گزارش ۱۴۰۲ متریکس منتشر شد؛ نرخ تقلب نصب بازیها بیش از ۳ برابر برنامههاست
فهرست مطلب
گزارش ۱۴۰۲ متریکس منتشر شد. در این گزارش، علاوه بر ارائهی آمار مربوط به دیتای کاربران اپلیکیشنها در سال ۱۴۰۲، به تغییراتی که در توسعه محصول متریکس در سال گذشته ایجاد شد نیز اشاره شده است.
آنطور که در این گزارش آمده است، «متریکس اولین پلتفرم یکپارچه اتریبیوشن و مارکتینگ اتومیشن بر بستر وب و موبایل است که پرفورمنس مارکترها با استفاده از آن میتوانند نتایج کمپینهای تبلیغاتیشان را بر اساس دادهها رصد کنند و به تحلیل کیفی کاربران جذب شده از طریق این تبلیغات بپردازند.»
نرخ تبدیل تبلیغات برای برنامهها بیشتر از بازیهاست
براساس این گزارش، از رصد ۱۴۵۰ اپلیکیشن در سال ۱۴۰۲ و شمردن ۱۷۶ میلیون نصب، مشخص شده است که افراد به صورت خودجوش، اپلیکیشنهای بازی را راحتتر از اپلیکیشنهای برنامه نصب میکنند. اما تبلیغات برای اپهای برنامه همیشه بیشتر جواب داده و نرخ تبدیل اپهای برنامه همیشه بالاتر از اپهای بازی بوده است.
گزارش متریکس همچنین نشان میدهد، در سال۱۴۰۲ بیشترین نرخ تبدیل کلیک به نصب در اپلیکیشنهای برنامه مربوط به «اخبار» و در اپلیکیشنهای بازی مربوط به بازیهای «تختهای» بوده است.
آمار متریکس نشان میدهد که در سال گذشته افراد بهطور میانگین ۶ دقیقه در روز را در اپلیکیشنهای بازی و ۲ دقیقه را در اپلیکیشنهای برنامه سپری کردند.
اپلیکیشنهای بازی نصب ارگانیک بالاتری دارد
ابتدا باید بدانید که منظور از نصب ارگانیک نصبی است که از طریق تبلیغات به دست نیامده و کاربر به صورت ارگانیک اقدام به نصب اپلیکیشن کرده است. نصب غیرارگانیک هم نصبهایی هستند که از طریق تبلیغات به دست آمده اند.
گزارش متریکس نشان میدهد که نصب ارگانیک اپلیکیشنهای بازی با اختلاف حدود ۱۰ درصدی همیشه بیشتر از اپلیکیشنهای برنامه بوده است. اینکه اپلیکیشنهای برنامه نصب غیرارگانیک بیشتری دارند میتواند بیانگر این موضوع هم باشد که تبلیغات برای نصب اپلیکیشنهای برنامه نتیجه بهتری نسبت به تبلیغ برای نصب اپلیکیشنهای بازی دارد.
اما براساس این گزارش در سال ۱۴۰۲ میزان نصب ارگانیک در دسته اپلیکیشنهای برنامه و بازی عددی بسیار نزدیک به هم داشته و اپلیکیشنهای بازی تنها ۲ درصد بیشتر از برنامهها، توانستهاند نصب ارگانیک جذب کنند و مابقی نصبهایشان را از طریق تبلیغات بدست آوردهاند.
اپلیکیشنهای عکاسی، ورزشی و سلامت کمتر از دیگر دستهها تبلیغ میکنند
براساس گزارش متریکس بعضی اپلیکیشنها در دسته برنامه توانستهاند بیش از ۹۵ درصد نصبهایشان را تنها به صورت ارگانیک به دست آورند. این دستهبندی شامل عکاسی، ورزشی، دارو و درمان، نقشه، مراجع، بهرهوری و کتاب است.
در دسته بازیها هم اپلیکیشنهای «کودکانه» بیشترین تعداد نصب غیر ارگانیک را از طریق تبلیغات به دست آورده است.
تبلیغات نتیجهبخش اپلیکیشنهای حوزه اخبار
طبق گزارش سال ۱۴۰۲ متریکس نرخ تبدیل کلیک به نصب در اپلیکیشنهای برنامه ۳.۸۵ درصد بوده است. در حالی که تنها ۱.۳ درصد کلیکهای اپلیکیشنهای بازی منجر به نصب اپلیکیشن شده است.
در دسته برنامهها، اپلیکیشنهای حوزه «اخبار» و در دسته بازیها، اپلیکیشنهای حوزه «تختهای» بیشترین میزان نرخ تبدیل کلیک به نصب را داشتهاند؛ یعنی تبلیغات برای آنها نتیجهبخشتر از سایر اپلیکیشنها بوده است.
