مدیر اجرایی آبانک: در سال گذشته توانستیم به بیش از یک میلیون مشتری برسیم
آبانک، نئوبانک آینده است که از سال ۱۴۰۰ کار خود را آغاز کرد. این اپلیکیشن در سال ۱۴۰۲ با اقبال خوبی مواجه شد و توانست به بیش از یک میلیون مشتری برسد. در سیزدهمین نمایشگاه اینوتکس با پویان عطاآبادی مدیر اجرایی این مجموعه در غرفه ارتباط فردا گفتگو کردهایم. او ضمن ارائه توضیحاتی درباره ارتباط فردا، از آبانک و دستاوردهایش گفت.
هدف شما از حضور در نمایشگاه چه بود؟
ما برای حضور در نمایشگاه سه هدف را دنبال کردیم که یکی از آنها، تعامل با استارتاپها و صاحبان ایدههای جدید در اکوسیستم بود؛ چراکه احساس کردیم باید فاصله با اکوسیستم نوآوری و فناوری را کمتر کنیم و در کنار تیمهای جوان و خلاق این زیستبوم باشیم. مورد دوم این بود که بتوانیم فرصتهای شغلیمان را با جوانهایی که در این حوزه هستند در میان گذاشته و کارآموز جذب کنیم. سومین هدفمان از شرکت در نمایشگاه اینوتکس، معرفی و عرضه محصولات B2C مثل آبانک و ایرانکارت بود تا بتوانیم افراد مختلف را نسبت به محصولات و خدماتی که ارائه میکنیم، آگاهتر کنیم.
ما دوست داشتیم تمام محصولات و شرکتهای ارتباط فردا در غرفه نمایشگاه کانتر داشته باشند، اما به دلیل محدودیت در فضا، به شرکتهایی کانتر دادیم که بیشتر در حوزه خلاقیت و فناوری فعالیت دارند. فینووا و فینوتک به عنوان دو شرکت B2B ارتباط در غرفه حضور پیدا کردند و توانستند با برگزاری چند مسابقه و بوتکمپ، در نمایشگاه حضور خوبی داشته باشند و خدماتشان را به بازدیدکنندگان ارائه کنند.
ارتباط فردا در سال ۱۴۰۳ چه هدفی را در بازار دنبال میکند؟
ما همچنان دوست داریم که تعاملمان با استارتاپها بیشتر شود. هدف ما برای سال جدید تعامل بیشتر با استارتاپها و ارائه خدمات API به آنها است. از طرفی سعی داریم با آنها تعاملات همکاری و پارتنرشیپی داشته باشیم. ارتباط فردا تاکنون در استارتاپهای خوبی سرمایهگذاری کرده است. برای مثال از طریق بازوی فینوا به این نتیجه رسید که میتواند استارتاپهای خوبی را گسترش دهد، از جمله قسطا و اتاقک که در فینوا هستند.
این تعامل بیشتر از جنس سرمایهگذاری است یا توسعه؟
اولین هدف ما توسعه و تعامل B2B با شرکتها است. ما فکر کردیم که با تعامل با شرکتهای کوچک استارتاپی میتوانیم همافزایی بیشتری داشته باشیم.
در این نمایشگاه از محصول خاصی هم رو نمایی کردید؟
بله توسط مدیرعامل بانک آینده، دکتر اسکندری، مدیرعامل ارتباط فردا، آقای وکیلینیا و ریاست پارک فناوری پردیس، آقای دکتر صفارینیا، فناورکارت را رونمایی کردیم. یک کارت که میشود گفت برای حوزه استارتاپی کشور طراحی شده است. در آینده خبرهای بیشتری از آن خواهید شنید.
اخیرا تبلیغی از بانک آینده با شعار دوشنبه به ایران کارت برمیگرده را شاهد بودیم. کمی درباره آن توضیح میدهید.
