پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
تبلیغات آنلاین و E-CRM

چطور نرخ تبدیل ایمیل خود را افزایش دهیم؟ ۲۵ راهکار افزایش نرخ تبدیل ایمیل

آسانا سلیم‌زاده آسانا سلیم‌زاده
20 تیر 1402
زمان مطالعه: 11 دقیقه
چطور نرخ تبدیل ایمیل خود را افزایش دهیم؟ ۲۵ راهکار افزایش نرخ تبدیل ایمیل
زمان مطالعه: 10 دقیقه

شاید تعجب کنید اگر بگوییم ایمیل مارکتینگ یا بازاریابی ایمیلی هنوز هم یکی از کانال‌های بازاریابی قدرتمند محسوب می‌شود. البته که بهبود نرخ تبدیل آن آسان نیست و نیازمند A/B تست‌های درست و فراوان است اما نتیجه به قدری رضایت بخش خواهد بود که تمام خستگی‌هایتان را فراموش می کنید.

در این مقاله به معرفی راه‌‌های افزایش نرخ تبدیل ایمیل پرداختیم تا قدری در چیدمان استراتژی این کانال بازاریابی همراه شما باشیم. 

نرخ تبدیل ایمیل چه معنایی دارد؟

اگر بخواهیم این عبارت را به زبان ساده تعریف کنیم، باید بگوییم که نرخ تبدیل نشان‌دهنده مخاطبان کانال بازاریابی ایمیلی کسب‌وکار شماست که ایمیل شما را باز کردند و کاری که مدنظر شماست را انجام دادند. برای محاسبه نرخ تبدیل کافیست تعداد اقدامی که به دست آورده‌اید را بر تعداد کل افرادی که ایمیل برای آن‌ها ارسال شده تقسیم کنید و در نهایت عدد به دست آمده را در ۱۰۰ ضرب کنید تا آن را به شکل درصد داشته باشید. فراموش نکنید بسته به نوع کسب‌وکار و اهدافی که از این کانال دارید، کلمه «اقدام» می‌تواند تعاریف مختلفی داشته باشد؛ که در ادامه به چند مورد از رایج‌ترین اهداف کسب‌وکارها اشاره می‌کنیم :

  • خرید محصول/سرویس
  • پر کردن فرم 
  • عضویت در سایر شبکه‌های اجتماعی برند شما
  • عضویت در خبرنامه
  • ورود به حساب کاربری
  • تخفیف و پیشنهادات ویژه
  • اطلاع‌رسانی رویداد
  • دانلود یک محتوای رایگان مانند ایبوک
  • نصب اپلیکیشن شما
  • اطلاع رسانی برای محصول/سرویس جدید
  • تعامل با سایت به روش‌های مختلف (مانند نظرسنجی، لندینگ کمپین، دریافت اطلاعات بیشتر برای شناخت بیشتر پرسونا و…)

بخوانید: چطور کمپین ایمیل مارکتینگ طراحی کنیم؟

25 راه‌ افزایش نرخ تبدیل ایمیل مارکتینگ

1. خوشامدگویی را فراموش نکنید

معمولا کاربران ۵۰٪ ایمیل‌های خوشامدگویی را باز می‌کنند. هدف اصلی این دسته از ایمیل‌ها آن است که خودتان و کسب‌وکارتان را به مخاطبان معرفی کنید. باید بدانید که اولین ایمیل تا حد زیادی معرف شما است که بهتر است در آن شخصیت و لحن خاص برندتان را به مخاطب نشان بدهید.

الگوی پیشنهادی برای این دسته ایمیل‌ها:

گام ۱) قدردانی خود را بابت “ثبت‌نام” به مخاطب نشان دهید.

گام۲) به مخاطبانتان یادآوری کنید که به چه دلیل با برند شما ارتباط گرفته‌اند و می‌توانید چه انتظاراتی را برآورده کنید.

گام۳) برای جلب توجه مخاطبان جدید می‌توانید هدیه‌ای کوچک ارائه دهید.

