پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
بازاریابی محتوایی گزارش‌ها

واحدهای بازاریابی چگونه از هوش مصنوعی بهره می‌گیرند؟ مدیران بازاریابی پاسخ داده‌اند

مهدیه اسماعیلی مهدیه اسماعیلی
28 مرداد 1403
زمان مطالعه: 7 دقیقه
واحدهای بازاریابی چگونه از هوش مصنوعی بهره می‌گیرند؟ مدیران بازاریابی پاسخ داده‌اند
زمان مطالعه: 6 دقیقه

هوش مصنوعی از زمان بروز خود انقلاب بزرگی در صنایع مختلف به وجود آورده است. صنعت تبلیغات و بازاریابی نیز از این قاعده مستثنی نبود. بازاریابی هوش مصنوعی (AI) با ظهور ابزارهای بازاریابی هوشمند و هوش مصنوعی مولد مانند ChatGPT نقش مهمی ایفا می‌کند و فرصت‌های فراوانی را برای تیم‌های بازاریابی ایجاد می‌کند. آیا کسب‌وکارهای ایرانی در واحدهای مارکتینگ از هوش مصنوعی استفاده می‌کنند؟

بازاریابی هوش مصنوعی فناوری‌های هوش مصنوعی را با داده‌های تجربه مشتری و برند ترکیب می‌کند تا بینش بسیار دقیقی را در مورد سفر مشتری و روند بازار ارائه دهد. فناوری‌های هوش مصنوعی مانند پردازش زبان طبیعی (NLP) و یادگیری ماشین (ML)، تجزیه و تحلیل احساسات و سایر موارد تصمیم‌گیری را هدایت می‌کنند، در نتیجه می‌توانید از رقبا پیشی گرفته و برای چالش‌های یک بازار پویا آماده شوید.

۴۵ درصد اقتصاد جهانی تا سال ۲۰۳۰

براساس داده‌های zionmarketresearch بازاریابی مبتنی بر هوش مصنوعی قرار است تا سال ۲۰۳۰، ۴۵ درصد از کل اقتصاد جهانی را در اختیار گرفته و به ۷۲ میلیارد دلار می‌رسد. این امر به روش‌های مختلفی مانند بهبود محصول مبتنی بر داده، خدمات شخصی‌سازی شده و تأثیرگذاری بر تقاضای مصرف کننده نمود پیدا می‌کند.

در کشور ما نیز مدتی است که از هوش مصنوعی در بخش‌های مختلف یک کسب‌وکار استفاده می‌شود. همچنین قسمت‌های مختلف در واحد مارکتینگ نیز از این تکنولوژی بهره می‌برند. در همین رابطه با تعدادی از مدیران مارکتینگ درباره میزان استفاده از آن‌ها از هوش مصنوعی در واحدشان گفتگو کرده‌ایم.

هلدینگ آواکتان در صنعت مدوفشن چگونه از هوش مصنوعی بهره می‌برد؟

محمد میرزایی، معاون بازاریابی هلدینگ آواکتان درباره استفاده از هوش مصنوعی در واحد مارکتینگ، گفت: «ما از این تکنولوژی در ساخت محتوا، مارکتینگ اتومیشن، ارتباط با مشتریان و تحلیل دیتا استفاده می‌کنیم.»

او ادامه داد: «در تولید محتوای متنی، AI به ما کمک می‌کند تا محتوای متنی برای وب‌سایت، وبلاگ و شبکه‌های اجتماعی را سریع‌تر و با کیفیت بالاتر تولید کنیم. ChatGPT و Cloud بیشترین استفاده را در این مورد دارند. همچنین از هوش مصنوعی برای ایجاد و ویرایش تصاویر و ویدئوها استفاده می‌کنیم. این شامل طراحی گرافیکی، تولید محتوای بصری منحصر به فرد و حتی ایجاد تصاویر تعاملی می‌شود که تجربه کاربری بهتری فراهم می‌کند. میدجرنی و هوش مصنوعی ادوبی بیشترین استفاده را دارند.»

