فرهودی در پنل سهم تبلیغات دیجیتال در کسبوکارهای غیردیجیتال: آینده رسانههای دیجیتال متعلق به رسانههای نوین است
فهرست مطلب
پنل گفتگوی الکامتاکز با عنوان «چرا کسبوکارهای غیردیجیتال بودجه بازاریابی خود را در بخش دیجیتال خرج نمیکنند؟» با حضور هادی مرادی، سردبیر دیام برد به عنوان گرداننده پنل و سخنرانان پنل برگزار شد.
اشکان احمدیزاده، مدیر برند روغن لادن در این پنل اشاره کرد: «باور بر این است که هزینههای تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردی بسیار بالا است اما واقعیت این است که CPR تلویزیون و بیلبورد باتوجه به کاربردی که برای FMCGها دارند بسیار پایین است. در نتیجه این کسبوکارها اغلب بودجه خود را به سمت تبلیغات BTL میبرند.»
احمدعلی فرهودی، مدیرعامل دیما نیز گفت: «اخیرا تقاضا برای تبلیغات دیجیتال بالا رفته است. دو گروه لوازم خانگی و آرایشی بهداشتی بیشتر به سمت تبلیغات دیجیتال میآیند.»
سهم سه درصدی خریدهای آنلاین
امیرعلی دهقان، مدیر بازاریابی و فروش کیلوس دیگر سخنران پنل هم درباره سهم فروش دیجیتال گفت: «سهم فروش در بازار آنلاین کمتر از ۳ درصد کل سهم فروش است. یعنی ۹۷ درصد خریدها مربوط به خرید آفلاین است و این باعث شده بودجهها به سمت فضای سنتی برود. تبلیغات دیجیتال را باید به سوشالمدیا، ریتیلمدیا و فضای تبلیغات بنری تقسیمبندی کنیم. اگر برنامهریزی به درستی انجام شود و فعالیتها به درستی و در زمان مناسب انجام شود نتیجه بهتری دارد.»
احمدیزاده عقیده دارد در بحثهای سیاسی مردم نسبت به فعالیتهای FMCGها در شبکههای اجتماعی مردم حساسترند و این کمی کار را دشوار میکند. در نتیجه بخش عمده هزینههای بازاریابی شرکتها صرف تبلیفات BTL میشود.
آینده رسانههای دیجیتال متعلق به رسانههای نوین دیجیتال است
او اشاره کرد: «نکته دیگر این است که ریسک کارکردن با رسانههای دیجیتال برای کسبوکارهای غیر آنلاین بسیار بالا است در نتیجه تصمیم میگیرند بودجه خود را جایی که قبلا خرج میکردند، خرج کنند.»
فرهودی نیز در ادامه توضیح داد: «شرکتهای غیردیجیتال عمدتا از ما راهکار میخواهند نه رسانه و این راهکار هم شامل تبلیغات کلیکی و سوشال و بنری میشود و هم لایههای جدیدتر تبلیغات مانند گیمیفیکیشن و CGI. دو ترند مهم نیز وجود دارد. یکی ریتیلمدیا و دیگری connected TV که در ایران با VODها آغاز شده است. اگر یک چرخه دیجیتال خوب برای این کسبوکارها ساخته شود و نتیجه نیز به آنان ارائه شود، بودجهها به این سمت میآیند.» فرهودی در مجموع معتقد است رسانههای نوین دیجیتال مانند اسپانسرشیپ، پروداکت پلیسمیت و CGI و گیمیفیکیشن سهم بیشتری از بودجهها خواهند داشت.
به گفته دهقان رسانههای ATL از قدیم نقش اعتمادسازی را برعهده داشتند و هنوز قشر زیادی از مردم اعتمادشان را از تبلیغات تلویزیونی میگیرند و این نوع تبلیغات در اعتمادسازی نقش بهتری را ایفا میکنند اما برای بیزنسهایی که به دنبال متریکهای پرفورمنسی از جنس دیجیتال هستند. تبلیغات دیجیتال بهتر است. با این حال استفاده از انواع تبلیغات به زمانبندی و مرحلهای که در آن هستیم بستگی دارد. اما این یک واقعیت است که برند از طریق تبلیغات محیطی و تلویزیونی میتواند اعتمادسازی کند نه تبلیغات دیجیتال.
او همچنین گفت: «همیشه دیجیتال با مزیتهایش نقش مکمل را بازی میکند. وقتی ما فضای دیجیتال را برای تبلیغات انتخاب میکنیم، کارکردش این است که سگمنت را مشخصتر کند. یعنی گروه مخاطب هدف را مشخص میکند. به صورت کلی استفاده از تبلیغات دیجیتال باید به گونهای باشد که با هزینه کمتر بازخورد بیشتری بگیریم.»
بین ۱۰ تا ۲۰ درصد بودجه، صرف تبلیغات دیجیتال میشود
مدیر بازاریابی کیلوس توضیح داد: «گاهی بودجه آنلاین و غیرآنلاین ما مساوری بوده اما هرچقدر هدف به سمت فروش پیش میرود، تبلیغات دیجیتال نمیتوانند این هدف را محقق کنند. با این حال در حال حاضر در کسبوکارهای سنتی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد از بودجه بازاریابی صرف تبلیغات دیجیتال میشود.»
احمدیزاده درباره چالشهای بکارگیری تبلیغات دیجیتال در کسبوکارهای غیر دیجیتال عنوان کرد: «به نظر من یکی از ایرادات کسبوکارهای غیر دیجیتال این است که در شرکتها کسی که به طور تخصصی کار دیجیتالمارکتینگ کند را ندارند و فعالیتهای دیجیتالمارکتینگی را به صورت مقطعی و براساس ترندها انجام میدهند، در نتیجه اثر بلندمدت ندارد.»
او همچنین توضیح داد: «یک آژانس خوب همواره به کسبوکار میگوید چگونه بودجه بازاریابی خود را مدیریت کند. حتی گاهی نیاز است به کسبوکار بگوید که نیاز نیست برای فلان کار زیاد هزینه کنید.»
دهقان نیز باور دارد که همه مسايل نباید روی دوش آژانسها باشد بلکه نقش آنها کمک به شرکتها برای تحقق اهداف است.
آژانس باید راهکار ارائه کند
فرهودی درباره این که چطور بودجه بیشتری به فضای دیجیتال میآید گفت که آژانسها باید بجای فروش رسانه دیجیتال، راهکارهای همهجانبه، خلاقانه، هوشمندانه و اثربخش ارائه کنند.
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in