تریبون گزارش جامع وضعیت سئو در ایران در سال 1401 را منتشر کرد
فهرست مطلب
تریبون یک پلتفرم انتشار رپورتاژ آگهی ایرانی است که خدمات مرتبط با روابط عمومی دیجیتال را با دو رویکرد سئو و روابط عمومی به مشتریان ارائه میدهد. تریبون با پلتفرم خود، برای کسبوکارها امکان انتشار رپورتاژ و تبلیغات بهینهشده را در سایتهای مختلف فراهم میکند و سئو نیز بخشی از حوزههای تمرکز تریبون است. امسال نیز تریبون به رسم سال پیش، گزارش جدیدی آماده کرده است که در آن وضعیت سئو در ایران بررسی شده است.
در این گزارش که دومین گزارش جامع سئو در ایران توسط تریبون محسوب میشود، تلاش شده دادههایی کاربردی در زمینه سئو به دست آید که هم به کار متخصصین و هم به کار علاقهمندان این حوزه بیاید. تریبون برای تهیه این گزارش با 541 متخصص سئو در ایران به نظرسنجی پرداخته است و اطلاعات و دادههایی که در ادامه خواهید دید، نتیجه این نظرسنجیها هستند.
5 نکته سئویی سال 1401
ابتدای گزارش، 5 نکته حوزه سئو آورده شده است که مختص سال 1401 است و تغییرات این سال را نسبت به سال گذشته نشان میدهد. مرور کوتاهی بر این 5 نکته خواهیم داشت.
متخصصان سئوی تازهوارد
طبق نموداری که در بالا میبینید، نسبت تازهواردان حوزه سئو در سال 1401 نسبت به سال 1400، نصف شده است.
رشد میانگین درآمد
میانگین درآمد ماهانه متخصصین سئو در تهران نسبت به سال گذشته، 41 درصد رشد داشته است.
چالش اصلی سئوکاران
چالش اصلی متخصصان سئو طی این یک سال، از «ناآگاهی کارفرما از روند پروژه سئو» به «فیلترینگ و محدودیتهای اینترنت» تغییر پیدا کرده است.
تفاوت سنجه در متخصصان سئو و کارفرمایان
در سال 1401، متخصصان سئو سنجه موفقیت خود را «بهبود رتبه کلمات کلیدی» گذاشتهاند، در حالی که فاکتور مهم برای کارفرماهایشان، «افزایش فروش» بوده است.
مهاجرت در متخصصان سئو
در سال 1401، متخصصان سئو سنجه موفقیت خود را «بهبود رتبه کلمات کلیدی» گذاشتهاند، در حالی که فاکتور مهم برای کارفرماهایشان، «افزایش فروش» بوده است.
متوسط درآمد متخصصان سئو در ایران
یک سوم سئوکاران درآمدی بین ۵ تا ۱۰ میلیون داشتهاند.
متوسط درآمد متخصصان خانم، از متوسط درآمد متخصصان آقا کمتر است. 32 درصد از کل افراد پاسخدهنده، درآمد میانگین بین 5 تا 10 میلیون تومان داشتند.
وضعیت درآمد به تفکیک محل کار
طبق آمار تریبون، درآمد متخصصان سئو در آژانسها، بیشتر از متخصصان فریلنسر و متخصصان درون شرکتهاست.
تاثیر سابقه کاری بر درآمد متخصصان سئو
طبق گزارش تریبون، در حوزه سئو، تجربه بیشتر مساوی با درآمد بیشتر است. افرادی که بیش از 10 سال در سئو سابقه دارند، با اختلاف نسبت به سایر گروهها پردرآمدتر هستند.
