پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

امکان جدیدی از ادتریس: «تفکیک نصب اپلیکیشن‌ها بر اساس کلیدواژه‌‌های سرچ Google»

مرجان عبدی مرجان عبدی
2 شهریور 1401
زمان مطالعه: 7 دقیقه
امکان جدیدی از ادتریس: «تفکیک نصب اپلیکیشن‌ها بر اساس کلیدواژه‌‌های سرچ Google»
زمان مطالعه: 6 دقیقه

کلمات کلیدی! مفهومی که اکثرا هنگام شنیدن آن، صفحات سرچ گوگل و یا موتورهای جست‌وجو را به خاطرمان متبادر می‌کند. اگر فردی فعال در حوزه‌ مارکتینگ باشید حتما با مفهوم سئو و یا همان بهینه‌سازی موتور‌های جست‌وجو آشنا هستید. اگر به عنوان یک مارکتر در حوزه‌ موبایل مارکتینگ و بالاخص در حوزه‌ اپلیکیشن مشغول باشید و یا در این موارد مطالعه داشته باشید مفهومی تحت عنوان بهینه‌سازی در اپ استورها (App Store Optimization) و یا به اختصار ASO به گوشتان خورده است. حال ارتباط این دو مفهوم چه می‌تواند باشد؟ همانطور که می‌دانید یکی از راه‌های بهبود موتورهای جست‌وجو استفاده از کلمات کلیدی مناسب و بهبود جایگاه خود در رابطه با این کلمات است و باید ذکر کنیم یکی از راه‌های بهبود فروشگاه‌ اپ نیز بهبود کلمات کلیدی است!

اگر تا پیش از این تصور می‌کردید کلمات کلیدی فقط در راستای بهبود سایت شما کاربرد دارند، در ادامه‌ این نوشتار با ما همراه باشید تا دریابیم کلمات کلیدی و گوگل چه نقشی در بهبود وضعیت اپلیکیشن‌ها دارند.

یکی از راه‌هایی که کاربران به نصب یک اپلیکیشن می‌پردازند سرچ کردن از طریق گوگل است و این دقیقا همان نقطه‌ایست که کلمات کلیدی برای صاحبین اپلیکیشن اهمیت پیدا می‌کنند، به عبارت دقیق‌تر وقتی کاربران داخل گوگل سرچ می‌کنند و از این مسیر به Google play رفته تا اپلیکیشن شما را دانلود نمایند، کلیدواژه سرچ‌شده توسط آن‌ها برای صاحبین اپلیکیشن بسیار حائز اهمیت است و این بدان معناست که هرچه رتبه‌ یک اپلیکیشن در کلمات کلیدی که میزان سرچ زیادی دارند و با اپلیکیشن مرتبط هستند بهتر باشد، احتمالا می‌تواند منجر به جذب کاربر بیشتری شود. میزان سرچ کلمه کلیدی در گوگل یعنی یک کلمه یا عبارت در یک بازه زمانی معین، چندین بار در گوگل سرچ شده است و مفهوم رتبه‌بندی بدان معناست که سایت شما در چندمین سطر از نتایج نمایش داده می‌شود.

حال اگر قابلیتی وجود داشته باشد که بتوان از طریق آن آمار نصب‌های ارگانیکی که از گوگل‌سرچ اقدام به جست‌وجو و نصب اپلیکیشن کرده‌‌اند را دریافت کرده و تحلیل کرد، چه اتفاقی می‌افتد؟ این قابلیت چه فایده‌ای دارد؟

  • امکان بهبود SEO سایت و لندینگ پیج بر اساس کلمات با بازدهی بیشتر
  • امکان یافتن کلمات کلیدی مناسب برای کمپین‌های Google Ads
  • امکان بهینه‌سازی صفحه اختصاصی اپلیکیشن داخل استورهای مختلف
  • امکان دریافت بینش از کلمات کلیدی پربازده‌تر
  • بررسی پتانسیل ایجاد ترافیک یک کلمه
  • اطلاع از میزان سختی کلمه و رقابتی بودن آن
  • مشخص شدن اینکه آیا این یک کلمه کلیدی فصلی (مربوط به زمان خاصی از سال) است یا خیر
  • می‌توان با فرض سرمایه‌گذاری روی این کلمه، تخمینی از ترافیک کلی سایت‌ را داشت

