معرفی همه لغتنامههای فارسی دیجیتال مارکتینگ
فهرست مطلب
در سالهای اخیر، اکوسیستم استارتاپی و بازار کار مشاغل مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ به بلوغ چشمگیری دست یافتهاند. با وجود همه چالشهایی که این اکوسیستم در این سالها به چشم دیده است، از تحریمهای خارجی ابزارهای روتین مارکترها گرفته تا فیلترینگ گسترده و قطعی اینترنت، این بلوغ رخ داده است و حالا در نقطه روشنی به سر میبرد که تا قبل از 15 سال گذشته، قابل پیشبینی نبود.
این بلوغ نهفقط به واسطه پیشرفتهای زیرساختی، زمینهای و فنی، بلکه به لطف شرکتها و بیزنسهایی رخ داده است که کوشیدهاند فرهنگ اکوسیستم را معرفی و تقویت کرده و دانش را در سطحی گسترده، هم به متخصصان این حوزه و هم به علاقهمندانی که قصد ورود به آن را دارند، منتقل کنند. بخش جالبی از این دانش توزیعشده، «لغتنامهها» هستند؛ لغتنامهها یا به عبارت انگلیسیاش، دیکشنریهایی که دانش اولیه را درباره ادبیات این حوزه به زبان فارسی به دست علاقهمندان رساندهاند.
لغتنامهها در هر حوزهای، مهم و کارآمد محسوب میشوند. حوزه دیجیتال مارکتینگ، مارکتینگ و تبلیغات نیز از این قاعده مستثنی نیستند. بازیگران خارجی و بینالمللی این حوزه همچون هاباسپات، LearnDigital، EternityMarketing و… برای تقویت این دانش و آموزش ادبیات این حوزه، لغتنامهها و دیکشنریهایی منتشر کردهاند که هر سال در حال بهروزرسانی و بهتر شدن است. حالا مدتی است لغتنامههای دیجیتال مارکتینگ فارسی نیز در حال رایج شدن هستند تا مانع و گپ زبانی، مخاطب فارسیزبان را از دسترسی به ادبیات این حوزه محروم نکند.
تاریخچه لغتنامههای دیجیتال مارکتینگ در ایران
در ایران، تا پیش از 5 سال گذشته تنها در کلاسهای آموزشی-درسی یا کورسهای مستقل مارکتینگ و دیجیتال مارکتینگ بود که میشد ورودی به ادبیات حوزه دیجیتال و مارکتینگ داشت. صفحات وب فارسی هم به عنوان مکمل، به آموزش عمومیتر این ترمها و اصطلاحات میپرداختند. اما با شکل گرفتن همان بلوغی که در ابتدا بدان اشاره کردیم، کمکم شرکتها و آژانسهای دیجیتال مارکتینگ مشغول به کار شدند و لغتنامههای جامع و در دسترسی را برای مخاطبان منتشر کردند.
یک) تپسل
اولین لغتنامه دیجیتال مارکتینگ به صورت اینترنتی و توسط آژانس تپسل منتشر شد. این لغتنامه به صورت رایگان و در سال 1397 در دسترس عموم قرار گرفت و شامل 108 صفحه از واژگان و اصطلاحات دیجیتال مارکتینگ میشد. این لغتنامه هماکنون از طریق کالج تپسل قابل دانلود است.
دو) متریکس
متریکس پلتفرم تحلیل بازاریابی موبایلی، از زیرمجموعههای تپسل و دومین شرکتی بود که تصمیم به انتشار یک لغتنامه دیجیتال مارکتینگ گرفت. البته متریکس در این زمینه دقیقتر شد و اختصاصا به واژگان رایج و تخصصی حوزه موبایل مارکتینگ پرداخت. این لغتنامه در سال 1399 و به صورت رایگان منتشر شد و حاوی 150 کلمه تخصصی در این زمینه بود.
سه) یکتانت
یکتانت به عنوان یکی دیگر از آژانسهای خدمات دیجیتال ایرانی، سومین لغتنامه دیجیتال مارکتینگ را به صورت پیدیافی و رایگان منتشر کرد. از این لینک، میتوانید به این مجموعه اصطلاحات رایج در دیجیتال مارکتینگ دسترسی داشته باشید.
