پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
اخبار گزارش‌ها

گزارش تریبون از وضعیت لینک‌سازی خارجی کسب‌وکارها: «۱۵۰ میلیارد تومان حجم بازار رپورتاژ آگهی در رسانه‌های دیجیتال در سال ۱۴۰۱»

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
12 شهریور 1402
زمان مطالعه: 4 دقیقه
گزارش تریبون از وضعیت لینک‌سازی خارجی کسب‌وکارها: «۱۵۰ میلیارد تومان حجم بازار رپورتاژ آگهی در رسانه‌های دیجیتال در سال ۱۴۰۱»
زمان مطالعه: 4 دقیقه

پاییز ۱۴۰۱ تاثیرات قابل توجهی را روی کسب‌وکارهای مختلف بر جای گذاشت و سال گذشته را به یکی از سخت‌ترین سال‌های کاری تبدیل کرد. تریبون، در آستانه پاییز ۱۴۰۲، گزارش وضعیت لینک‌سازی خارجی کسب‌وکارها در سال گذشته را منتشر کرده است که در ادامه بخش‌هایی از آن‌ را می‌خوانیم.

حجم بازار انتشار رپورتاژ آگهی در سال ۱۴۰۱

حجم بازار انتشار رپورتاژ آگهی در رسانه‌های دیجیتال، در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۱۵۰میلیارد تومان بوده است؛ این رقم شامل تمامی آگهی‌های تبلیغاتی آنلاین و آفلاین می‌شود. آگهی‌های تبلیغاتی آفلاین، رپورتاژهایی هستند که از طریق تماس با افراد واسط یا رسانه‌ها منتشر شده‌اند. ۶۰ درصد از ۱۵۰ میلیارد تومان رپورتاژ آگهی منتشر شده، به‌صورت آنلاین و توسط پلتفرم‌‌هایی چون تریبون و دیگر آژانس‌های دیجیتال مارکتینگ انتشار یافته است.

براساس گزارش یکتانت از بازاریابی دیجیتال ایران در سال ۱۴۰۱ ، ۱۵۰ میلیارد تومان فقط ۱۰ درصد از کل بودجه بازاریابی کسب‌وکارهاست. طبق این گزارش، انتشار رپورتاژ آگهی و استفاده از سئو بیشتر از دیگر روش‌های بازاریابی برای کسب‌وکارها جذاب است. ۷۵ درصد از کسب‌وکارها، رپورتاژ آگهی را در استراتژی بازاریابی دیجیتال خود به دیگر روش‌های رایج بازاریابی مانند گوگل ادز، پیامک، تبلیغات در وب و تبلیغات در سوشال ترجیح می‌دهند.

تریبون در گزارش خود به اختلاف شدید قیمت انتشار یک خبر در رسانه‌‌ها و مشخص‌ نبودن شرایط و ویژگی‌های انتشار رپورتاژ آگهی، پیش از ورود به این صنعت اشاره کرد و این اختلاف قیمت را از چالش‌های اصلی این حوزه در روزهای نخست کار خود دانست. در این گزارش آمده که تریبون تلاش کرده تا فضایی را برای ارتباط بهتر با رسانه‌ها و بهینه‌سازی قیمت‌ها ایجاد کند. این کسب‌وکار انتشار رپورتاژ آگهی، قابلیت پایش خودکار لینک‌های رپورتاژ آگهی برای رصد دائمی‌بودن آن‌ها، تخمین زمان‌بندی انتشار با توجه به میانگین عملکرد رسانه‌ها و امکان صدور فاکتور رسمی را از مزایای رقابتی‌اش دانست.

آمار سرویس‌های مختلف تریبون

طبق گزارش وضعیت لینک‌سازی خارجی کسب‌وکارها از نگاه تریبون، تمرکز اصلی این کسب‌وکار از اواخر سال ۱۴۰۰ روی گسترش سبد محصولات سئو بوده است. در این گزارش تریبون هدف خود را از متمرکزشدن در سئو، ارائه روش‌هایی به‌روز و متنوع برای لینک‌سازی‌های خارجی کسب‌وکارها عنوان کرده است. این کسب‌وکار همچنین در ادامه اضافه می‌کند که سرویس بک‌لینک را برای دریافت لینک‌های سایت‌واید (Sitewide) به کسب‌وکارهای مختلف ارائه کرده است.

