پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار تبلیغات آنلاین و E-CRM گزارش‌ها

گزارش 1401 متریکس منتشر شد: «نرخ 2 برابری وقوع تقلب در بازی‌ها نسبت به برنامه‌ها»

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
25 تیر 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه
گزارش 1401 متریکس منتشر شد: «نرخ 2 برابری وقوع تقلب در بازی‌ها نسبت به برنامه‌ها»
زمان مطالعه: 5 دقیقه

متریکس یک پلتفرم آنالیز تبلیغات موبایلی است که کسب‌و‌کارها با استفاده از آن می‌توانند عملکرد کمپین‌های تبلیغاتیشان را بر اساس داده‌های واقعی و در قالب گزارش‌هایی شفاف، رصد و باهم مقایسه کنند. درواقع کسب‌و‌کارها با رصد و اندازه‌گیری شاخص‌های بازاریابی موبایلی (مانند تعداد نصب اپلیکیشن، تعداد کاربران فعال و ..)، می‌توانند میزان موفقیت کمپین‌های بازاریابی‌شان را بسنجند و متوجه شوند که نتیجه‌ی این کمپین‌ها چقدر به اهداف و KPIهای تیم‌شان نزدیک بوده‌ است.

مثلا شاخصی مانند تعداد دانلودهای اپلیکیشن، به اندازه‌گیری میزان دسترسی و محبوبیت یک اپلیکیشن کمک می‌کند، یا تعداد کاربران فعال و میانگین زمان نشست کاربران در یک اپلیکیشن، درباره میزان ارتباط کاربرانتان با اپلیکیشن شما اطلاعاتی را ارائه می‌دهد.

در این گزارش آمده است در سال گذشته بیش از ۱۰۰۰ اپلیکیشن منتشر شده در استورهای معتبر، از متریکس استفاده کرده‌اند که یک سوم آن‌ها را اپلیکیشن‌های بازی، و دو سوم آن‌ها را برنامه‌ها تشکیل داده‌اند.

متریکس گزارشی منتشر کرده است که نحوه‌ی عملکرد شبکه‌های تبلیغاتی و آمار مربوط به رفتار کاربران موبایلی را بر اساس ۲۲۵ میلیون نصبی که متریکس در سال ۱۴۰۱ شمارش کرده، نشان می‌دهد. بخش‌هایی از این گزارش را در ادامه می‌خوانیم. فایل کامل گزارش را می‌توانید از اینجا مطالعه کنید.

نسبت نصب‌های ارگانیک و غیرارگانیک

نزدیک به ۹۰ درصد از نصب‌های بازی‌ها در سال ۱۴۰۱ به صورت ارگانیک رخ داده، این در حالی است که در دسته‌بندی برنامه‌ها، نصب‌های ارگانیک ۸۰ درصد از کل نصب‌ها را تشکیل داده‌ است.

نصب ارگانیک: نصبی که از طریق تبلیغات به دست نیامده و کاربر به صورت ارگانیک اقدام به نصب اپلیکیشن کرده است.
نصب غیرارگانیک: نصب‌هایی که از طریق تبلیغات به دست آمده است.

نرخ تبدیل کلیک به نصب

شبکه‌های تبلیغاتی در تبدیل کلیک به نصب در دسته‌بندی برنامه‌ها بهتر از بازی‌ها عمل کرده‌اند؛ زیرا طبق آمار متریکس، در سال ۱۴۰۱ در دسته‌ی برنامه‌ها ۲ درصد از کل کلیک‌ها منجر به نصب اپلیکیشن شده‌اند، در حالی که نرخ تبدیل کلیک به نصب در بازی‌ها ۱/۵ درصد بوده است.

نرخ تبدیل کلیک به نصب در دسته‌بندی برنامه‌ها

با توجه به نمودار پایین، اپلیکیشن حوزه‌ی “ابزار” در دسته‌بندی برنامه‌ها، بیشترین نرخ تبدیل کلیک به نصب را داشته‌ است.

نرخ تبدیل کلیک به نصب در دسته‌بندی بازی‌ها

با توجه به نمودار پایین، اپلیکیشن‌های حوزه‌ی “کودکانه و رانندگی” در دسته‌بندی بازی‌ها، بیشترین نرخ تبدیل کلیک به نصب را داشته‌اند؛ یعنی تبلیغات در این نوع اپلیکیشن‌ها کارآمد بوده است.

