پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
تبلیغات آنلاین و E-CRM

راهنمای آنالیز کمپین‌ها و سنجش کانال‌های بازاریابی به‌کمک UTMسازی

نوشین دهقان نوشین دهقان
17 آبان 1399
زمان مطالعه: 6 دقیقه
راهنمای آنالیز کمپین‌ها و سنجش کانال‌های بازاریابی به‌کمک UTMسازی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

معمولاً وب‌سایت‌ها از بسترهای مختلفی مانند ایمیل، SMS، بنر کلیکی و شبکه‌های اجتماعی برای کمپین‌های تبلیغاتی و پروموشن محصولات جدید استفاده می‌کنند؛ اما ایجاد کمپین یک روی سکه است و تحلیل مؤثر یک روی دیگر. دیجیتال مارکترها برای تحلیل اینکه کدام رسانه و تبلیغ مفیدتر بوده و نرخ تبدیل بهتری در وب‌سایت کسب کرده است، از ردیابی به نام لینک‌های UTM در کنار گوگل آنالیتیکس استفاده می‌کنند. اگر شما قصد ایجاد کمپین دیجیتال برای وب‌سایت خود را دارید این مطلب را دنبال کنید. در ادامه به این سؤال پاسخ می‌دهیم که لینک UTM چیست و چه طور UTM سازی انجام دهید.

UTM چیست؟

UTM مخفف Urchin Tracking Module است که از آن به عنوان ردیاب استفاده می‌کنیم. کدهای UTM از رشته‌های متنی تشکیل شده‌اند که در انتهای URLهای موردنظر اضافه می‌شوند. این رشته‌ها شامل منبع ایجاد ترافیک ورودی در وب‌سایت، رسانه‌ی به کار رفته و URL است که می‌خواهیم آن را مورد تحلیل قرار دهیم. در بالا اشاره شد که UTM در واقع به عنوان ردیاب عمل می‌کند اما گیرنده این ردیاب چیست؟ گوگل آنالیتیکس!

UTM سازی اطلاعات مختلفی را به گوگل آنالیتیکس ارسال می‌کند، در آنالیتیکس مشخص می‌شود که کدام رسانه مخاطب را به مشتریان تبدیل کرده، کدام رسانه ترافیک بیشتری را به وجود آورده است و کاربران چه رفتاری در وب‌سایت داشته‌اند.

بخوانید  اتصال سرچ کنسول به آنالیتیکس، نکاتی که باید بدانید!

در چه مواردی از UTM سازی استفاده کنید؟

به عنوان یک فروشگاه اینترنتی فعال یا یک وب‌سایت خدماتی، حتماً در مکان‌های مختلفی لینک خود را برای تبلیغ به جذب مخاطب یا اطلاع‌رسانی قرار ‌داده‌اید. برای مثال:

  • مطالب جدید یا پیشنهاد ویژه خود را در ایمیل به کاربران ارسال می‌کنید؛
  • در یک وب‌سایت پرمخاطب تبلیغات بنری قرار می‌دهید؛
  • تبلیغات همسان (native) ایجاد می‌کنید؛
  • و محتوایی از سایتتان را در سوشال پروموت می‌کنید.

لینک‌های UTM به شما کمک می‌کند تا دریابید:

  • هر رسانه چه میزان ترافیکی را برای شما آورده است؟
  • کدام کمپین در جذب مشتری بهتر عمل کرده است؟
  • کاربران کدام رسانه به محتوا و خدمات وب‌سایت شما علاقه‌مندی بیشتری دارند و ماندگاری بیشتری در وب‌سایت داشته‌اند؟
  • کاربران با چه کلمه کلیدی در تبلیغات به وب‌سایت شما رسیده‌اند؟
  • کدام سایت یا حساب شبکه اجتماعی برای تبلیغ شما مناسب‌تر است؟ کدام اینفلوئنسر در اینستاگرام برای شما مخاطبان بیشتری آورده است؟
  • کدام صفحه از سایت برای مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی جذاب‌تر بوده است؟

لینک UTM از چه پارامترهایی تشکیل شده است؟

جالب است بدانید که ساختار UTM یک ساختار درختی است. اصلی‌ترین بخش این ساختار را دو پارامتر، نوع رسانه (medium) و منبع ورودی (source) تشکیل می‌دهند. در مرتبه بعدی نام کمپین (UTM campaign) قرار دارد و این ساختار به دو پارامتر فرعی محتوا (campaign content) و عبارت کلیدی (campaign term) ختم می‌شوند.