افزایش نرخ تبدیل ایمیل

2. یک عنوان ترغیب‌کننده برای موضوع ایمیل انتخاب کنید

تایتل ایمیل اولین و مهم‌ترین فرصت شما برای جلب توجه مخاطب است. آمارها نشان می‌دهند که ۴۷٪ کاربران ایمیل را به دلیل عنوان آن باز می‌کنند. در نوشتن یک عنوان جذاب سعی کنید از اعداد خاص، درصد، جملات سوالی، رویداد یا اسامی معروف مرتبط و … استفاده کنید. همچنین به دنبال ایجاد یک تاثیر احساسی با یکی از روش‌های زیر در مخاطب خود باشید:

  • ایجاد اشتیاق
  • ایجاد هیجان
  • برانگیختن حس کنجکاوی
  • ایجاد حس ” ترس از دست دادن”

افزایش نرخ تبدیل در ایمیل مارکتینگ

افزایش نرخ تبدیل در ایمیل مارکتینگ

 

3. در قسمت پیش نمایش پیام اصلی ایمیل را بیاورید

متن پیش نمایش در واقع نام مخاطب به همراه قسمتی از محتوای نوشتاری متن اصلی ایمیل شماست که بین ۵۰ تا ۱۳۰ کاراکتر را نمایش می‌دهد و این بخش در حالت موبایل کمتر نیز خواهد بود. بهتر است پیام اصلی ایمیل خود را کوتاه و اثرگذار بیان کنید تا درصد باز کردن ایمیل شما بالا برود.

افزایش نرخ تبدیل ایمیل

4. به کال تو اکشن‌ها بیشتر از همیشه توجه کنید

انتخاب، الویت‌بندی، کپی، جایگاه و حتی تعداد کال‌ تو اکشن‌ها اهمیت زیادی دارد و بهبود آن به خلاقیت، A/B تست و بررسی نتایج بستگی دارد. متن CTA باید مختصر، واضح و عمل‌محور باشد؛ مثلا «همین حالا ثبت نام کنید» یا «اول بررسی کن بعد خرید کن! ».

5. ساده، کوتاه و اثربخش بنویسید

موقع نوشتن محتوای ایمیل تصور کنید مخاطب جلوی شما ایستاده و منتظر صحبت‌های شماست. اصلا سعی نکنید طولانی صحبت کنید، تخصصی حرف بزنید و یا با دادن پیام‌های متفاوت او را گیج کنید در غیر این صورت با شکست مواجه می‌شوید.

افزایش نرخ تبدیل ایمیل

6. از ایمیل‌های ترنزاکشنال استفاده کنید

تمام ایمیل‌هایی که توسط شما به طور خودکار، در پاسخ به هر فعالیت بازدید کننده در سایت تولید و ارسال می شود؛ ایمیل‌های ترنزاکشنال نامیده می‌شود. پس از ایمیل‌های خوشامدگویی بالاترین نرخ بازکردن ایمیل‌ها مربوط به این دسته است که عددی بین ۸۰٪ تا ۸۵٪ را پوشش می دهد. این ایمیل‌ها به افرادی فرستاده می‌شوند که کاری انجام داده یا انجام نداده‌اند مثلا تأییدیه اشتراک در سایت، رسید و فاکتورهای خرید، اخبار داخلی برند، تکمیل سبد خرید رها شده و …

افزایش نرخ تبدیل ایمیل

7.  از A/B تست غافل نشوید!

A/B تست راهی کاربردی برای افزایش نرخ تبدیل ایمیل است. شما می‌توانید موضوعات ایمیل‌ها، محتوا، میزان تخفیف، فونت و ظاهر متن، کپی و جایگاه دکمه‌های CTA و یا حتی تصاویر بکار رفته را تست کنید. تمام قسمت‌های هر ایمیل می‌تواند در A/B تست باشد و آزمایش شود تا بهترین نتیجه حاصل شود.

افزایش نرخ تبدیل ایمیل

8. ایمیل‌های خود را برای نسخه موبایل بهینه کنید

باید درنظر گرفت که بیشتر کاربران حدود ۷۰٪ روز را با موبایل خود می‌گذرانند و کمتر به دسکتاپ دسترسی دارند. از این رو بسیار مهم است که قالب، فونت و جایگاه دکمه‌ها به هم نریزد، تصاویر لود شوند، لینک‌ها کار کنند و خلاصه همه چیز بررسی شود تا شما هم شاهد رشد ۱۵٪ نرخ باز کردن ایمیل‌های خود باشید.

