مدیرعامل سنجاق: تبلیغ در پوش نوتیفیکیشن مدل استانداردی از تبلیغات نیست اما در حال استفاده است
سالی که گذشت، سال سختی برای کسبوکارهای کوچک و بزرگ بود. در جدیدترین گفتوگویی که با منوچهر صدری، مدیرعامل سنجاق داشتهایم، کمی از این اتفاقات حرف میزنیم و اینکه چگونه این اتفاقات، استراتژیهای سال جدید را تغییر دادهاند.
۱. پیش از هر چیزی، سنجاق در سالی که گذشت و مخصوصا پاییز و زمستان آن، چه چیزهایی را تجربه کرد؟
سنجاق یک استارتآپ رو به رشد است و در طی 3 سال ابتدایی فعالیت خود، سالانه 2.5 تا 3 برابر رشد را تجربه کرده است. سال 1401 به واسطه شرایط نامساعد اقتصادی که نتیجه تصمیمات و رویکردهای کشور بوده است و همینطور رویدادهایی که در پاییز و زمستان در کشور پیش آمد، اولین سالی بود که نرخ رشد همگام با سالیان گذشته خود نبود. بروز بحران ناگهانی، قطعی اینترنت و دورنمای نامشخص، اگرچه برای کسبوکار ما جدید نبود، اما یک اتفاق تازه در خلال این وقایع موج ناامیدی در کسبوکارها بود که بازگشت آنها به فعالیت در فضای تبلیغات را در هاله ای از ابهام برد. این حجم از ابهام تجربه جدیدی برای ما بود و اساساً یه ابهام مخرب و آسیب زا برای صنعت بوده است که جریان مالی در صنعت تبلیغات را به شدت با مشکلات جدیدی مواجه کرده است. اما از نگاه مثبت، در هر حال باز هم سنجاق مجموعا در طول سال رشد قابل قبولی را تجربه کرد و در مسیر رشد قرار دارد.
۲. تغییرات و سختیهای درون اکوسیستم در پاییز تا چه اندازه باعث تغییر استراتژی در سنجاق شد؟
طبعا هر بخشی از رویکردهای ما که جسورانهتر و با درجه ریسکپذیری بالاتری بود تغییر کرد. این تغییر تا به امروز نیز در رویکردهای ما هست. توجه بیشتر به ظرفیتهای همکاری در مقابل رقابت هزینهزا از جمله این تغییرات است.
۳. برویم سراغ سال جدید. به طور کلی تا چه اندازه نسبت به سال 1402خوشبینید؟ آیا اصلا چنین چیزی را قابل پیشبینی میدانید؟
سال جدید همچنان با ابهامات فراوانی همراه است. واقعیت موضوع این است که باید بپرسیم سالیان آتی، چون مسئله کسبوکارهای ما، در یک سال خلاصه نمیشود. تصور من این است که سالیان پیش رو، اگر با تغییرات اساسی در اقتصاد و سیاست همراه نباشد، سالهای خوبی نیست. اگرچه با توجه به اقبال بازار به مدلهای نوین تبلیغات ممکن است کسبوکار ما کمتر آسیب ببیند، اما مسئله مهمتر، اصل اقتصاد است که ما از آن متاثر هستیم. با همه این احوالات، برای سال جدید ما اهداف مهمی داریم و تلاش میکنیم با همه مشکلات و مصائب در انتهای سال، عملکرد خوبی از خودمان به جا بگذاریم.
۴. کمپینهای بهاری از جمله مواردی هستند که دستکم، برخی از کسبوکارها حساب ویژهای روی آن باز میکنند. با نگاهی اجمالی به استراتژیهای مشتریان خود، آیا بهاری که گذشت را پربار تلقی میکنید؟
در فضای تبلیغات آنلاین، تعطیلات فروردین ماه و تلاقی تعطیلات ماه رمضان، منجر به افت حجم تبادلات مالی میشود؛ اما امیدواریم که بعد از این دوره، به مرور کمپینهای تبلیغاتی تا حدی بازیابی شوند و کسبوکار ما مستقل از اینکه چه اتفاقی در بازار میافتد، شاهد رشد باشد.
