پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

پلتفرم داده مشتریان (CDP) چگونه درآمد کسب‌وکارها را تا ۸۰ درصد افزایش می‌دهد؟

سحر ملکی گاوگانی سحر ملکی گاوگانی
26 مرداد 1401
زمان مطالعه: 6 دقیقه
پلتفرم داده مشتریان (CDP) چگونه درآمد کسب‌وکارها را تا ۸۰ درصد افزایش می‌دهد؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه

امروزه دیتا در بخش‌های مختلفی می‌تواند به کسب‌وکارها کمک کند. بازاریابی نیز یکی از زمینه‌هایی است که دیتا در آن نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند.

با استفاده از تکنیک‌های بازاریابی داده‌محور می‌توان برای کسب‌وکار برنامه‌ریزی دقیق‌تری انجام داد و نتایج بسیار بهتری گرفت. دیتا می‌تواند کمپین‌های بازاریابی را بهبود دهد و نرخ تبدیل را به شکل قابل توجهی افزایش دهد. اما بازاریابی داده‌محور چیست و چه ابزار یا ابزارهایی می‌تواند در این زمینه به کسب‌وکارها کمک کند؟

بازاریابی داده‌محور چیست؟

بازاریابی داده‌محور (Data-driven Marketing) به مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و راهکارهایی گفته می‌شود که در آن با استفاده از دیتای موجود، بازاریابی به صورت هدفمند اجرایی می‌شود. دیتای مربوط به رفتار و تعاملات کاربران می‌تواند اطلاعات زیادی را در مورد آن‌ها در اختیارمان قرار دهد. در واقع این زمینه را فراهم می‌کند که ما کاربران را بشناسیم و نیازها و خواسته‌هایشان را بدانیم. سپس بر اساس این دانسته‌ها، می‌توانیم بازاریابی هدفمند و شخصی‌سازی شده انجام دهیم. این شکل از بازاریابی نسبت به اشکال سنتی بازاریابی دیجیتال، نتایج بسیار بهتری را در پی دارد. ضمن این که کاملاً بهینه است و باعث صرفه‌جویی در هزینه و وقت نیز می‌شود.

مزایای بازاریابی داده‌محور

  • صرفه‌جویی در هزینه‌ها: در بازاریابی داده‌محور، با توجه به دیتایی که از کاربران در اختیار داریم، گروه‌های درستی از آن‌ها را هدف می‌گیریم و پیام درست را برای هر کدام ارسال می‌کنیم. چنین رویکردی موجب افزایش نرخ تبدیل و کاهش هزینه‌ها می‌شود. چرا که در حالت عادی باید پیام را برای همه افراد ارسال می‌کردیم و خود پیام نیز هدفمند و شخصی‌سازی شده نبود. مشخص است که چنین حالتی هزینه‌ی بیشتری برای ما دارد و شانس موفقیت نیز کمتر است.
  • بهبود تجربه کاربر: با استفاده از دیتا، تجربه کاربر را بهتر درک می‌کنیم و ویژگی‌های او را می‌شناسیم. به این ترتیب، قادر خواهیم بود تا تجربه‌ای بهتر و شخصی‌سازی شده به کاربر ارائه دهیم. بهبود تجربه کاربر، موجب افزایش رضایت او می‌شود و احتمال تبدیل‌شدن وی به مشتری وفادار را افزایش می‌دهد.
  • پیش‌بینی و برنامه‌ریزی: در اختیار داشتن دیتای مربوط به رفتار و تعاملات کاربران، به ما اجازه می‌دهد تا تمامی الگوهای رفتاری آن‌ها را بشناسیم. این شناخت به ما کمک می‌کند تا بتوانیم رفتار کاربران در قبال کمپین‌های مختلف را پیش‌بینی کنیم و در هر کدام، درست‌ترین پیام را ارسال کنیم. بازاریابی داده‌محور در نهایت احتمال شکست‌خوردن کمپین‌های بازاریابی را تا حد زیادی کاهش می‌دهد.
  • تبلیغات هدفمند: دیتای کاربران می‌تواند به ما کمک کند تا درک کنیم هر دسته از کاربران به چه محصولاتی علاقه دارند. سپس بر مبنای آن می‌توانیم تبلیغات هدفمند انجام دهیم. به طور مثال، با استفاده از دیتا و تحلیل الگوهای رفتاری کاربران، می‌توانیم بفهمیم که کدام دسته از کاربران در یک مناسبت خاص، تمایل بیشتری برای خرید دارند. سپس بر اساس همین تحلیل، پیام‌های بازاریابی شخصی‌سازی شده برایشان ارسال می‌شود و نرخ فروش افزایش پیدا می‌کند.
بخوانید  دوره آنلاین «نقشه راه بازاریابی و برندسازی» ویژه مدیران کسب‌وکارها، با توحید علی‌اشرفی

