۸۰ درصد متخصصان روابط عمومی از خدمات آژانسهای PR استفاده نمیکنند
فهرست مطلب
دومین گزارش جامع روابط عمومی تریبون با هدف بررسی وضعیت حوزه روابط عمومی در سال ۱۴۰۲ منتشر شد. آمارهای این گزارش نشان میدهد که حدود ۸۰ درصد از فعالان روابطعمومی از خدمات آژانسهای روابطعمومی استفاده نمیکنند و در بین ۲۰ درصدی که از خدمات این آژانسها استفاده میکنند، بیشترین خدماتی که از این آژانسها مورد استفاده قرار میگیرد، ارتباط با رسانه و پوشش خبری است و هیچیک از آنها مدیریت بحران سازمانهای خودرا به آژانسهای روابط عمومی نمیسپارند. این گزارش همچنین اشاره کرده است که شرکتهای خصوصی با اختلافی چشمگیر نسبت به شرکتها و سازمانهای دولتی، گوش دادن به ذینفعان خود را جدیتر میگیرند و بیشتر شنود شبکههای اجتماعی انجام میدهند.
به گزارش دیام برد، تریبون در این گزارش اعلام کرده است که میزان مشارکت متخصصان روابط عمومی در پژوهش دومین گزارش جامع روابط عمومی، با ۴۲درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۱ به ۳۶۸ نفر رسیده است. ۶۴درصد از مشارکتکنندگان آقا و ۳۶درصد خانم هستند. همچنین ۵۲درصد از مشارکتکنندگان در تیمهای روابط عمومی شرکتهای خصوصی فعالیت میکنند. ۸۲درصد از متخصصان روابط عمومی مشارکتکننده بالای ۳۰ سال سن و ۸۳درصد از آنها بالای ۲ سال سابقه کار دارند.
نسخه کامل گزارش ۱۴۰۲ تریبون را از اینجا دانلود کنید.
این گزارش اشاره میکند که ۵۰درصد از متخصصان روابط عمومی شاغل در شرکتهای خصوصی و شرکتهای خصوصی/دولتی اعلام کردهاند که در شرکتهای B2B فعالیت میکنند. ۱۳درصد از متخصصان روابط عمومی در شرکتها «کارشناس»، ۲۷درصد کارشناس ارشد، ۷درصد استراتژیست، ۳۵درصد مدیر، ۱۵درصد مدیر ارشد، ۲درصد عضو هیئت مدیره و ۱درصد معاون بودهاند. ۷۲درصد از مدیران ارشد روابط عمومی در شرکتها بالای ۵ سال سابقه کار دارند.
روابطعمومی زیرسایه مارکتینگ
براساس آمارهای این گزارش «ارتباط با رسانه»، «تولید محتوا»، «برگزاری رویداد»، «مدیریت شبکههای اجتماعی» و «برندینگ»، بهترتیب ۵ فعالیت اصلی تیمهای روابط عمومی شرکتهاست. در شرکتها ۵۶درصد از متخصصان روابط عمومی زیرمجموعه «مدیر عامل» و ۳۲درصد زیرمجموعه «تیم مارکتینگ» هستند. همچنین بیشترین تعامل تیمهای روابط عمومی در شرکتها بهترتیب با «هیئتمدیره یا مدیرعامل» و «تیم مارکتینگ» انجام میشود.
این گزارش در بخشی دیگر از این گزارش اشاره میکند که ۷درصد از متخصصان روابط عمومی شاغل در سازمانهای دولتی «متصدی»، ۲۹درصد کارشناس، ۲۲درصد کارشناس ارشد، ۳۰درصد رئیس اداره، ۵درصد معاون مدیرکل و ۷درصد مدیر کل روابط عمومی بودهاند. در سازمانهای دولتی، ۹۱درصــد از رئیسهای اداره، ۸۰درصد از مدیران کل و ۷۵درصد از معاونان مدیرکل روابط عمومی بالای ۵ سال سابقه کار دارند.
«ارتباط با رسانه»، «مدیریت شبکههای اجتماعی»، «ارتباطات درون سازمانی»، «تبلیغات» و «برگزاری رویداد»، ۵ فعالیت اصلی روابط عمومی سازمانهای دولتی در سال ۱۴۰۲ بوده است.
