پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار گزارش‌ها

گزارش اسنپ‌اکسپرس: «تحلیلی بر بازار کالاهای سوپرمارکتی»

مرجان عبدی مرجان عبدی
11 مرداد 1401
زمان مطالعه: 6 دقیقه
گزارش اسنپ‌اکسپرس: «تحلیلی بر بازار کالاهای سوپرمارکتی»
زمان مطالعه: 6 دقیقه

اسنپ‌اکسپرس که یک سرویس فروش کالاهای سوپرمارکتی از پلتفرم اسنپ است حدود یک سال پیش از مجموعه اسنپ‌فود جدا شد و با یک برند مستقل در بازار کالاهای تند مصرف یا  FMCG در دسترس کاربران قرار گرفت. این پلتفرم در مراسمی که روز دوشنبه دهم مرداد ماه با حضور مدیران اسنپ اکسپرس و خبرنگاران رسانه‌های جمعی در خانه کارمان تهران برگزار شد، از اولین گزارش جامع این شرکت که طی بازه زمانی اول فروردین ۱۴۰۰ تا ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ با بررسی بیش از ۳۰ میلیون فاکتور فروش در بیش از ۸۰ شهر کشور بدست آمده را تحت عنوان گزارش تحلیلی اسنپ اکسپرس از بازار کالاهای سوپرمارکتی رونمایی کرد.

در ابتدای این مراسم مسعود طباطبایی، مدیرعامل اسنپ اکسپرس و مدیر توسعه کسب‌وکار گروه اسنپ در مورد تاریخچه راه‌اندازی اسنپ اکسپرس گفت: «اواخر سال ۹۸ همزمان با همه‌گیری ویروس کرونا در بخش سوپرمارکت اپلیکیشن اسنپ‌فود با تقاضاهای گسترده‌ کاربران برای خرید کالاهای سوپرمارکتی روبرو شدیم و در بازه‌ای دو تا سه‌ ماهه رشدی چند برابری را تجربه‌ کردیم. این موضوع باعث شد تا به توسعه این سرویس توجه بیشتری نشان دهیم و در سال ۱۴۰۰ برند جدید اسنپ‌ اکسپرس را با تمرکز بر روی سه ارزش تحویل سریع، تنوع کالایی و تخفیف کالا راه‌اندازی کنیم».   به گفته مدیر عامل اسنپ اکسپرس در حال حاضر بیش از ۳ هزار سوپرمارکت و فروشگاه زنجیره‌ای در بیش از ۹۰ شهر کشور با این شرکت همکاری می‌‌کنند.

در این رویداد ابتدا مسعود طباطبایی، مدیرعامل اسنپ اکسپرس سخنرانی کوتاهی داشت. سپس حامد غضنفری معاون مارکت پلیس اسنپ اکسپرس مروری بر این گزارش داشت. در انتها نیز طی یک نشست خبری طباطبایی، غضنفری و محمد خلج، مدیر عامل گروه اسنپ به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

در ادامه این مطلب بخش‌هایی برگزیده و مهم از این گزارش را می‌خوانید. فایل کامل گزارش را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

نگاهی جامع به صنعت کالاهای سوپرمارکتی ایران

اندازه بازار جهانی کالاهای سوپر مارکتی و سهم فروش آنلاین

با نگاهی به آمار و ارقام سال‌های گذشته اندازه بازار کالاهای سوپرمارکتی دنیا افزایش داشته است.که دلیل آن را می‌توان افزایش جمعیت و عرضه محصولات جدید دانست.

مقایسه‌ایی از اندازه بازارکالاهای سوپرمارکتی در کنار جمعیت

سهم هرکدام از قاره‌ها از بازار جهانی را در این شکل می‌توان دید. قاره‌های آسیا و اقیانوسیه با اینکه ۶۰٪ از جمعیت کل جهان را در خود دارند اما فقط ۳۴٪ از سهم بازار را دارند. در مقابل آن قاره آمریکای شمالی با حدود ۸٪ از سهم جمعیت جهان به تنهایی ۲۶٪ از بازار را در اختیار خود دارد.

اندازه بازار کالاهای سوپرمارکتی در ایران

یکی از مهم‌ترین منابع اطلاعاتی به منظور تخمین و محاسبه اندازه بازار ریالی کالاهای سوپرمارکتی ایران، گزارش هزینه‌های خانوار است که هرساله توسط مرکز ملی آمار ایران تهیه می‌شود. در جدیدترین طرح این آمارگیری از بیش از ۱۹۰۰۰ خانوار شهری و ۱۸۰۰۰ خانوار روستایی در خصوص جزئی‌ترین وضعیت هزینه‌ای و درامدی ایشان اطلاعات جمع‌آوری شده است.

در سال ۲۰۲۱ سهم بازار ایران از بازار جهانی کالاهای سوپرمارکتی کمتر از ۰/۲ درصد بوده است.

سرانه ۲۷۰ دلاری هر ایرانی از بازار کالاهای سوپرمارکتی 

اندازه بازار صنعت کالاهای سوپرمارکتی در ایران تا پایان سال ۱۴۰۰، ۲۳ میلیارد دلار تخمین زده شده است که به ازای هر نفر در سال به ۲۷۰ دلار می‌رسد.

اندازه بازار آنلاین کالاهای سوپرمارکتی در ایران

با در نظر گرفتن فروش آنلاین بازیگران اصلی ایران در سال ۱۴۰۰ تخمین زده می‌شود کل فروش آنلاین بازار سوپرمارکتی، حدود ۰/۸ درصد باشد.

