مهدی اعتمادی، مدیر بازاریابی اُکالا: ۳۰٪ بودجه کمپین در فضای دیجیتال و ۷۰٪ در فضای آفلاین صرف شد
فهرست مطلب
در اواسط بهمنماه ۱۴۰۲، یکی از گستردهترین کمپینهای اکالا بهصورت محیطی در شهر تهران آغاز شد. در همین راستا دیام برد با مهدی اعتمادی، مدیر ارشد بازاریابی اکالا گفتوگویی داشته است.
مهدی اعتمادی درباره مختصات زمانی و جغرافیایی این کمپین بیان داشت که آغاز این کمپین ۱۵ بهمنماه بوده است و تا ۲۹ اسفند در شهر تهران ادامه خواهد داشت.
سهم ۳۰ درصدی کمپین دیجیتال و سوشال از بودجه کل کمپین
مدیر ارشد بازاریابی اکالا در پاسخ به این سؤال که آیا در کنار کمپین محیطی، در فضای دیجیتال و سوشال نیز کمپینی اجرا شده است و یا خیر گفت: «بله، کمپین ما یک کمپین ۳۶۰درجه بود. حضوری پررنگ، هم در فضای دیجیتال و هم سوشال داریم که هر کدام تقریبا ۱۵٪ بودجه کمپین را به خود اختصاص دادهاند»
هدف از اجرای کمپین، افزایش آگاهی برند و شناخت هویت اکالا بوده است
اعتمادی در ادامه چرایی طراحی و اجرای این کمپین را چنین ترسیم کرد: «با توجه بهبودهای قابل توجهی که در سال گذشته در کیفیت خدمات ارائه شده به مشتریان داشتیم، تحقیقات بازرایابی گستردهای را در خصوص ارزیابی شاخص های برند انجام دادیم و برای ما مشخص شد که درخصوص کیفیت خدمات ارائه شده توسط اکالا، شکاف ادراکی وجود ندارد و پتانسیل افزایش توسعهی شناختی برند به شدت بالاست از طرف دیگر، ارزیابی شاخص های برند نشان میدهد که رشد سهم بازار اکالا به مراتب بیشتر از رشدِ آگاهی برند بوده است. همچنین، از میان مخاطبانی که نسبت به اکالا شناخت داشتهاند، شناخت آنها نسبت به هویت اکالا نیاز به انسجام بیشتری داشت؛ بنابراین تصمیم گرفتیم که اولین کمپین ۳۶۰درجهی اکالا در شهر تهران را با هدف افزایش آگاهی برند و شناخت هویت اکالا به عنوان پلتفرم خرید آنلاین از سوپرمارکتها، اجرا کنیم.»
اخیرا گلرنگ قدمهایی پرسروصدا در اکوسیستم برداشته است. از مهدی اعتمادی پرسیدیم که آیا رابطه همزمانی اجرا یکی از گستردهترین کمپینهای اکالا و فعالیتهای گلرنگ را میتوان به معنای شروع دوره جدیدی از فعالیت اکالا عنوان کرد؟ اعتمادی در جواب گفت: «برنامهریزی و تصمیمگیری دربارهی این کمپین، مدتها قبل و براساس تحقیقات بازاریابی انجامشده صورت گرفت و فعالیتهای گلرنگ در اکوسیستم در راستای سیاستهای کلانتری در گروه توسط گلرنگ بودهاست.»
محوریت پیام کمپین در لایه سوم بر روی ارسال رایگان تمرکز دارد
یکی از پیامهایی که کمپین اکالا بر روی آن متمرکز است، ارسال رایگان است. مدیر ارشد بازاریابی اکالا در پاسخ به اینکه آیا تاکید بر روی پیام «ارسال رایگان» میتواند یک مزیت رقابتی جذاب و پایداری باشد عنوان کرد: «اگر بخواهیم دقیقتر بیان کنیم، پیام کمپین حول ارسال رایگان نیست، بلکه در لایهی سوم پیام و به عنوان یک نقطه تمایز درنظر گرفته شدهاست. اگر این نقطهی تمایز بر مبنای یک مزیت رقابتی باشد، که بتوانیم به صورت مداوم این ارزش را منتقل کنیم پاسخ شما مثبت است. برمبنای تحلیل امروز ما این نکته در مورد اکالا مصداق دارد.»
