پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار گزارش‌ها

گزارش سال 1400 اتاقک: تنها 9 درصد بازار اقامتگاه‌ها در ایران آنلاین شده است

مرجان عبدی مرجان عبدی
12 دی 1401
زمان مطالعه: 5 دقیقه
گزارش سال 1400 اتاقک: تنها 9 درصد بازار اقامتگاه‌ها در ایران آنلاین شده است
زمان مطالعه: 5 دقیقه

صنعت گردشگری ایران مانند تمام کشورهای دنیا همزمان با شیوع ویروس کرونا دوران کم‌رونقی را سپری کرد، با این‌حال بعد از افزایش واکسیناسیون و شروع آرام سفرها، امیدها برای رونق دوباره این صنعت افزایش پیدا کرد، شرکت‌های گردشگری در ایران نیمسال اول ۱۴۰۱ رشد بسیار خوبی را تجربه کردند و این نوید یک سال خوب برای صنعت گردشگری، باوجود تمام مشکلات اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم می‌داد.

سامانه اجاره آنلاین اقامتگاه اتاقک که کار خود را از سال ۱۳۹۶ آغاز کرده، به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین بازیگران صنعت گردشگری در زمینه اجاره اقامتگاه نیز از این مورد مستثنی نبوده، گزارش سال ۱۴۰۰ اتاقک نشان می‌دهد که این شرکت از نظر شاخص فروش در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل رشد متوسط ۴۴۰ درصدی و از نظر شاخص تعداد رزرو، رشد متوسط ۱۹۵ درصدی را تجربه کرده است.

اتاقک همچنین در نیمسال اول ۱۴۰۱ نسبت به نیمسال اول سال ۱۴۰۰ از نظر شاخص فروش رشد بیش از ۶ برابری و از نظر شاخص تعداد رزرو رشد بیش از ۳ برابری داشته است.

در این مطلب ما قسمت‌های برگزیده گزارش را آماده کرده‌ایم که در ادامه می خوانید، برای دانلود کامل گزارش اینجا کلیک کنید.

اتاقک در سال ۱۴۰۰

در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۰٪ رزرو اقامتگاه‌ها در جهان به‌صورت آنلاین بوده است

در سال ۲۰۲۱ حدود ۷۰٪ رزرو اقامتگاه‌های اجاره‌ای در جهان به صورت آنلاین بوده است. بر اساس ارزیابی سال ۲۰۱۹ ،۶۴٪ مسافران ترجیح می‌دهند به جای هتل در اقامتگاه‌های اجاره‌ای بمانند. یکی از مهمترین دلایل آنها به‌صرفه بودن اقامتگاه‌های اجاره‌ای در مقایسه با هتل است.

 اندازه این بازار در ایران در سال ۲۰۲۱، ۱۱ هزار میلیارد تومان تخمین زده شده که تنها ۹ درصد آن آنلاین شده است!
سهم پلتفرم‌های آنلاین از بازار اقامتگاه‌های اجاره‌ای در تعدادی از کشورهای جهان در سال ۲۰۲۱

سهم پلتفرم‌های آنلاین از بازار اقامتگاه‌های اجاره‌ای در تعدادی از کشورهای جهان در سال ۲۰۲۱

بازار ۱۱ هزار میلیارد تومانی اقامتگاه‌های اجارهای ایران در سال ۱۴۰۰

بازار ۱۱ هزار میلیارد تومانی اقامتگاه‌های اجاره‌‌ای ایران در سال ۱۴۰۰

بازار اقامتگاه‌های اجاره‌ای در اتاقک

تعداد تجمیعی کاربران اتاقک

کاربرانی که در سایت یا اپلیکیشن اتاقک با هدف جست‌وجو یا رزرو اقامتگاه ثبت‌نام کرده‌ند را در نمودار زیر می‌بینیم که تعداد کاربران در ۴ سال گذشته  ۵۰۰ درصد رشد داشته است.

تعداد اقامتگاه و میزبان در اتاقک

نمودار زیر تعداد اقامتگاه‌هایی که میزبان، اطلاعات اقامتگاه را در اتاقک ثبت کرده است می‌باشد و لزوما به معنای فعال بودن اقامتگاه نیست. تعداد اقامتگاه‌های کل کشور، ۱۲۷ هزار اقامتگاه تخمین زده می‌شود که سهم اتاقک ۱۴ درصد از کل اقامتگاه‌ها است و رشد تعداد اقامتگاه‌های اتاقک در مدت ۴ سال، ۴/۵ برابر شده است.

رشد فروش ناخالص (GMV) اتاقک

فروش ناخالص (GMV) اتاقک در سال ۱۴۰۰ رشد ۴۴۰ درصدی داشته است و نرخ رشد مرکب سالانه فروش ناخالص اتاقک از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰، ۱۹۰درصد بوده است.

