۲۵ درصد سشنهای تبلیغات آنلاین در ایران تقلبیست؛ گزارش تقلب در تبلیغات آنلاین از دژینو
فهرست مطلب
به تازگی نخستین گزارش در زمینه تقلب در تبلیغات آنلاین ایران توسط پلتفرم تشخیص تقلب کلیکی دژينو منتشر شده است. این پلتفرم با هدف آگاهیرسانی به کسبوکارهای تبلیغدهنده و سایر فعالین این صنعت در زمینه کشف تقلبهای رخ داده در صنعت تبلیغات آنلاین ایران در سال گذشته، این گزارش را منتشر شده است.
روابط عمومی دژينو درباره نحوه گردآوری این گزارش میگوید: «این آمار در بازه زمانی شهریور ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۲ توسط سرویسهای مختلف دژینو جمعآوری و تحلیل شدهاند و دادههای مذکور در حین کمپینهای تبلیغاتی تبلیغدهندگان (Advertisers) و با کمک اسکریپت قرار داده شده در وبسایت آنها بدست آمده است. این دادهها در واقع نتایج تحلیل سشنهایی هستند که به واسطه کلیکهای صورت گرفته روی انواع تبلیغات آنلاین نظیر بنرهای تبلیغاتی، تبلیغات ویدیویی، تبلیغات شبکههای اجتماعی و … روی وبسایت تبلیغدهندگان ایجاد شده است.»
سشن: به بارگذاری یک وبسایت و فعالیت کاربر در یک بازه زمانی مشخص، سشن گفته میشود و سشن تقلبی، به سشنی گفته شده میشود که به واسطه کلیک نامعتبر روی تبلیغات آنلاین، در وبسایت تبلیغدهنده ایجاد شده است
در این مطلب بخشهایی برجسته از این گزارش را میخوانیم. شما میتوانید برای مطالعه بیشتر نسخه کامل گزارش را از اینجا مطالعه کنید.
در این گزارش آمده است:
- در سال ۲۰۲۳ بودجه تبلیغات آنلاین در جهان به بیش از ۶۳۸ میلیارد دلار گسترش مییابد و رشد این صنعت در جهان با شتاب بیشتری در سالهای آتی مورد انتظار خواهد بود.
- حجم تقلبهای تبلیغاتی آنلاین در دنیا به حدود ۲۲ درصد از کل بودجه تبلیغات آنلاین رسیده و این عدد تا ۵ سال آینده به ۲۳ درصد خواهد رسید.
- ۵۰ درصد از کل تبلیغات آنلاین هیچگاه توسط یک انسان واقعی دیده نمیشوند.
- پابلیشرهایی در دستهبندی آهنگ و موسیقی بیشترین میزان تقلب در تبلیغات کلیکی را به نام خود ثبت کردهاند.
- پابلیشرهای در دستهبندی نرم افزار موبایل کمترین میزان سشن تقلبی را روی وبسایت تبلیغدهندگان ایجاد نمودهاند.
- نزدیک به یک سوم سشنهای بیش از ۲۰۰ پابلیشر سشنهای تقلبی بودهاند.
- بنرهای تبلیغاتی بیشترین و تبلیغات پیشنمایشی کمترین میزان سشنهای تقلبی را در بین انواع تبلیغات دارا بودهاند.
- صنایع تکنولوژی و کالای الکترونیک، خدمات و رمزارز در سال گذشته بیشترین زیان را از تقلب در تبلیغات آنلاین دیدهاند.
- ۹۰٪ از تبلیغات گوگل ادز به نوعی درگیر تقلبهای تبلیغاتی هستند.
- تا ۴۶٪ تقلب در تبلیغات گوگل ادز کسبوکارهایی که از دژینو استفاده کردهاند مشاهده شده است.
- حدود یک سوم از سشنهای تقلبی از روشهای تغییر IP استفاده نمودهاند.
کمپینهای بررسی شده در یک سال گذشته توسط دژینو
چه مدیومهایی بررسی شد
بیشاز ۱۵ مدیوم مختلف در دستهبندیهای زیر در سال گذشته توسط الگوریتمهای کشف تقلب دژینو مورد ارزیابی قرار گرفتهاند.
