اوضاع نابسامان بازار تبلیغات محیطی از زبان آژانسهای این صنعت: تا 80 درصد کاهش تقاضا!
فهرست مطلب
بازار تبلیغات حال خوبی ندارد… حال کسبوکارها خیلی خوب نیست و رکود در بازار تبلیغات ایران از بخشی به بخش دیگر در حال سرایت است. اوایل مهرماه ابتدا با فیلترینگ شبکههای اجتماعی، این کانال مهم بازاریابی دچار اغما شد، سپس رکود تبلیغات به سایر بخشهای فضای دیجیتال تسری پیدا کرد و کمپینهای بازاریابی برندها یکی پس از دیگری کنسل شد. حالا مدتیست که این رخوت، جدا از آژانسهای دیجیتال مارکتینگ، به فضای تبلیغات غیردیجیتال هم رسیده. اگر گشتی در سطح شهر بزنید، حتما چند سازه محیطی خالی خواهید دید! این اتفاق در ماههایی در حال رخ دادن است که هر ساله پرترافیکترین زمان سال برای رسانههای دیجیتال و غیردیجیتال بوده است؛ بخصوص آذرماه که کسبوکارها به واسطه مناسبتهایی از جمله بلکفرایدی، شب یلدا و بویژه امسال با جام جهانی، از مدتها قبل حساب ویژهای روی آن باز کرده بودند!
کاهش تقاضا
به گفته آژانسهای تبلیغاتی تقاضا برای تبلیغات محیطی طی دو ماه اخیر به میزان قابل توجهی کم شده است. این رکود اندکی پس از کاهش تقاضا برای تبلیغات دیجیتال بخصوص تبلیغات در شبکههای اجتماعی رخ داد. در ادامه این گزارش نقلقولها از مدیران آژانسهای تبلیغاتی را به درخواست خودشان بدون ذکر نام آوردیم تا بررسیای داشته باشیم بر وضعیت بازار تبلیغات محیطی کشور در این روزها و برشمردن پیامدهای این رکود.
افت ۸۰ درصدی مشتریان بیلبوردهای یکی از آژانسها
یکی از آژانسهای مطرح تبلیغات محیطی به دیام برد گفت که با وجود مجاورت با زمان برگزاری جامجهانی، ۸۰ درصد افت در تقاضای بیلبوردها را شاهد بودهاند. همچنین عنوان کرده که حدود ۶۰ درصد هم کاهش تقاضا در تبلیغات TVC (تلویزیونی) را تجربه کردهاند.
مشکلات مالی آژانسها و تعدیل
آژانس دیگری به دیام برد گفت وضعیت تبلیغات در این جام جهانی اصلا قابل قیاس با جام جهانی قبلی نیست و در همه رسانهها، از دیجیتال و محیطی گرفته تا TVC و حتی رویدادهای بسیاری نیز کنسل شدهاند. برخی آژانسها هم نتوانستهاند مطالبات خود از مشتریانشان را دریافت کنند و این شرایط را برایشان سختتر کرده و در شرف تصمیمگیری برای تعدیل قرار گرفتهاند.
یک آژانس فروش رسانه محیطی هم به دیام برد عنوان کرد که به خاطر شرایط فعلی دچار ضرر و زیان زیادی شدهاند و در تلاش هستند تا به فعالیت خود ادامه دهند و امیدوارند بازار این رکود به بازار پررونق شب عید کشیده نشود. همه رسانهها و کمپینها کاهش حجم داشتهاند، بخصوص این که با توجه به جامجهانی، این مناسبت مهم اصلا مانند دوره گذشته نیست؛ از رسانههای محیطی و دیجیتال گرفته تا تبلیغ تلویزیونی دچار افت تقاضا شده و حتی رویدادهایی که کنسل شدهاند.
حمایت سازمان زیباسازی
همچنین مدیر عامل یک آژانس تبلیغات ۳۶۰ دیگر که صاحب سازههای بسیاری در سطح کشور است عنوان داشت که تقاضا برای تبلیغات بیلبوردی نسبت به تبلیغات صداوسیما افت بیشتری داشته و در حال حاضر تنها ۲۰ الی ۲۵ درصد سازههای شهر تهران توسط برندها اکران هستند. در این بین سازمان زیباسازی از ما حمایت کرد و بخشی از سازههای خالی را با کمپینهای فرهنگی پر کرد. اما خبر خوب این که کمپینها کمکم در حال شروع شدن هستند و مشتریان رفتهرفته دارند برای اجاره فضای تبلیغاتی بازمیگردند.
سازههایی که رایگان اکران دارند!
آژانس دیگری هم از وضعیت سازههایش در شهر تهران گفت بسیاری از سازهها خالی هستند یا از اکرانهای قبلی باقی ماندهاند و تایم آنها تمام شده و عملا باید خالی باشند. یکی از برندها هم با وجود اخذ بیلبورد درخواست پایین آوردن بنر را داشت، با وجود این که هزینه آن را پرداخت کردهاند. البته برخی از برندهای بزرگ هم به کارشان ادامه میدهند اما در مجموع سازههای خالی زیاد است.
این رکود در بازار تبلیغات ایران بیشتر از هر صنف دیگری به بازیگران صنعت تبلیغات و بازاریابی ضربه میزند؛ بقای شرکتها را به خطر میاندازد و مشاغل حوزه بازاریابی و تبلیغات را بیش از این چیزی که هست وارد بحران میکند. نیمه دوم سال در بازار ایران فصل رونق و رشد است. نیمی از آن از دست رفته و برندها، کسبوکارهای کوچک و متوسط و آژانسها و شرکتهای تبلیغاتی نگاهشان به فصل زمستان است.
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in