سهم گروه‌های اصلی کالاهای سوپرمارکتی

گروه لبنیات و بستنی با سهم ۱۹درصدی بیشترین سهم فروش را در بین سایر گروه‌های کالاها داشته است.

پانزده محصول پرخرید (تعدادی)

پانزده محصول پرخرید (مبلغی)

سیگار پرفروش‌ترین کالا در خرید حضوری است. به صورتی که از هر ۱۰۰ هزار تومان کالای خریداری شده حدود ۶ هزار تومان از این محصول بوده است و در مقابل آن شیر پرفروش‌ترین کالای خریداری شده در سبد خرید آنلاین است به‌طوری که از هر ۱۰۰ هزار تومان حدود ۵هزار تومان آن شیر است.

محصولات دارای بالاترین شاخص تمایل به خرید آنلاین

۲۰ مجموعه برتر در بازار کالاهای سوپرمارکتی

سهم ۲۰ مجموعه برتر حدود ۴۰ درصد از کل بازار کالاهای سوپرمارکتی است. هر مجموعه ممکن است دارای چندین برند باشد. به‌طور مثال برندهای اکتیو، اوه، اویلا و سافتلن جند نمونه از برندهای متعلق به گروه صنعتی گلرنگ هستند.

۴۵ درصد از بازار سوپرمارکتی در اختیار ۴۵ برند برتر

مقایسه فروش محصولات لبنی به تفکیک مدل فروش

این نمودار سهم تعدادی زیرگروه‌های محصولات لبنی از فروش هر ۱۰۰۰ آیتم را به تفکیک آنلاین و حضوری نشان می‌دهد.

سهم بازار برندها از فروش کالای ماست

مقایسه فروش محصولات نوشیدنی به تفکیک مدل فروش

این نمودار سهم تعدادی زیرگروه‌های محصولات نوشیدنی از فروش هر ۱۰۰۰ آیتم را به تفکیک آنلاین و حضوری نشان می‌دهد.

سهم بازار برندها از فروش کالای آبمیوه

بیش از ۷۰٪ از بازار آبمیوه در اختیار ۴ برند است. سن‌ایچ با ۳۷٪ بیشترین سهم را در ایران دارد.

مقایسه فروش محصولات آرایشی بهداشتی به تفکیک مدل فروش

نمودار بالا سهم تعدادی زیرگروه‌های محصولات آرایشی بهداشتی از فروش هر ۱۰۰۰ آیتم را به تفکیک آنلاین و حضوری نشان می‌دهد.

سهم بازار برندها از فروش کالای دستمال و محصولات سلولزی

۷۰د درصد از سهم بازار دستمال و محصولات سلولزی در اختیار ۵ برند است. گلریز با ۱۹٪ بیشترین سهم بازار را دارد.

در پایان محمد خلج، مدیر عامل گروه اسنپ در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر همکاری این شرکت با رقبای خود اعلام کرد، این شرکت آمادگی دارد هرجا برای بهبود شرایط اکوسیستم استارتاپی کشور لازم بود با در نظر گرفتن منافع کلی اکوسیستم با شرکت‌های رقیب همکاری داشته باشد.
مدیر عامل اسنپ اکسپرس در پاسخ به سوالی درباره سهم این شرکت از بازار و حضور رقبای جدید گفت: «طبق برآوردهای انجام شده اسنپ اکسپرس در حال حاضر ۴۹ درصد از بازار فروش آنلاین کالاهای سوپرمارکتی را در اختیار دارد و نقش رهبر بازار را ایفا می‌کند. با توجه به سهم زیر یک درصدی فروش آنلاین از بازار کالاهای سوپرمارکتی نیز از حضور رقبای جدید استقبال می‌کنیم چرا که معتقدیم توسعه هر چه بیشتر این بازار به سود همه کسب‌وکارهای فعال این حوزه خواهد بود».

به گفته مدیرعامل اسنپ اکسپرس، بررسی آمارهای بدست آمده نشان می‌دهد که سهم بازار آنلاین کالاهای سوپرمارکتی متاثر از توسعه زیرساخت‌ها و تغییر سبک زندگی افراد با سرعت بی‌سابقه‌ای در حال رشد است. به گونه‌ای که این عدد در بازار جهانی کالاهای سوپرمارکتی بیش از ۷ درصد و در بازار ایران به نزدیک یک درصد رسیده است.

در صورت تمایل به مطالعه ببیشتر می‌توانید فایل کامل گزارش را از اینجا دریافت کنید.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
مرجان عبدی
مرجان عبدی
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in

فرناز
فرناز

مشکل اسنپ اکسپرس

از زمانی که ارسال کالا را بجای اسنپ سپرده دست فروشگاه چند تا مشکل ایجاد شده

اولا سوپرمارکت ها فقط در محله و نزدیک دلیوری دارند

و دوما فقط میتونی از یک سوپرمارکت خرید بکنی در هر سبد خرید و نمیتوانی همزمان از چند تا سوپر مارکت در یک سبد خرید انتخاب داشته باشی

من فقط نمیدونم اسنپ متوجه نمیشه که اگه من در محل سوپرمارکت باشم مرض دارم بسپرم دست اسنپ که با هزینه حمل بیاره تحویل بده درحالیکه سوپرمارکت در محل بدون هزینه حمل دلیوری داره

من نوعی اگه از اسنپ استفاده میکنیم بخاطر اینه که از سوپرمارکت های دورتر برایم ارسال بکنه که در حالت عادی به منطقه من دلیوری نداره

و جالبه که مثلا از جردن تهران به ظفر دلیوری ندارند درحالیه هردوتا توی یک محله هستند

ولی از دولت به ظفر دلیوری داره درحالیکه از دوتا محله جداگانه هستند

پلاتین