سرویس «کلیک ویژه» ترب چیست و چگونه کار میکند؟
فهرست مطلب
شاید شما هم هنگام جستوجوی قیمت یک کالا، چند باری به نام «ترب» بَر خورده باشید. ترب یک موتور جستوجوی هوشمند محصولات است که از سال 1393 کار خود را شروع کرد. کاربران با ورود به ترب میتوانند فروشندگان مختلف یک کالا را مشاهده، مقایسه و بررسی کنند تا خرید مطمئنتری داشته باشند. ترب به عنوان یک بستر دو سویه (کاربر-فروشنده)، قابلیتهای متعددی برای پروموت بهتر فروشگاهها به کاربران دارد. یکی از این قابلیتها، سرویس «کلیک ویژه» است که از زمستان سال گذشته به ترب اضافه شده است.
کلیک ویژه
اگر در فضای ترب سیر کرده باشید، میدانید محصولات یک فروشگاه بر اساس قیمت دستهبندی شده و بر همان اساس نیز نمایش داده میشوند. سرویس کلیک ویژه درواقع سرویسی است که فروشگاه میتواند با استفاده از آن، فارغ از اینکه محصولش چه قیمتی دارد، در صدر لیست فروشندگان دیده شود. اساس کار کلیک ویژه، مزایده است. در ترب برای هر محصول یک صفحه اختصاصی وجود دارد و در آن صفحه، فروشندگان به ترتیب قیمتی که برای آن محصول ارائه میدهند به کاربران نمایش داده میشوند. سرویس ترب یعنی «کلیک ویژه» این امکان را به فروشگاهها میدهد که فارغ از قیمتی که بر روی محصولات خود گذاشتهاند، در بالاترین ردیف به کاربران نمایش داده شوند.
سرویس کلیک ویژه یکی از چندین قابلیتی است که ترب برای فروشگاههای خود طراحی کرده است تا بتوانند فروش و نرخ دیده شدن محصولات خود را افزایش بدهند.
شرایط و جزئیات کلیک ویژه
برای استفاده از سرویس کلیک ویژه ترب باید نکات زیر را بدانید.
محل و نحوه نمایش
به صورت پیشفرض، فروشندگان یک محصول در یک صفحه بر اساس قیمت مرتب می شوند. همانطور که گفته شد، شما در سرویس کلیک ویژه این قابلیت را خواهید داشت که برای محصول مورد نظر خود، فارغ از قیمت در بالاترین ردیف نمایش داده شوید. برای قرار گرفتن محصول در ردیف کلیک ویژه، لازم است تا فروشندگان در مزایده شرکت کنند.
به طور کلی فروشگاهی که مبلغ پیشنهادی بالاتری را (به ازای هر کلیک ویژه) اعلام کند، به میزان بیشتری در ردیف آگهی نمایش داده خواهد شد. توجه شود که تنها یک ردیف آگهی برای کلیک ویژه وجود دارد و فروشندگان برنده بر اساس سازوکار توضیح دادهشده، در این ردیف نمایش داده میشوند.
ساز و کار مزایده
در حال حاضر پنج پیشنهاد برتر، سهمی از نمایش در ردیف کلیک ویژه خواهند شد. درصد نمایش شرکتکنندگان برنده، وابسته به مبلغ پیشنهادی آنهاست و به طور کلی با بالاتر رفتن پیشنهاد افزایش پیدا میکند. فرمول محاسبه درصد نمایش فروشگاه برنده (که قیمت پیشنهادی آنها جزو ۵ پیشنهاد برتر است) به صورت زیر است:
بررسی یک مثال
برای مثال فرض کنید ۵ پیشنهاد برتر در یک مزایده به صورت مقادیر جدول زیر باشد، درصد نمایش هر یک از این پیشنهادات در ردیف متناظر با آن آورده شده است.
