گزارش یکتانت از تبلیغات دیجیتال سال ۱۴۰۱: اختصاص ۴۰٪ بودجه تبلیغات دیجیتال وب به حوزههای مالی، زیبایی و گردشگری
فهرست مطلب
پلتفرم تبلیغات دیجیتال یکتانت گزارش عملکرد سال ۱۴۰۱ خود را در این زمینه منتشر کرده است و در آن به بررسی وضعیت تبلیغات و بازاریابی دیجیتال در کشور پرداخته است. یکتانت در این گزارش علاوه بر دیتای مجموعه خود، از آمار مجموعههای دیگری مانند کافهبازار، زلکا، آژانس بادکوبه، شرکت پژوهش بازار امروز، سیباپ، نجوا، جریان، تریبون، فرستادز و ادیوری نیز استفاده کرده است که میتوان گفت آمار استخراج شده این مجموعهها از صنعت آنلاین و بازار تبلیغات، دیتای گزارش پیشرو را جامعتر کرده است.
در این مطلب نکات برجسته این گزارش را با هم میخوانیم. نسخه کامل گزارش را میتوانید از اینجا دانلود کنید.
گزارش امسال یکتانت از این رو جالبتوجه است که برای ارائه دادههای کاربردی به مخاطب مارکتر، به دادههای خود اکتفا نکرده و علاوه بر این که از دادههای زیرمجموعههای خود مانند نجوا و ادیوری و تریبون هم بهره برده، به سراغ چند بازیگر بزرگ دیگر بازاریابی دیجیتال در ایران رفته، دادههایی را از آنها جمعآوری و به گزارش خود پیوست کرده است. همچنین گریزی هم به چند منبع خارجی معتبر زده و سعی کرده از این طریق دید کاملتری به مخاطب بدهد.
در مورد بازاریابی دیجیتال در جهان در این گزارش آمده است:
- هزینه کل تبلیغات دیجیتال در جهان در سال ۲۰۲۲، ۵۸۰ میلیادر دلار بوده است.
- میزان رشد هزینه تبلیغات اینترنتی در سال ۲۰۲۲ نسبت به ۲۰۲۳، ۸،۴٪ پیشبینی شده است.
- سهم تبلیغات دیجیتال از کل هزینههای صنعت تبلیغات ۶۵٪ گزارش شده است.
- به نقل از استاتیسا سهم تبلیغات دیجیتال در جهان نسبت به تبلیغات غیر دیجیتال ۶۵٪، به ۳۵٪ گزارش شده است.
نحوه رشد و تغییرات تبلیغات دیجیتال در جهان
- ٪۸۷ از افراد از تلفن همراه برای ورود به اینترنت و شبکههای اجتماعی استفاده میکنند و بیشترین ساعات مصرف در ۲ بعداز ظهر و ۱۱ شب اتفاق میافتد. همچنین در جایی دیگر از گزارش آمده است استفاده از دسکتاپ بعد از ساعت ۱۲ ظهر به طور ثابت تا انتهای شب کم میشود.
- تعداد بازدید پستهای کانالهای تلگرام ایرانی بیش از ۵۹۰ میلیارد گزارش شده است.
براساس نتایج نظرسنجی شرکت emrc، دلایل استفاده از اینترنت در بین کاربران ایرانی به ترتیب نمودار زیر است که ارتباط با خانواده و دوستان در صدر دلایل است.
همچنین بخوانید: 11 روش برای افزایش بازدید سایت
تبلیغات دیجیتال در ایران: «سهم ۲۰درصدی تبلیغ در وبسایتها»
- بر اساس نمودار زیر، ۶۶٪ از ایرانیها به روشهای تبلیغات دیجیتال اعتقاد دارند و بر خلاف ۳۴٪ دیگر، از این روشها استفاده میکنند.
- بیش از ۴۰۰۰ نمایشدهنده تبلیغات در صفحات وب فارسی وجود دارد.
-
تعداد دفعات نمایش تبلیغ وبسایتهای ایرانی بیش از ۸۰۰ میلیارد بوده است.
-
هرکاربر ایرانی در اینترنت بطور متوسط روزانه ۳۵ تبلیغ در وبسایتهای ایرانی میبیند.
-
بیش از یک سوم بازدیدهای تبلیغات وب از وبسایتهای «سیاسی اجتماعی» و «موسیقی» بوده است.
- دستهبندی «زیبایی» و «مالی» در راس نمودار حجم تبلیغات است، به این معنی که از هر ۳ تبلیغ نمایش داده شده در وب یکی به زیبایی یا مالی مربوط میشود.
- طبق نمودار تقسیمبندی تبلیغدهندگان و بودجه آنها، ۴۰ درصد از کل بودجه تبلیغات به موضوعات «مالی»، «زیبایی» و «سفر» تخصیص داده شده است.
براساس نمودار اهداف کسبوکارها از تبلیغ که در زیر میبینیم میتوان فهمید بیش از ۵۰ درصد از کسبوکارها از تبلیغات خود اهدافی غیر از فروش آنلاین داشتهاند.