 طبق گفته ادتریس، از این پس این امکان در پنل ادتریس وجود دارد که آمار نصب‌های ارگانیکی که از گوگل سرچ اقدام به جست‌وجو کرده‌اند را به تفکیک کلمه کلیدی جست‌وجوشده مشاهده نمایید. قابل ذکر است که این نوع از تفکیک صرفا بر روی نصب‌های ارگانیکی که از Google play انجام می‌شود، انجام می‌گیرد و بدون دخالت روش‌های بازاریابی و تبلیغات، به دست کاربر می‌رسد و فهمیدن این موضوع می‎‌تواند برای صاحبین اپلیکیشن‌ها ذخیره کردن بودجه‌های تبلیغاتی باشد.

 قابلیت تفکیک کاربران بر اساس کلمات گوگل‌سرچ در پنل ادتریس

مشاهده آمار مربوط به کلمات کلیدی سرچ‌شده در تمامی صفحات با کلیک بر روی google organic و مشاهده‌ زیر لایه google search امکان‌پذیر است. در ادامه به شرح هر یک از این تحلیل‌ها به تفکیک می‌پردازیم:

در صفحه  Attribution>User Acquisition به تفکیک کلملات سرچ‌شده که منجر به نصب اپ شده‌ است، می‌توانید تعداد نصب، تعداد نصب مجدد و میزان بازدید از اپ خود را ببینید. دریافتن این نکته که چه کلمه‌ای باعث افزایش میزان نصب و ورود به اپ شما شده‌ است و چه کلمه‌ای کمترین میزان نصب برای اپ شما را داشته است می‌تواند به بهبود وضعیت سئو شما کمک کند.

همچنین در صفحه Attribution>User Acquisition>Event دریافت این مورد که کدام کلمات کلیدی سرچ‌شده منجر به تعداد ایونت بیشتر شده است، می‌تواند به شما کمک کند تا بتوانید دریابید کاربران معمولا با چه هدفی وارد اپ شما می‌شوند و کدام یک منجر به درآمد حاصل از آن ایونت شده است. تعداد انجام هر ایونت به تفکیک کلمات کلیدی سرچ‌شده در این صفحه قابل مشاهده است. چنانچه بخواهید درآمد حاصل از هرکدام را نیز مشاهده کنید، می‌توانید به صفحه Revenue مراجعه کنید.
فرض کنید که شما یک اپلیکیشن فروش کالا می‌باشید و این نیاز را دارید که بررسی کنید که:

  • اولا افرادی که از شما خرید می‌کنند چه کالایی را با چه ارزشی خریداری کرده‌اند و انواع مختلف تحلیل‌های رفتاری که ادتریس از آن کاربران رصد کرده‌ است را مشاهده کنید
  • دوما احتمالا برای شما اهمیت دارد بدانید که هر کدام از کلمات کلیدی که منجر به نصب اپ شده است، منجر به خریداری چه حجم از چه کالایی و با چه ارزش مالی‌ای شده‌اند.

در ادامه نیز برای تکمیل اطلاعات خود و به دست آوردن دیدگاهی جامع‌تر از گذشته نیاز خواهید داشت که انواع مختلف تحلیل‌های مالی را بر روی اطلاعات دریافتی مختلف انجام دهید که می‌توانید با استفاده از این قابلیت نیازهای فوق را مرتفع کنید.
لازم به ذکر است که می‌توانید در صفحه user acquisition اطلاعات فوق را هم در جدول و هم در نمودار مشاهده کنید. هنگام مشاهده اطلاعات در نمودار می‌توانید مقایسه بهتری از روند هر یک از کلمات کلیدی در هر روز داشته باشید. همچنین می‌توانید از تمامی اطلاعات گزارش‌گیری کنید.