چگونه می‌توان بازاریابی داده‌محور انجام داد؟

صحبت کردن از دیتا و مزایای استفاده از آن ساده است. اما یک سوال اصلی اینجا وجود دارد: دیتا را دقیقاً از کجا و چگونه باید جمع‌آوری کنیم؟ یا به عبارت دیگر، چگونه می‌توانیم بازاریابی داده‌محور انجام دهیم؟

دیتایی که در مورد آن صحبت می‌کنیم، شامل موارد مختلفی می‌شود. مثلاً باید بدانیم که هر کاربر از چه صفحاتی بازدید کرده، بر روی چه کالاهایی مکث بیشتری داشته و چه کالاهایی را خریداری کرده. ضمن این که باید به دیتایی که از منابع مختلف جمع‌آوری شده، به صورت یکجا دسترسی داشته باشیم. مثلاً دیتاهای سایت باید با دیتاهایی که از طریق شبکه‌های اجتماعی جمع‌آوری شده، تلفیق شود. در حال حاضر تنها ابزاری که این قابلیت‌ها را داراست، پلفترم داده مشتریان یا CDP است.

پلتفرم داده مشتریان چیست؟

پلتفرم داده مشتریان (Customer Data Platform یا به اختصار CDP) یک نوع نرم‌افزار است که اطلاعات کاربران و مشتریان را از طریق منابع و کانال‌های ارتباطی مختلف جمع‌آوری و در یک دیتابیس یکتا ذخیره می‌کند. CDP با ادغام اطلاعات بدست آمده از منابع مختلف و بازسازی آن‌ها بر مبنای شناسه یکتا، برای هر کاربر یک پروفایل اختصاصی جامع می‌سازد و اطلاعات تراکنشی، رفتاری و جمعیتی که از منابع مختلف به دست آمده را در آن ذخیره‌سازی می‌کند. داده‌های ذخیره شده در CDP می‌تواند توسط نرم‌افزارهای دیگر برای تجزیه و تحلیل و مدیریت تعاملات با مشتری استفاده شود. در واقع، CDP داده‌ها را بازسازی و بخش‌بندی (Segmentation) می‌کند، مقادیر محاسبه شده مانند روندها و مدل‌های امتیازدهی به کاربران را اضافه می کند و نتایج را در قالب‌های معین برای استفاده سایر نرم‌افزارها به اشتراک می گذارد.

بخوانید  آغاز همکاری کافه بازار و پلتفرم دارت ادز: «ظرفیت‌های تبلیغاتی کافه بازار در کنار خدمات دارت ادز»

مزایای پلتفرم داده مشتریان

۱. شخصی‌سازی

یکی از انتظارات مهم کاربران امروزی از کسب‌وکارها، داشتن تجربه شخصی‌سازی شده است. کسب‌وکارها می‌توانند با استفاده از پلتفرم داده مشتریان (CDP) تمامی اطلاعات مربوط به کاربران و مشتریان خود را در اختیار داشته باشند و نیازها و ویژگی‌های آن‌ها را بشناسند. سپس بر اساس همین اطلاعات، می‌توان تجربه‌ای شخصی‌سازی شده برای کاربران رقم زد. بر اساس گزارش فوربز، درآمد کسب‌وکارهایی که تجربه کاربران را بهبود می‌بخشند می‌تواند تا ۸۰ درصد افزایش پیدا ‌کند.