نیمه دوم سال، نیمه شلوغ کمپینها برای کسبوکارها
در گزارش میخوانیم که بیش از ۱۲۰ هزار کمپین تبلیغاتی در بستر وب فارسی ساخته شده است و میتوان گفت هر روز بطور میانگین بیش از ۳۳۰ کمپین در وبسایتها ساخته شده است.
شبکههای اجتماعی، رشد ۵ میلیونی صفحات شخصی ایجاد شده در اینستاگرام نسبت به سال ۱۴۰۰
طبق آمار منتشر شده از ایسپا بیش از ۷۰ درصد مردم ایران بطور مداوم از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند.
تعداد صفحات ایجاد شده در اینستاگرام در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰، ۵ میلیون رشد داشته است.
در بررسی بیش از ۹ هزار کسبوکار فعال در اصناف و اتحادیهها مشخص شده که تقریبا همه کسبوکارهای ایرانی در اینستاگرام صفحه مخصوص به خود را دارند.
در شبکههای اجتماعی از هر ۴ پیج در اینستاگرام، یک پیج مربوط به «مد و پوشاک» و «سبک زندگی» است.
همچنین در جایی دیگر از گزارش میخوانیم مجموع درآمد صفحات پرمخاطب و اینفلوئنسرها در اینستاگرام فارسی بیش از ۱۶۰۰ میلیارد تومان تخمین زده شده است.
نمودار زیر نشان میدهد همانطور که انتظار میرفت در زمان قطعی سراسری اینترنت در مهرماه و آبان ماه سال گذشته، تعداد محتوای منتشر شده در اینستاگرام به کمترین میزان خود رسیده است.
آمار اپلیکشنها به گزارش کافهبازار و سیباپ
در دیتایی که کافهبازار و سیباپ به این گزارش اضافه کردهاند آمده است که تعداد کاربران اندرویدی در ایران تقریبا ۱۰ برابر کاربرانی هستند که از iOS استفاده میکنند.
پرتقاضاترین برنامهها در فضای اندرویدی و iOS
در میان کاربران اندرویدی، ابزارهای کاربردی پرتقاضاترین ابزارها بودهاند و در کنار آن در میان کاربرانی که از iOS استفاده میکنند «پیامرسانها» و «نرم افزارهای حوزه مالی» بیشترین جستوجو را به خود اختصاص دادهاند.
متوسط تعداد کل نمایش تبلیغ روزانه در کافهبازار بیش از ۸۵۰،۰۰۰ گفته شده، همچنین بیشترین بودجه تبلیغاتی در کافهبازار و سیباپ به ترتیب مربوط به بخش امور مالی و فیلم و سریال بوده است.
حضور پررنگ کسبوکارهای صنعتی و ساختمانی در تبلیغات سرچ گوگل
در نمودار زیر که تعداد کسبوکارهای حوزههای مختلف در سرچ گوگل را نشان میدهد فروشگاههای اینترنتی در صدر نمودار هستند و بعد از آن کسبوکارهای صنعتی و ساختمانی توانستهاند رده دوم این نمودار به خود اختصاص دهند.
تبلیغات VOD، فرصت ورود صنعت تبلیغات به شبکههای نمایش خانگی
بر اساس دیتای که آژانس بادکوبه به این گزارش اضافه کرده است بیش از نیمی از تبلیغات در VOD به کالاهای تندمصرف و خدمات اختصاص دارد.
همچنین در میان پلتفرمهای نمایش خانگی گزارش شده است که ۵۷٪ از کل تبلیغات در VOD در اختیار پلتفرم فیلیمو است.
اختصاص بیشترین درصد از کل هزینههای تبلیغات تلوزیونی در حوزه «مواد غذایی و نوشیدنی»
براساس آمار emrc که در گزارش آمده است حوزه «خرده فروشی» و «مواد غذایی و نوشیدنی» نیمی از کل هزینه و تعداد آگهی تلوزیون را به خود اختصاص دادهاند.
همچنین بیش از نیمی کل هزینه و متراژ تبلیغات محیطی نیز مربوط به بخش خدمات و حوزه ارتباطات بوده است.
یکتانت در گزارش خود از ۱۶۰ مدیر کسبوکارهای مختلف در زمینه نحوه خرج کردن بودجه تبلیغات و بازاریابی و میزان هزینه کرد در کانالهای بازاریابی دیجیتال نظرسنجی کرده است که در ادامه برخی از نتایج این نظرسنجی را میبینیم.
هزینه در بخش سئو و انتشار رپورتاژ آگهی در رأس انتخاب مدیران کسبوکار
طبق نظرسنجی انجام شده از مدیران عامل و ارشد در تصویر زیر ۵ روش بازاریابی دیجیتال را میبینیم که مدیران تمایل بیشتری برای استفاده مجدد از آنها دارند.
شما میتوانید نسخه کامل گزارش وضعیت تبلیغات و بازاریابی دیجتال را از این لینک دریافت و مطالعه کنید.
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in