انواع عنوان شغلی در سئو و تاثیر آن در میزان درآمد
بر اساس گزارش تریبون، هیچ کارآموز سئویی بیش از 10 میلیون تومان و هیچ کارشناسی بیش از 30 میلیون تومان در ماه درآمد ندارد. در سال 1400 درآمد بیشتر «کارشناسان سئو» بین 3 تا 7 میلیون تومان بوده است و درآمد بیشتر «کارشناسان ارشد» در بازه 7 تا 15 میلیون قرار داشته است. طبق آمار بهدستآمده، رشد درآمد «کارشناسان سئو» در یک سال اخیر از «کارشناسان ارشد» بیشتر بوده است.
محل کار و پوزیشن شغلی متخصصان سئو
نیمی از متخصصین سئو در تیم داخلی یک شرکت فعالیت میکنند. فریلنسرها و مشاوران سئو با 37 درصد در رتبه بعدی قرار دارند.
فریلنسرهای دنیای سئو
فریلنسرهای دنیای سئو معمولا پروژههای خود را از طریق معرفی شدن از طریق دوستان و کارفرمایان قبلی (69 درصد) دریافت میکنند. شبکهسازی شخصی با 56 درصد در رتبه دوم قرار دارد.
تعداد پروژه و شغل در سئو
بیشتر فریلنسرها، مشاوران و کسانی که در آژانسها کار میکنند، مدیریت 3 پروژه را بر عهده دارند. 28 درصد از آنها بیشتر از 5 پروژه را مدیریت میکنند که این آمار در سال 1400، حدود 16 درصد بوده است.
70 درصد از کسانی که یک شغل دارند (فقط فریلنسر یا مشاور هستند یا فقط در آژانس کار میکنند)، میتوانند تا 6 پروژه را مدیریت کنند. این آمار برای کسانی که دو شغل دارند، 80 درصد است.
بزرگترین انتظار کارفرمایان از پروژههای سئویی
بزرگترین انتظار کارفرمایان از پروژههای سئویی در جریان، «افزایش فروش» با 66 درصد است. بهبود رتبه کلمات کلیدی با 60 درصد در رتبه دوم قرار دارد. افزایش ترافیک با 24 درصد در رتبه سوم قرار گرفته است.
چالشهای اصلی با کارفرمایان
جالب است که 55 درصد از متخصصان سئو چالش اصلی خود را با کارفرمایان، عدم صبر کافی در پروژههای سئو مطرح کردهاند!
حوزه فعالیت متخصصین سئو
بیشترین پاسخدهندگان نظرسنجی، در سه دسته «خدمات»، «تکنولوژی» و «تجهیزات صنعتی» فعالیت میکردند. مد و پوشاک و زیورآلات، فرهنگی و هنری، غذایی، ورزش و فیتنس، بازی و املاک هرکدام با تنها 1 درصد، از کمجمعیتترین حوزههای سئویی محسوب میشوند.
بیشترین هزینههای سئو
طبق گزارش تریبون، بیشترین هزینه در فعالیتهای سئو، به «تولید محتوا» تعلق میگیرد. موارد فنی سایت و رپورتاژ آگهی بهترتیب در رتبه دوم و سوم قرار دارند.
فعالیت اصلی متخصصان سئو
متخصصان سئو بیشتر زمان خود را صرف اقدامات سئوی داخلی میکنند.
دموگرافیک پاسخدهندگان نظرسنجی گزارش
پاسخدهندگان نظرسنجی تریبون، 76 درصد مرد و 24 درصد زن بودهاند. 61 درصد از کل این افراد، در پایتخت ساکن هستند. عمده شرکتکنندگان نظرسنجی (32 درصد) بین 26 تا 30 سال سن داشتهاند و غالب آنها (48 درصد) در شرکتی با حوزه تمرکز B2C مشغول به کار بودهاند.
در ادامه گزارش، میتوانید اطلاعات و دادههایی در خصوص تاثیر محتوای عمیق و تخصصی بر سئو، عدم اطمینان مسیر حرفهای سئو و… ببینید. برای دانلود فایل دومین گزارش جامع سئوی تریبون اینجا کلیک کنید.
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in