تحلیل cohort

تحلیل بعدی مربوط به cohort است. همانطور که می‌دانید کوهورت به معنای دسته‌بندی رفتار کاربران بر اساس زمان می‌باشد. در صفحه کوهورت می‌توان تعداد افرادی که یک کلمه کلیدی خاص را سرچ کرده‌اند تا به اپ شما برسند و رفتاری مشابه مثل انجام یک ایونت خاص را انجام داده‌اند مشاهده کرد.

در صفحه retention cohort می‌توانید تعداد افرادی که پس از نصب با یک کلمه کلیدی خاص به اپ شما در همان روز یا روز‌های بعد سر زده‌‌اند را مشاهده کنید و متوجه شوید کیفیت کلمات کلیدی سرچ‌شده به چه صورت است و کدام کلمات منجر به بازگشت مشتری به اپ شما شده است.
صفحه کوهورت‌ها می‌تواند به شما در انتخاب کلمات کلیدی مناسب در کمپین‌های آینده کمک کند. کلمات کلیدی را می‌توان بر اساس این نکته که کدام کلمات کاربران وفادارتری را برای اپلیکیشن به همراه آورده‌ است انتخاب کرد.

در صفحه cohort >churn rate می‌توانید بر اساس کلمات کلیدی سرچ‌شده که منجر به نصب اپ شده است، دریابید چه تعداد از آن‌ها برنامه را در همان روز یا چند روز‌ پس از نصب پاک کرده‌اند. اپليكيشن‌ها هميشه دارای نرخ ريزش هستند، هميشه تعداد زيادی از کاربران هستند که کیفیت لازم برای بازگشت به اپلیکیشن را نمی‌یابند و در نتیجه آن را حذف می‌کنند. نرخ ریزش در مراحل مختلف معنای متفاوتی دارد، اما همواره معیار خوبی برای سنجش کیفیت اپلیکیشن است. لازم به ذکر است هم‌اکنون در صفحه cohort می‌توان اطلاعات فوق را به تفکیک کلمات کلیدی هم در جدول و هم در نمودار مشاهده کرد. هنگام مشاهده اطلاعات در نمودار می‌توانید مقایسه بهتری از روند هر یک از کلمات کلیدی در هر روز داشته باشید. همچنین می‌توانید از تمامی اطلاعات گزارش‌گیری کنید.

پنل آنالیز کاربر

صفحه Users>User Analysis حاوی اطلاعات مربوط به فعال بودن کاربران درون اپ به تفکیک کلمات کلیدی می‌باشد. در این صفحه نیز می‌توان میزان بازدید از اپ، میانگین مدت زمان ماندن در اپ و میانگین مدت زمان فعال بودن کاربر در روز، هفته و یا ماه را بر اساس کلمات کلیدی سرچ‌شده مشاهده کرد. می‌توان مقایسه کرد کدام کلمات کلیدی منجر به بیشترین و یا کمترین فعالیت کاربران درون اپ شما شده‌اند.

در پنل ادتریس در بخش custom table که مربوط به ساخت گزارشات شخصی‌سازی‌شده است نیز، می‌توانید آمارهای مربوط به کلمات کلیدی که منجر به نصب اپ شده‌است را به صورت یک‌جا در یک جدول مشاهده نمایید.

نحوه دسترسی

برای دسترسی به تفکیک نصب‌های ارگانیک بر اساس سرچ گوگل نیاز است که در هر صفحه از پنل ادتریس به زیرلایه ترکر ارگانیک مراجعه نمایید و مجددا بر روی زیر لایه google search google search google search google search کلیک نمایید. این مسیر در زیر به تصویر کشیده شده است:

پاکت
به اشتراک بگذارید:
مرجان عبدی
مرجان عبدی
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in

پلاتین