پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
مصاحبه‌ها

گفت‌وگو با مدیر بازاریابی بیت‌پین علی داداشیان: مارکتینگ در بازار پرنوسان کریپتو کارنسی

جمال احمدی جمال احمدی
8 اسفند 1401
زمان مطالعه: 7 دقیقه
گفت‌وگو با مدیر بازاریابی بیت‌پین علی داداشیان: مارکتینگ در بازار پرنوسان کریپتو کارنسی
زمان مطالعه: 5 دقیقه

با حضور بیت پین در همایش سالانه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت فرصتی پیدا شد تا با مدیر بازاریابی بیت‌پین علی داداشیان گفتگویی در مورد وضعیت مارکتینگ در بازار پرنوسان کریپتوکارنسی داشته باشیم.  

این اولین بار است که در نمایشگاهی که موضوع آن بانکداری الکترونیکی است و تقریبا تمامی حاضران آن بانک‌های رسمی و مطرح کشور هستند، صرافی‌های رمزارزی حضور دارند. بیت‌پین یکی از صرافی‌های حاضر در نمایشگاه است که در دوسال فعالیت خود توانسته برند خود را به برندی خوش‌نام در این بازار تبدیل کند و از آن سهم بگیرد. به همین مناسبت با مدیر مارکتینگ جوان و به قول خودش نسل زدی بیت‌پین گفت‌وگو کردیم. مدیری که خودش تریدر حرفه‌ای است و باور دارد که ماکتر‌هایی که قصد ورود به این حوزه را دارند باید آماده یک بازار پرچالش باشند اما برنده در این بازار، کسب‌وکاری است که محصول بهتری دارد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.



شاید بهتر باشد گفت‌وگو را با معرفی آغاز کنیم. شما به عنوان مدیر مارکتینگ بیت‌پین چه مسیری را پیموده‌اید؟

من از سال ۱۳۹۶ وارد فضای بازاریابی شدم و تجربه بازاریابی را در پلتفرم‌های متفاوت کسب کردم. متولد سال ۱۳۷۸ هستم تقریبا می‌توان گفت نسل Z این بازار هستم. از سال ۱۳۹۶ که فعالیت خود را در فضای مارکتینگ شروع کردم همزمان ترید می‌کردم و علاقه زیادی به این فضا داشتم. از وقتی بیت‌پین شکل گرفت با آن آشنا شدم و بازاریابی را در این حوزه آغاز کردیم. شروع کار من با بیت ‌پین با تیم رشد بود و کمپین‌هایی را که در فضای دیجیتال برگزار می‌شد مدیریت می‌کردم. با گذشت زمان چالش‌های متفاوتی رخ داد و حالا مدیر دیجیتال مارکتینگ بیت‌پین هستم.

برای مجموعه‌ای که در حوزه کریپتوکارنسی فعالیت می‌کند، مارکتر بودن چه شکلی است؟ آیا مدیر بازاریابی یک صرافی ارز دیجیتال می‌تواند رمزارزی را به پلتفرم اضافه کند؟

طبیعتا کوین‌هایی که در پلتفرم بیت‌پین لیست می‌شود براساس ترندهای بازار است. درواقع باید ترندها و نیاز بازار بررسی شود و باید دید که مشتری چقدر تمایل دارد که به سمت آن رمزارزها برود. همچنین باید میزان ریسک کوین‌ها در نظر گرفته شود که اگر ریسک دارند به کاربر اطلاع داده شود؛ در همین رابطه در بیت‌پین کمیته‌ای برای تحلیل بازار وجود دارد که در آن تصمیم گرفته می‌شود چه رمزارزهایی را در پلتفرم لیست کنیم و از نگاه بازاریابی هم آن کوین‌ها بررسی می‌شوند که تقاضا داشته باشند.

