پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
تبلیغات آنلاین و E-CRM

لندینگ پیج یا صفحه فرود | مراحل طراحی و ساخت + 5 نکته

امیر وحدتی امیر وحدتی
12 تیر 1399
زمان مطالعه: 7 دقیقه
لندینگ پیج یا صفحه فرود | مراحل طراحی و ساخت + 5 نکته
زمان مطالعه: 6 دقیقه

لندینگ پیج یا صفحه فرود چیست؟

لندینگ پیج یا صفحه فرود، صفحه‌ یا صفحاتی از سایت شماست که کاربر از بیرون سایت، به آنجا فرود می‌آید. معمولا یک لندینگ پیج مخصوص یک کمپین یا با هدف دریافت یک اکشن خاص از دسته‌ای از مخاطبین است.
مخاطبین از جاهایی مانند صفحه جستجوی گوگل، شبکه اجتماعی شما یا بنر تبلیغی‌تان به صفحات فرود هدایت می‌شوند. این صفحات از اهمیت زیادی برخوردارند به دو دلیل:‌

اول اینکه اولین صفحه‌ای است که مخاطب جدید از شما میبیند، دوم اینکه فرود آمدن کاربران روی هر لندینگ پیجی با هدف خاصی صورت می‌گیرد. مثلا یک صفحه فرود برای کسانی ایجاد شده که برای اولین بار روی سایت آمده‌اند و پیرامون یکی از سرویس‌های ما اطلاعات می‌خواهند.

صفحه فرود دیگری برای یک کمپین و شرکت کردن مشتریان در آن ایجاد شده. یک لندینگ پیج دیگر ممکن است برای کاربرانی که می‌خواهند با آنها تماس بگیریم و پیرامون خدماتمان توضیح بیشتری بدهیم ساخته شده باشد. اصولا لندینگ پیج‌ها با هدف بهبود تجربه دسته‌ها مختلف کاربران ساخته شده. قطعا یک کاربر که میخواهد پیرامون فلان محصول ما بیشتر بداند، باید به صفحه‌ای متفاوت نسبت به کاربری که میخواهد یک شماره موبایل به ما بدهد تا با او تماس بگیریم هدایت شود.

در این مقاله به نکاتی می‌پردازیم که باعث بیشتر شدن نرخ تبدیل لندینگ پیج شما می‌شود. پس در ادامه با ما همراه باشید.

اهداف صفحات فرود یا لندینگ پیج ها

با توجه به هدف آن صفحه، فقط یک پیشنهاد به مخاطبان خود دهید و یک اکشن بخواهید. این پیشنهاد می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • دانلود کتاب‌های الکترونیک
  •  عضویت در خبرنامه 
  • مشاهده دموی محصول
  • ثبت نام در کلاس‌های آنلاین
  • استفاده از کد تخفیف
بخوانید  مزایای استفاده از سرویس ایمیل مارکتینگ پاکت، برای بازاریابی ایمیلی

قانون هیک (Hick’s law) بیان می‌کند که داشتن گزینه‌های بیشتر باعث می‌شود تا در تصمیم‌گیری زمان بیشتری را صرف کنید. پس باید بدانید که اگر چندین پیشنهاد در لندینگ پیج خود داشته باشید نرخ تبدیل کاهش می‌یابد. بنابراین هیچ وقت برای استفاده از چندین پیشنهاد وسوسه نشوید. مثلا در صفحه فرود الوپست در الوپیک، شما فقط یک CTA میبینید:‌ ثبت درخواست

صفحه فرودتان حتما با موبایل سازگار باشد

از آن‌جایی که اکثر وب‌سایت‌ها به منظور استفاده از موبایل‌ها بهینه شده‌اند و بیشتر ترافیک فضای وب را ترافیک موبایل تشکیل می‌دهد، بهتر است شما هم در طراحی لندینگ پیج خود این نکته را درنظر بگیرید. صفحه فرود ساخت فروشگاه در شیپور یک نمونه است.

از CTAهای خلاقانه استفاده کنید.

