پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار گزارش‌ها

گزارش على بابا از رفتار سفر مردم کشور: «دو برابر شدن بودجه سفر ایرانی‌ها در نیمه اول امسال»

مرجان عبدی مرجان عبدی
7 دی 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه
گزارش على بابا از رفتار سفر مردم کشور: «دو برابر شدن بودجه سفر ایرانی‌ها در نیمه اول امسال»
زمان مطالعه: 4 دقیقه

علی‌بابا به عنوان یکی از رهبران صنعت گردشگری کشور گزارشی منتشر کرده و در آن رفتار سفر جامعه در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بررسی کرده است و آمار تحلیل‌ها را به‌صورت مقایسه‌ای در کنار سال گذشته قرار داده‌ است.
این پلتفرم گردشگری در گزارش خود به این موضوع می‌پردازد که مردم در سفرهای خود بیشتر از چه الگوهایی پیروی می‌کنند.
در این مطلب نکات برجسته این گزارش را آورده‌ایم. شما می‌توانید در صورت تمایل
گزارش کامل را از اینجا بخوانید.

رشد کاربران و نوع خرید آنها

تعداد کاربران در سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۳۴.۷ درصد رشد داشته است. این یعنی مشتاقان به سفر بیشتر شده‌اند. اگر بخواهیم آمار مشتریان جدید را به تفکیک هر ماه در طول این دو سال مقایسه کنیم، در تیر ۱۴۰۰ و اردیبهشت‌ ۱۴۰۱ بیشترین تفاوت در جذب کاربر به چرخه سفر مشاهده شده است.

مردم چقدر برای سفر خود هزینه می‌کنند؟

می‌توان با مشاهده وضعیت فروش ریالی خدمات علی‌بابا، تعداد خرید و همچنین متوسط ارزش هر خدمت، تقریبی از هزینه‌ای که مردم برای رفت‌وآمد و اقامت خود در سفر دارند، به دست آورد. روند تعداد خرید و حجم فروش هر دو، تا مرداد ۱۴۰۱ روند صعودی داشته و بیشترین هزینه و تعداد خرید نیز در ماه‌های خرداد، تیر و مرداد بوده است و مردم تقریبا دو برابر مدت مشابه در سال گذشته برای سفرهای خود هزینه کرده‌اند.

میانگین ارزش سفارش‌ها در نیمه اول سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱

برای مثال میانگین هر سفارش پرواز داخلی ۱ میلیون تومان بوده است. بیشترین رشد قیمت را میانگین قیمت هتل داخلی داشته که دو برابر سال گذشته شده است.

پرواز داخلی: ظرفیت ناوگان هوایی کشور به عنوان مهمترین متغیر در کنار تورم، باعث افزایش میانگین قیمت‌ها شده است.

پروار خارجی: در سال ۱۴۰۱ تقاضا برای مسیرهای مثل استانبول از اردیبهشت‌ماه افزایش پیدا کرد. این افزایش در کنار رشد نرخ ارز باعث شد میانگین قیمت مسیرهای این‌چنینی در مرداد ماه حتی به ۱۳ میلیون برسد که اتفاقی بی‌سابقه بود. 

هتل داخلی: میانگین قیمت هتل داخلی در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ بیش از دو برابر شده که تنها محصول با چنین رشد قیمتی بوده است. به نظر می‌رسد دلیل این رشد، در کنار تورم، عدم‌افزایش یا افزایش بسیار کم قیمت هتل داخلی در دوران کرونا باشد. در نتیجه، بعد از رفع محدودیت‌های کرونایی و افزایش علاقه مردم به سفر، قیمت‌ها یکباره افزایش یافته است. همچنین با توجه به کاهش توان مردم برای سفر خارجی، مردم به سفر داخلی گرایش پیدا کردند؛ تا جایی که افزایش قیمت این محصول نیز مانعی برای فروش هتل داخلی نبوده است.

هتل خارجی: در این بخش شاهد افزایش قیمت ۱.۶ برابری بودیم که تقریباً هم‌تراز پرواز خارجی است. همچون بیشتر محصولات، تورم و افزایش سفر پس از اوج کرونا، از دلایل این افزایش است.

قطار: تورم و به تبع آن افزایش هزینه‌های شرکت‌های ریلی مخصوصاً در حوزه تعمیرات و نگه‌داری، مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت‌های بلیط نسبت به سال گذشته است. به‌علاوه با توجه به اعلام سقف قیمت از سوی راه‌آهن کشور، شرکت‌های ریلی بلیط‌های خود را در پیک فروش (شش ماهه اول سال و افزایش تقاضا)، با تخفیف کمتری به فروش رساندند.

اتوبوس: با توجه به قوانین، هر سال سازمان راهداری کشور پیرو افزایش تورم و هزینه‌های مربوط به حمل‌و‌نقل جاده‌ای، قیمت بلیط اتوبوس را افزایش می‌دهد. این افزایش در سال ۱۴۰۱، ۳۰ درصد بود.

تور: میانگین قیمت تورهای داخلی و خارجی در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به مدت مشابه، به‌طور مشابه حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است که رسیدن هر دو محصول به تعادل بعد از افول ناشی از کرونا را نمایش می‌دهد.

بااین‌وجود روند قیمت در نیمه اول ۱۴۰۱ در محصول تور داخلی نشان از ثبات از ابتدای سال دارد؛ در حالی که این رفتار در تورهای خارجی با روند سریعی در این شش ماه رو به افزایش بوده؛ تا جایی که در مدت زمان شش ماهه، قیمت‌ها ۵۰ درصد رشد داشته است. این موضوع نشان‌دهنده تعادل بازار تورهای داخلی با سرعت بیشتر نسبت به محصول تور خارجی است.

رشد فروش انواع خدمات سفر

رشد فروش محصولات به تفکیک

در کنار آمارهای مطرح‌شده، نمایش رشد هرکدام از محصولات علی‌بابا می‌تواند نشان‌دهنده اقبال عمومی نسبت به روش‌های حمل‌ونقل و اسکان مردم در سفر باشد.

رشد خرید پرواز داخلی

تعیین سقف نرخ توسط دولت برای پلتفرم‌های آنلاین، موجب فروش بلیط زیر قیمت تمام‌شده می‌شود، به همین علت شرکت‌های هوایی بخش بیشتری از بلیت‌های خود را از طریق آژانس‌های آفلاین بفروش رسانده‌اند.

رشد خرید تور خارجی

خرید تورهای خارجی در شهریور ۱۴۰۱ تقریباً با شهریور ۱۴۰۰ برابر بود. این موضوع نشان می‌دهد بعد از اتمام همه‌گیری کرونا سرعت واکنش بازار به سفرهای خارجی کمتر از سفرهای داخلی است؛ اما به مرور بازار با رشد پیوسته‌ای در تورهای خارجی به شرایط عادی نزدیک شده است.

مردم چه مقصدهایی برای سفر دارند و چطور سفر می کنند؟

شهرهای پررفت وآمد بر اساس وسیله حمل ونقل/اقامتگاه در شش ماه اول ١۴۰١

متوسط تعداد شب اقامت مردم در هتل های داخلى و خارجی

طبق آمار، متوسط مدت اقامت مردم در سفرهای خارجی از سفرهای داخلی‌شان بیشتر است.

 

شما می‌توانید گزارش کامل را از اینجا بخوانید.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
مرجان عبدی
مرجان عبدی
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in

پلاتین