گزارش عملکرد 1401 علیبابا منتشر شد: «افزایش 63 درصدی قیمت هتلهای داخلی»
فهرست مطلب
علیبابا پلتفرم آنلاین خرید بلیط سفر و تورهای داخلی و خارجی است. این مجموعه در سال ۱۳۹۳ تاسیس شد و از شرکتهای مختلفی از جمله سفرهای علیبابا، جاباما، مدگو، جاران، سیمرغ، رامونا و… تشکیل شده است. علیبابا به تازگی گزارشی منتشر کرده است از عملکرد خود در سال ۱۴۰۱ و در آن به بررسی فعالیت خود،تغییرات و تحلیل رفتار کارابران، فراز و فرود سفرهای انجام شده توسط این پلتفرم و ارائهی دادههایی از قبیل پرداخته است.
دیام برد در این مطلب سعی کرده نکات برجسته این گزارش را گردآوری کند که در ادامه میخوانیم. شما میتوانید فایل کامل گزارش را از اینجا مطالعه کنید.
علیبابا در این گزارش قصه شروع فعالیت و گسترش خدمات خود را شرح داده است، اینگونه که در سال ۱۳۹۳ فعالیت خود را با با فروش اینترنتی بلیط پرواز داخلی آغاز کرد، و یک سال بعد از آن یعنی در سال ۱۳۹۴ فروش بلیطهای قطار را در وبسایت خود عرضه کرد. در سال ۱۳۹۵ علیبابا بلیط پرواز خارجی، امکان رزرو اقامتگاه و هتل را به خدمات خود اضافه کرد و در همین سال بود که اپلیکیشن خود را نیز به مخاطبان عرضه کرد و در پس آن تا سال ۱۳۹۹، امکان خرید بلیط اتوبوس و رزرو تورهای گردشگری هم به علیبابا اضافه شد.
همچنین براساس گزارش علیبابا، خدمات این مجموعه غیر از بلیط سفر و تور، شامل محصولات محتوایی گردشگری زیر نیز میشود:
- مجله گردشگری
- پادکست رادیو دور دنیا
- مجموعهکتاب سفر
- مسابقه سفرنامهنویسی (با عنوان هزارویکسفر)
- علیبابا پلاس (برای بهاشتراکگذاری تجربیات سفر)
نیمنگاهی به گردشگری جهان در سال ۲۰۲۲
بر اساس آمار سازمان جهانی گردشگری (UNWTO)، تعداد مسافران بینالمللی در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل ۲ برابر افزایش داشته و به ۹۰۰ میلیون گردشگر در سال رسیده است؛ با این وجود، این عدد تنها ۶۳درصد ارقام ثبتشده در دوران پیشاکروناست.
آمریکا، چین، آلمان، ژاپن و انگلیس بیشترین سهم از بازار گردشگری در جهان را به خود اختصاص دادهاند. آمریکا با ۱۹۰.۴ میلیون دلار و چین با ۱۵۴.۱ میلیون دلار بیشترین سهم را تصاحب کردهاند. گزارشهای جهانی در دسامبر ۲۰۲۲ نشان میدهد شرکتهای مسافربری آنلاین پیشرو در همین دو کشور جمع شدهاند، تا جایی که ارزش بازار Booking.com، Airbnb و Trip به ترتیب ۷۸.۱۷۱ ،۵۴.۱۳۷ و ۲۲.۰۷۶ میلیون دلار برآورد شده است.
۱۴۰۱ در یک نگاه
در این گزارش علیبابا اتفاقات مهم سال گذشته خود را اینگونه برمیشمارد:
- رونمایی از مسکات جدید علیبابا
- برگزاری دوره اول مسابقه «هزارویکسفر»
- امضای قرارداد انحصاری با فدراسیون جهانی فوتبال برای اخذ نمایندگی رسمی فیفا در ایران ویژه جام جهانی ۲۰۲۲
- رونمایی از محصول بیمه مسافرتی
- رونمایی از محصول تور گروهی
- رونمایی از محصول ویزا
- رونمایی از محصول سفرکارت (کارت هدیه سازمانی علیبابا)
درصد رشد فروش تعداد هر محصول در سال ۱۴۰۱ بهنسبت ۱۴۰۰
بیشترین رشد فروش در بین محصولات را اتوبوس با ۸۲ درصد دارد و در پی آن هتل خارجی با ۳۹ درصد و پرواز خارجی با ۳۶ درصد بیشترین درصد رشد در فروش را داشتهاند. پرواز داخلی با ۵ درصد در پایینترین جایگاه این نمودار قرار دارد.
میانگین و درصد رشد قیمت محصولات
قیمت هتلهای داخلی با افزایش ۶۳ درصدی نسبت به سال ۱۴۰۰، بیشترین افزایش قیمت را داشته است.
میزان حضور کاربران در وبسایت و اپلیکیشن
مقایسه خرید از وبسایت و اپلیکیشن
در سال ۱۴۰۱ سهم خرید کاربران از اپلیکیشن ۳۰ درصد کاهش داشته است.
تفکیک و تحلیل رفتار کاربران علیبابا
جنسیت
آقایان همانند سال گذشته درصد بیشتری از خریداران علیبابا را به خود اختصاص دادهاند.
بازه سنی
بیشتر از ۶۰ درصد کاربران علیبابا کمتر از ۳۴ سال سن داشتند.
گزارش نشان میدهد که زمان ناهار (حدود ساعت ۱۴) بیشترین خرید در ساعات شبانهروز اتفاق میافتد، و کمترین ساعات خرید هم حدود ساعت ۴ است.
پرخریدترین روزها به تفکیک محصول
خدمات جدید علیبابا
سال ۱۴۰۱ علیبابا از چهار محصول جدید رونمایی کرد:
- بیمه مسافرتی
- ویزا
- سفرکارت علیبابا (کارت هدیه سازمانی)
- تور گروهی علیبابا
مرکز پشتیبانی مشتریان
محصولات محتوایی علیبابا
مجله گردشگردی علیبابا
این مجله از سال ۱۳۹۴ به ارائه اطلاعات سفر و گردشگری مشغول است.
پربازدیدترین مطالب مجله
علیبابا پلاس
براساس گزارش منتشر شده، علیبابا پلاس پلتفرمی است که همسفران علیبابا و سایر مسافران میتوانند تجربههای متنی یا تصویری خود از هر جاذبه، شهر، رستوران، بازار و… را به اسم خودشان ثبت کنند و با یکدیگر همصحبت شوند.
در صورت تمایل میتوانید فایل کامل گزارش را از اینجا مطالعه کنید.
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in