پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار گزارش‌ها

گزارش جامع سئو در ایران، توسط تریبون منتشر شد

مرجان عبدی مرجان عبدی
16 اسفند 1400
زمان مطالعه: 4 دقیقه
گزارش جامع سئو در ایران، توسط تریبون منتشر شد
زمان مطالعه: 4 دقیقه

تریبون که یک پلتفرم انتشار رپورتاژ آگهی است و برای کسب‌وکارها امکان انتشار رپورتاژ و تبلیغات بهینه را در سایت‌ها مختلف فراهم می‌کند، گزارشی تهیه کرده است و در آن به بررسی وضعیت سئو در ایران پرداخته است. در این گزارش سعی شده که با رویکردی به وضعیت سئو ایران پرداخته شود که بتواند دیدگاهی دقیق و شفاف به متخصصین سئو و علاقه‌مندان به این حوزه دهد.

در این گزارش که برای تهیه آن ۴۶۲ نفر از فعالان حوزه سئو به پرسشنامه‌های این گزارش را پاسخ داده‌اند، به مسائلی مانند بودجه‌بندی خدمات سئو، حقوق و دستمزد، فرصت‌ها و تهدیدها و برخی مسائل دیگر پرداخته شده است که در این مطلب گزیده‌ایی از نکات برجسته این گزارش را برای شما آورده‌ایم.

وضعیت درامد حوزه سئو

بیشترین میزان دستمزد ماهانه در حوزه سئو، ۳ تا ۷ میلیون تومان است و در رتبه بعدی، بازه درآمدی ۷ تا ۱۵ میلیون قرار دارد. با توجه به این آمار که حدود ۶۳ درصد از فعالان سئو را دربرمی‌گیرد، به نظر می‌رسد سقف درآمد ماهیانه ‍۱۵ میلیون تومان هم قابل دستیابی باشد.
۷۲٪ از افرادی که درآمد آنها بالای ۲۵ میلیون تومان است، بیش از ۵ سال سابقه کار در حوزه سئو دارند.

بخوانید  مراسم ۱۰سالگی تپسل با حضور فعالان اکوسیستم استارتاپی ایران برگزار شد
dmboard dmboard -->

تاثیر عنوان شغلی بر درآمد

استراتژیست‌های سئو بیشتر از هر عنوان شغلی دیگری درآمد بالای ۱۵ میلیون تومان در ماه دارند. (حدود ۶۲ درصد)
این آمار مختص کسانی است که فقط یک عنوان شغلی را انتخاب کرده‌اند؛ اما شاید برایتان جالب باشد بدانید در میان کسانی که دو عنوان شغلی دارند، بیشترین درآمد متعلق به کسانی است که همزمان مدیر و استراتژیست سئو هستند.

سئو در ۵ سال آینده، چه میزان از فعالان حال حاضر را همراه خود دارد؟

بیش از ۶۰ درصد افرادی که هم‌اکنون در حوزه سئو فعالیت می‌کنند، در ۵ سال آینده هم شغل خود را در همین حوزه می‌بینند.

سئو چه سهمی از بودجه مارکتینگ دارد؟

بیش از 50% کسب‌وکارها، کمتر از 20% بودجه مارکتینگ خود را صرف سئو می‌کنند. کسب‌وکارهای B2B، بیش از کسب‌وکارهای B2C درصدهای بالای بودجه مارکتینگ را به سئو اختصاص می‌دهند.

بیشتر کارفرمایان ایرانی، از پروژه‌های سئو انتظار فروش دارند!

حدود یک سوم از کارفرمایان ایرانی، از پروژه‌های سئو انتظار افزایش فروش دارند و حدود یک سوم، همه اهداف ممکن را می‌خواهند.

سخن متخصصان سئو به کارفرماها: لطفا صبر کنید!

عدم صبر کافی در پروژ‌های سئو، بزرگترین چالشی است که بیش از ۵۰٪ متخصصان سئو با کارفرمایان خود دارند. همچنین برای حدود ۱۳ درصد از متخصصان سئو، اصرار کارفرمایان به انجام فعالیت‌های مشابه رقبا، چالش بزرگی است.

هزینه‌برترین فعالیت‌ها در سئو کدامند؟

سئو داخلی با اختلاف کم در صدر زمان‌برترین فعالیت سئویی

بهبود رتبه کلمات کلیدی، مهم‌ترین معیار افزایش عملکرد

بهبود رتبه کلمات کلیدی، مهم‌ترین معیار از دید متخصصان سئو است که برای اندازه‌گیری عملکرد سئو استفاده می‌کنند. این معیار و تعداد بک‌لینک‌های دریافتی، تقریبا با معیارهایی که کارفرمایان از پروژه‌های سئو خود انتظار دارند مطابقت دارد. اما به نظر می‌رسد متخصصان سئو و کارفرمایان هنوز بر سر معیار افزایش ترافیک به نتیجه نرسیده‌اند. این معیار برای متخصصان سئو در اولویت سوم قرار دارد درصورتی‌که جزو اولویت‌های آخر کارفرمایان است.

بخوانید  ۶ استراتژی برای غلبه بر رکود فروش پس از پایان تعطیلات

عدم هماهنگی بین تیم‌های مختلف، بزرگترین چالش متخصصان سئو در سال 1400

حدود ۴۲ درصد از چالش‌های فعالان حوزه سئو، مربوط به موارد تیمی و ناهماهنگی‌های آن است. در این ناهماهنگی‌ها، تیم‌های محتوا، دیجیتال مارکتینگ و PR بیشترین سهم را دارند و رتبه‌های بعدی متعلق به تیم فنی و واحدهای محصول و بازاریابی است.

طرح صیانت و اینترنت ملی، بزرگترین تهدید برای حوزه سئو

حدود ۲۸ درصد از فعالان سئو تغییرات گوگل که شامل پیشرفته‌تر شدن هوش مصنوعی گوگل و آپدیت الگوریتم‌های آن می‌شود را بزرگترین تهدید موجود می‌دانند. طرح صیانت و اینترنت ملی با اختلاف از سایر گزینه‌ها (۳۱.۷٪)، بزرگترین تهدید سئو از نگاه فعالان این حوزه است.

سئوی داخلی تاثیرگذارترین فاکتور رتبه‌بندی از دید متخصصان سئو

در سال گذشته در کسب‌وکارهای B2C، core web vitals، مهم‌ترین فاکتور رتبه‌بندی بوده است در حالی که این فاکتور در کسب‌وکارهای B2B در رتبه پنجم بوده است.

۳.۲٪  متخصصان سئو B2B فکر می‌کنند سوشال سیگنال‌ها در سال گذشته بر رتبه‌بندی آنها تاثیر داشته است که این مقدار بیشتر از کسب‌وکارهای B2C است. (۰.۸٪)

تجربه کاربری و محتوا مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار رتبه‌بندی در سال‌های آینده

از نگاه فعالان حوزه سئو تجربه کاربری، همانطور که هم‌اکنون مهم‌ترین فاکتور رتبه‌بندی گوگل است، در ۲ سال آینده نیز تاثیرگذارترین عامل باقی خواهد ماند. همچنین جستجوی صوتی و ویدیویی حدود ۱۵ درصد از عوامل تاثیرگذار در رتبه‌بندی در سال‌های آینده را تشکیل می‌دهند.

همچنین می‌توانید فایل کامل گزارش را از اینجا بخوانید.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
مرجان عبدی
مرجان عبدی
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in

پلاتین