پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار گزارش‌ها

گزارش تپسل «افت 78 درصدی درآمد ویدی وود به دلیل قطعی اینترنت و فیلترینگ»

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
17 آبان 1401
زمان مطالعه: 7 دقیقه
گزارش تپسل «افت 78 درصدی درآمد ویدی وود به دلیل قطعی اینترنت و فیلترینگ»
زمان مطالعه: 5 دقیقه

تپسل در ادامه گزارشی که از آسیب‌های ناشی از قطعی اینترنت و فیلترینگ بر اقتصاد دیجیتال منتشر کرده بود، به سراغ استارتاپ ویدی‌وود رفته و با یاشار راکعی، مدیرعامل این مجموعه گفتگو کرده است.

یکی از مهم‌ترین بخش‌های زنجیره تبلیغات دیجیتال، تولید محتوای با کیفیت در انوع مختلف است. شرکت‌هایی که در جهان بصورت اختصاصی بر تولید محتوا تمرکز می‌کنند، همواره یکی از مهمترین بازیگران صنعت تبلیغات دیجیتال بشمار می‌روند.

تپسل نیز در گزارشی که چندی پیش منتشر کرده بود، به کاهش 53 درصدی تعداد کمپین‌های تبلیغاتی اشاره کرده بود که نشان دهنده وارد شدن خسارت جدی به صنعت تبلیغات دیجیتال است.

به گزارش تپسل ویدی‌وود یک ویدیو ساز آنلاین است که  به کاربران این امکان را می‌دهد که بدون داشتن دانش ساخت موشن گرافیک و همچنین بدون صرف هزینه زیاد (نسبت به ساخت آفلاین موشن گرافیک) و در سریع‌ترین زمان ممکن، به محتوای ویدیویی باکیفیت دست پیدا کنند. گزارش تپسل از این پلتفرم را در ادامه می‌خوانید.

داستان شکل‌گیری ویدی‌وود

یاشار راکعی، مدیرعامل ویدی‌وود درباره داستان شکل‌گیری ویدی‌وود گفت: «از سال 94 تا 96 یک شرکت تولید موشن گرافیک داشتیم و در عمل متوجه شدیم بسیاری از کاربران به دو دلیل از تولید موشن گرافیک برای کسب‌وکار خودشان خودداری می‌کنند. اولی هزینه‌بالای تولید این نوع محتوای ویدیویی بود و دومی، زمان طولانی ساخت محتوا.»

راکعی افزود: «تحقیق کردیم که آیا در دنیا راه‌حلی برای برطرف کردن این مشکلات تولید موشن گرافیک به وجود آمده یا نه! آنجا متوجه شدیم که ویدیوسازهای آنلاینی به تازگی در جهان آغاز به کار کرده‌اند که کاملا نیاز کاربر را برطرف می‌کنند. همین مسئله انگیزه‌ای شد که برای اولین بار در ایران، ما خودمان این استارتاپ را راه‌اندازی کنیم؛ و چون پشتوانه برنامه‌نویسی و تکنولوژی داشتیم و از طرف دیگر در موشن گرافیک و هنر هم تخصص داشتیم، می‌دانستیم که بهترین گروه برای شروع این کار، خودمان هستیم»

مسیر رشد ویدی‌وود چگونه بود؟

به گزارش تپسل این تیم در سال 96 با ارائه ویدی‌وود به شتاب‌دهنده دیموند، توانست اولین جذب سرمایه را از این مجموعه داشته باشد و بعد از یک سال تمرکز بر بخش فنی پروژه، آن را لانچ کرد. این محصول به سرعت مرحله همخوانی بازار و محصول خود را سپری کرد، به گونه‌ای که توانستند شش ماه بعد از لانچ، نقطه سربه‌سری را رد کنند و به مدت سه سال به صورت بوت‌استرپ و بدون جذب سرمایه به فعالیت‌شان ادامه دادند.

مدیرعامل ویدی‌وود ادامه داد: «ایده اولیه ما این بود سرویسی ارائه دهیم که کاربر بتواند هر ویدیویی نیازدارد را با امکان ویرایش گسترده به آن‌ بدهیم. ولی به دلیل زمان‌بر و هزینه‌بر بودنش، تصمیم گرفتیم در دو ورژن به آن برسیم.