افزایش نرخ تبدیل ایمیل

9. مخاطبان خود را بخش بندی(سگمنتیشن) کنید

بخش‌بندی مخاطبان یا سگمنتیشن به پروسه‌ای گفته می‌شود که کاربران و مشتریان بر اساس ویژگی‌ها یا الگوهای رفتاری‌شان دسته‌بندی می‌شوند. سپس برای هر گروه با توجه به ویژگی‌های خاص خود، یک برنامه،پیام و محتوای شخصی‌سازی شده آماده می‌شود.

افزایش نرخ تبدیل ایمیل

روش RFM؛ راهکاری برای دسته‌بندی مشتریان

11. بر اساس سگمنت مخاطبان محتوا را شخصی‌سازی کنید

هر شخصی زمانی که نام خود را در ابتدای یک محتوا می‌بیند نسبت به آن دقیق‌تر می شود. شما نیز می توانید از این اثر با توجه به اطلاعاتی که از او دارید و پیامی که قصد دارید منتقل کنید استفاده کنید. آمارها نشان می‌دهد استفاده از پیام‌های شخصی‌سازی شده احتمال بازشدن ایمیل را تا ۲۶٪ بالا می‌برد.

12. داستان سرایی کنید

داستان‌سرایی تکنیکی است که بر روی اکثر مخاطبان فارغ از تفاوت‌هایی که در آن‌ها وجود دارد؛ اثرگذار است زیرا احساسات ما را قلقلک می‌دهد و فضای ایمیل را از یک متن خشک و بی‌روح تجاری به یک نوشته با احساسی آشنا تغییر می‌دهد. البته بهتر است به خاطر داشته باشید که از هدف و پیام اصلی خود دور نشوید تا این تکنیک باعث افزایش نرخ تبدیل ایمیل‌های ارسالی شما شود.

افزایش نرخ تبدیل ایمیل

برای تقویت مهارت داستان سرایی خود می‌توانید مطابق الگوی پیشنهادی زیر عمل کنید:

  • واقعیت‌های مرتبط و قانع کننده را با روایت‌ها ترکیب کنید
  • مخاطب را قهرمان، نیاز مخاطب را دشمن و برند را به عنوان یک هدایت کننده و یا دوست قهرمان داستان درنظر بگیرید
  • تعارض بین مخاطب و نیاز را بسازید
  • توضیحاتی واقعی از محصول خود بدهید 
  • و در نهایت مخاطب به همراه محصول خود را قهرمان اعلام کنید.

13. زمان مناسب ارسال ایمیل را پیدا کنید

با A/B تست می توانید زمان طلایی برای ارسال ایمیل خود را پیدا کنید. این زمان می‌تواند در روزهای مختلف، مناسبت‌ها، تغییر فصل و یا ایونت‌های محلی و کشوری تغییر کند. پس نیاز است همواره هوشیار باشید. 

افزایش نرخ تبدیل ایمیل

14. این سه کلمه را تکرار کنید: اندازه‌گیری، رصد، بهینه‌سازی

با اندازه‌گیری اطلاعات، رصد و آنالیز آن‌ها می‌توانید مواردی که باعث کاهش نرخ تبدیل می‌شوند را پیدا و بهینه سازی کنید. معمولا در ایمیل مارکتینگ دیتاهای زیر همواره در حال رصد و اندازه‌گیری هستند که بسته به نوع کسب‌وکار و هدف شما از این کانال بازاریابی متفاوت است:

  • ایمیل‌های ارسال شده، ایمیل‌های باز شده، پرش‌ها و تعداد کلیک
  • نرخ تبدیل در Landing Page
  • درآمد و بازگشت سرمایه از مخاطبین و مشتریان

بهبود نرخ تبدیل ایمیل مارکتینگ

 

15. از دامنه اختصاصی برای ارسال ایمیل استفاده کنید

اگر در سرویس تحویل ایمیل از دامنه اختصاصی استفاده کنید کم کم نام برند شما در ذهن مخاطب حک می‌شود و راحت‌تر به شما اعتماد می‌کند. نرخ پرش ایمیل کم می شود و از اسپم شدن‌ نیز رهایی پیدا می‌کنید.

افزایش نرخ تبدیل ایمیل16. بررسی کنید ایمیل شما در بخش Spam قرار نگیرد!