بازیهای ورزشی، اپلیکیشنهای محبوب کاربران
آمار متریکس نشان میدهد، میزان تعامل کاربران در دستهبندی بازیها همیشه بیشتر از برنامهها است. همانطور که در نمودار زیر می بینید، کاربران علاوهبر تعداد سشن بیشتر، مدت زمان طولانیتری هم داخل اپهای بازی ماندهاند. (منظور از سشن، یک بازه زمانی است که طی آن کاربر با اپلیکیشن تعامل میکند، یعنی وقتی کاربری اپلیکیشن را باز میکند و میبندد به عنوان یک سشن شمرده میشود.)
گزارش متریکس همچنین نشان میدهد، در اپلیکیشنهای برنامه، کاربران بیشترین تعامل را با اپلیکیشنهای حوزه «نقشه» و «سرگرمی»، و در اپلیکیشنهای بازی بیشترین تعامل را با اپلیکیشنهای حوزه «ورزشی» و «ماجراجویی» داشتهاند.
۴۰ درصد از کل نصبها در استان تهران است
براساس گزارش متریکس، در سال ۱۴۰۲ نیز مانند سالهای گذشته، بیشترین درصد (حدود ۴۰ درصد) از کل نصبهای ایجاد شده برای اپلیکیشنها در استان تهران بوده است. پس از آن استانهای اصفهان، فارس، خوزستان و خراسان رضوی در رتبه دوم قرار میگیرند (هرکدام حدود ۷ درصد از کل نصبها را تشکیل میدهند).
استفاده از اینترنت همراه اول ۱۲ درصد بیشتر از ایرانسل است
گزارش هر ساله متریکس نشان داده که کاربران همیشه برای کار با اپلیکیشنها، بیشتر از اینترنت اپراتورهای همراه اول و ایرانسل استفاده میکنند. با اختلاف حدود ۱۲ درصدی استفاده از اینترنت همراه اول بیشتر از ایرانسل است.
کاربران بازی از اپلیکیشنهای آفلاین استفاده میکنند
همانطور که در نمودار گزارش متریکس مشخص است، کاربران اپلیکیشنهای بازی همیشه بیشتر از اپلیکیشنهای برنامه به صورت آفلاین با اپلیکیشن کار میکنند. همچنین کاربران اپلیکیشن برنامه در حالت آنلاین، بیشتر از دیتای موبایل استفاده میکنند. ولی برای اپلیکیشنهای بازی این موضوع برعکس است و کاربران ترجیح میدهند بیشتر از وایفای استفاده کنند.
نرخ تقلب بازیها بیش از ۳ برابر برنامهها
گزارش متریکس نشان میدهد، در سال ۱۴۰۲، شاهد اختلاف فاحشی در میزان تقلب اپلیکیشنهای دسته بازی (۲.۷۳) و برنامه (۰.۸۱) هستیم. این یعنی شبکههای تبلیغاتی نه تنها در تبدیل کلیک به نصب اپلیکیشنهای بازی نسبت به برنامهها ضعیف تر عمل میکنند، بلکه همیشه میزان تقلب رخ داده شده در اپلیکیشنهای بازی بیشتر از دسته برنامهها بوده است.
در سال ۱۴۰۲ نرخ تقلب در نصب اپهای بازی بیشتر از ۳ برابر برنامهها بوده است.
۶۳ درصد تقلبها «تعامل غیرعادی کاربر با اپلیکیشن» است
سه نوع تقلب در سال ۱۴۰۲ شناسایی شده است که شامل تعامل غیرعادی کاربر با اپلیکیشن (Too Many Engagement) ، تزریق کلیک (Click injection) و تقلب از نوع توزیع نامتعارف (Distribution outlier) است. ۶۳ درصد از کل تقلب رخ داده شده مربوط به تعامل غیرعادی کاربر با اپلیکیشن بوده است (این نوع تقلب زمانی اتفاق میافتد که در گزارشهای اپلیکیشن، منابع تبلیغاتی مختلف یک کلیک یکسان را چندین بار پیش از یک نصب ارسال کنند.)
بازطراحی وبسایت، هویت بصری و چند تغییر دیگر
متریکس همچنین در سال ۱۴۰۲، علاوه بر تغییر هویت بصری متریکس، وبسایت را باز طراحی کرده و به دلیل ارائه پنل یکپارچه اتریبیوشن و مارکتینگ اتومیشن ، ui و ux داشبورد را هم تغییر داده است. یکسری قابلیتهای جدید در بخش اتومیشن اضافه شده است که امکانات زیر را فراهم میکند:
ساخت سفر مشتری (customer journey)
بخشبندی مشتریان به صورت لایو (live segmentation)
اجرای کمپینهای trigger & recurring
گزارش هر سالهی متریکس که یک پلتفرم آنالیز بازاریابی اینترنتی است، به شما کمک میکند تا دیدگاه درستی نسبت به وضعیت تبلیغات در اپلیکیشنهای ایرانی داشته باشید.
برای مشاهده گزارش کامل سال ۱۴۰۲ متریکس، به این لینک مراجعه کنید.
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in