گزارش عملکرد گروه اسنپ در سال 1400 منتشر شد
فهرست مطلب
به گزارش دیام برد، گروه اسنپ گزارش مفصلی از فعالیتها و عملکرد خود در سال 1400 منتشر کرده است که تمامی زیرمجموعههای اسنپ، از اسنپ و اسنپباکس و اسنپفود گرفته تا اسنپپی و اسنپدکتر و اسنپتریپ را شامل میشود.
گروه اسنپ انتشار این گزارش را تلاش جهت گسترش شفافیت درباره سازمان اسنپ دانسته است و در آن، پستی و بلندیهایی که در طول سال 1400 برای سازمان رخ داده است بررسی میشود. گزارش عملکرد گروه اسنپ با کلامی از بنیانگذاران آن، ایاد الکسار و محمود فوز شروع میشود؛ آنها از مسیری که در این هشت سال طی کرده بودند سخن گفتند و نهایتا، سوپراپلیکیشن اسنپ را، بزرگترین سوپراپ خاورمیانه معرفی کردند. در ادامه، قسمتهای مهمی از این گزارش را با هم مرور میکنیم.
نگاهی کوتاه به اولین جرقهها
کار اسنپ به طور رسمی و برای اولین بار، در سال 1393 شروع شد. شروع این سازمان با سرویس اصلی خودرورانی اسنپ بود که در ابتدا «تاکسییاب» نام داشت. در اواسط سال بعد تاکسییاب ریبرندینگ کرد و به اسنپ تبدیل شد. در این مسیر اولیه دو زیرمجموعه دیگر با نامهای «زودفود» و «پین تا پین» به اسنپ پیوستند که آنها نیز، بعدتر به «اسنپفود» و «اسنپتریپ» ریبرندینگ شدند.
هماکنون پس از هشت سال، گروه اسنپ در حال ارائه 22 سرویس مجزا از هم به کاربران است و از این 22 سرویس، سرویس اعتباری، گیشه و داروخانه سه بخشی هستند که در سال 1400 به گروه اضافه شدهاند.
فهیم اختر، مدیر محصول اسنپ در خصوص سال 1400 و دستاوردهایی که برای گروه اسنپ به همراه داشته است گفت: «بزرگترین دستاورد ما در سال 1400 ریدیزاین اپلیکیشن اسنپ بود». او با اشاره به بزرگتر شدن اسنپ و نیاز به بهینهسازی آن در راستای گسترش این ظرفیت، ریدیزاین را ضروری دانست و اشاره کرد: «ما سعی کردیم یک زبان واحد طراحی کنیم تا این تیم بتواند از آن برای طراحی قابلیتهای مختلف استفاده کند و در عین حال، تجربه کاربری مشابهی را در سرویسهای مختلف آن داشته باشیم.»
اسنپکلاب، باشگاهی برای هواداران
اسنپکلاب برای کاربران و به اصطلاح هواداران گروه اسنپ طراحی شده است. این بستر، با جوایز متنوع خود از کاربران وفادار اسنپ قدردانی میکند و به ازای هر بار استفاده از سرویسهای مختلف سوپراپ، امتیازی به آنها میدهد.
همانطور که در آمار بالا میبینید، تعداد امتیازهای دریافتی کاربران و تعداد امتیازهای مصرفشده آنها از میلیون عبور کرده است. اسنپ در سال 1400 در مجموع 40,000,000 کد دریافتی به کاربران داده است که ارزش حدودی این مقدار کد تخفیف معادل 21,000,000,000 تومان است! محبوبترین کد تخفیفها، کد تخفیف قرعهکشی و سپس کد تخفیف خودرو هستند.
روایت یک برند از زبان کمپینها
برند اسنپ در طول سالها با اهداف مختلفی منجمله افزایش آگاهی از برند، افزایش ارتباط با بازار هدف و افزایش فروش، کمپینهای متعددی را لانچ کرده است. عدد دقیق این کمپینها و اینکه در خصوص کدام زیرمجموعه بودهاند را در تصویر زیر میبینید.
در این سوپراپ، «اسنپ» با 13 کمپین دارای بیشترین تعداد کمپینهای برگزارشده در طول سالهاست. بعد از آن هم به ترتیب اسنپمارکت و اسنپاکسپرس و اسنپفود قرار میگیرند. گروه اسنپ 5 کمپین 360 درجه هم داشته است که هر کدام به نوبه خود، توانستهاند نتایج مهمی برای این سوپراپ به ثبت برسانند.
به صورت کلی کمپینهای هفتگی و فصلی نقش شدیدا مهمی در رشد سوپراپ اسنپ داشتهاند. مثلا این گزارش به ما میگوید که در اثر همین کمپینهای مستمر، رشد اسنپفود به 40 درصد، رشد اسنپدکتر به 60 درصد و رشد اسنپتریپ هتل به 145 درصد رسیده است.
کاربران اسنپ و بررسی عملکرد اسنپ خودرو
طبق گزارشی که گروه اسنپ منتشر کرده است، رشد کاربران در سال 1400 هم به منوال قبل و حتی بهتر ادامه داشته است.
