در تجربیات جالب، سرگرم‌کننده و بازی است که هدف آن تحریک بخش ناخودآگاه و مرتبط با لذت روان انسان است.

فروشگاه آنلاین ایکیا و ویژوال مرچندایزینگ

فروشگاه آنلاین Ikea نیز از ویژوال مرچندایزینگ برای بهتر نشان دادن محصولات خود از طریق  اپلیکیشن موبایل توانسته محصولات را در فضای واقعی برای مشتری قابل مشاهده قرار دهد تا مشتری بتواند با تجسم آن محصول در فضای واقعی خود خرید مناسب و مطمئنی داشته باشد.

ویژوال مرچندایزینگ و مارکتینگ

ویژوال مرچندایزینگ و مارکتینگ، به عنوان دو پرچمدار اساسی در پیشبرد توسعه کسب‌وکار، نیازمند یک هماهنگی خیره‌کننده هستند. ویژوال مرچندایزینگ، با زیبایی و خلاقیت در طراحی و اجرای استراتژی‌های بصری، هدف خود را در جذب مشتریان و ایجاد شناخت برند در ذهن آنها محقق می‌کند. در عین حال،وظیفه‌ی مارکتینگ این است که با برنامه‌ریزی دقیق و اجرای استراتژی‌های بازاریابی، به تحقیق، جذب و نگه‌داشتن مشتریان و افزایش فروش محصولات و خدمات بپردازد. وجود این دو عنصر در کنار هم هر کدام با نقش ویژه‌ای، پایه‌های بنیادی را برای رشد پایدار و موفقیت کسب‌و‌کار فراهم می‌کنند. هماهنگی بین ویژوال مرچندایزینگ و مارکتینگ به این صورت است که ویژوال مرچندایزر با طراحی و اجرای استراتژی‌های بصری، مشتریان را به سمت برند جلب می‌کند، در حالی که مارکتینگ باید  با تحقیق و برنامه‌ریزی استراتژی‌های بازاریابی، از این جذب مشتریان به نفع کسب‌وکار بهره ببرد و به افزایش فروش محصولات و خدمات کمک کند. در واقع، این همکاری بین دو زمینه، به جذب و نگه‌داشتن مشتریان و ارتقاء فروش به نحوی موثر واکنش نشان می‌دهد.

بخش هایی که مارکتینگ و ویژوال مرچندایزینگ باید با هم همکاری کنند

  • هماهنگی در استراتژی های بازاریابی
  • هماهنگی در برندینگ
  • هماهنگی در تکنولوژی
  • هماهنگی در استفاده از رسانه
  • هماهنگی در تحلیل داده
  • شناخت مناسب از مشتری
  • بهبود تجربه مشتری
  • تحلیل رقبا

سخن پایانی

با توجه به مطالب گفته شده می‌توان گفت امروزه هر برندی برای موفقیت چه در زمینه‌ی فروش حضوری و چه فروش آنلاین باید در مارکتینگ باید ویژوال مرچندایزینگ اهمیت بدهد و همچنین می‌دانیم مرچندایزینگ بر هویت برند تمرکز دارد و طراحی درست و زیبا محیط محصول در جذب مشتریان و نگهداری آن تاثیر بسزایی دارد.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
مهسا طاهری
مهسا طاهری
نویسنده محتوا با 13 سال سابقه تدریس، عاشق چالش‌ و پیشرفت هستم. همیشه به دنبال یادگیری و به‌روز شدن در زمینه‌های مختلف برای ارتقاء مهارت‌ها و توانمندی‌هایم هستم. از تجربه‌های تدریسم، ارزش آموزش و افزودن ارزش به زندگی دیگران را درک کرده‌ام. علاقه دارم تا با توانمندی در نوشتن، دانش و تجربیاتم را با دیگران به اشتراک بگذارم و از این راه به موفقیت و تغییر مثبت در زندگی افراد کمک کنم.
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in

محسن خراسانی
محسن خراسانی

ممنون از مطالب، لطفا خلاصه تر بنویسید.

پلاتین