لینک‌پرومکس، یکی دیگر از سرویس‌هایی است که تریبون با توجه به نیاز کسب‌وکارها ارائه می‌کند؛ لینکی که از مقالات پربازدید که رتبه‌ی بالایی در گوگل دارند برای تاثیرگذاری و افزایش رتبه سایت‌ها استفاده می‌کند. تریبون در گزارش سال ۱۴۰۱ خود، از توسعه سبد محصولاتش خبر داد و اعلام کرد که رپورتاژ آگهی یکی از پرطرفدارترین محصولات این شرکت است. آمارها نشان می‌دهند که تعداد رپورتاژهایی که کسب‌وکارها در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ در تریبون منتشر کرده‌اند، به ترتیب ۵۴ هزار و ۷۲ هزار بوده است. براساس آمارهای تریبون، انتشار رپورتاژ آگهی در این کسب‌وکار ۳۳٪ افزایش یافته است.

انتشار ماهانه رپورتاژ آگهی در سال ۱۴۰۱ به چه صورت بوده است؟

آمارها حاکی از آن هستند که وضعیت بازار انتشار رپورتاژ آگهی پس از یک وقفه چهار ماهه، از ابتدای زمستان بار دیگر بهبود یافت. از آمارهای منتشر شده می‌توان به این مسئله پی برد که محدودیت اینترنت در پاییز سال گذشته باعث ایجاد اختلالات بسیاری در کسب‌وکارهای آنلاین شد و بازار انتشار رپورتاژ آگهی را تحت تاثیر قرار داد. تعداد رپورتاژ آگهی‌های منتشرشده پاییز ۱۴۰۱، نصف شهریور همان سال بود.

یکی از تغییرات چشمگیر سال ۱۴۰۱ در مقایسه با سال‌های ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰، افزایش انتشار رپورتاژ آگهی در اسفندماه بود. این در حالی است که تعداد رپورتاژهای منتشر شده در اسفند سال‌های ۹۹ و ۱۴۰۰، روندی کاهش داشت. تریبون، یکی از دلایل رشد رپورتاژهای اسفند ماه ۱۴۰۱ را برگزاری جشنواره تخفیف رپورتاژ آگهی به مناسبت تولد ۴سالگی تریبون با حضور ۲۵۹ رسانه دانست. همچنین، شروع فعالیت‌های مارکتینگ کسب‌وکارها بعد از چندین ماه دوری از فضای تبلیغات، می‌تواند دلیل افزایش رپورتاژهای منتشر شده در اسفند ۱۴۰۱ دانست.

سبد خرید کسب‌وکارها در تریبون

فارغ از اینکه کمپین‌ لینک‌سازی خارجی روی چه محصولی ایجاد می‌شود، در اکثر اوقات ۳ رسانه درگیر این کمپین‌ها می‌شوند. براساس آمارها، تعداد رسانه‌های انتخابی کسب‌وکارها در کمپین‌های بک‌لینک بیشتر از سایر محصولات است. تریبون احتمال می‌دهد که دلیل این امر، میانگین قیمت پایین‌تر این محصول نسبت به دیگر محصولات، از جمله رپورتاژ آگهی و لینک‌پرومکس است.

هزینه لینک‌سازی خارجی در کسب‌وکارها

بودجه‌ هر کسب‌وکار در زمینه لینک‌سازی خارجی سایت متفاوت است. هر کسب‌وکار با توجه به استراتژی‌های لینک‌سازی خود، بودجه‌ مورد نظرش را بین رپورتاژ آگهی، بک‌لینک و لینک‌پرومکس تقسیم می‌کند. با افزایش بودجه کسب‌وکارها برای فعالیت لینک‌سازی خارجی در سال ۱۴۰۱، سهم بک‌لینک در سبد خرید کسب‌وکارها تا حد زیادی ثابت بوده است.

نکته قابل توجه در خصوص هزینه‌ای که کسب‌وکارها صرف لینک‌سازی می‌کنند این است که هزینه صرف‌شده در سبد خرید کسب‌وکارهایی که بودجه پایینی دارند، به‌شکل متوازن‌تری بین محصولات مختلف پخش شده است. به‌نظر می‌رسد آزمون‌وخطا و سنجیدن میزان اثربخشی روش‌های لینک‌سازی، دلیل تقسیم متوازن بودجه بین محصولات مختلف است.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in

پلاتین