گزارش سال 99 کافهبازار از «تبلیغات در بازار»
فهرست مطلب
کافهبازار که میتوان از او بعنوان آغازکننده راه انتشار گزارش میان کسبوکارهای ایرانی یاد کرد، گزارش گزارشی جامع از تبلیغات در بازار در سال ۹۹ ارائه داده که در این مطلب به آن پرداختهایم.
امروز بازار دیگر تنها یک اپاستور نیست؛ بازار را میتواند طبق تعریف، یک رسانه انتشار محتوا نامید. محتوایی که در حال حاضر در دو فرمت اپلیکیشن و ویدیو (بخش VOD ) منتشر میشود و برندها قادر هستند تبلیغات خود را نیز در این بستر به نمایش بگذارند. بازار ۳ نوع تبلیغ دارد:
- تبلیغات در جستجو
- تبلیغات در گشت وگذار
- تبلیغات در ویدیو
دو تای اول با هدف نصب اپلیکیشن و سومی بیشتر با هدف برندآگاهی کاربرد دارد. قبل از آنکه به آمار و ارقام مربوط به تبلیغات در بازار بپردازیم، با این ۳ ابزار تبلیغاتی در بازار آشنا شویم:
تبلیغات در جستجو
«تبلیغات در جستجو» فرصتی فراهم میکند تا تبلیغدهنده بتواند برنامهی خود را به عنوان اولین نتیجه در جستجو به کاربران بازار نمایش دهد. نتیجهی این تبلیغات، نمایش برنامهها به دامنهی گستردهتری از کاربران بازار و افزایش تعداد نصب برنامهها و بازیها است. «تبلیغات در جستجو» براساس مکانیزم مزایدهی قیمت دوم کار میکند.
این مکانیزم براساس میزان ارتباط کلمه یا عبارتی که توسط کاربران جستجو میشود با برنامهها و بازیهای موجود، کار میکند. برندهی مزایده در ردیف اول نتایج جستجو به کاربران نمایش داده میشود.
تبلیغات در ویدیو
«تبلیغات در ویدیو» هنگام تماشای ویدیو در مقاطع مختلف به کاربر نمایش داده میشود. «تبلیغات در ویدیو» در بخش ویدیوی بازار به صورت پیش از ویدیو و میانهی ویدیو نمایش داده میشود. این نوع از تبلیغات برای افزایش آگاهی از برند یا تبلیغات با هدف نصب، مناسب باشد.
سیستم تبلیغات ویدیویی بازار بر مبنای مزایده است؛ تبلیغدهنده بودجهای را مشخص میکند و پس از بررسی تیم «تبلیغات در ویدیو» پاسخ داده خواهد شد.
تبلیغات در گشتوگذار
«تبلیغات در گشت و گذار» ردیفی در صفحه جزییات برنامه است که هنگام نصب برنامه به کاربر نشان داده میشود. تبلیغدهنده در این شیوه، تنها بودجهاش را مشخص میکند و باقی کار بر عهدهی بازار است. «تبلیغات در گشتوگذار»، نمایش برنامهی تبلیغدهنده در قسمت برنامههای پیشنهادی است.
فایل گزارش کامل تبلیغ در بازار سال ۹۹، منتشر شده توسط بازار را میتوانید ازاین لینک دریافت کنید. در ادامه بخشهای پراهمیتتر این گزارش را با هم مرور میکنیم:
چند آمار مهم که حاکی از رشد ۱۰درصدی در تعداد نصب فعال (۴۴ میلیون نصب) و رشد ۲۰درصدی در تعداد کاربران ثبتنامی (۵۱ میلیون) است:
دو نمودار زیر نشان میدهد که بطور متوسط در هر روز، هر دسته از بازیها و اپلیکیشنها، چقدر جستجو میشوند. بازیهای اکشن و سپس تفننی و رانندگی بیشتری سرچ را دارند و از میان اپلیکیشنها، ابزارها، شبکههای اجتماعی، عکاسی و سرگرمی بالاترین میزان جستجو را دارا هستند:
اما از کدام اپلیکیشنها بیشتر از همه سرچ میشوند؟ اسنپ، فیلیمو، دیوار، آپ، دیجیکالا، شیپور، همراهکارت و سیگنال بیشترین سرچ را داشتهاند. حضور اپلیکیشن مالی سیگنال جالب توجه است. همچنین در ردههای بعدی، اپلیکیشن تلگرام بدون فیلتر، فیلترشکن قوی و لایک بگیر اینستاگرام نیز جالب توجه است!
هزینه بازای هر نصب (CPI) چقدر است؟ بازیهای اکشن و اپلیکیشنهای پزشکی هزینه بالاتری دارند و اپلیکیشنهای رانندگی، ابزارها، مذهبی و بازیهای استراتژی ارزانترینها به لحاظ CPI هستند. رقابت در نصب گرفتن برای اپلیکیشنهای پزشکی بسیار بالاست و این بسیار جالب توجه است!
نرخ تبدیل یا Conversion rate در تبلیغ در جستجو بین ۱.۵ تا ۲ درصد است.
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in