بخوانید  گفت‌وگو با میلاد شولی، مدیر سئو دیجی‌کالا درباره Track کردن نتایج در سئو
dmboard dmboard -->

فعالیت در حوزه کریپتوکارنسی مانند سایر حوزه‌ها نیست که در کار خودشان به ثبات رسیده‌اند و شما با بازاری مواجهید که دائما در نوسان است. چالش‌های مارکتینگ در چنین بازاری چیست؟

علی‌رغم سایر کسب‌وکارهای آنلاین، این فضا بسیار پرنوسان است. در اکوسیستم فعالیت‌های مختلفی داریم و به واسطه  نوع فعالیت‌شان مشخص است که چه زمانی فروش بیشتری دارند و کاربران چه زمانی نیاز بیشتری به خدمات آنها دارند و همه چیز از روی تقویم مشخص است اما فضای کریپتوکارنسی غیرقابل پیش‌بینی است و این موضوع باعث شده است که مارکتینگ و بازاریابی نیز متفاوت‌تر از کسب‌وکارهای دیگر باشد چون باید همیشه آماده یک ترند جدید بود. واقعیت این است که موقعیت مارکتینگ در حوزه کریپتوکارنسی در تمام دنیا یک شغل جدید است و کسی که می‌خواهد وارد این بازار شود باید دانش کریپتوکارنسی داشته باشد که بتواند روی ترندها سوار شود و سهم بازار خوبی را برای کسب‌وکار خود به دست بیاورد.

اشاره کردید کسی که در این جایگاه قرار می‌گیرد باید دانش کریپتوکارنسی داشته باشد. خود شما چقدر در این بازار فعال هستید؟ آیا رمزارز مورد علاقه‌ای دارید؟

من قبل از اینکه در حوزه مارکتینگ تمرکز کنم، علاقه‌ای شخصی به ساختار بیت‌کوین داشتم و پروژه‌های جدید را بررسی می‌کردم و برای من راهی بود که بتوانم از این بازار کسب‌ درآمد کنم. از زمانی که وارد بیت‌پین شدم بسیار تخصصی‌تر و از جنبه بازاریابی هم این بازار را نگاه می‌کنم که چطور می‌توان با توجه به بازار کمپین‌های دقیق‌تر و با توجه به نیاز مشتری طراحی کرد. فکر می‌کنم با حضور بیت‌پین در ایران فضای مارکتینگ جنس دیگری گرفت. یعنی با حضور بیت‌پین بقیه بازیگران این بازار متوجه شدند که کیفیت تبلیغات و تولید محتوای خود را باید خیلی بیشتر از چیزی که هستند، ارتقا بدهند. بیت‌پین یک بازی جدیدی را در صنعت تبلیغات در ایران شروع کرد.

بخوانید  مصاحبه با «مریم عسگری» مدیر روابط عمومی آیتول | ضرورت، اهمیت و چالش‌های اصلی روابط عمومی در ایران

سیستم ریتنشن مارکتنینگ در بازارهای مالی، سیستم پر اهمیتی است اما وقتی امیدواری نسبت به بازار کمتر می‌شود، شما هم تحت تاثیر قرار می‌گیرید. با چه نگاهی می‌توان در بازارهای پرنوسان ریتنشن را به کار انداخت؟

در هایپ بازار به هر نحوی که ریتنشن انجام بدهید کاربر به سمت شما می‌آید و خرید می‌کند و شما به هدف‌گذاری خود می‌رسید؛ اما در شرایطی که بازار نزولی است، کاربر تمایلی به خرید و فروش ندارد یا حتی ممکن است از معامله در بول‌ران پشیمان شود. در چنین حالتی باید فضایی که برای بحث ریتنشن ایجاد می‌شود، فضای همراهی و آگاه‌سازی باشد. درواقع شما به عنوان کسب‌وکار باید سعی کنید بازار را برای کاربر بررسی و تحلیل کرده و پیش‌بینی کنید که هایپ بعدی چه هایپی است و کاربر می‌تواند در چه پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کند. در نهایت به نحوی ریتنشن را انجام بدهید که خودتان را در کنار مشتری ببینید که به او حس خوبی منتقل کنید و بتوانید در بول‌ران کانورژن ریت بالاتری کسب‌ کنید.

