پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار گزارش‌ها

براساس گزارش سال روابط عمومی تریبون: 68 درصد از فعالان روابط عمومی قصد مهاجرت دارند

الهه صالحی الهه صالحی
20 اردیبهشت 1402
زمان مطالعه: 7 دقیقه
براساس گزارش سال روابط عمومی تریبون: 68 درصد از فعالان روابط عمومی قصد مهاجرت دارند
زمان مطالعه: 6 دقیقه

گزارش وضعیت روابط عمومی در ایران نشان می‌دهد که با وجود اینکه ۸۵ درصد از فعالان حوزه روابط عمومی در ایران شغل خود را دوست دارند، ۶۸ درصد از آنها به مهاجرت از ایران فکر می‌کنند.

به گزارش دی‌ام‌برد، گزارش جامع روابط عمومی ایران توسط مجموعه تریبون گردآوری و تدوین شد. این گزارش با جمع‌آوری پرسش‌نامه از ۳۸۰ متخصص روابط عمومی و در هفت فصل اطلاعات پاسخ‌دهندگان، درآمد، تجربه و عنوان شغلی، وضعیت و جایگاه روابط عمومی در سازمان‌ها، دامنه عملکرد روابط عمومی، ارتباط با رسانه‌ها، فرصت‌ها و تهدیدهای حوزه روابط عمومی و چشم‌اندازهای این حوزه تهیه شده است. متن کامل این گزارش را می‌توانید در اینجا بخوانید.

اطلاعات فعالان روابط عمومی

اطلاعات این گزارش نشان می‌دهد که ۶۱ درصد از فعالان حوزه روابط عمومی آقا و ۳۸ درصد از آنها خانم هستند. همچنین ۶۱ درصد از آنها بیشتر از ۳۰ سال دارند. علاوه براین ۵۹ درصد از متخصصان این حوزه دارای مدرک کارشناسی ارشد هستند.

رسانه، راه هموار ورود به روابط عمومی

گزارش روابط عمومی تریبون در ادامه به مسیرهای ورود به حوزه روابط عمومی پرداخته است که نشان می‌دهد رسانه، هموارترین راه ورود به حوزه روابط عمومی بوده است چرا که ۳۹ درصد از متخصصان روابط عمومی پس از شغل خبرنگاری و رسانه به روابط عمومی وارد شده‌اند که این درصد تقریبا با مجموع مسیرهای دیگر برابر است.

۳۹ درصد از فعالان روابط عمومی از طریق رسانه وارد این شغل شده‌اند

یکی از نکات جالبی که در گزارش تریبون به آن پرداخته نقش جنسیت در میزان حقوق فعالان این حوزه است که براساس آن هرچند کارشناسان روابط عمومی، فارغ از جنسیت درآمد یکسانی دارند و میانگین درآمد ۳۸ درصد از فعالان این حوزه بین ۸ تا ۱۵ میلیون تومان است، اما در رده‌های مدیریتی مردان حدود ۳ میلیون تومان بیشتر از زنان حقوق می‌گیرند.

۷۳ درصد از پاسخ‌دهندگان به پرسش‌نامه تریبون گفته‌اند که روابط عمومی در سازمانی‌ که در آن فعالیت دارند، زیر نظر مدیرعامل فعالیت می‌کند و پاسخ ۱۹ درصد مارکتینگ و ۸ درصد از افراد نیز منابع انسانی بوده است.

این گزارش همچنین نشان می دهد که ۲۹ درصد از تیم‌های روابط عمومی یک نفره، ۳۷ درصد دو تا چهار نفره، ۱۴ درصد پنج تا هفت نفره و تنها ۱۰ درصد از آنها بالای ۱۶ نفر هستند. به نظر می‌رسد که سازمان‌هایی که تا ۵۰۰ نفر هستند به تیم روابط عمومی ۴ نفره بسنده می‌کنند اما با بزرگ‌تر شدن سازمان، اعضای واحد روابط عمومی نیز دو برابر می‌شود.