UTM medium

اولین سطح UTM سازی بوده و نوع رسانه‌ای که لینک شما را منتشر کرده را نشان می‌دهد. برای تبلیغات بنری از کلمه banner، برای محتوایی که در شبکه اجتماعی رفته از social، لینک‌های ایمیل مارکتینگ Email و تبلیغات کلیکی از CPC استفاده کنید.

UTM source

این پارامتر در واقع منبع ورودی ترافیک را به ما نشان می‌دهد. سطح دوم UTMسازی. اگر در یک شبکه اجتماعی تبلیغ می‌کنید، source را Instagram، Twitter، LinkedIn و غیره قرار دهید. اگر در یک وب‌سایت پرمخاطب تبلیغ بنری منتشر کرده‌اید نام وب‌سایت را به عنوان source بنویسید.

بخوانید  رپورتاژنویسی چیست؟ | اصول رپوتارژ نویسی: 10 مورد مهم!

UTM campaign

نام کمپین موردنظر را نشان می‌دهد. این پارامتر زمانی به شما کمک می‌کند کمپین‌های متعددی در حال اجراست و می‌توان با استفاده از آن ترافیک هر کمپین را به تفکیک بررسی کرد. اگر محتوای شما در یک Source و Medium منتشر شده اما مربوط به کمپین خاصی نیست، این قسمت را خالی بگذارید. در UTMسازی فقط Medium و Source الزامیست.

Campaign content

مشخص‌کننده محتوای تبلیغاتی شماست. مثلاً اگر بنرهای مختلفی از اجناس مختلف در یک سایت قرار داده‌اید می‌توان بررسی کرد که علاقه‌مندی کاربران کدام محتوا بوده است.

فرض کنید برای کمپین یلدا به پیج اینستاگرامیِ پیکوپرای تبلیغ استوری داده‌اید تا بنر شما را گذاشته و به سایت لینک بدهند. UTM سازی این مثال اینگونه خواهد بود:

Medium: social
Source: instagram
campaign: yalda
content: picopry

Campaign term

این پارامتر برای زمانی مناسب است کار بر با سرچ کلمه کلیدی روی تبلیغات کلیک کرده است. برای مثال: UTM-term = رزرو- هتل. اگر در چندین اکانت یک شبکه اجتماعی تبلیغ می‌کنید بهتر است نام اکانت را در این بخش اضافه کنید.

بخوانید  با تبلیغات گوگل (گوگل ادز) بطور کامل آشنا شوید

چگونه UTM سازی کنیم؟

نحوه ساخت لینک‌های UTM بسیار آسان است و می‌توان آن‌ها را به روش دستی یا با استفاده از ابزارهای آنلاین ساخت. با یک سرچ ساده ابزارهای مختلف آنلاین در سایت‌های ایرانی و خارجی را پیدا کنید. یکی از معروف‌ترین ابزارهای ساخت UTM، سایت https://ga-dev-tools.appspot.com/campaign-url-builder است.

ساخت لینک utm

در ابتدا URL صفحه سایت خود را وارد کنید.

در قسمت campaign-source منبع ترافیک، در قسمت medium نوع رسانه و در قسمت campaign-name نام کمپین خود را وارد کنید.

با پر کردن این فیلدها لینک UTM شما آماده شده، آن را کپی کرده و در کمپین‌های خود به راحتی استفاده کنید. اگر می‌خواهید لینک UTM خود را به صورت naked (بدون anchor text) استفاده کنید بهتر است آن را کوتاه کنید تا ظاهر بهتری برای ارتباط با کاربر داشته باشد.

نحوه ساخت UTM به روش دستی

اگر می‌خواهید خود را به چالش بکشید و تمایلی به استفاده از ابزارهای آنلاین ندارید، UTM را به صورت دستی بسازید.

به این مثال توجه کنید:

https://www.digikala.com/?utm_source=khabaronline_&utm_medium=AFFILIATE&utm_campaign=summer-offer

لینک بالا یکی از لینک‌های بنری دیجی کالا در سایت خبرآنلاین است. باهم مرحله به مرحله پیش می‌رویم تا لینک بالا را بسازیم.

  1. لینک سایت را وارد کنید.
  2. علامت سؤال انگلیسی به انتهای آن اضافه کنید.
  3. پارامتر UTM-source اضافه کنید.
  4. برای مقداردهی از علامت مساوی استفاده کنید.
  5. نامه رسانه را وارد کنید.
  6. برای جدا کردن پارامتر از & استفاده کنید.
  7. Campaign medium را وارد کنید و نوع رسانه که در این جا affiliate را بنویسید.
  8. مانند قبل از علامت & به عنوان جداکننده استفاده کنید.
  9. پارامتر UTM campaign را پس از علامت مساوی بنویسید و نام کمپین را وارد کنید.
  10. برای جداسازی کلمات از – استفاده کنید.
  11. برای جدا کردن کلمات کلیدی حروف کوچک و بزرگ در UTM اهمیت دارد.