اقبال کم به آژانسهای روابط عمومی
گزارش تریبون در بخش دیگری به بحث برونسپاری اقدامات روابط عمومی یک سازمان به آژانسهای روابطعمومی پرداخته است که آمارهای آن نشان میدهد که ۸۰ درصد پاسخدهندگان به پرسشنامه تریبون که شامل فعالان روابط عمومی در شرکتهای خصوصی، خصولتی، دولتی و NGO بودهاند، اعلام کردهاند که در سال ۱۴۰۲ از خدمات آژانسهای روابط عمومی استفاده نکردهاند.
در حقیقت آمارهای این گزارش نشان میدهد که میزان استفاده از خدمات آژانسهای روابطعمومی در شرکتهای خصولتی، خصوصی و دولتی به ترتیب ۲۷، ۱۹ و ۱۷ درصد است.
تریبون در به فعالیتهای برون سپاری شده به آژانسهای روابط عمومی پرداخته است و آمارهای مربوط به آن نشان میدهد که ۴۳ درصد از کسانیکه از خدمات این آژانسها استفاده کردهاند، کار ارتباط با رسانه و پوشش خبری خود و ۳۷ درصد از این سازمانها کار برگزاری رویداد را به آژانسهای روابطعمومی سپردهاند. در این بین بسیار جالب است بدانید که هیچ سازمانی کار نوشتن متن سخنرانیها، مدیریت بحران و ارتباطات داخلی خود را به آژانسهای روابطعمومی برونسپاری نکرده است.
شرکتهای خصوصی بیشتر نظر ذینفعان خود را میشنوند
این گزارش در بخش دیگری به موضوع شنود شبکههای اجتماعی توسط متخصصان روابطعمومی پرداخته است که براساس آن ۶۸ درصد فعالان اعلام کردهاند که شبکههای اجتماعی را شنود میکنند. این گزارش همچنین اشاره کرده است که میزان شنود شبکههای اجتماعی در شرکتهای خصوصی، خصولتی و دولتی به ترتیب ۷۴، ۷۰ و ۵۳ درصد است.
براساس دادههای این گزارش، محبوبترین ابزارهای شنود شبکههای اجتماعی برای فعالان روابط عمومی به ترتیب استفاده از هشتگ، لایفوب، زلکا و گوگل الرت بوده است.
بودجه تیمهای روابط عمومی در سال ۱۴۰۲
در سال گذشته، بودجه روابط عمومی ۲درصد از سازمانهای دولتی، ۱۴درصد از شرکتهای خصوصی و ۱۶درصد از شرکتهای خصوصی/دولتی بین ۵ تا ۲۰میلیارد تومان بوده است. ۴درصد از سازمانهای دولتی، ۲درصد از شرکتهای خصوصی و ۲درصد از شرکتهای خصوصی/دولتی در سال ۱۴۰۲ بودجه روابط عمومی بالای ۲۰میلیارد تومان داشتهاند.
سه اولویت برتر اختصاص بودجه تیمهای روابط عمومی در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۱ یکسان است. متخصصان روابط عمومی اولویتهای اختصاص بودجه در سال ۱۴۰۲ را بهترتیب «ارتباط با رسانه»، «تولید محتوا»، «رویدادها»، «شبکههای اجتماعی»، «ارتباط با ذینفعان»، «مسئولیت اجتماعی»، «آموزش» و «پژوهشهای اجتماعی و افکارسنجی» اعلام کردند.
ارزش و جایگاه روابط عمومی در سازمانها
این گزارش در بخش دیگری اشاره میکند که ۵۱درصد از بالاترین مقامهای روابط عمومی، عضو تیم رهبری یا مدیران ارشد سازمان نیستند. همچنین، ۶۲درصد از آنها اعلام کردهاند که بالاترین مقام تیم روابط عمومی/ارتباطات، سخنگوی سازمانشان نیست. بهعلاوه، ۴۴درصد از تیمهای روابط عمومی در جلسات تعیین استراتژی سازمان حضور ندارند.
با این وجود ۶۹درصد از متخصصان روابط عمومی، عملکرد تیم روابط عمومی/ارتباطات را برای تیم رهبری سازمانشان «ارزشمند» و «خیلی ارزشمند» ارزیابی کردهاند. ۵۱درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کردهاند با «خلق ارزش برای تیمهای مختلف و کمک به آنها» میتوان ارزش روابط عمومی در سازمان را بالا برد.
بزرگترین معیار متخصصان روابط عمومی برای سنجش میزان موفقیت خود در سال ۱۴۰۲ «ارتباط خوشنامی برند و افزایش اعتماد در ذینفعان» بوده است.
