مصاحبه با «آرمان صفایی» مدیرعامل تریبون | قصه گذشته، حال و آینده پلتفرم تریبون
امروزه «رپورتاژ آگهی» یکی از راههای تبلیغاتی اصلی برای اهداف مختلف برند محسوب میشود. این قالب که اساسا پلی برای آشنایی بیشتر مخاطب با برند و فعالیتهای آن است، از قدیمالایام و در همه جای جهان مورد استفاده شرکتها و برندها قرار گرفته است. برای این مطلب، به سراغ یکی از افراد بسیار آشنا با این حوزه رفتهایم که نهتنها به لحاظ کسبوکاری از دانش خوبی برخوردار است، بلکه هماکنون مدیریت یک پلتفرم اختصاصی انتشار رپورتاژ آگهی ایرانی را به عهده دارد.
ما با آرمان صفایی مدیرعامل پلتفرم تریبون به گفتوگو نشستیم و درباره مسیری که این پلتفرم در سالهای اخیر طی کرده است پرسیدیم.
پیش از هرچیزی درباره پیشینه خود و مسیری که به تریبون منتهی شد بگویید.
حدود 5 الی 6 سال پیش فعالیت خودم را با راهاندازی یک استارتآپ در حوزه (Legal Tech) شروع کردم. این پلتفرم در واقع وکلا را به موکلین وصل میکرد؛ بعد از حدودا یک سال این کسبوکار با شکست مواجه شد. بعد از این تجربه، یک سال با استارتآپ دیگری ادامه دادم، اما متاسفانه آن هم نتوانست کاری از پیش ببرد. پس از این دوره، به صورت فریلنسری به کسبوکارها در قالب مشاوره کمک میکردم و مدرس دورههای مختلفی در ارگانهای دولتی و دانشگاهها بودم تا نوبت به «ایرانی کار» و بعد از آن یکتانت رسید.
مدتی از حضورم در یکتانت میگذشت که پیشنهاد راهاندازی تریبون مطرح شد. طی جلساتی که داشتیم، بنا شد تریبون پلتفرمی برای انتشار رپورتاژ آگهی باشد.
اگر بخواهید برای افرادی که تریبون را نمیشناسند این پلتفرم را معرفی کنید، چگونه این کار را میکنید؟
تریبون پلتفرمی برای انتشار رپورتاژ آگهی است؛ به این معنی که ارتباط مستقیمی بین رسانهها با کسبوکارها ایجاده کرده تا بتوانند اخبار خود را ارزانتر، سریعتر و با تنوع بیشتر و راحتتر به دست رسانه برسانند. همچنین، از نظر روابط عمومی، برندینگ و سئو، نتایج خوبی برای سایت خود ایجاد کنند.
برای تکمیل زنجیره خدمات و محصولاتمان موارد دیگری را هم به تریبون اضافه کردیم. تریبون به این دلیل شکل گرفت که داخل یکتانت کاربران درخواست انتشار رپورتاژ آگهی هم داشتند تا بتوانند سریعتر و راحتتر این کار را انجام دهند. تریبون در انتهای سال 1397 وارد این حوزه شد و شروع به ارزیابی بازار و سنجش رقبا کرد. رقبای این حوزه 5، 6 سال هم سابقه داشتند اما رویکرد تریبون متفاوت بود.
مزیت رقابتی تریبون نسبت به رقبای مذکور چه بود و تریبون پس از شروع، دقیقا چه مسیری را تا به امروز طی کرد؟
استراتژی ورود به بازار تریبون به عنوان یک پلتفرم، ایجاد فضایی شفافتر و ارتباطی مستقیمتر بود که رقبای تریبون نداشتند. یعنی یا به صورت آژانس فعال بودند یا پلتفرمهایی بودند که خیلی امکان شخصیسازی بستههایی که خریداری میشد، وجود نداشت. قبل از تریبون شفافیت در این بازار وجود نداشت و یک خبر ممکن بود در کانالهای مختلف قیمتهای گوناگونی داشته باشد و به نسبت واسطی که پیدا میکردید، ممکن بود سطح قیمت و کیفیت دریافتی برای شما متفاوت شود.
