الهام تاجیک: پانتیل تا دو ماه دیگر در ۶۰ درصد از فروشگاهها حضور دارد
فهرست مطلب
یازدهمین نمایشگاه بینالمللی نوشیدنیها، چای، قهوه و صنایع وابسته (IBIE) برگزار شد. قهوه «پانتیل» از شرکت دهکده سرسبز راوک که پنج ماه است فعالیت خود را آغاز کرده نیز در این نمایشگاه حاضر شد و از ۱۶ محصول جدید خود رونمایی کرد. به بهانه همین ماجرا با الهام تاجیک، مدیر مارکتینگ برند «پانتیل» به گفتوگو پرداختیم که در ادامه میخوانید.
الهام تاجیک درباره محصولات «پانتیل» رست و فرآوری آنها گفت: «پانتیل از بهترین دانههای قهوه در سراسر جهان آماده میشود. این دانهها با دقت و وسواس هرچه تمامتر انتخاب میشوند و بعد طی یک فرآیند علمی و تخصصی، رست میشوند و در بستهبندیهاي باكيفيت روانه بازار میشود. یکی از مزیتهای ما این است که واردات دانه سبز توسط خود شركت انجام میشود و اين موضوع امكان خريد با دقت و تنوع زیاد را فراهم میكند.»
او ادامه داد: «ما دانههای سبز را از خاستگاههای مختلف وارد كشور میكنيم و بعد از آن كليه فرآيند توليد محصولات «پانتیل» درکارخانههای ما در خرمآباد انجام میشود.»
مزیت رقابتی پانتیل چیست؟
تاجیک درباره ویژگی منحصربهفردِ «پانتیل» نسبت به سایر قهوهها گفت: «در ابتدا باید بگویم که ما در بازار FMCG و بازارِ پرمصرف مواد غذایی، برند خاص فروشگاهی مشابه شکلی که در حال حاضر محصولات «پانتیل» درحال لانچ شدن هستند نداریم یا اینکه تعدادشان خیلی محدود است. به همین دلیل هر برندی که وارد این عرصه شود، یک مزیت رقابتی ویژه دارد.»
او درباره انواع محصولات پانتیل گفت: «محصولات ما، ترکیبات مختلف از دانههای عربیکا و روبوستا هستند که به صورت دانه و پودر بستهبندی میشود. بستهبندیهای ۳۵۰ گرمیِ پودر برای ریتیل؛ یعنی برای فروشگاههای خردهفروشی درنظر گرفتهایم و دانههای قهوه هم که مصارف عمومیشان کمتر است را برای هوركا در نظر گرفتهایم.»
بیش از ۳۰ برند قهوه فوری داریم
تاجیک درباره برندهای قهوه توضیح داد: «در برندهای قهوه، برندهایی که به تازگی بسیار زیاد ورود پیدا کردهاند، قهوههای فوری هستند، که خیلی وارد حوزه قهوه تخصصی نمیشود. قهوه ما تخصصی و مخصوص دمآوری و دستگاههای قهوهساز صنعتی و خانگی است. ما بیش از ۳۰ برند قهوه فوری داریم. نکته ماجرا این است که در حال حاضر تنها ۳ یا ۴ برند وجود دارند که به صورت تخصصی وارد این صنعتِ رقابتی شدهاند. از طرفی هم میتوانم بگویم که بازارش خیلی باز و با پتانسیل است.»
او درباره سختی حضور در این عرصه گفت: «به دلیل قهوههای فوری که خیلی راحتتر و قابل دسترستر هستند، ولی قهوههای تخصصی که دمآوری دارد، ممکن است به دلیل اینکه هرکسی در خانه دستگاه قهوهساز ندارد، یا فرصتش را ندارد و یا این که فکر میکند نمیتواند همان قهوههایی که در کافیشاپها را میگیرند خودش درست کند، با قهوههای فوری متفاوت است. میتوانم بگویم که بازار ایران، کلاً پتانسیل ورودِ قهوه تخصصی را دارد، با اینکه صنعت قهوه نزدیک به ۱۰۰ سال است وارد ایران شده، اما حالا دارد کمکم جایگزین صنعت نوشیدنیهای دیگر، خصوصاً بین نوشیدنیهای گرم و چای، میشود و مردم بیشتر به سمتش میروند. هر چه هم که بیشتر میگذرد ترجیح میدهند که محصول باکیفیتتری مصرف کنند.»