روابط عمومی در یک سازمان چه کارهایی را انجام می دهد؟

فعالان این حوزه همچنین ارتباط با رسانه، تولید محتوا، شرکت در رویدادها و ارتباطات داخلی را از مهم‌ترین فعالیت‌های روابط عمومی دانسته‌اند و این درحالی است که آموزش مدیران ارشد سازمان را از آخرین اولویت‌های خود معرفی کرده‌اند.

براساس گزارش تریبون ۵۸ درصد از متخصصان این حوزه که در شرکت‌های خصوصی مشغول به کار هستند، در تهیه سیاست‌های ارتباطی سازمان نقش دارند و این درحالی است که این آمار در شرکت‌های دولتی ۱۴ درصد کمتر است.

در ادامه از فعالان رسانه‌ای پرسیده شده است که برای تهیه گزارش ابتدا به سراغ کدام یک از افراد سازمان می‌روید و ۶۳ درصد از آنها پاسخ داده‌اند که ابتدا به سراغ روابط عمومی سازمان می‌روند و ۳۷ درصد گفته‌اند که ابتدا با مدیرعامل تماس می‌گیرند. این آمار نشان می‌دهد که میزان درک رسانه از فرایندهای سازمانی و جایگاه شغلی روابط عمومی افزایش یافته است.

روابط با حاکمیت اولویت روابط عمومی‌ها نیست

این گزارش در فصل دامنه عملکرد روابط عمومی به اولویت‌های تمرکز فعالان روابط عمومی اشاره می‌کند که براساس آن روابط رسانه‌ای با اختلاف در صدر  مواردی است که متخصصان روابط عمومی روی آن تمرکز دارند.آنها اشاره کرده‌اند که در وهله‌های بعدی تمایل دارند که روی رویدادها، ارتباط با ذی‌نفعان و ارتباط داخلی سازمان تمرکز کنند و این درحالی است که روابط حاکمیتی آخرین اولویت روابط‌عمومی‌ها است.

فعالان روابط عمومی بیشتر روی چه کارهایی تمرکز دارند؟

براساس این گزارش ۲۷ درصد از پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که برای فعالیت‌های خود از آژانس‌های روابط عمومی استفاده می‌کنند که از بین فعالیت‌های برون سپاری شده، ارتباط با رسانه و پوشش خبری و تولید محتوا در صدر قرار دارند اما به نظر می‌رسد عده کمی از متخصصان این حوزه تمایل داشته‌اند مدیریت بحران‌های خود را به آژانس‌ها بسپارند.

اینستاگرام همچنان تاثیر‌گذارترین شبکه اجتماعی است

فصل پنجم گزارش تریبون به ارتباط رسانه‌ای پرداخته است و براساس آن ۶۶ درصد پاسخ‌دهندگان گفته‌اند که ترجیح می‌دهند از رسانه داخلی کسب‌وکار استفاده کنند و انتخاب ۱۹ درصد رسانه‌های اکتسابی بوده و تنها ۱۵ درصد گفته‌اند که به سراغ رسانه‌های پولی می‌روند. البته در حالی که شرکت‌های دولتی ترجیح می‌دهند برای انتشار اخبار خود پولی پرداخت نکنند، به نظر می‌رسد که شرکت‌های خصوصی-دولتی و خصوصی تمایل دارند از سبدهای رسانه‌ای متنوع‌تری استفاده کنند.

نکته جالب اینجاست که حتی با وجود فیلتر بودن شبکه‌های اجتماعی جهانی در ایران، ۴۰ درصد از پاسخ‌دهندگان، اینستاگرام را مهم‌ترین شبکه اجتماعی برای سازمان خود دانسته‌اند؛ در ادامه لینکدین با ۱۹ درصد، توئیتر ۱۳ درصد و یوتیوب با ۴ درصد از آرا در رتبه‌های بعدی قرار دارند. با این‌حال تریبون اشاره کرده است که میزان اهمیت اینستاگرام در شرکت‌های دولتی، یک سوم سایر شرکت‌ها است.