در پلتفرم بیت پین، بخش بیت‌پین لند تعریف شده است که گینیفیکشن بر اساس امتیاز است. اثر این گینیفیکشن در کسب‌وکار شما چطور بوده است؟

براساس بنچ مارک جهانی که انجام دادیم، اکسچنج‌های خارجی معمولا بخش مرکز جوایز دارند که با آن سعی می‌کنند از کاربر نرخ تبدیل بهتری بگیرند. آنها با این روش کاربر را به ثبت‌نام، احراز هویت، معامله یا هر رفتاری که کسب‌وکار به آن نیاز دارد تشویق می‌کنند و مرکز جوایزی تعریف کرده‌اند تا کاربران ارتباط بیشتری با کسب‌وکار گرفته و معاملات بیشتری را انجام بدهند. ما سعی کردیم با احراز هویت و ثبت‌نام در بیت پین‌ لند پروموشنی را تعریف کنیم و نتیجه این بودکه کانورژن ثبت‌نام بسیار بالا رفت. ما همان اکشن را در سگمنت‌های مختلف بررسی کردیم و سگمنت بندی کردیم و در همان بیت‌پین لند سعی کردیم که به آنها پروموشن‌هایی بدهیم که در همان حوزه‌های فعالیت‌شان، فعالیت‌شان را بیشتر کنند و این موضوع به دادن حس بهتر به کاربر کمک زیادی می‌کند.

جالب است که تقریبا تمام تکنیک‌های دیجیتال مارکتینگ می‌توانند در حوزه کریپتو چالش باشند. سیستم ریفرال هم یکی از این تکنیک‌ها است که در بازارهای مالی پرطرفدار است اما احتمالا در حوزه کریپتوکارنسی خالی از چالش نیست.

سرویس‌های بازاریابی شبکه‌ای به طور کلی در ایران چالش دارند و حتی نمی‌توانید وارد مراحل چند سطحی شوید و شما در نهایت می‌توانید یک سطح از بازاریابی شبکه‌ای را داشته باشید و اگر بخواهید وارد سطح‌های دیگر شوید باید مجوز بگیرید. تلاش ما این بود که ارتباط مستقیمی با اینفلوئنسرهای این حوزه و کسانی که روی این بازار تاثیر گذارند بگیریم و برای آنها سرویسی را ارائه بدهیم که نیاز اینفلوئنسر را برطرف کند و بیت‌پین را معرفی کند و در عوض وقتی کاربر را معرفی می‌کند، کاربر جدید نیز پاداشی را از سمت اینفلوئنسر دریافت کند. این یک معامله دو سر برد است؛ هم برای کسی که معرفی می‌کند و هم برای کسی که وارد پلتفرم بیت‌پین می‌شود.

بخوانید  مهدی اعتمادی، مدیر بازاریابی اُکالا: ۳۰٪ بودجه کمپین در فضای دیجیتال و ۷۰٪ در فضای آفلاین صرف شد

چه توصیه‌ای برای مارکترهایی که در حوزه کریپتوکارنسی فعال هستند، دارید؟

توصیه من این است که اول از همه باید درباره بازار کریپتوکارنسی به طور مفصل بدانند؛ . به نظر من اول از همه شناخت بازار در این حوزه اولویت زیادی دارد.  هرسال ترندهای جدیدی به بازار می‌آید که در سال گذشته اصلا ترند نبوده‌اند. هایپ‌های جدید ممکن است متفاوت باشند و بازی را تغییر بدهند. باید سعی کنند درباره بازار کریپتوکارنسی بدانند و مشتری خودشان را بشناسند و بهترین شکل آنها را به این بازار بیاورند؛ وگرنه هزینه آنها زیاد می‌شود و نمی‌توانند کانورژن خوبی بگیرند.

مارکتری که در این حوزه فعالیت می‌کند باید بازار را بشناسد و بداند که محتوا و کمپینی که برای کسب‌وکار خود تعریف می‌کند، باید با جنس بازار هم‌خوانی داشته باشد. باید آماده یک بازار پر چالش باشند؛ یعنی ممکن است که کمپین شب عید، یلدا و… نداشته باشید اما صبح بیدار شوید و ببینید که یک هایپ جدیدی آغاز شده است و باید برای آن آماده باشید و بهترین عملکرد خود را به نمایش بگذارید. ترکیب پروداکت مارکتینگ در این حوزه می‌تواند بسیار کمک کند و درواقع هرجنس از بازاریابی را انجام بدهید به اندازه بازاریابی پروداکت مارکتینگ پاسخ‌گو نیست. در این رقابت سنگین کسی است که محصول بهتری داشته باشند.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
جمال احمدی
جمال احمدی
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in

پلاتین