بخوانید  وبینار تکنیک‌های اجرا و بهینه‌سازی کمپین‌های ایمیلی با زینب مظهری

رشد تعداد رزرو اقامتگاه در اتاقک

تعداد رزرو اقامتگاه در اتاقک در سال ۱۴۰۰ رشد ۱۹۵ درصدی و نرخ رشد مرکب سالانه تعداد رزرو اقامتگاه در اتاقک از ۱۳۹۷ تا ۱۴۰۰ رشد ۱۲۰ درصدی داشته است.

 

۸۰٪ فروش اتاقک از رزرو اقامتگاه‌های ویلا، آپارتمان و خانه بوده

مقایسه سهم تعدادی و مبلغی از رزرو دو نوع اقامتگاه ویلا و آپارتمان نشان می‌دهد که این دو اقامتگاه نسبت به اقامتگاه‌های دیگر گران‌قیمت‌تر هستند. بیش از ۸۰ ٪فروش اتاقک از رزرو اقامتگاه‌های ویلا، آپارتمان و خانه بوده است.

بیش از ۴۰٪ رزروهای اتاقک بهصورت آنی رزرو میشوند

سهم هر استان از فروش ناخالص (GMV) اتاقک در سال ۱۴۰۰

۸۰ ٪ فروش اتاقک از ۵ استان کشور است.

دو شهر تهران و رامسر به تنهایی ۱۲٪ اقامتگاه‌های فعال اتاقک را در خود جای داده‌اند.

رفتار کاربران اتاقک

سهم ابزارهای مختلف از تعداد رزرو اقامتگاه‌های اتاقک در سال ۱۴۰۰

بیش از ۱۰ میلیون نفر  از سایت و اپلیکیشن اتاقک در سال ۱۴۰۰ بازدیدکرده‌اند و میانگین تعداد بازدیدکننده روزانه از سایت و اپلیکیشن اتاقک بیش از ۲۷ هزار نفر بوده است. طبق این گزارش تعداد دستگاه‌هایی که اپلیکیشن را نصب کرده و در حال استفاده از آن هستند بیش از ۶۰۰ هزار نصب فعال گزارش شده است.

سهم ماه‌های سال از تعداد رزرو اقامتگاه‌های اتاقک در سال ۱۴۰۰

مهر و اسفند پرتقاضاترین ماه‌های رزرو اقامتگاه های اتاقک در سال ۱۴۰۰ بوده است.

شاخص NPS اقامتگاه‌ها

نزدیک به ۸۵٪ اقامتگاههای اتاقک توانسته‌اند رضایت مهمانان را جلب کنند

مهم‌ترین اولویت‌های کاربران در رزرو اقامتگاه‌ها

اقدامات بازاریابی اتاقک

کمپین «سفر از اینجا شروع میشه» در شهریور ۱۴۰۰

سازوکار کمپین

  • پرسیدن ۴ سؤال از کاربران با موضوع چرا، با چه کسی، چگونه و کجا سفر میروند
  • نمایش اقامتگاه به کاربران با توجه به سلیقه آنها
  • ارائه کد تخفیف یا جایزه فیزیکی به قید قرعه

هدف کمپین

  • افزایش آگاهی از برند
  • کمک به انتخاب مقصد سفر

اصلی‌ترین کانال تبلیغاتی

  • اینستاگرام

نوع محتوای کمپین

  • تهیه ویدئو با حضور ۱۵ اینفلوئنسر

نتایج کمپین

  • تعداد کل بازدید: ۸۳ میلیون
  • تعداد کل ثبت‌نام: ۹۸ هزار کاربر

کمپین «بدون ویلا تا کجا؟» در اسفند ۱۴۰۰

سازوکار کمپین

  • معرفی بهترین اقامتگاه‌های اتاقک با تخفیف ویژه
  • طراحی ۱۰۰ برنامه سفر به مناطق مختلف ایران
  • ارائه جایزه ویژه به قید قرعه

هدف کمپین

  • افزایش رزرو اقامتگاه

اصلی‌ترین کانال تبلیغاتی

  • اینستاگرام

نوع محتوای کمپین

  • تهیه ویدئو موشن گرافیک با آهنگ‌های رپ

نتایج کمپین

  • تعداد کل بازدید: ۱۱۷ میلیون

تیم مارکتینگ

تیم مارکتینگ ۱۸ درصد کارکنان اتاقک را تشکیل می‌دهد.

پشتیبانی

میانگین مدت زمان انتظار کاربران پشت خط، ۲۰ ثانیه بوده.

میزان چت‌های پاسخ‌داده‌شده تقریبا ۱۰ درصد تعداد تماس‌ها بوده است.

۹۱ درصد کاربران از خدمات مرکز پشتیبانی رضایت داشته‌اند.

اصلیترین دلایل تماس

این گزارش که مروری بر سال ۱۴۰۰ سامانه اتاقک بود، با تخمین بازار صنعت اجاره اقامتگاه در جهان و ایران خبر از حجم بزرگ این بازار در ایران می‌دهد. برای دانلود کامل گزارش اینجا کلیک کنید.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
مرجان عبدی
مرجان عبدی
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in

پلاتین