اگر می‌خواهید ایمیل‌های شما از ابتدا سوخت نشود، بهتر است دلایل اسپم شدن ایمیل را بدانید:

  • شما اجازه ارسال ایمیل را دریافت نکرده‌اید یا از لیست‌ ایمیل‌های آماده و آدرس‌های نامعتبر افراد استفاده کرده‌اید.
  •  آدرس IP شما قبلا برای ارسال ایمیل‌های اسپم استفاده شده است.
  • نرخ تعامل ایمیلی شما پایین است.
  • اطلاعات بخش فرستنده (From) گمراه کننده‌است یا موضوع ایمیل با محتوای آن همخوانی ندارد.
  •  لینک لغو اشتراک(Unsubscribe) را قرار نداده‌اید.
  • از کلمات فعال‌کننده اسپم مانند رایگان، فروش و کلماتی که در پیام‌های کلاه‌برداری زیاد بکار می‌رود استفاده کرده‌اید.
  •  از برنامه بازاریابی ایمیلی معتبری استفاده نمی‌کنید.
  • در محتوای ایمیل خود از تصاویر زیاد با کیفیت پایین استفاده کرده‌اید.
  • آدرس فیزیکی خود را درج نکردید.
  • مخاطبانتان محتوای ارسالی شما را مفید نمی‌دانند و شما را به بخش اسپم می‌فرستند. 

افزایش نرخ تبدیل ایمیل

17. یک کلندر محتوایی منظم داشته باشید

کیفیت و استمرار در طول زمان نتایج خوبی برای شما به ارمغان می آورند. از این رو تلاش کنید برای این کانال بازاریابی با توجه اهدافی که دارید برنامه‌ محتوایی مستمر در نظر بگیرید و انواع دسته‌بندی‌های موضوعی ایمیلی را در آن قرار دهید تا مخاطب در روزها و زمان‌های مشخص منتظر محتوای ایمیلی جذاب از شما باشد. 

بخوانید: بازاریابی محتوایی (Content Marketing) چیست؟

 

18. به محتوای گرافیکی اهمیت دهید

آمارها نشان می‌دهد استفاده از تصاویر تا ۲۷٪ و استفاده از گیف تا ۱۰۹٪ بر روی افزایش نرخ کلیک تاثیرگذار بوده است. پس نسبت به محتوای بصری خود به اندازه محتوای نوشتاری حساس باشید و در طرح‌های خود از رنگ‌هایی استفاده کنید که چشم را خسته نکند.

افزایش نرخ تبدیل ایمیل

19. ارتباطی دو طرفه ایجاد کنید

اگر همیشه شما متکلم وحده باشید پس از مدتی مخاطب خود را از دست می‌دهید. برای برقراری ارتباط دو طرفه می‌توانید از فرم‌های نظرسنجی، کمپین‌های کوچک تعاملی، معرفی‌ راه‌های ارتباطی با برند و … استفاده کنید تا با او بیشتر تعامل کنید و ارتباط عمیق‌تری بسازید.

افزایش نرخ تبدیل ایمیل

20. از محتواهای بصری کم حجم استفاده کنید!

یکی از مهم‌ترین عوامل پایین آمدن نرخ تبدیل در ایمیل مارکتینگ که این روزها از اهمیت بیشتری نیز برخوردار است استفاده از تصاویری است که حجم بالایی دارند. هر چه تعداد تصاویر بیشتر باشد و یا از تصاویری با حجم بالا استفاده شود، روی حجم ایمیل نیز تاثیرگذار خواهد بود. در این صورت مخاطب شما برای نمایش کامل محتوای شما لازم است زمان زیادی را منتظر بماند که احتمال این میزان شکیبایی از مخاطب امروز بعید است! و شما به راحتی کاربران خود را از دست می‌دهید. از این رو تعادل مناسبی بین تعداد تصاویر گرافیکی بکار رفته و محتوای متنی برقرار کنید و تا جایی که بر روی کیفیت تصویر تاثیر منفی نداشته باشد حجم آن‌ را پایین بیاورید.

افزایش نرخ تبدیل ایمیل

21. از اتوماسیون در ایمیل مارکتینگ استفاده کنید

با استفاده از اتوماسیون ایمیل مارکتینگ، شما می‌توانید در زمان مناسب به سگمنت مورد نظر خود پیامی که بر اساس نیاز نیاز شخصی‌سازی کرده‌اید؛ ارسال کنید. اگر پنل ایمیل مارکتینگ شما به گوگل آنالیتیکس متصل باشد، می‌توانید مشتریانتان را بخش‌بندی کنید. البته در نظر داشته‌ باشید که برای هر ایمیل برنامه‌ای درنظر داشته باشید و با ارسال ایمیل‌های فراوان برای مخاطبتان یک برند آزاردهنده نشوید.