تریبون با حذف واسطهها تلاش کرد که حاشیه سود بیشتری را در این بازار ایجاد و آن را بین خود و مشتری تقسیم کند، هم کسبوکارها بتوانند با قیمت مشخص و ارزانتری رسانه را خریداری کنند و هم تریبون از آن میزان تخفیف درآمدی را داشته باشد. پس ارتباط مستقیم و شفافیت قیمتها و اطلاعات مهمترین ارزشهایی بود که تریبون را در عرض یک سال تبدیل به رهبر بازار کرد. بازاری که 6، 7 رقیب از جمله تیمها و آژانسهای بزرگ و کوچک داشت، ولی حالا اکثریت قاطع این بازار در اختیار تریبون است.
پیش از این، تنوع رفتار رسانهها با کسبوکارها وجود داشت و ممکن بود یک رسانه با یک کسبوکار به یک شیوه و با کسبوکار دیگری به شیوه دیگری برخورد کند. اتفاق مثبت دیگری که در این خصوص افتاد، درخواست تریبون برای تعریف استاندارد از رسانهها بود؛ به معنی ایجاد شاخصههای ثابتی که مشتریان بتوانند به آنها اتکا کنند و مدام تغییر نکند. این اتفاق به دلیل اعتمادی که تریبون برای رسانهها ایجاد کرده بود رخ داد و حرکتی در جهت ایجاد بازاری مطلوبتر بود.
در انتهای سال 99 ورود به حوزههای دیگری که میشد در آنها کار کرد را شروع کردیم. به عنوان مثال انواع مختلف رپورتاژ آگهی از جمله رپورتاژ انگلیسی، رپورتاژ با لینک نوفالو، رپورتاژ همسان و… و بعد از آن، وارد معرفی ابزارهای حوزه سئو شدیم. رنک ترکر نردبون به عنوان اولین ابزار تریبون رونمایی شد و امکانات مختلفی هم اضافه خواهد شد تا کاربران بیشتری بتوانند از آن استفاده کنند.
بعد از نردبون وارد حوزههای دیگری مثل بکلینک شدیم. مثل بکلینکهای سایتواید، لینک پرومکس که براساس نیازهای کاربران ایجاد شده است.
لینک پرومکس به دلیل اینکه نتایج خوبی برای خود تریبون داشت و در چندین کیس آزمایشی که امتحان شد، با استقبال زیادی مواجه شد و بعد از مذاکره با رسانهها و آن دستهای که آماده بودند، این محصول را وارد بازار کردیم تا افراد بتوانند از برترین مقالات گوگل با کلمه کلیدی دلخواه لینک دریافت کنند و به رتبههای برتر گوگل برسند. البته کماکان سعی میکنیم با فیدبک مشتریان محصول را بهتر کنیم و گزینههای بهتری پیشروی کاربران قرار دهیم.
پس از آن پلتفرم محتوا راهاندازی شد که پل ارتباطی بین نویسندگان فریلنسر با کسبوکارهاست که تریبون علاوه بر مسئولیت پشتیبانی و Customer Care که همواره برای مشتریان خود در نظر میگیرد، سعی میکند مسئولیت QC محتواها را هم بردارد و در این زمینه هم سعی میکند برونسپاری محتوا را به یک اقدام بهصرفه برای کسبوکارها تبدیل کند.
شما هماکنون در شروع چهارمین سال فعالیت خود به سر میبرید. در سالهای گذشته چقدر به اهداف مارکتینگی یا غیرمارکتینگی خود رسیدهاید؟
قسمتی از پاسخ این سوال میتواند در سوالهای قبلی مشاهده شود. به طور کلی و به نظر ما، پروداکتی که داشتیم تا سال سوم فعالیت خود، آنقدری مطلوب بود که نیازی به تیم فروش نداشتیم و بازاریابی دهان به دهان در خصوص آن صورت میگرفت. در ادامه هم برای اینکه ساختار معرفی ما بهتر انجام شود، تیم کاستومر ادوایزری را ایجاد کردیم تا در موفقیت کسبوکارها به آنها مشورت دهد و نه الزاما تیم فروش؛ بلکه به عنوان ادوایزر (مشاور) در کنار مشتریان ما قرار بگیرند و استراتژی و کمپین مناسب به آنها پیشنهاد دهند تا به نتایج خوب برسند.
ما در سال 1401 نیز برنامههایی در نظر داریم که از جمله آنها میتوان به رپورتاژ آگهی با این تعریف که انگار نوعی از آگهی است که در قالب خبر میتواند در رسانههای مختلف منتشر شود، واردش خواهیم شد و رپورتاژ آگهی صوتی یعنی تبلیغات در پادکست را هم شروع کردیم. ما سعی کردهایم و میکنیم که همه نیازهای کاربر را با همین تعریف کلی برطرف کنیم و ابزارهای جدیدی را هم به بازار بیاوریم.
