پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار

جنجال توییتری شیر هراز با یک نگاه تحلیلی

سینا فایضی سینا فایضی
7 مرداد 1399
زمان مطالعه: 2 دقیقه
جنجال توییتری شیر هراز با یک نگاه تحلیلی
زمان مطالعه: 3 دقیقه

چند روز گذشته یکی از بحث‌های داغ توییتر شیر هزار بود، ماجرایی که بسیاری از کاربران توییتر آن را نژادپرستی تلقی کرده‌اند! همانطور که در تصویر بالا می‌بینید بسته‌بندی شیر سفید، نماد پسربچه‌ای سفیدپوست و بسته‌بندی شیرکاکائو نماد پسربچه‌ای سیاه‌پوست دارد؛ انعکاس این ماجرا آن‌قدر در توییتر شدت گرفت که توییت زیر 12 هزار لایک و 1.4 هزار ریتوییت به‌دست آورد.

در این بین پلتفرم تحلیل و بررسی شبکه‌های اجتماعی کاوان، طی گزارشی اطلاعات جالبی از این جنبش توییتری منتشر کرده است. در تصویر زیر می‌توان روند صعودی و نزولی تعداد توییت‌های افراد را در این‌باره دید:

در تصویر زیر نیز می‌توان احساسات کاربران را نسبت به این اتفاق مشاهده کرد که به‌وسیله موتورهای تحلیلی کاوان ثبت شده است:

می‌توانید اینفوگرافی کامل کاوان را از اینجا دانلود کنید.

اما ماجرای شیر هراز در توییتر چه اهمیتی برای یک بازاریاب دیجیتال دارد؟
یک دیجیتال مارکتر باید از ترندهای روز فضای آنلاین آگاه باشد
برای مواجهه با اینگونه بحران‌ها آموزش ببیند و کیس‌های مشابه را مطالعه کند
با ابزارهای رصد شبکه‌های اجتماعی آشنا باشد!

این‌گونه اتفاقات در خارج از ایران ید طولانی دارد، اما این جنبش توییتری علیه نژادپرستی شیر هراز در توییتر فارسی زبانان در نوع خود اولین است و این نشان از افزایش آگاهی افراد نسبت به مفاهیم تبعیضی دارد (البته توییتر هیچگاه جامعه آماری درستی برای تعمیم به کل جامعه نبوده و نیست). از نمونه‌های معروف نژادپرستی در محصولات، می‌توان به تبلیغ داو در تصویر زیر اشاره کرد که زنی سیاه‌پوست با تعویض لباسش تبدیل به زنی سفیدپوست می‌شود:

بخوانید  4 آپدیت جذاب و مهم سال 2022 برای کاربران توییتری

البته پس از وایرال شدن این تبلیغ فیسبوکی با عنوان تبلیغی نژادپرستانه، برند داو در توییتی عذرخواهی کرد و بیانیه‌ای داد، متن توییت عذرخواهی داو:

البته برند هزار نیز بابت این اتفاق عذرخواهی غیررسمی‌ای انجام داد و طرح جدید شیر هراز را به نشانه پذیرش خطا برای کاربر معترض ارسال کرد (تصویر پایین) اما هیچ‌گونه حرفی از سمت اکانت‌های رسمی این برند زده نشد و بیانیه‌ای صادر نشد در نتیجه شاید بتوان از این بابت از هراز خورده گرفت.

 

پاکت
به اشتراک بگذارید:
سینا فایضی
سینا فایضی
یک بازاریاب نیمه هندی که مسئول مدیریت ارتباطات بازاریابی دی‌ام برد است.
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in

سروش
سروش

کجاش نژادپرستیه اون تبلیغ ایرانیه؟!
ببینید یه بار یه شرکته اومده بود که سیاهی رنگ سیاه پوستا تو تبلیغش رو به “چرک و کثیفی” تشبیه کرده بود که بله اون بسیار زشت و توهین آمیز و نژادپرستانه بود. ولی مثلا شیر یا بستنی و…، عادی شو عکس سفیدپوست بذارن و طعم کاکائوشو، عکس یه سیاه پوست بذارن، مگه چیه؟ رنگ وانیل رو کنار سفیدپوست بذارن، نژادپرستی نیست، کاکائو رو کنار سیاه پوست بذارن، نژادپرستی میشه؟! واقعا کم سواد و جوگیرن اینایی که الکی اعتراض میکنن

    هادی مرادی
    هادی مرادی

    ما هم موافقیم که نژاد پرستی نیست، اما عقیده عده قابل توجهی در توییتر این بوده

پلاتین