بررسی گزارش‌های لینک UTM

با هر بار کلیک روی لینک وب‌سایت‌ها، گزارش آن در آنالیتیکس ثبت می‌شود. برای بررسی گزارش‌ها مستقیم به سراغ آنالیتیکس بخش acquisition، قسمت all campaign بروید. در عکس زیر می‌توانید یک نمونه از آمار لینک UTM که در پوش نوتیفیکیشن به کار رفته مشاهده کنید. در اینجا تعداد یوزرها، تعداد صفحه‌های بازدید شده و میزان تحقق هدف مورد نظر را مشاهده می‌کنید.

گزارش utm در آنالیتیکس

بخوانید  همه چیز درباره سوشال لیسنینگ یا گوش دادن در شبکه‌های اجتماعی!

چند مثال کاربردی در UTM سازی

یکی از چالش‌های ساخت لینک UTM تنظیم پارامترهای آن است؛ در این بخش چند مثال کاربردی و متنوع از لینک‌های  UTM آورده شده تا بتوان از آن در بخش‌های مختلف استفاده کرد.

  • اینستاگرام

مثال: لینک کمپین مراقبت پوستی سایت در بیو اینستاگرام

utm_source=instagram

utm_medium=social

utm_campaign=healthcare

utm_term=bio

  • ایمیل مارکتینگ

مثال: تبلیغ بلک فرایدی در داخل متن خبرنامه در بازاریابی ایمیلی

utm_source=newsletter

utm_medium=email

utm_campaign=blackfriday

  • تبلیغات بنری

مثال: یک بنر در خبرآنلاین برای تبلیغ تخفیف دسته‌بندی کفش در یک کمپین یلدا

utm_source=khabaronline

utm_medium=banner

utm_campaign=yalda

utm_content=shoes

  • تبلیغات کلیکی

مثال: تبلیغات کلیکی در خبرگزاری فارس

utm_source=fars

utm_medium=cpc

در پایان به این نکته توجه کنید که در لینک سازی داخلی خود از لینک‌های UTM استفاده نکنید؛ زیرا گزارش‌های آنالیتیکس شما با اختلال مواجه خواهد شد و داده‌های درستی به شما منتقل نمی‌شود. در این مقاله سعی شد راهنمای کاملی از نحوه ساخت و راهنمای استفاده از لینک UTM آموزش داده شود. خوشحال می‌شویم سؤال و یا نکته‌ای در خصوص این موضوع را با ما به اشتراک بگذارید.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
نوشین دهقان
نوشین دهقان
من یک فعال در زمینه سئو هستم. چیزهایی رو بهتون میگم که تو این مدت تجربه کردم و یا از اساتید یاد گرفته ام.
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in

محمدرضا
محمدرضا

ممنون از مطلب خوبتون. آیا خوبه ما لینک شبکه های اجتماعی مکن رو برای ترک کردن، یوتی ام کنیم؟ در این صورت در قسمت
Utm-campagin هم برای اینکه بفهمیم مربوط به چیست، مثلا عنوان اون سوشال یا پیام رسان رو قید کنیم….به فرض:
myBiz-telegram
موافقید یا تجربه بهتری دارید؟

    نوشین دهقان
    نوشین دهقان

    سلام دوست عزیز. وقت به خیر
    برای تلگرام حتما پیشنهاد میدم که از UTM استفاده کنید. چون ورودی تلگرام به صورت دایرکت در آنالیتیکس گزارش داده میشه و تحلیل درستی نمیشه روش انجام داد.
    پیشنهاد من به این شکل هست:
    source: telegram
    medium: social
    campeign: نام کمپین و یا عنوان پست

افسانه
افسانه

بسیار عالی و کامل بود ، موفق باشید????????????????

    نوشین دهقان
    نوشین دهقان

    سلام دوست عزیز. وقت بخیر
    ممنون از توجه شما

وحیده دونده
وحیده دونده

سلام در این جمله کل مقاله زیر سوال رفته؟ 《در پایان به این نکته توجه کنید که در لینک سازی خود از لینک‌های UTM استفاده نکنید؛ زیرا گزارش‌های آنالیتیکس شما با اختلال مواجه خواهد شد و داده‌های درستی به شما منتقل نمی‌شود. 》

    نوشین دهقان
    نوشین دهقان

    سلام دوست عزیز. وقت بخیر
    کلمه لینک سازی داخلی به اشتباه لینک سازی نوشته شده بود که اصلاح شد.
    خیلی ممنون از توجه شما

پلاتین