چهار) صباویژن
صباویژن صاحب آخرین لغتنامه دیجیتال مارکتینگ منتشرشده تا بدین لحظه است که آن را در بهمن امسال منتشر کردهاند. این لغتنامه به لحاظ تعداد کلمه، جامعترین لغتنامه حال حاضر است که بیش از ۷۰۰ کلمه را پوشش میدهد. استفاده از آن نیز رایگان است و به صورت آنلاین، در دسترس عموم قرار گرفته است. این لغتنامه به صورت ماهانه بهروزرسانی میشود و در صورت پیدا نکردن کلمه مدنظرتان در خود لغتنامه، میتوانید آن را در سرویس درخواستی صباویژن ثبت کنید تا به آن رسیدگی شود.
این لغتنامهها نسبتا مشابه یکدیگر هستند و برترین آنها، طبق نیاز خواننده مشخص میشود.
چرا شرکتها لغتنامههای دیجیتال مارکتینگ منتشر میکنند؟
طبق تاریخچه کوتاهی که مرور کردیم، دیدیم که در سال جاری، به فاصله کمتر از 6 ماه، 2 لغتنامه دیجیتال مارکتینگ منتشر شده است. سوال این است که چرا لغتنامههای دیجیتال مارکتینگ، ناگهان اینچنین اهمیت یافتند؟
- جوان بودن حوزه دیجیتال مارکتینگ و توانمندسازی بیشتر در زمینه زبان تخصصی
با وجود اینکه هر سال وضعیت این حوزه و به طور کلی، صنعت تبلیغات و خدمات دیجیتال بهبود پیدا کرده و نسبت به سال گذشتهاش، رشدی هرچند کندتر نسبت به رشد جهانی را تجربه میکند، اما این حوزه کماکان یک حوزه جوان در ایران محسوب میشود که جای کار زیادی دارد. انتشار این لغتنامهها، گفتمان و بستر خوبی را برای شکلگیری ادبیات مناسب حوزه به وجود میآورد که خود مقدمه رشد بیشتر و تخصصیتر شدن است. از مقدمات ارتقای سطح یک حوزه، تخصصیتر شدن زبان آن و در ادامه، همهگیر شدن این تخصصی شدن است. لغتنامهها کمک مستقیمی به این امر میکنند.
- اوج گرفتن هرچه بیشتر کار فریلنس
طبق آماری که توسط fundera منتشر شده است، نیروی فریلنس، 36 درصد از کل حجم نیروی کار ایالات متحده را تشکیل میدهد. اگر ایران را نمونه مینیمایزشدهای از این بازار بدانیم، میتوانیم بگوییم که در ایران هم، فریلنسرها به هیچ وجه قابل چشمپوشی نیستند و بخش مهمی از نیروی کار ایرانی را تشکیل میدهند. فریلنسرها که در پاندمی کرونا به شکل شگفتآوری هم افزایش تعداد داشتند، وجه استقلال و خودکفایی بیشتری هم نسبت به نیروی کار استخدامشده رسمی دارند. لغتنامههای دیجیتال مارکتینگ منتشرشده، این اجتماع را که به صورت فعالانه و حضوری در جریان فرآیندهای بهروز شرکتها نیستند در جریان دانش روز قرار میدهد و به آنها در دسترسی به منابعی جامع برای جا نماندن از قافله کمک میکند.
- ارتقا برند
در آخر، ممکن است شرکتها لغتنامههای دیجیتال مارکتینگ را در راستای ارتقا نام برند خود و افزایش برندآگاهی منتشر کنند و داعیههایی که در زمینه خدمات دیجیتال دارند را با این محصولات دانشی، به حقیقت نزدیک کنند. به عبارت بهتر، لغتنامه دیجیتال مارکتینگ ابزار خوبی برای به رخ کشیدن سطح دانش و نشان دادن مسئولیت اجتماعی برند است.
شما از کدامیک از این لغتنامههای دیجیتال مارکتینگ استفاده کردهاید؟
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in
واقعا کاربردیه و برای تمام کسانی که توی این حوزه به صورت ویژه کار میکنن خیلی لازمه ممنون از مقاله خوبتون
سلام. با مرورگر کروم به مقاله مربوطه برید و اقدام به دانلود کنید. حدودا 1 دقیقه طول میشکه فرایند دانلود شروع بشه
کمی دقت میکردید متوجه میشدید هیچگاه یکتانت لغتنامهای رو ارایه نکرده است.
بعد از یکسال هنوز آماده دانلود نیست.