دو معیار برتر متخصصان روابط عمومی برای سنجش میزان موفقیت در شرکتهای خصوصی و شرکتهای خصوصی دولتی، بهترتیب «ارتباط خوشنامی برند و افزایش اعتماد در ذینفعان» و «افزایش آگاهی از برند» بوده است. این در حالی است که دو معیار برتر متخصصان روابط عمومی شاغل در سازمانهای دولتی برای سنجش میزان موفقیت، بهترتیب «تعامل در رسانههای اجتماعی (Social Media Engagement)» و «اشتراکگذاری محتوا در شبکههای اجتماعی (Social Media Shares)» بوده است.
تریبون در بخش دیگری از این گزارش به این نکته اشاره کرده است که تنها ۴۴ درصد از مدیران شرکت، اظهارنظر خود در شبکههای اجتماعی را با متخصصان روابطعمومی سازمان خود هماهنگ میکنند.
ارزش خبری بالا مهمترین عامل انتشار اخبار
این گزارش در بخش دیگری به ارتباط روابطعمومی و رسانه اشاره میکند که آمارهای آن حاکی از آن است که ۷۷درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کردهاند که اخبار خود را از طریق پیامرسانها برای رسانهها ارسال میکنند. همچنین حدود ۴۲ درصد از متخصصان روابطعمومی اعلام کردهاند که در ماه یک تا سه خبر برای رسانهها ارسال میکنند و ۲۲ و ۲۹ درصد از آنها هم اشاره کردهاند که در ماه به ترتیب ۳ تا۶ و بیشتر از ۶ خبر برای رسانه میفرستند.
در سال ۱۴۰۲ بزرگترین چالشهای متخصصان روابط عمومی با رسانهها جنس مالی داشته است. ۴۵درصد از متخصصان روابط عمومی بزرگترین چالششان با رسانهها را «فشار برخی رسانهها برای شروع همکاری غیر رایگان» اعلام کردهاند.
۶۱درصد از متخصصان روابط عمومی «ارزش خبری بالا» را مهمترین عامل افزایش احتمال انتشار اخبار در رسانهها دانستهاند.
مبهم بودن روابط عمومی، از اصلیترین دلایل ترک شغل
۳۳درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کردهاند که از حوزه «رسانه و روزنامهنگاری» پا به عرصه «روابط عمومی» گذاشتهاند. تنها ۱۶درصد از متخصصان روابط عمومی از طریق «تحصیل در رشته مرتبط در دانشگاه» به حوزه روابط عمومی وارد شدهاند.
براساس دادههای دومین گزارش جامع روابط عمومی تریبون، «ساختار نامشخص و مبهم روابط عمومی در سازمانها»، «ناعادلانه بودن حقوق دریافتی نسبت به سختی کار» و «بستهبودن مسیر پیشرفت متخصصان روابط عمومی در سازمانها»، بهترتیب سه دلیل عمده خروج متخصصان روابط عمومی از سازمانهاست.
همچنین ۱۸درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کردهاند که در سال ۱۴۰۲ اقدامی برای مهاجرت انجام دادهاند.
حقوق و دستمزد متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۲
براساس این گزارش، ۳۰درصد از متخصصان روابط عمومی اعلامکردهاند که در سال ۱۴۰۲ زیر ۱۵ میلیون تومان در ماه درآمد داشتهاند. این در حالی است که در این سال ۲۵درصد از متخصصان بین ۱۵ تا ۲۰میلیون تومان، ۲۳درصد بین ۲۰ تا ۳۰میلیون تومان و ۲۲درصد بالای ۳۰میلیون تومان درآمد ماهانه داشتهاند. در سال گذشته، میانگین درآمد ماهانه متخصصان روابط عمومی با ۵ تا ۱۰سال سابقه کار ۲۹میلیون تومان بوده است و این متخصصان نسبت به بقیه درآمد بیشتری داشتهاند.
تریبون در این گزارش میانگین درآمد متخصصان روابط عمومی در شرکتهای خصوصی را نسبت به سازمانهای دولتی بالاتر اعلام کرده است. این گزارش همچنین نشان میدهد که برخلاف سازمانهای دولتی، در شرکتهای خصوصی، جنسیت تأثیری بر درآمد متخصصان روابط عمومی آقا و خانم ندارد؛ در سازمانهای دولتی، میانگین درآمد «رئیس اداره» روابط عمومی آقا و خانم بهترتیب ۲۲ و ۱۴میلیون تومان بوده است. این در حالی است که میانگین درآمد ماهانه مدیران روابط عمومی آقا و خانم در شرکتهای خصوصی ۲۹میلیون تومان بوده است.
نسخه کامل گزارش ۱۴۰۲ تریبون را از اینجا دانلود کنید.
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in