محمد میرزایی

او همچنین اشاره کرد: «پروژه اتومیشن با کمک هوش مصنوعی چند ماهی است که استارت خورده و در حال پیاده‌سازی‌های نهایی است. وظایف تکراری و زمان‌بر مارکتینگ را با کمک هوش مصنوعی مدیریت خواهیم کرد. این شامل ارسال ایمیل‌های تبلیغاتی، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و حتی اجرای کمپین‌های تبلیغاتی به صورت خودکار و بهینه است. ما همچنین در حال اجرای پروژه‌ای هستیم که از هوش مصنوعی برای بهبود ارتباط با مشتریان استفاده می‌کند. این پروژه شامل استفاده از چت‌بات‌ها و سیستم‌های پاسخگویی خودکار است که به سوالات و نیازهای مشتریان به صورت سریع و دقیق پاسخ می‌دهند. به زودی این پروژه را رونمایی خواهیم کرد. ضمن اینکه ما در حال اجرای پروژه تحلیل دیتا از طریق هوش مصنوعی هستیم تا با پیدا کردن الگوها و روندهای مهم مشتریان و بازار، خدمات بهینه‌تری ارائه دهیم. با توجه به مهم بودن دیتای مشتریان ما این موضوع را با جدیت و دقت بالا پیگیری می‌کنیم تا شاهد سواستفاده از دیتا نباشیم و امنیت آنها حفظ شود.»

مارکتینگ اسنپ‌فود چگونه از هوش مصنوعی بهره می‌برد؟

مهدی حبیبی، معاون بازاریابی اسنپ‌فود نیز درباره استفاده از هوش مصنوعی توضیح داد: «تیم marketing insitght که ماهیت دیتایی دارد، برای برخی نیازمندی‌هایش از Chat GPT برای گرفتن کد پایتون یا فرمول‌نویسی در اکسل کمک می‌گیرد. تیم محتوا نیز بعضا برای کپی رایتینگ ممکن است از Chat GPT استفاده کند. تیم سوشال‌مدیا برای کلندر سوشال ممکن است از Chat GPT ایده گرفته و موضوعات متناسب با بیزنس و مطابق با بنچ مارک‌ها را در بیاورد. تیم گرافیک بعضی تصاویر رو به کمک ابزار هوش مصنوعی این حوزه مثل Dall.E تولید می‌کند. خیلی از تیم‌ها برای ساخت ارائه‌های خود و گزارش‌های روتین، ممکن است از Chat GPT کمک بگیرند که ساختار اولیه ارائه اماده شده و در وقت صرفه جویی کنند.»

مهدی حبیبی

علی‌بابا به دنبال توسعه AI در CDP داخلی

آرش خسرویان، مدیر ارشد بازاریابی علی‌بابا نیز با اشاره به اینکه این مجموعه مدتی است تحقیق و توسعه درخصوص هوش مصنوعی را آغاز کرده است، گفت: «ما از سال گذشته تحقیق و توسعه در خصوص تکنولوژی‌های پایه هوش مصنوعی را در بخش‌های مختلف تیم بازاریابی شروع کردیم و همچنین از امکانات پایه ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی که در ابزارهایی مثل گوگل ادز وجود داشت استفاده می‌کردیم. در حال حاضر در بخش تولید محتوای متنی و تصویری این تکنولوژی‌ها را اضافه و به بهره‌برداری جدی رساندیم. به طور مثال در تولید محتوای اولیه، اتود کردن و بعضی ایده‌پردازی‌ها از هوش مصنوعی استفاده می‌کنیم. گام بعدی ما، توسعه این تکنولوژی‌ها در CDP داخلی علی‌بابا ست که تارگتینگ و افزایش میزان شخصی‌سازی روی ارتباط با کاربرها را تسهیل می‌کند.»

آرش خسرویان

استفاده از AI در ویژوال کمپین‌ها توسط کالین

حسام یزدخواستی، مدیر مارکتینگ کالین در این باره توضیح داد: «در تیم محتوا و مارکتینگ ما بچه‌ها موظف هستند که جدیدترین ابزارهای هوش مصنوعی در حیطه کاری خود را بشناسند و از آن استفاده کنند. در تولید متن، عکس وحتی در بعضی پروژه‌ها صداهای مختلفی که میخواستیم را تولید کردیم. در تبلیغات نیز در نیمه اول ۱۴۰۲ از این ابزار استفاده کردیم و با استفاده از هوش مصنوعی تصاویر مردم هنگام دیدن محصولاتمان را بازسازی کردیم. امسال نیز با کمپین «کالین باشه تو هم باشی» تصاویری با استفاده از هوش مصنوعی میدجرنی طراحی شد و تعداد زیادی تصویر تولید شد.»