اگر همچنان از عبارت “ثبت‌نام” استفاده می‌کنید باید بگوییم که اشتباه می‌کنید. شما باید از کلمات خلاقانه‌ای برای ترغیب مشتریان خود استفاده کنید. مثلا «همین حالا ثبت نام کنید» یا «ثبت نام می‌کنم». همچنین استفاده از عبارتی مانند “دوباره شروع کن” حس زندگی را به فرد القا می‌کند. از این عبارات استفاده کنید تا مخاطب را به وجد بیاورید و به هدف خود برسید. مانند نمونه زیر:

از ویدیو مارکتینگ استفاده کنید.

از آن جا که نرخ تبدیل در محتواهای ویدیویی بالا است قطعا استفاده از ویدیو در لندینگ پیج توصیه می‌شود. اگر نمی‌دانید که چگونه از ویدیو در لندینگ پیج استفاده کنید می‌توانید بسته به صنعتی که در آن فعالیت می‌کنید از رقیبان خود الگو بگیرید. صفحه فرود ری‌برندینگ تپسی بخوبی از ویدیو بهره برده.

از تمام المان‌های تاثیرگذار در یک صفحه لندینگ استفاده کنید.

از آن‌جایی که شما می‌خواهید بیشترین تاثیرگذاری را بر مخاطبان هدف خود داشته باشید باید اصول زیبایی نویسی را در لندینگ پیج خود رعایت کنید. اصولی که باید رعایت شود را در ادامه می‌بینیم.

  • یک تیتر و به طور اختیاری از زیر تیتر استفاده کنید.
  • از عکس های باکیفیت استفاده کنید.
  • مهم ترین نکته این که یک فرم برای دریافت اطلاعات کاربران داشته باشید.
بخوانید  10 داشبورد کاربردی گوگل آنالیتیکس و نحوه استفاده از آن‌ها

المان‌های موثر یک لندینگ پیج

منوی ناوبری را حذف کنید.

هنگامی که مخاطب بر روی صفحه لندینگ پیج شما فرود می‌آید تنها چیزی که باید توجه او را جلب کند همان اکشن مورد نظر شماست. اما هنگامی که شما در صفحه فرود لینک صفحات مختلف سایت در هدر و فوتر جلو چشم باشد، بخشی از مخاطبان مسیر دیگری در پیش گرفته و طبیعتا نرخ تبدیل پایین می‌آید. تصویر زیر صفحه فرود کمپین دیجی‌پی است که خبری از منو در آن نیست.

پارازیت نیندازید!

نمایش تمام Pop-upها و Opt-in های سایت اعم از دریافت ایمیل، پیشنهاد به عضویت در خبرنامه، پیشنهاد کد تخفیف و… را غیرفعال کنید!

ارائه‌ای خلاصه و خلاقانه داشته باشید.

از ارائه هرگونه اطلاعات اضافی خودداری کنید. برخی تصور می‌کنند هرقدر میتوانند باید در صفحه فرود پیرامون Offer خود بنویسند و هر محتوای مرتبطی دارند بارگزاری کنند. اما چنین نیست. به قول معروف:
Less is More!

هر چه کمتر، بیشتر

فرم‌ها را کوتاه طراحی کنید.

اگر از کاربر اطلاعات دریافت می‌کنید، فقط اطلاعات مهم را دریافت کنید تا نرخ تبدیل را افزایش دهید. خیلی از افراد به دلیل این که فرم تکمیل اطلاعات طولانی است از پر کردن آن صرف نظر می‌کنند.

به مخاطبان خود اطلاعات کافی دهید.

همان طور که دادن اطلاعات زیاد مشتریان شما را فراری می‌دهد اطلاعات کم هم باعث می‌شود که آن‌ها به سمت محصول شما نیایند. پس لازم است که تعادل را برقرار کنید. کاملاً واضح و منطبق با نیاز کاربر تشریح کنید که دقیقاً چه چیزی ارائه می‌کنید! 

لندینگ پیج خود را سئوفرندلی کنید.

با استفاده از تکنیکهای SEO، شانس خود را برای دیده شدن توسط کاربرانی که به دنبال ارزش پیشنهادی شما هستند، بیشتر کنید. برای نوشتن متاتایتل و متادیسکریپشن، تحقیق کلمات کلیدی انجام دهید و صفحات فرود رقبا را بررسی کنید.