این کمپین مربوط به ایرانکارت است است. ایرانکارت امتیازهای خاصی مانند کشبک دارد که بسته به رنگ کارت و امتیازی که مشتری در ایرانکارت بدست آورده است، میتواند حتی تا یک و نیم درصد در هر خرید فارغ از بستر پایانه فروش فروشنده، کشبک داشته باشد. علاوه بر آن و در برخی از فروشگاههای طرف قرارداد تا 70 درصد میتوان کشبک داشت. مجموع کشبکها یا جوایز خرید هر دوشنبه به حساب ایرانکارت مشتریان واریز میشود. درواقع میتوان گفت در سال گذشته محصول به مراتب بالغتر شده و پارتنر و پذیرندههای بهتری دارد تا نیازسنجی مشتری بهتر شکل گیرد. این کارت در چند دسته مختلف بلو(آبی)، سیلور(نقرهای)، گلد(طلایی) و پلاتینوم طراحی شده و هرکس به راحتی میتواند از طریق آبانک افتتاح حساب کند و درخواست خود را برای کارتایران کارت ثبت کند.
از آبانک برایمان بگویید. در حال حاضر چه خدماتی ارائه میدهد؟
آبانک در واقع نئوبانک بانک آینده است که در قالب برند آبانک فعالیت میکند. نسخه اولیه آبانک در سال ۱۴۰۰ لانچ شد ولی سال ۱۴۰۲ سعی کردیم تا آبانک را تجاریسازی کنیم. در این سال آبانک توانست به بیش از یک میلیون مشتری برسد. ما فکر میکنیم سال ۱۴۰۳ امکانات بیشتر و به تبع آن فرصتهای بیشتری برای آبانک ایجاد کنیم.
در مسیر خود با چه چالشهایی مواجه شدید؟
در حال حاضر در صنعت نئوبانک رقابت تنگاتنگ است. همه بانکها دارند نئوبانک و دیجیتالبانکهای خودشان را راهاندازی میکنند. با این حال هدف ما خلق مشتریهای جدید از سگمنت و بازار هدف جدید است. در طول این مسیر ما در آبانک و بانک آینده به صورت مکمل هم فعالیت میکنیم و باور داریم با اینکه در حوزه نئوبانک در کشور دارای جایگاه خوبی هستیم، هنوز راههای نرفته زیادی داریم.
مزیت رقابتی آبانک نسبت به سایر رقبا این است که آبانک اکثر خدماتی که میتوان از شعبه حضوری دریافت کرد را به مشتریانش ارائه میدهد. ضمن اینکه شاید دسترسی به خیلی از شعبه ها سخت باشد، آبانک میتواند نیاز مشتری ها را حتی در دورترین نقاط کشور برطرف کند و بازار هدف جدیدی خلق کند.
به غیر از تبلیغات محیطی از چه کانالهایی برای جذب مشتری استفاده میکنید؟
راستش را بخواهید تبلیغات عملکردی یا درون اپلیکیشنی هزینه تمامشده بالایی دارد و ترجیح ما استفاده از چنلهای جدید است. امسال در نظر داریم در آبانک نگاه پارتنرشیپی و همافزایی با سایر شرکتها و اپلیکیشنها داشته باشیم و این در سال جدید برایمان اولویت دارد. با این حال از تبلیغات دیجیتال نیز غافل نمیشویم. برای مثال اپلیکیشن استورها مثل کافهبازار یکی از چنلهای اصلی تبلیغاتی ما به شمار میرود.
در حال حاضر چه سهمی از بازار را در اختیار دارید؟
با اینکه اندازهگیری و محاسبه این موضوع در حوزه ما کمی پیچیده است، با این حال از هر سه نفری که در بانک آینده حساب باز میکند، یک نفر از چنل آبانک وارد میشود.
به نسبت رقبا خودتان را در چه جایگاهی میبینید؟
ما در سال گذشته اقبال خوبی از نظر جوایز در بازار داشتیم. برای مثال، بهترین اپلیکیشن بانکی در نمایشگاه تراکنش شناخته شدیم. در اسفندماه نیز در رویداد عصر تراکنش در حوزه نئوبانکها منتخب شدیم. به صورت کلی میتوانیم بگوییم آبانک فراتر از پیش بینیهای ما پیش رفت. در نهایت اینکه سعی میکنیم با ارائه محصولات خاص و خلاقانه و با ارائه سرویسهای مناسب بتوانیم سهم بیشتری از بازار را در اختیار بگیریم.
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in