مهدی اعتمادی در ادامه بیان داشت که طراحی این کمپین بهصورت کامل درون تیم مارکتینگ و با اسفاده از نظر مشاوران انجام شده است. وی دراینخصوص گفت :«برداشت امروز ما این است که با توجه به تیم پرانرژی، خلاق و باتجربهای که امروز در تیم بازاریابی اکالا داریم، طراحی کمپینها به صورت داخلی، اثربخشتر خواهد بود.»
اعتمادی درباره دستاوردهای این کمپین گفت: «با توجه به هدف کمیپن که افزایش آگاهی برند بوده است، اثربخشی کمپین در آینده ارزیابی خواهد شد. اما تا به این جای کار ما، در اکالا، توانستهایم با ارتقاء معنادار رکوردهای صنعت online grocery به جایگاه رهبری در این بازار برسیم.»
در اپلیکیشن اکالا، دو عبارت اُمارکت و افق کوروش ذیل کالاهای اکالا به چشم میخورد. مهدی اعتمادی درباره تفاوت آن دو آن گفت: «این دو فروشگاه از نظر کلی مانند سایر سوپرمارکتها هستند، افق کوروش تخفیف بیشتری دارد و امارکت تنوع بهتری دارد و علاوه بر کالاهای سوپرمارکتی، میوه هم دارد.»
اسلایدر اپلیکیشن اکالا کالاهای مختلف FMCG را تبلیغ میکند. از مدیر ارشد بازاریابی اکالا درباره مکانیزم و هزینه آن پرسیدیم. اعتمادی در این خصوص گفت: «مکانیزم آن درخواست های تامین کنندگان و برند ها است که از طریق ارتباط با تیم فروش اکالا اتفاق میافتد، قیمتگذاری آن بسته به فصل و میزان بازدید روزانه ما دارد، در حال حاضر هزینه آن به ازای هر هفته ۲۰۰میلیون تومان است.»
بالاترین میزان فروش در تهران، مختص به مناطق غربی و شرقی تهران است
مدیر ارشد بازاریابی اکالا در آخر بیان داشت که در حال حاضر بیش از ۱۳۰۰ نقطه فروش در پلتفرم اکالا وجود دارند و اکالا با پوششدهی بیش از ۱۰۰ شهر در تمامی استانهای کشور فعال است. وی در پاسخ به سؤال دیام برد در خصوص اینکه پرفروشترین مناطق تهران، کدام مناطق هستند گفت: «ما، پراکندگی متوازنی در فروش در شهر تهران داریم، البته که مناطق شرقی و غربی تهران با توجه به الگوهای جمعیتی و رفتار آنلاین بالاترین میزان فروش ما را دربرمیگیرند.»
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in
سلام
به قول آقای سهیل یاسایی 🎥 در سودای فهم و خلق
عالیجنابان همانطور که شاهدی نطرات خاصی وجود ندارد و نبود نظر از بی اعتمادی و عدم باور به اصلاح سرچشمه می گیرد.
موردی من در اوکالا دارم که اخیرا 6 بار شکوائیه دادم و جالبه بجای اینکه کاری گزینه خاتمه و قبول رد مشکل را تایید کند، زخمت رسیدگی شد و ختم پررونده را کاربران اوکالا خود می زنند! در صورتی که مشکل کاربر همچنان وجود دارد.
لطفا باتوم به ایمیل و نام کار بری Mohammad f 6 شکوائیه من را که لاینحل مانده، لذا جای تاسف دارد که با مدارک روشن از ما اصرار و از پشتیانان گمارده شده انکار.!
واقعا مایه تاسفه که چند نفر مشکلی را با مدارک روشن درک و احساس نمی کنند و یک حساب و کتاب ساده هنوز تو هوا مانده.!
اما از طرف پشتیبانان مورد تایید حل شده است.
لطفا تقاصامند است مقام بالات دستور بررسی نمایند و دستور اقدام مقتصی صادر نمایند و با کسانی که کم کاری کردند و از حال مشکل کوچکی درمانده مانده اند و کزینه اتمام سیدگی را صادر کردند برخورد لازمه انجام گردد.
مشکل بنده به شخص من ختم نمی شود بلکه یک مشکل کشوری برای همه کاران هست و خواهد بود.
از رسیدگی شما سگاسگزارم.