حسام یزدخواستی

هوش مصنوعی و رویکرد داده‌محور بازاریابی در دیجی‌پی

محمدحسن فرازمند، مدیر مارکتینگ دیجی‌پی نیز پیرامون استفاده از هوش مصنوعی گفت: «طی یک سال اخیر، هوش مصنوعی به عنوان یک ابزار کلیدی در زمینه‌های مختلف سازمانی توسعه یافته و نقش مهمی در رویکرد داده‌محور بازاریابی ایفا کرده است. تیم مارکتینگ دیجی‌پی با بهره‌گیری بهینه از ابزارهای هوش مصنوعی در فعالیت‌های خود در حوزه‌های مختلف از آن استفاده کرده است. در حال حاضر، تیم مارکتینگ دیجی‌پی از ابزارهای هوش مصنوعی در سه بخش استفاده می‌کند: تحلیل رفتار کاربر، طراحی‌های بصری و تحلیل روند شبکه‌های اجتماعی. به عنوان مثال، با بهره‌گیری از تکنیک‌های یادگیری ماشین برای دسته‌بندی کاربران و پیش‌بینی رفتار آن‌ها، توانسته‌ایم نرخ تبدیل و بازگشت مشتری را به‌طور موثری بهبود دهیم.»

او ادامه داد: «همچنین، با استفاده از مدل‌های هوش مصنوعی LLM در مدیریت و تولید محتوا، طبقه‌بندی مخاطبان، SEO و تبلیغات، توانسته‌ایم به‌طور بهینه‌تری در بخش بازاریابی فعالیت کنیم. از طرف دیگر، در استودیو دیزاین دیجی‌پی، از هوش مصنوعی برای تسریع و ارتقای فرآیند طراحی بصری در سطوح مختلف بهره می‌بریم. ابزارهایی مانند ادوبی فایرفلای، مایکروسافت دیزاینر، دال‌ای و میدجرنی در این زمینه به کار گرفته شده‌اند. استفاده از هوش مصنوعی تنها به دپارتمان مارکتینگ دیجی‌پی محدود نمی‌شود و بخش‌های مختلف سازمان نیز از این ابزار کاربردی بهره‌مند شده‌اند. به عنوان مثال، در مرکز تماس دیجی‌پی، ابزارهای هوشمندسازی به نحوی نوین به پشتیبانی کمک می‌کنند. با به‌کارگیری سیستم‌های هوشمند پاسخ‌دهی، مرکز تماس توانسته است با تعداد پرسنل کمتر، خدمات و پشتیبانی سریع‌تر و بهتری به مشتریان ارائه دهد.»

محمدحسن فرازمند

مدیر مارکتینگ دیجی‌پی همچنین توضیح داد: «در حوزه اعتبارسنجی، پیش از این ارائه تسهیلات به اشخاص حقیقی و کسب‌وکارهای خرد عمدتا بر پایه وثیقه‌های سنتی و داده‌های محدود انجام می‌شد. اما اکنون، با استفاده از هوش مصنوعی، دیجی‌پی قادر است رتبه‌های اعتباری معتبرتری به افراد تخصیص دهد. این ارزیابی‌ها به‌طور گسترده‌تری به علایق، سوابق کاری و داده‌هایی که مستقیما به رفتار اعتباری مرتبط نیستند، انجام می‌شود.»

استفاده از هوش مصنوعی درمیان واحدهای مارکتینگ کسب‌وکارهای ایرانی محبوبیت بالایی دارد. با این حال مشکلاتی مانند مانند تحریم و فیلترینگ باعث شده تا موانع زیادی در مسیر بازاریابان ایرانی در استفاده از هوش مصنوعی قرار بگیرد.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
مهدیه اسماعیلی
مهدیه اسماعیلی
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in

علی رودی
علی رودی

سلام من سایت دادم و در mlm کار میکنم چطور بهرمند بشم از هوش مصنوعی

پلاتین