لاین آژانس ما نیز برای برخی از مشتریان فعال شده است و اگر علاقهمند به این خدمات هستید هم میتوانید با ما در میان بگذارید. این لاین شامل برگزاری نشست خبری، انتخاب سفیر برند (سلبریتی مارکتینگ)، تهیه گزارش سالانه، گزارشهای سوشال لیسنینگ، استراتژیهای سوشال مدیا، ریویوها و پرسونال برندینگهای مدیران ارشد سازمانها، کمپینهای رسانهای و تمامی خدمات روابط عمومی دیجیتال میشود؛ یعنی مختص به رپورتاژ آگهی نیست و با هدف خاصی ارائه میشود.
برای ارائه این خدمات معمولا از پلتفرمها و ابزارهایی که در خانواده یکتانت وجود دارند و سایر ابزارهای ایرانی و خارجی استفاده خواهیم کرد تا کمپینها و استراتژیهای بهتری طراحی کنیم.
آکادمی تریبون از ابتدا تاکنون 100,839 بازدید داشته است که برای دستیابی به این مهم، 204 محتوای متنی، 39 محتوای ویدیویی و 21 محتوای صوتی بهعنوان پادکست منتشر شده است. در آغاز کار آکادمی، تنها محتوای متنی و بخش بلاگ فعال بود و رفتهرفته محتوای ویدیویی، مشاوره سئو، ایبوک، پادکست، وبینار و اخبار سئو به جمع آکادمی تریبون پیوستند تا آموزش کاملتری را در اختیار علاقمندان به این حوزه قرار دهند.
در بحث مسئولیت اجتماعی نیز تریبون اقداماتی را با عنوان «ریبون» انجام داده است که شامل برگزاری یک دوره تخصصی سئو برای آموزش افراد توانیاب جسمی و با هدف جذب و استخدام این افراد میشود. در این دوره 19 نفر ثبتنام کردند و در انتهای آن، 5 نفر به صورت رسمی استخدام شدند و همکاری خود را با تریبون آغاز کردند.
چشمانداز و برنامههای آینده تریبون چیست؟
در بخش مسئولیت اجتماعی، ریبون در حال برگزاری دوره جدید خود در حوزه پشتیبانی و فروش است که تاکنون 120 نفر برای شرکت در آن ثبتنام و پس از ارزیابیهای اولیه، 38 نفر انتخاب شدند. این افراد بعد از ارزیابیهای بعدی غربال میشوند و افراد انتخابی پس از انتهای دوره و گذراندن دوره کارآموزی، استخدام میشوند. البته نوید این را هم میدهیم که برای بزرگتر کردن این اقدام هم برنامههای ویژه داریم.
هدف ما این است که جامعه سئو، روابط عمومی و محتوا را بزرگتر کنیم و در این راستا آموزشهای رایگانی را آماده کردهایم و برنامههای بیشتری هم در آینده خواهیم داشت. ماموریت ما اشتغالزایی بیشتر با کمک به توسعه هرچه بیشتر کسبوکارهاست و در تلاشیم که بتوانیم هر سرویسی را برای کمک به این توسعه ارائه دهیم تا هزینهها بهتر مدیریت شوند و نتیجه بهتری برای همگان رقم بزند. مثلا در موارد پشتیبانی هدف ما این نیست که فقط تیکتهای مشتریان را در اسرع وقت پاسخ دهیم، بلکه هدف ما این است که هرچه سریعتر، کارهایی انجام دهیم که بسیار فراتر از نیازهای مشتریان است و قبل از درخواست بتوانیم آنها را دیده باشیم و برطرف کرده باشیم و به مشتری خبر دهیم تا به WOW پوینت برسند و به عنوان نمونهای ارزشمند ما را مثال بزنند. چشمانداز ما هم دقیقا همینجاست.
چشمانداز ما رسیدن به مثالزدنیترین سرویس B2B کشور چه از لحاظ پشتیبانی و مشتریمداری و چه از لحاظ محصول و نیازی که برطرف میکند است. میخواهیم به جایی برسیم که کارها و اقدامات تریبون را بتوان به عنوان یک نمونه خاص مثال زد.
برای خواندن مصاحبههای بیشتر، اینجا کلیک کنید.
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in