ورژن اول (محدود) ارائه قالب‌هایی به کاربر  بود تا با تغییر دادن 15 تا 20 درصد از محتوای آن، به ویدیو مورد نظرش برسد که به شدت مورد استقبال قرار گرفت.

اما ورژن دوم (کامل) این امکان را به کاربر می‌دهد که هر ویدیویی، با هر سناریویی، با هر نوع کارگرادانی و با هر مدت زمانی تولید کند. در این شرایط بیش از 70 درصد امکان ویرایش ویدیو  به کاربر داده می‌شود.»

این استارتاپ با جذب سرمایه از اسمارتاپ در سال 1400، تمرکز ویژه‌ای بر پیاده‌سازی ورژن کامل ویدی‌وود می‌کنند. تلاش‌ها تا جایی ادامه پیدا می‌کند که در یک قدمی لانچ، اینترنت‌ها قطع می‌شود و فیلترینگ سنگین بر پلتفرم‌های بین‌المللی اعمال می‌شود.

خسارت‌های قطعی اینترنت و فیلترینگ بر استارتاپ ویدی‌وود

یاشار راکعی درباره روزهای قبل از محدودیت‌ها گفت: «کمتر از یک هفته با لانچ فاصله داشتیم! تمام منابع مالی‌مان را خرج کرده بودیم تا به سرعت محصول را به بازار برسانیم. آن تیم 4 نفره تبدیل شده بود به یک خانواده درجه یک 30 نفره. یک قدم مانده بود که نتیجه این همه تلاش شبانه‌روزی رو ببینیم، تا محدودیت‌های مالی‌مان را جبران کنیم، تا به چیزی که 5 سال ایده‌اش را در ذهنمان پرورش داده بودیم و به شوق رسیدن به آن کار کرده‌بودیم، برسیم… که یک شبه چراغ اقتصاد دیجیتال را خاموش کردند! و الان که با شما صحبت می‌کنم دیگر نه خبری از آن تیم هست، نه آن شرکت»

راکعی درباره خسارت‌هایی که به استارتاپش وارد شد افزود: «مهم‌ترین خسارتی که به ویدی‌وود وارد شد، از دست رفتن تیم درجه‌یکی بود که می‌توانستیم با آن‌ها به تمام اهدافمان برسیم. این بزرگ‌ترین مسئله‌ای است که برایش ناراحتم. مجبور شدیم کل تیم را تعدیل کنیم و الان همان تیم 4 نفره بنیان‌گذاران باقی مانده. به تبع آن شرکت را هم تحویل دادیم و تمام وسایلش را گذاشتیم برای فروش تا بدهی‌ها و دست‌مزد بچه‌ها را بدهیم.»

از دیگر خسارت‌های وارده به این استارتاپ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • 78% کاهش درآمد ویدی وود.
  • کاهش 90 درصدی درآمد 9 هزار نفر از کسانی که به واسطه ویدی‌وود کسب‌درآمد می‌کردند.

خدمات ویدی وود به مدت 15 روز برای کاربران رایگان است.

راکعی درباره احوال این روزها بعد از خسارت سنگین وارد شده به کسب‌وکارش گفت: «مسلما خیلی ناراحتم. از این که با آن تیم دوست‌داشتنی خداحافظی کردیم ناراحتم. از این که هر روز می‌رفتیم شرکت، و الان در خانه کامپیوتر را روشن می‌کنیم و شروع به کار می‌کنیم ناراحتم. از این که به راحتی بیزینسی که مثل بچه متولدش کردیم و بزرگش کردیم را در یک چشم به هم زدن به مرز مرگ می‌کشانند، عصبانیم. ولی شاید عجیب باشد! وقتی همدلی بچه‌های اکوسیستم و تلاششان برای کمک به هم را می‌بینم، غم خودم یادم می‌رود.»

ویدی‌وود هم درراستای مسئولیت اجتماعی شرکتی خود، به مدت 15 روز تمام خدماتش را برای کاربران رایگان کرده است.