22. برای لیست نهایی از مخاطبان واقعی ایمیل ارسال کنید 

اگر از ابزاری استفاده کنید که قبل از ارسال ایمیل اجازه بررسی بعضی اطلاعات را به شما بدهد قطعا نتیجه‌ی بهتری بدست می‌آورید. به طور مثال با تعریف کردن قانون‌هایی بتوانید مخاطبانی که آدرس‌های ایمیل قابل تحویل ندارند را از لیست خود حذف کنید. در این صورت یک راه عالی برای بهبود نرخ تبدیل بازاریابی ایمیلی و افزایش بازگشت سرمایه ساخته‌اید.

بخوانید: محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) چیست و چه اهمیتی دارد؟

23. سیستم CRM یک بازوی کمکی برای شما خواهد بود

 به طور کلی CRM کمک می‌کند تا محتوای شما برای سگمنت‌هایی مناسب از افراد ارسال شود، نرخ تبدیل‌های بازاریابی ایمیلی را افزایش می‌دهد؛ شانس پاسخگویی به CTA و تبدیل آن‌ها را به مشتری به حداکثر می‌رساند.

برای اینکه بهترین نتایج را در سیستم CRM خود رقم بزنید نیاز است که تمام مخاطبین با همه‌ی برنامه‌ها و لیست پستی شما همگام سازی شوند. همچنین بررسی کنید که بخش‌بندی داده‌های مورد نیاز مثل منبع اصلی، اطلاعات کسب‌وکار و جزئیات تماس نیز همگام‌سازی شده‌ باشد.

24. حالت دارک مود را اضافه کنید

طبق آماری که EarthWeb به اشتراک گذاشته است، امروزه بیش از 80 درصد از کاربران گوشی‌های هوشمند حالت دارک مود را ترجیح می‌دهند. پس بهتر است در هنگام طراحی قالب، انتخاب فونت، رنگ و اندازه آن این موارد را درنظر بگیرید تا وقتی تنظیمات حالت دارک مود فعال شد، به خوبی نمایش داده شود. شاید فکر کنید درنظر گرفتن یک آپشن برای مخاطبانتان است اما در واقع اینطور نیست اگر ایمیل‌ها به درستی در حالت تاریک نمایش داده نشوند، اسپم شناخته شده و نرخ بازگشایی و تبدیل ایمیل پایین می‌آید.

افزایش نرخ تبدیل ایمیل

25. هوش مصنوعی به کمک شما خواهد آمد

احتمالاً شما نیز اخیرا با اخبار بی‌پایانی از هوش مصنوعی روبرو شده‌اید که بحث مهم آن این است آیا هوش مصنوعی می تواند جایگزین انسان‌ها در مشاغل مختلف باشد؟ با انتشار ChatGPT و سایر منابع مبتنی بر هوش مصنوعی و تحقیقات Omdia پیش‌بینی می‌شود بازار هوش مصنوعی تنها در سال 2023، 38٪ افزایش می‌یابد. نگران نباشید، هوش مصنوعی جایگزین دیجیتال مارکترها نخواهد شد ولی می‌تواند با تطابق الگوها در انتخاب تایتل‌های جذاب، زمان‌بندی مناسب و دقیق برای ارسال ایمیل، نرخ تبدیل را بالا ببرد.

همچنین بخوانید: روش‌های افزایش بازدید سایت

جمع بندی

با تکنیک‌هایی که در بالا به آن‌ها پرداختیم، می‌توانید نرخ بازگشایی و نرخ تبدیل ایمیل‌ها را افزایش دهید، اما این تازه شروع راه است. مختلف اگر شما هم از راهی برای افزایش نرخ تبدیل ایمیل‌های خود استفاده می‌کنید که در این مقاله به آن اشاره نشده، برای ما و مخاطبان دی‌ام برد بنویسید. 

پاکت
به اشتراک بگذارید:
آسانا سلیم‌زاده
آسانا سلیم‌زاده
نوشتن یکی از بهترین‌ راه‌های ارتباط برقرار کردنه...شما موافق نیستید؟
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in

پلاتین