۶۸ درصد از متخصصان روابط عمومی به فکر مهاجرت هستند

فعالان روابط عمومی در فصل ششم این گزارش که به فرصت‌ها و تهدیدهای روابط عمومی پرداخته است، محدودیت بودجه، جذب و حفظ نیروی متخصص و همکاری با سایر تیم‌های سازمان را از مهم‌ترین چالش‌های کار خود دانسته‌اند. درواقع ۷۵ درصد از روابط عمومی‌ها در شرکت‌های دولتی، گفته‌اند که محدودیت بودجه بزرگ‌ترین چالش آنهاست؛ آماری که نسبت به شرکت‌های خصوصی-دولتی و  خصوصی به ترتیب ۱۰ و ۲۳ درصد بیشتر است. همچنین دولتی‌ها ۲۵ درصد بیشتر از بقیه با مشکل جذب نیروی متخصص روبه‌رو هستند.

مهم‌ترین چالش‌های حوزه روابط عمومی

پاسخ‌دهندگان به پرسش‌نامه تریبون همچنین گفته‌اند که تعامل در رسانه‌های اجتماعی، اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی و احساسات مصرف کننده از مهم‌ترین معیارهایی هستند که تیم روابط عمومی آنها برای سنجش موفقیت خود از آنها استفاده می‌کنند.

با این حال آمارهای جهانی نشان می‌دهند که اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی در مقیاس جهانی در رتبه دوم هستند و پوشش رسانه‌ای اخبار به عنوان مهم‌ترین شاخص موفقیت روابط عمومی در جهات قلمداد می‌شوند.

اما نکته غم‌انگیز گزارش تریبون، میزان بالای میل مهاجرت متخصصان روابط عمومی است و ۶۸ درصد از آنها گفته‌اند که به فکر مهاجرت از ایران هستند.

شغلی که همه در آن خوش‌حال‌اند

فعالان حوزه روابط عمومی در فصل آخر این گزارش با موضوع چشم‌انداز روابط عمومی برنامه‌ریزی استراتژیک، داده‌ها و تجزیه و تحلیل، توسعه محتوای چندرسانه‌ای و یادگیری هوش مصنوعی را از مهم‌ترین مهارت‌های فردی دانسته‌اند که فعالان این حوزه باید در ۲ سال آینده بیاموزند. جالب اینجاست که نظر متخصصان ایرانی این حوزه با آمارهای گزارش جهانی همسو است و ۴۴ درصد از فعالان جهانی روابط عمومی نیز، یادگیری برنامه‌ریزی استراتژیک را از مهم‌ترین مهارت‌های فردی برای این حوزه دانسته‌اند.

مهم‌ترین مهارت‌های فردی حوزه فردی روابط عمومی در ۲ سال آینده

گزارش تریبون نشان می‌دهد که باوجود میل بالا به مهاجرت در بین متخصصان این حوزه، ۶۲ درصد از آنها به آینده روابط عمومی در ایران خوش‌بین هستند اما نکته آنجاست که میزان درآمد روی خوش‌بینی افراد تاثیر به‌سزایی داشته است، چراکه ۷۰ درصد از خوش‌بین‌ها درآمد بالای ۱۵ میلیون تومان دارد اما با سقوط درآمد به زیر ۱۵ میلیون، میزان خوشبینی افراد نیز به ۵۷ درصد کاهش پیدا می‌کند.

با این‌همه به نظر می‌رسد که شغل روابط عمومی تا حد بالایی توانسته‌ است فعالان خود را خوشحال نگه‌دارد. چرا که ۸۵ درصد از فعالان این حوزه گفته‌اند که شغل خود را دوست دارند و جالب‌تر اینکه درآمد نقش زیادی را در این رضایت ایفا نکرده است؛ به طوری که میزان رضایت افراد پردرآمد تنها ۸ درصد بیشتر از افراد کم درآمد است.

شما می‌توانید متن کامل گزارش سال روابط عمومی را در اینجا بخوانید.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
الهه صالحی
الهه صالحی
روزنامه‌نگاری خوانده‌م و عاشق رسانه‌م؛ دی‌ام برد برای من فرصت جدیدی بود که بیشتر از دنیای جذاب مارکتینگ بدونم.
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in

پلاتین