۲. حفظ مشتریان

از دست دادن مشتری و نرخ بالای ریزش بلای جان بسیاری از کسب‌وکارهاست. از طرفی، جذب مشتری جدید نیز هزینه‌های گزافی دارد. این در حالی است که حفظ مشتری بسیار ارزان‌تر و کم‌هزینه‌تر از جذب مشتری است. بنابراین تلاش بیشتر برای حفظ مشتریان فعلی، گزینه‌ای منطقی برای اغلب کسب‌وکارهاست.

با استفاده از پلتفرم داده مشتریان، کسب‌وکارها از نیازها و خواسته‌های مشتریان خود مطلع می‌شوند و برنامه‌های خود را در راستای خواسته‌های مشتریان خود قرار می‌دهند. به این ترتیب رضایت مشتریان افزایش می‌یابد و احتمال ریزش آن‌ها به صفر می‌رسد.

۳. افزایش درآمد

بازاریابی هدفمند و بهینه موجب افزایش نرخ تبدیل و در نهایت باعث افزایش درآمد می‌شود. کسب‌وکارها به کمک پلتفرم داده مشتریان می‌توانند کاربران را بر اساس ویژگی‌هایشان دسته‌بندی کنند و برای هر گروه، بازاریابی هدفمند و شخصی‌سازی شده انجام دهند. در نتیجه تعداد بیشتری از کاربران به مشتری تبدیل خواهند شد و در نهایت درآمد کسب‌وکار به شکل چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند.

۴. بهینه‌سازی

اطلاعاتی که پلتفرم داده مشتریان در اختیار کسب‌وکارها می‌گذارد، می‌تواند ایرادات احتمالی در کمپین‌ها و یا ایرادات موجود در وبسایت یا اپلیکیشن را مشخص کند. با استفاده از این اطلاعات، آن‌ها می‌توانند این ایرادات را برطرف کنند و به بهینه‌ترین شکل ممکن کار خود را ادامه دهند.

بخوانید  در سی‌ویکمین نمایشگاه بین‌المللی ایران آگروفود چه گذشت؟

پلتفرم داده مشتریان دیپین

دیپین یکی از اولین ارائه‌کنندگان پلتفرم داده مشتریان (CDP) در ایران است.

پلتفرم دیپین تمامی داده‌های مربوط به کاربران شما را از کانال‌های ارتباطی موجود جمع‌آوری می‌کند و در پروفایل اختصاصی هر کاربر ذخیره می‌کند. به این ترتیب شما می‌توانید نگاهی جامع و ۳۶۰ درجه به کاربران و مشتریان خود داشته باشید.

با آنالیز دقیق دیتاهای جمع‌آوری شده، می‌توانید شناخت کاملی از مشتریان به دست بیاورید و بازاریابی خود را هدفمند کنید. مارکترها می‌توانند با استفاده از ویژگی سگمنتیشن، کاربران را بر اساس ویژگی‌هایشان دسته‌بندی کنند و برای هر کدام بازاریابی اختصاصی انجام دهند. امکان اجرای تست A/B و ردیابی باگ‌های احتمالی بر پایه دیتای موجود، از دیگر قابلیت‌های مهم این پلتفرم است. برای دریافت اطلاعات بیشتر از نحوه کار و مزایای استفاده از پلتفرم داده مشتریان و همچنین درخواست اکانت دمو، به وبسایت دیپین سر بزنید.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
سحر ملکی گاوگانی
سحر ملکی گاوگانی
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in

ارسلان
ارسلان

بسیار عالی

پلاتین