پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
گزارش‌ها مصاحبه‌ها

کسب‌وکارها چه برنامه‌هایی برای هدف‌گیری نسل زد دارند؟

سهیل یاسائی سهیل یاسائی
25 بهمن 1402
زمان مطالعه: 5 دقیقه
کسب‌وکارها چه برنامه‌هایی برای هدف‌گیری نسل زد دارند؟
زمان مطالعه: 5 دقیقه

در حاشیه پنجمین رویداد دی‌ام برد که با موضوع «رشد و بهینه‌سازی در اپلیکیشن مارکتینگ» برگزار شد، با برخی از متخصصین در خصوص برنامه کسب‌وکارها برای هدف قرار دادن نسل زد گفت‌وگویی داشته‌ایم.

نسل Z به افرادی اطلاق می‌شود که بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۰ (۱۳۷۶ تا ۱۳۸۹) متولد شده‌اند و درحال‌حاضر، ۱۲ تا ۲۵ سال دارند. مهم‌ترین ویژگی این نسل دسترسی به اینترنت و فناوری دیجیتال از ابتدای زندگی است. در حدود ۲۰ درصد از جمعیت ایران یعنی ۱۶٫۵ میلیون نفر از ایرانیان، در گروه نسل Z قرار می‌گیرند. امروزه نسل زد نقش پررنگی در مارکت‌های گوناکون دارند که عدم توجه به آنها، چشم‌پوشی از مارکتی بسیار بزرگ و قدم برنداشتن به سوی آینده است.

در همین راستا در این گزارش با امیر نوریان (مدیر کسب‌وکار و مدیر مارکتینگ دیجی‌پی)، رسول کیوان‌پور (مدیر دیجیتال مارکتنیگ تاپ)، پدرام افضلی (مسئول دیجیتال مارکتینگ مینو) و شاهین حسین‌پور (مدیر مارکتینگ گروه فناوری اطلاعات هلو) در خصوص برنامه کسب‌وکار برای هدف قرار دادن نسل Z گفت‌وگویی داشته‌ایم.

گیمیفیکیشن و اهدای جوایز، راهی برای جذب نسل زد است

امیر نوریان، مدیر کسب‌وکار و مدیر مارکتینگ دیجی‌پی، در ابتدا فین‌تک را حوزه‌ای انعطاف‌پذیر و جذاب برای نسل زد ندانست؛ اما از تجربیات این مجموعه برای جذب نسل زد گفت: «اما باز هم ما با استفاده از تکنیک‌های گیمیفیکیشن و جوایزی که در کلاب‌ خود به مشتریان اهدا می‌کنیم و همچنین جذاب‌تر کردن مدل فین‌تک برای نسل زد، موفق شده‌ایم تا درصد خوبی از نسل زد را به خودمان جذب کنیم. حتی باتوجه‌به این که برخی از این افراد در رده سنی قرار ندارند که سن آن‌ها اقتضای کار با اپلیکیشن فین‌تک نیست یا این که قصد داشته باشند وام بگیرند و با این مفاهیم آشنا شوند نیز در حال حاضر جزو کاربران ما هستند.»

امیر نوریان، مدیر کسب‌وکار و مدیر مارکتینگ دیجی‌پی

نسختین گام تارگت کردن نسل زد، شناخت رفتار و علائق این نسل است

رسول کیوان‌پور، مدیر دیجیتال مارکتنیگ تاپ نخستین گام را برای تارگت نسل زد، شناخت رفتار و علایق این نسل دانست و گفت: «اطلاعاتی که داریم این است که این نسل به رسانه‌های TTL بسیار علاقه‌مند هستند، رسانه‌های آنلاین و شبکه‌های اجتماعی را دنبال می‌کنند و با ویدئو خیلی درگیر می‌شوند و تعامل عمیقی دارند؛ ازاین‌رو ما در استراتژی‌هایی که برای بخش کانتت‌مارکتینگ سعی کرده‌ایم تا پیام کمپین‌ها را طوری طراحی کرده و ارائه دهیم که خیلی مستقیم و تعاملی باشد.»

کیوان‌پور در ادامه بر ایجاد تعامل تاکید کرد و عنوان داشت: «تلاش ما بر این است که کلاً تعامل را به بحث استراتژی‌های خود بیفزاییم تا به این وسیله بتوانیم نسل زد را هم بیشتر و بیشتر درگیر کنیم. خوب در انتخاب رسانه‌ها هم این موضوع را مدنظر قرار داده‌ایم که رسانه‌ها و مدیاهای تبلیغاتی که انتخاب می‌کنیم، رسانه‌ها و مدیاهایی باشند که نسل زد هم در آن‌ها فعال هستند و از این طریق با کمپین‌های ما درگیر می‌شوند.»