اقتصاد دیجیتال، برجی بر روی کشتی درحال غرق

مدیرعامل ویدی‌وود در جواب این که اگر به عقب برمی‌گشتید، آیا باز هم کسب‌وکارتان را در ایران راه‌اندازی می‌کردید، گفت: «قطعا نه. ما داشتیم برجی می‌ساختم روی کشتی درحال غرق. نمی‌دانم ما بچه‌های اکوسیستم استارتاپی، با این که می‌دانستیم دیر یا زود این بلا سرمان خواهد آمد و طرح صیانت و قطعی اینترنت و فیلترینگ جزو جدانشدنی این کشور است، با چه امیدی این‌قدر جنگیدیم و تلاش کردیم؟! در شرایطی که ارزشی برای کارآفرینی در اقتصاد دیجیتال قائل نمی‌شوند، تصمیم عاقلانه چیست؟!

کما این که حتی اگر این مشکلات هم وجود نداشت، وقتی در یک جغرافیای دیگر می‌توانی چندین برابر سرعتت را در توسعه بیزینس افزایش دهی، چرا باید بمانیم و تلاش کنیم؟!»

ویدی‌وود از ایران می‌رود!

ویدی‌وود در نظر دارد با فروش اموال شرکت، بدهی‌ها و دست‌مزد کارکنان را بپردازد و کسب‌وکار را زنده نگه دارد تا بتوانند به زودی این استارتاپ را از ایران خارج کنند. سیستم را سرپا نگه داریم کفایت می‌کند.

راکعی در همین زمینه تاکید کرد: «تصمیم گرفتیم ویدی‌وود را از ایران خارج کنیم. چون مدل بیزینس ما SAAS است و به لحاظ فنی هم توان اجرایی‌اش را کاملا داریم تا با رقبای جهانی وارد رقابت شویم، در تلاشیم که مکانمان را تغییر دهیم و بر ارائه سرویس به مشتریان بین‌للملل تمرکز کنیم.»

سرمایه‌های انسانی اقتصاد دیجیتال را از دست داده‌ایم!

یاشار راکعی گفت: «صراحتا عرض می‌کنم که من چیزی را از دست نداده‌ام. طی چندین سال کارآفرینی، تجربیات زیادی کسب‌ کردم، یادگرفتم و با آدم‌های ناب اوکسیستم کار کردم و رفاقت کردم. ما اینقدر آبدیده شده‌ایم که خودمان را از این اتفاق فاجعه بار نجات دهیم. ولی من ناراحت کشور و سیستمی هستم که مشتاقانه کمر به نابودکردن افراد بارزش خودش بسته است.

من واقعا دلگیرم از سیستمی که نیروهای باارزش، با تجربه  و متخصص خودش را این قدر راحت از دست می‌دهد. اصلا درباره خودمان حرف نمی‌زنم. از افرادی حرف می‌زنم که سال‌هاست فعالیت می‌کنند و امروزشان با روز اولی که وارد این حوزه شدند، نه تنها هیچ فرقی نکرده، که دستشان خالی‌تر هم شده. این متخصصان هر کار آفلاین دیگری در این مملکت راه‌اندازی کرده بودند، تا الان شرایط بسیار متفاوتی را برای خودشان رقم زده بودند. کجای جهان افرادی که دارند آینده یک کشور را می‌سازند، اینقدر شرایط بدی دارند؟ هر کدوم از OPEN TO WORK های لینکدین را می‌بینم دلم آتش می‌گیرد.»

 

 

پاکت
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in

رضا خداوردی
رضا خداوردی

سلام ، ویدی وود پیش از اختلال اینترنت دچار بحران مالی و مدیریتی شده بود و این شاید 1 ماه پیش از اون این اوضاع و از هم پاشیدن تیم اتفاق افتاد.
ویدی وود تیر ماه قرار بود وارد بازار بین الملل بشه ولی اصلا مدیریت ناقص و تصمیمات اشتباه برای همیشه این روند و خاموش کرد و در بازار ایران هم توانایی رقابتش و از دست داد.
البته خیانت و تاثیر این فیلترینگ بر کسب و کار ها و به زمین زدن اقصاد آنلاین بر هیچکس پوشیده نیست و بدیهیست که این بازار هیچ وقت رونق گذشته را پیدا نکند.
بنده این نکات و گفتم که با سوار شدن روی این موج کسی از مسئولیتش فرار نکنه
با تشکر از دی ام بورد

پلاتین