تمایل 72درصدی فعالان بازاریابی و تبلیغات به مهاجرت؛ بررسی وضعیت مهاجرت در کسبوکارها به گزارش جاب ویژن
فهرست مطلب
با توجه به اوضاع نابسامان کسبوکارها، دسترسی سخت و محدود به اینترنت و فیلترینگ شبکههای اجتماعی در این روزها مهاجرت کارکنان در بخشهای مختلف کسبوکار، یکی از مهمترین موضوعاتی است که سازمانها اعم از سازمانهای دولتی، خصوصی و نیمه خصوصی با آن مواجهاند.
برای آگاهی از وضعیت پدیده مهاجرت در سازمانهای کشور، جابویژن پیمایشی با همکاری مشترک رصدخانه مهاجرت ایران وابسته به پژوهشکده سیاستگذاری دانشگاه شریف در اردیبهشت ۱۴۰۱ انجام داده است که در این مطلب بخشهای برگزیده این گزارش را با هم میخوانیم. دانلود کامل گزارش را میتوانید از این لینک انجام دهید.
نمونه آماری پیمایش
در این پیمایش بیش از ۶ هزار نفر از فعالین در کسبوکارهای کشور شرکت کردهاند که در بخشهای مختلف اقتصادی مشغول به فعالیت بودهاند. ویژگیهای شرکتکنندگان در پیمایش به شرح زیر بوده است.
شرکتکنندگان به تفکیک حوزه فعالیت سازمان محل کار
کسبوکارهای حوزه بازاریابی و تبلیغات بیش از ۲ درصد شرکتکنندگان را تشکیل میدهند.
تمایل به مهاجرت
از شرکتکنندگان در این پیمایش پرسیده شده است «تمایل شما برای مهاجرت از کشور چه میزان است؟»
برای تحلیل وضعیت تمایل به مهاجرت از پاسخ این سوال استفاده شده است. ٪۴۸ افراد تمایل بسیار زیاد به مهاجرت داشتهاند و ٪۲۸ از افراد تمایل زیاد به مهاجرت داشتهاند.
(مجموعا ٪۷۷ اعلام کردهاند که تمایل زیاد یا خیلی زیاد به مهاجرت دارند.) تنها ٪۶ از پاسخگویان تمایل کم یا خیلی کم به مهاجرت داشتهاند.
تمایل خیلی زیاد به مهاجرت در میان زنان ٪۵۰ و در میان مردان ٪۴۷ بوده است.
بررسی وضعیت تمایل به مهاجرت به تفکیک تحصیلات نشان میدهد، تمایل به مهاجرت در میان فارغ التحصیلان دکتری اندکی کمتر از سایر گروهها بوده است اما به طور کلی تفاوت چندانی در بین سطوح مختلف تحصیلی وجود نداشته است.
تمایل به مهاجرت با افزایش سطح سازمانی افراد، اندکی کمتر شده است، اما به طور کلی تفاوت چندانی میان سطوح سازمانی مختلف، وجود نداشته است.
وضعیت تمایل به مهاجرت به تفکیک حوزه های شغلی و میزان تمایل به مهاجرت در حوزه بازاریابی و تبلیغات
با توجه به آنچه در نمودار زیر میبینیم در بخش بازاریابی و تبلیغات، تقریبا میتوان گفت نزدیک به ۶۰ درصد از شاغلین این حوزه تمایل «خیلی زیاد» برای مهاجرت نشان دادهاند. اما در مقایسه با سایر مشاغل این میزان تمایل به نسبت کمتر است. در واقع رتبه مشاغل بازاریابی و تبلیغات در این مورد ۳۶ از ۳۹ گروه شغلیست.
وضعیت تصمیم و اقدام به مهاجرت
میان مارکترها و فعالین صنعت تبلیغات و بازاریابی، اقدام به مهاجرت نیز نسبت به سایر مشاغل، اعداد بالایی را نشان نمیدهد. از میان ۳۹ دسته مشاغل مورد بررسی، بازاریابی و تبلیغات رتبه ۲۸ را داراست.
انگیزه های تمایل به مهاجرت
از شرکت کنندگان در خصوص ۱۲ عامل و اثر آن در تمایل به مهاجرت یا ماندن افراد به صورت همزمان پرسیده شده است. ۱۱ عامل از ۱۲ عامل مورد پرسش به طور متوسط در مهاجرت افراد تاثیر مثبت داشته است و تنها یک عامل حضور در کنار خانواده و دوستان از عوامل ماندن شمرده شده است. نوسان قیمت ارز، تورم و شرایط اقتصادی، دغدغه آینده فرزندان، شیوه حکمرانی و رویکردهای سیاسی و شرایط تحریم ایران از عوامل اول تمایل به مهاجرت افراد در گروه های مختلف کارکنان، مدیران میانی و مدیران ارشد بوده است. همچنین به طور کلی شدت اثر عوامل در میان مدیران میانی و کارکنان از مدیران ارشد و کارآفرینان بالاتر بوده است.
سطوح سازمانی افراد جدا شده از سازمان به دلیل مهاجرت
در سوالی از افراد پرسیده شده سمت افراد جدا شده از سازمان به دلیل مهاجرت را تعیین نمایند. کارشناسان و کارشناسان ارشد بیشترین درصد را دارند که البته به دلیل تعداد بیشتر آنان در هرم هر سازمان و در کل نیروی کار، مهاجرت انجام شده از میان آن ها نیز بیشتر است.
به طور کلی وضعیت مهاجرت به تفکیکهای مختلف تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته است که نشاندهندهی همهگیر شدن تمایل به مهاجرت در تمامی افراد سازمانها و وارد شدن کشور به فاز تودهوار مهاجرت است.
شما میتوانید برای مطالعه کامل این گزارش اینجا کلیک کنید.
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in