بررسی پابایشرها در کانالهای مورد بررسی
بیشاز ۱۲۰۰۰ پابلیشر تبلیغات در ۳۰ دستهبندی مختلف توسط دژینو مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتهاند. بیشترین سشن بررسی شده مربوط به وبسایتهایی با موضوع سیاسیواجتماعی با سهم ۱۳.۳۶ درصدی از کل سشنها بوده است.
شبکههای اجتماعی پرطرفدار در بین تبلیغدهندگان
اینستاگرام پرطرفدارترین شبکه اجتماعی برای تبلیغات کلیکی در بین کسبوکارهای ایرانی بوده است. ۶۲ درصد از سشنهای با سورس سوشالمدیا از این
شبکه اجتماعی بوده است.
کاربران ایرانی از چه دستگاه و سیستم عاملی استفاده میکنند؟
وضعیت تقلب تبلیغاتی آنلاین در ایران و جهان، میزان سشنهای تقلبی در تبلیغات آنلاین
گزارش زمانی تقلب در تبلیغات آنلاین به تفکیک ساعت و روز
علیرغم افزایش و کاهش حجم ترافیک تبلیغاتی در ساعات مختلف روز، نسبت سشنهای تقلبی به کل سشنها در طول روز تقریبا ثابت است.
گزارش بیشترین و کمترین تقلب تبلیغاتی در پابلیشرها
- سشنهای ۱۰ پابلیشر در یک سال گذشته حاوی بیش از ۹۰% تقلب بود که هر ۱۰ پابلیشر از دستهبندی آهنگ و موسیقی بودهاند.
- از بین ۱۰ پابلیشر با کمترین میزان تقلب (کمتر از ۲%)، ۷ مورد مربوط به دستهبندی نرمافزار موبایل بودهاند.
گزارشتقلبدرتبلیغاتآنلاین، میزان تقلب در تبلیغات آنلاین ایران به تفکیک مدیوم
- کمترین میزان تقلب در مدیومهای بررسی شده مربوط به تبلیغات دسته پیشنمایش (Pre Role) با متوسط ۹٪ سشن تقلبی بوده است.
-
بیشترین میزان تقلب در مدیومهای بررسی شده مربوط به دسته بنرهای تبلیغاتی با متوسط ۲۵٪ سشن تقلبی بوده است.
گزارشتقلبدرتبلیغاتآنلاین، بیشترین تقلب تبلیغاتی به تفکیک صنایع
صنعت تکنولوژی و کالای الکترونیک با ۳۱.۶٪ سشن تقلبی، بیشترین زیان را از تقلب در تبلیغات آنلاین دیده است.
وضعیت تقلب در تبلیغات گوگل ادز
وضعیت تقلب در تبلیغات شبکههای اجتماعی پرطرفدار
۲۶ درصد از سشنهای تبلیغاتی با سورس تلگرام، سشن تقلبی بوده است.
دژینو عنوان کرده است دادههای مورد استفاده در این گزارش به وسیله اسکریپت دژینو، از وبسایت کسبوکارها و در حین کمپینهای تبلیغاتی آنها جمعآوری شده است. جمعآوری و تحلیل این دادهها بصورت در لحظه و بلافاصله پس از ایجاد یک سشن در سایت کسبوکار آغاز میگردد. پس از دریافت دادههای مورد نیاز موتور هوش مصنوعی دژینو، پروسه تشخیص تقلبی بودن یا نبودن یک سشن به صورت زیر آغاز میگردد.
هر سشن به صورت مستقل توسط چندین الگوریتم در سه دستهبندی رفتار کاربر (User Behavior)، ردپای کاربر (User Footprint) و پروفایل کاربر (User Profiling) بررسی شده و براساس امتیازی که الگوریتم های مذکور به آن سشن میدهند مورد تحلیل نهایی قرار میگیرد. پس از مشخص شدن امتیاز هر سشن، امتیازها روی کانالهای مختلف تبلیغاتی جمعبندی شده و درباره میزان کیفیت کانالها تصمیمگیری میشود.
برای مطالعه کامل گزارش اینجا کلیک کنید.
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in