فروشنده دوم با مبلغ پیشنهاد ۴۰۰۰ تومان، ۳۲ درصد از سهم نمایش را به دست میآورد و بهاصطلاح «برنده 32 درصد سهم نمایش با ۴۰۰۰ تومان است». نحوه محاسبه طبق فرمول بالا به صورت زیر است:
هزینه هر کلیک
هزینه هر کلیکِ (سشن) ویژه برای هر فروشنده، دقیقا معادل با مبلغ پیشنهادیِ ثبتشده است و مستقل از مبلغ پیشنهادات دیگر فروشندگان محاسبه میشود. منظور از کلیک ویژه، کلیکی است که هنگام قرار گرفتن محصول در ردیف آگهی انجام شده است. به طور مثال، محصولی که بخشی از سهم نمایش در ردیف را دارد، تعدادی از کلیکهای آن به صورت عادی و تعدادی به صورت ویژه است که کلیکهای عادی با تعرفه خدمات پایه محاسبه میشود.
نحوه نمایش
درصد نمایش به ازای هر «بازدید» از صفحه محصول و به صورت کاملا تصادفی است. طبق مثال بالا، فرض کنید فردی وارد صفحه محصول مورد مزایده در سایت ترب میشود. این فرد به احتمال (شانس) ۴۰ درصد، محصول فروشنده اول را در جایگاه کلیک ویژه مشاهده خواهد کرد و به طور متناظر برای فروشندگان دیگر. طبق این توضیح، نحوه توزیع جایگاه بین ۵ فروشنده برتر مرتبط با ساعت یا دقیقه معین نیست و در هر زمانی که فردی به سایت مراجعه کند، احتمال نمایش هر فروشگاه در جایگاه کلیک ویژه مطابق با مقادیر درصد نمایش اعلام شده است.
جایگاه کلیک ویژه، با توجه به نتایج مزایده، به صورت ساعتی بهروزرسانی میشود؛ البته ترب در نظر گرفته است که در صورت وقوع هر یک از شرایط زیر برای پیشنهاد هر فروشندهای که میزانی از سهم نمایش را برنده شده است، مزایده مجدد بدون در نظر گرفتن پیشنهاد آن فروشنده اجرا شده و سهم نمایش بر مبنای پیشنهادات فعال تقسیم میشود:
- محصول فروشگاه شرایط شرکت در مزایده را نداشته باشد.
- شارژ فروشگاه برنده تمام شود یا امتیاز پیگیری سفارش کمتر یا مساوی ۴.۵ شود.
- فروشگاه برنده پیشنهاد خود را تغییر دهد به طوری که دیگر برنده مزایده نباشد.
- فروشگاه برنده به سقف کلیک روزانه سطح خود برسد. (اطلاع از فرآیند سطح بندی فروشگاهها)
توجه شود برای محصولات «قابل مزایده» تا زمانی که پیشنهاد فروشنده غیرفعال نشود، شانس برنده شدن بخشی از درصد نمایش برای آن محصول وجود دارد.
شرایط محصولات مورد مزایده
تنها با محصولاتی میتوان وارد مزایده شد که در صفحه لیست محصولات «بدون مشکل» قید شده باشند.
- در صورتی که محصولی بعد از برنده شدن در مزایده ویژگی بالا را از دست بدهد، پیشنهاد آن غیرفعال میشود و در جایگاه کلیک ویژه قرار نمیگیرد.
- میتوان به صورت تکی یا گروهی برای محصولات پیشنهاد ثبت کرد.
- محدودیتی در تعداد محصولات مورد مزایده نیست.
شرایط ورود به مزایده
امتیاز پیگیری سفارش فروشگاههای شرکتکننده در مزایده باید بیشتر از ۴.۵ باشد. از این قسمت میتوانید امتیاز خود را مشاهده و ارتقا دهید. فروشگاههای جدید نمیتوانند در مزایده شرکت کنند و پس از پایان مدت فروشگاه جدید بودن، شرکت آنها در مزایده بلامانع است.
فروشندگان فعال در ترب برای شرکت در مزایدههای کلیک ویژه، باید وارد پنل خود در ترب شوند و در بخش تبلیغات، گزینه کلیک ویژه را پیدا کنند. بعد از کلیک روی این گزینه، توضیحات را خواهند ديد و در آخر، گزینه «شرکت در مزایده» برای آنها نمایش داده میشود.
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in