همانطور که میبینید، حدود 52.2 میلیون کاربر در اپلیکیشن اسنپ حضور دارند که حدود 11 میلیون آنها، در سال 1400 به این اپ اضافه شدهاند. این یعنی چیزی حدود یک پنجم کل کاربران اسنپ در سال 1400 به آن رو آوردهاند. نسبت کاربران اسنپ را در سیستم عاملهای مختلف ببینید.
جالب توجه است که کاربران اسنپ در بستر وباپلیکیشن از کاربران اسنپ در بستر iOS فعالتر هستند.
بررسی رشد کاربران اسنپ خودرو به تفیک شهر هم نکات جالبی در خود دارد. بیشترین رشد کاربران به تفکیک شهر، به ترتیب به تهران، مشهد و شیراز تعلق میگیرد. در این بین یک کاربر واقعا وفادار هم وجود دارد که رکورد بیشترین سفر در سال 1400 را از آن خود کرده است. او با 2,822 سفر، چیزی حدود 131 میلیون تومان با اسنپ سفر کرده است!
طبق آمار منتشرشده، چیزی حدود یک سوم کل سفرهایی که با اسنپ خودرو انجام میشوند، از سوی کاربر امتیاز دریافت میکنند.
تیم پشتیبانی اسنپ با رشد 34 درصدی در تعداد کارکنان به نسبت سال قبل، مجموعا در سال 1400 چیزی حدود 71,000 شکایت از سوی رانندگان و مسافران دریافت کرده است. عمده مشکلات رانندگان در خصوص «درخواست تغییر در وضعیت سفر» و عمده مشکلات مسافران در خصوص «پیگیری اشیای گمشده» بوده است. البته تیم پشتیبانی اسنپ همیشه با شکایات و تماسهای قابل درکی روبهرو نمیشود. مثلا موارد جالب زیر را ببنید.
شبکههای اجتماعی اسنپ
طبق این گزارش، اسنپ در خود یک تیم فعال شبکههای اجتماعی دارد که به صورت دائم در حال رصد موضوعات مرتبط و پیگیری و پاسخگویی هستند. اینستاگرام اسنپ یکی از فعالترین شبکههای اجتماعی این سوپراپ است.
ضفحه رسمی اینستاگرام اسنپ دارای دستهبندی متنوعی از موضوعات است که عمده آنها به ترتیب، به کمپینهای مارکتینگی، پستهای مسابقهای و پستهای مسئولیت اجتماعی مربوط میشود. البته گروه اسنپ در شبکههای اجتماعی دیگری مانند تلگرام و توییتر و بسترهای مثل یوتیوب و لینکدین نیز حضور دارد.
تحقیقات بازار، قلب استراتژیک اسنپ
در گزارش منتشرشده از گروه اسنپ، تیم تحقیقات بازار یکی از مهمترین تیمهای آن عنوان شده است. این تیم دو وظیفه خطیر را به عهده دارد: 1) پایش و ارزیابی دائمی عملکرد تمام بخشهای اسنپ، 2) پیدا کردن عوامل تاثیرگذار بر بازار هدف. این تیم هم در مراحل ورود به بازار و شروع کار اسنپ نقش موثری دارد و هم در پیشبرد اهداف استراتژیک و پیشبینی آینده سازمان.
تیم تحقیقات بازار گروه اسنپ با انواع مختلفی از روشها همچون مصاحبههای رودرو و نظرسنجیهای تلفنی و پیامکی بررسی خود را از بازار پیش میبرند. تمامی تصمیمات تیم تحقیقات بازار اسنپ بر پایه داده و تحلیلهای دادهمحور صورت میگیرد و نهایتا، استراتژیهای اسنپ نیز بر همین پایه تنظیم میشوند.
عملکرد اسنپفود
اسنپفود به عنوان یکی از پرطرفدارترین زیرمجموعههای گروه اسنپ، عملکرد خوبی در سال 1400 داشته است. این زیرمجموعه با تخفیفها و فودپارتیهای مقطعی توانسته است شاهد رشد خوبی در تعداد سفارش و تعداد کاربران باشد.
از آمار جالب اسنپفود میتوان به سه دسته محبوب غذایی آن اشاره کرد که به ترتیب، «پیتزا آمریکایی»، «ساندویچ گرم» و «چلوکباب» هستند. 1500 نفر نیرو در بدنه اسنپفود مشغول به کارند و 6000 سفیر در بخش ارسال غذا فعالیت میکنند. مدیرعامل اسنپفود میگوید: «ما در سال 1400 تمرکز ویژهای بر پشتیبانی سفارشها، ارسال آنها و پشتیبانی از بالغ بر 30 هزار فروشگاه خدماتدهنده اسنپفود داشتیم.»
این گزارش به بررسی عملکرد سال 1400 زیرمجموعههای دیگری مانند اسنپتریپ، اسنپمارکت و اسنپاکسپرس، اسنپپِی و اسنپدکتر نیز میپردازد. برای دریافت گزارش اسنپ و مطالعه بخشهای دیگر آن، اینجا کلیک کنید.
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in