پانتیل ۵ ماه است که وارد بازار شده
تاجیک درباره مدت زمان حضور پانتیل در گفت: «دهکده سرسبز راوک، دو سال است که در بازار حضور دارد، ولی برند قهوه پانتیل تقریباً از اولِ امسال؛ یعنی ۵ ماه است که وارد بازار شدیم به همین دلیل هم ما به دنبال گرفتنِ سهمِ بازار هستیم و همین مقدار محصولی هم که به جاهای مختلف فرستادهایم و از ما خریداری کردهاند، با اقبال خوبی مواجه بوده است.»
او در پاسخ به این پرسش که با توجه به این که ۵ ماه است فعالیتتان را به صورت جدی شروع کردهاید در حال حاضر چند درصد از سهم بازار را دارید گفت: «سهم بازار ما خیلی کوچک است؛ چون هنوز محصول ما به صورت فیزیکی در فروشگاهها حضور پیدا نکرده است.»
۱۶ محصول در نمایشگاه لانچ شد
تاجیک درباره تعداد محصولات لانچ شده در مدت فعالیت پنج ماهه گفت: «ما لانچِ چهار محصول را پیش از نمایشگاه انجام دادیم و به تازگی نیز ۱۶ محصول را در نمایشگاه لانچ کردیم چون این فضا را یک فرصت بسیار مناسبی برای لانچ محصولات جدید و معرفی برند «پانتیل» دانستیم.»
او درباره حضور پانتیل در نمایشگاه گفت: «یکی دیگر از اهداف ما برای شرکت در این نمایشگاه فرصت تست طعم قهوه ما براي عموم و ديدار با شركاي تجاري و برقراری ارتباطات بیشتر در این زمینه بود. قطعاً هدفمان، آگاهسازی از برند و محصولاتمان و هم شناساندن خودمان در بازار و صنعت بود که بگوییم ما ورود پیدا کردیم.»
پرسونای ما جنریشن زی است
مدیر مارکتینگ «پانتیل» درباره پرسوناهای تارگت برای این برند توضیح داد: «قطعا جنریشن زی، یکی از اصلیترین و مهمترین مخاطبان ما هستند. به طور كلی مخاطبان ما تمام افراد با رده سنی ۱۵ سال تا ۷۰ سال هستند كه قهوه مصرف میکنند و برایشان طعم و کیفیت قهوه مهم است. به مسئله طعم اشاره کردم به این خاطر که هنوز ديدگاه ها در تصور عموم نسبت به طعم قهوه فقط تلخ بودن است درصورتی كه قهوه هم میتواند خوش طعم باشد. ما سعي داريم كه اين آگاهی را ايجاد كنيم تا مردم قهوه حرفهایتر بنوشند و هدف پانتیل ارائه یک قهوه با کیفیت است.»
تاجیک در ادامه توضیح داد: «در واقع باید بگویم قهوه ما، با کیفیت و پریمیوم است، ولی با قیمتی که تمام اقشار جامعه بتوانند از خوردنِ یک قهوه خوش طعمِ ناب لذت ببرند.»
او در پاسخ به این پرسش که چه زمانی میخواهید به صورت گسترده وارد بازار شوید گفت: «در حال حاضر تارگت زمانی مدنظر ما برای ورود به فروشگاههای خردهفروشی تهران، حدود دو ماه دیگر است و در حال حاضر هم مشغول مذاکره با شرکتهای پخش هستیم تا بتوانیم در ۶۰ درصد از فروشگاههای زنجیرهای و فروشگاههای خرده فروشی حضور داشته باشیم.»
واحد R&D محصولات را با کیفیت SCA آمریکا آماده میکند
تاجیک درباره وجود واحد R&D در مجموعه پانتیل گفت: «واحد R&D ما براساس فرایند کاملاً علمی و اصولی است و با اصول و قواعد SCA آمریکا طراحی محصول رو انجام مي دهند. SCA آمریکا، سازمان قهوههای تخصصی است و به علت این که تحریم هستیم، نمیتوانیم از در آن عضو بشيم، اما آنها هر سال اصول و قواعدشان را آپدیت میکنند و ما بر اساس همان قواعد فرایندهای رست را انجام میدهیم.»
این مدیر مارکتینگ در باره معنی کلمه پانتیل و شعار اصلی این برند گفت: «پانتیل به معنی پل در زبان فرانسه است و آمده است كه پلی به دنیای طعم و کیفیت باشد. شعار «پانتیل» “با من هم سفر شو”است. “با من هم سفر شو به دنیای قهوههای ناب و تجربه به یادماندنی از عطر و طعم بینظیر قهوه”.»
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in