 سرعت بارگذاری لندینگ پیج را بیشتر کنید.

افراد به زمان بارگذاری عکس‌ها در سایت شما توجه بسیاری می‌کنند و اگر این زمان از حدی بگذرد به سرعت از سایت شما خارج خواهند شد. با ابزارهای سرچ کنسول و GT Metrix سرعت صفحه فرود خود را افزایش دهید.

بخوانید  تحلیل دی‌ام برد (Product Review) از سرویس تبلیغاتی جدید آپارات

سرعت بارگذاری یک صفحه

بخش FAQ داشته باشید.

وجود بخش سوالات متداول یا همان FAQ به نوعی به مخاطبان این را یادآوری می‌کند که شما برای آن‌ها ارزش قائل بوده و پرسش‌های احتمالی آنان را پاسخ داده‌اید. این قسمت سوالات متداول در پایین لندینگ «چگونه اعتبار دریافت کنیم» در لندو است.

استفاده از chatbot

با استفاده از chatbot و ابزارهای چت آنلاین کاربران می‌توانند به طور مستقیم و زنده پرسش‌های خود را پرسیده و در کسری از ثاتیه پاسخ سوالات خود را بیابند. استفاده از chatbot به دلیل پاسخگویی سریع شما وفاداری مشتریان احتمالی را می‌تواند افزایش دهد. یکی از بهترین ابزارهای چت آنلاین در ایران رایچت است.

استفاده از chatbot

روزشمار داشته باشید.

روزشمارها به طرز عجیبی در مخاطب هیجان ایجاد می‌کنند. اگر صفحه فرود شما موقت و مربوط به یک کمپین مقطعی یا مسابقه است حتما از تایمر یا روزشمار و لحظه‌شمار استفاده کنید!

استفاده از روزشمار

سابقه درخشانتان را نشان دهید.

شما می‌توانید در لنیدنگ پیج خود با نام بردن از شرکت هایی که با آن‌ها کار کرده‌اید اعتماد مخاطبان خود را جلب کرده و به اهداف تعیین شده خود دست پیدا کنید.

 تست  A/B

مثلا شما نمیدانید اول ویدئو را نمایش دهید سپس CTA بگذارید یا بالعکس. A/B تست انجام دهید تا ببینید کدام حالت نرخ تبدیل بهتری دارد.

خودتان باشید.

اگر فکر می‌کنید که باید به صورت کتابی متن لندینگ پیج را بنویسید اشتباه کرده‌اید. باید سعی کنید با لحنی عادی و تا حدی محاوره‌ای پیام را به مخاطب منتقل کنید. برای این کار به چند پیشنهاد زیر توجه کنید.

  • لازم نیست از کلماتی عجیب و کمتر شنیده شده استفاده کنید.
  • از جملات کوتاه استفاده کنید.
  • از زاویه دید اول شخص بنویسید.

از شبکه‌های اجتماعی استفاده کنید.

تنها حالتی که لینک‌دهی در صفحه فرود به صفحه دیگر پیشنهاد می‌شود، شبکه‌های اجتماعی‌ست.

قبل از انتشار، بسنجید

برای تعداد معدودی از افراد، ترجیحا کسانی که در کمپانی شما کار نمی‌کنند لندینگ پیج خود را به نمایش گذاشته و نظر آن‌ها را جویا شوید. قطعا نظرات این افراد برای شما راهگشا است یا حتی نسخه‌ای آزمایشی از لندینگ پیج خود به نمایش بگذارید.

در این نوشتار سعی شد که کاربردی‌ترین نکات راجع به بهینه‌سازی لندینگ پیج در راستای افزایش نرخ تبدیل وبسایت شما گفته شود و چند نمونه لندینگ پیج موفق نیز ارائه شود. اگر نکته‌ای مدنظر دارید با ما به اشتراک بگذارید.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
امیر وحدتی
امیر وحدتی
مهندس برق سابق که تمام علاقش شده نوشتن و مطالعه کردن
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in

پلاتین