رسول کیوان‌پور

رسول کیوان‌پور، مدیر دیجیتال مارکتنیگ تاپ

برندها باید همگام با تغییر نسل، پارادایم‌های خود را تغییر دهند

پدرام افضلی، مسئول دیجیتال مارکتینگ مینو در ابتدا به شرح فعالیت مینو پرداخت و بر لزوم تغییر تاکید کرد و گفت: «با توجه‌ به این که گروه صنعتی مینو حدود 63 سال قدمت دارد، نسل‌های مختلفی با آن خاطره دارند؛ ازاین‌رو توانسته است تا از دهه‌های قبل، آن حس نوستالژی که باعث می‌شود خاطرات شیرین و خوش گذشته در ذهن مخاطبان تداعی شود. منتهی یکی از مهم‌ترین نکاتی که برندها و به‌خصوص برندهای قدیمی باید به آن توجه داشته باشند، این است که بتوانند همگام با تغییر نسل پارادایم‌های خود را تغییر دهند. حالا خصوصاً در صنعت ما که شیرینی و شکلات است این تغییر و همگام‌سازی خیلی پررنگ‌تر است. زیرا به هر حال مصرف‌کنندگان محصولات ما، آدم‌هایی هستند که به نسبت سنی که دارند بیشتر خوراکی‌های سلامت محور می‌خورند و زیاد به سراغ تنقلات و شیرینی و شکلات نمی‌آیند. پس ما نیاز داریم که تارگت خود را روی افرادی بگذاریم که سن کم‌تری دارند یا به اصطلاح نسل z هستند.»

افضلی در ادامه، در خصوص برنامه‌های این مجموعه برای همگام شدن با نسل زد گفت: «برای این که بتوانیم این نسل را جذب کنیم، برنامه‌هایی که داریم این است که همگام با دیجیتالی‌شدن پیش برویم. یعنی کاری کنیم که در شبکه‌های اجتماعی و به عبارتی در فضای دیجیتال بیشتر دیده شویم و با انجام کارهای بیشتر بتوانیم در معرض دید این نسل z باشیم تا بتوانند با ما ارتباط برقرار کنند و آن تعاملی که نیاز است را با ما داشته باشند. هدف ما این است که بتوانیم خاطره‌ای خوب که در دهه‌های گذشته بزرگ‌ترهای این نسل با ما داشته‌اند را برای این نسل بسازیم و در ذهن آن‌ها تثبیت کنیم.»

پدرام افضلی، مسئول دیجیتال مارکتینگ مینو

در مسیر آگاه‌سازی برای جذب نسل زد قدم بر می‌داریم

شاهین حسین‌پور، مدیر مارکتینگ گروه فناوری اطلاعات هلو برنامه‌های این مجموعه برای جذب نسل زد را اط طریف آگاه‌سازی و آموزش عنوان کرد و گفت: «برنامه‌های ما در این مسیر اولیه خیلی تبلیغات کامرشال و تجاری نیست ما در ابتدا، فعالیت‌های خود را به‌صورت CSR انجام می‌دهیم. یعنی نرم‌افزار و محصولات خود را به کودکان معرفی می‌کنیم و درعین‌حال برنامه‌هایی در به آن‌ها معرفی خواهیم کرد که بتوانند فرایند عملیات مالی را یاد بگیرند و به درکی درست از هوش مالی دست یابند. از زمانی که افراد وارد دوره دبیرستان شده و به‌نوعی برای ورود به جامعه‌ای بزرگ‌تر و انتخاب رشته آماده می‌شوند ما حضور خود را در فضای آنلاین و دیجیتال پررنگ‌تر خواهیم کرد. ما در این مرحله افراد را ترک خواهیم کرد مخصوصاً افرادی که دارند در مسیر انتخاب رشته قدم برمی‌دارند؛ مثلاً افرادی که قصد انتخاب رشته، حسابداری را دارند. آنجا یک نرم‌افزار هلو وجود دارد که کار آن‌ها را راحت‌تر خواهد کرد. حتی اگر رشته‌ای را انتخاب نکردند که در ارتباط با امور مالی باشد و در آینده قصد داشته باشند که در کسب‌وکاری فعالیت داشته باشند، همیشه آن خودآگاهی که در برنامه ما دیده‌اند را به یاد خواهند داشت که نرم‌افزاری به نام هلو وجود دارد که هم در کانسپت صنفی، هم شرکتی و هم سازمانی فعالیت می‌کند.»

شاهین حسین‌پور، مدیر مارکتینگ گروه فناوری اطلاعات هلو

پاکت
به اشتراک بگذارید:
سهیل یاسائی
سهیل یاسائی
در سودای فهم و خلق
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in

پلاتین