میزان تعامل کاربران با اپلیکیشن‌های مختلف

میزان تعامل کاربران در دسته‌‌بندی بازی‌ها بیشتر از برنامه‌ها بوده است؛ به این معنا که کاربران علاوه‌بر تعداد سشن بیشتر، مدت زمان طولانی‌تری هم داخل اپ‌های بازی‌ می‌مانند. این میزان به طور میانگین حدود 11 سشن به طول 6 دقیقه می‌باشد

سشن: منظور از سشن، یک بازه زمانی است که طی آن کاربر با اپلیکیشن تعامل می‌کند، یعنی وقتی کاربری اپلیکیشن را باز می‌کند و می‌بندد به عنوان یک سشن شمرده می‌شود.

سهم هر دسته از مجموع تعداد نصب‌های بازی‌ها

در دسته‌ی بازی‌ها، بیشترین تعداد نصب ایجاد شده متعلق به اپلیکیشن‌های حوزه‌ی “تفننی و کلمات” بوده است (در مجموع بیش از ۶۰ درصد از کل نصب‌ها را تشکیل داده‌اند).

نرخ تقلب در برنامه‌ها و بازی‌ها

در سال ۱۴۰۱، تقلب در اپلیکیشن‌های دسته‌ی بازی‌ ۲/۳۵  درصد و در برنامه‌ها ۱/۰۸ درصد بوده است و این یعنی وقوع تقلب در بازی‌ها تقریبا بیشتر از ۲ برابر برنامه‌ها بوده است.

سهم انواع تقلب شناسایی شده

بیشترین تقلب شناسایی شده در نصب اپلیکیشن‌ها در سال ۱۴۰۱، از نوع تعامل غیرعادی کاربر با اپلیکیشن (Too Many Engagement) بوده است؛ این نوع تقلب زمانی اتفاق می‌افتد که در گزارش‌های اپلیکیشن، منابع تبلیغاتی مختلف یک کلیک یکسان را چندین بار پیش از یک نصب ارسال کنند.

نرخ تقلب به ازای دسته‌بندی‌های برنامه

در برنامه‌ها، بیشترین تقلب رخ داده شده، در اپلیکیشن‌های حوزه‌ی “سرگرمی و بهره‌وری”، و کمترین آن مربوط به “مراجع و عکاسی” بوده است.

نرخ تقلب به ازای دسته‌بندی‌های بازی

در سال 1401 در دسته‌ی بازی‌ها، بیشترین تقلب رخ داده شده در اپلیکیشن‌های حوزه‌ی “کلمات و استراتژی” بوده است.

سهم شبکه‌های تبلیغاتی در نصب‌های غیرارگانیک

در سال ۱۴۰۱، سهم نصب‌های غیرارگانیک گوگل‌ادز بین شبکه‌های تبلیغاتی فعال در ایران، به ۲۹/۵ درصد کاهش پیدا کرده است! در حالی که سهم این شبکه تبلیغاتی در سال گذشته چیزی حدود ۴۰ درصد بوده است. توجه: در این نمودار شبکه های تبلیغاتی برتر از نظر حجم تبلیغات آمده و از شبکه‌های تبلیغاتی با سهم کوچکتر صرف نظر شده است.

توزیع اپراتورهای تلفن همراه بین کاربران

کاربران برای کار با اپلیکیشن‌ها، بیشتر از اینترنت اپراتورهای همراه اول (۵۱%) و ایرانسل (۴۱%) استفاده کرده‌اند.

سهم برند دستگاه‌ها و نسخه‌های مختلف سیستم عامل اندروید مورد استفاده‌ بین کاربران

بیشتر کاربران اپلیکیشن‌ها (۶۲ درصد)، از گوشی‌‌های سامسونگ استفاده می‌کنند و نسخه‌ی سیستم عامل بیش از ۳۵ درصد کاربران اپلیکیشن‌های اندرویدی، ۱۱ بوده است.

برای خواندن گزارش کامل سال 1401 متریکس، به این لینک مراجعه کنید.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in

پلاتین