۵. از آنجایی که زمستان 1401 بهنوعی فصل ترمیم زخمهای پاییز بود، به نظرتان نیمه اول سال ۱۴۰۲ میتواند ضربات وارده در پاییز امسال را جبران کند؟
ابدا. عرض کردم همچنان در اصل خود بازار با ابهام و ریسکگریزی مواجه است. لذا تصور نمیکنم که بشود زیانهای واردشده به کسبوکارها را در طی 6 ماه جبران کرد. همانطور که 3 ماه انتهای سال هم با اینکه بهترین فصل صنعت تبلیغات است گذشته است و نتوانست جبرانی بر این آسیبها باشد.
۶. پیشنهاد شما به کسبوکارها در زمینه تقسیم بودجه چیست؟ به نظرتان کدام چنل تبلیغاتی در سال جدید حرف اول را میزند یا بیشترین بازگشت سرمایه را دارد؟
ببینید هر کسبوکاری با توجه به تجربیات سالیان گذشته خود، کانالهای با عملکرد بالا را شناسایی کرده است و نمیتوان برای همه کسبوکارها یک نسخه واحد پیشنهاد کرد. اما امروز جزئی جداییناپذیر از کمپینهای تبلیغاتی، کمپینهای تبلیغات آنلاین هستند. ما پیشنهاد میکنیم که حتما بخش مهمی از بودجه تبلیغاتی خود را به تبلیغات آنلاین اختصاص دهند. در حال حاضر چنلهای تبلیغات همسان، بنری، پوش و ویدیویی به ترتیب اصلیترین محصولات مورد تقاضای کسبوکارها هستند که قابل پیشنهاد به کسبوکارهای جدید نیز هست.
۷. پوش نوتیفیکیشن از آن دسته مواردی بود که در گیرودار نصب ویپیان، عملکرد خود را برای بیزنسها از دست داده بود. وضعیت اینترنت را چگونه میبینید و آیا کسبوکارها باید کماکان حساب کمتری از گذشته روی تبلیغات پوش باز کنند؟
بله قطعی اینترنت و بعد از آن سرویس FCM و همینطور اتفاقاتی که برای برخی از کسبوکارها افتاد، در دورهای منجر به قطع کامل تبلیغات پوش نوتیفیکیشن شد. البته باید متذکر شد که شاید استفاده از تبلیغات پوش مدل استانداردی از تبلیغات نیست (تبلیغات پوش یعنی یک سایت خبری یا محتوایی، محتوای تبلیغاتی شما را برای مشترکان سرویس پوش نوتیفیکیشن سایت خود ارسال کند) و مزاحمت زیادی برای کاربر دارد و اساسا باید به عنوان کانال ریتنشن از آن استفاده شود؛ اما در هر حال موقتا (نمیدانم چند سال) بازخورد خوبی دارد و در حال استفاده است. در حال حاضر نیز بخشی از تقاضا بازیابی شده است اما هنوز به وضعیت قبل از قطعی باز نگشته است.
۸. در خود سنجاق چه برنامههای جدیدی اختصاصا برای سال جدید در نظر گرفته شده است؟
ما همچنان در سال جدید اولویت اولمان تمرکز بر توسعه بازار و مشتریان و تامینکنندگان (ناشران) جدید است. سنجاق به خوشنامی در تعهدات مالی خود در بازار شناخته شده است و عملکرد قابل قبولی را از خود نشان داده است.
۹. در آخر، چه حرفی برای کسبوکارهایی که در این برهه هنوز توان پیشین خود را به دست نیاوردهاند دارید؟
نمیتوانم توصیه خاصی به کسبوکارها بیش از آنچه خدمتتان عرض کردم داشته باشم جز اینکه مدیریت ریسکهای کسبوکار در فضای اقتصاد کشور برایشان اهمیت بالاتری در شرایط حاضر داشته باشد و همینطورريال به ابزارها و روشهای جدید تبلیغات نگاه ویژهتری داشته باشند.
برای خواندن مصاحبههای بیشتر، اینجا کلیک کنید.
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in
سایت سنجاق یک سایت که اصلا پشتیبانی ندارد. تعمیرکار احراز هویت نمیشود. من از طریق این سایت به تعمیرکار فریزر متصل شدم و ایشون وسیله من رو برای تعمیر برد و دزدید و نیاورد. سنجاق هم فقط میگه حساب کاربریشو بستیم. اصلا ضمانت اجرایی ندارد. پاسخگو هم نیست
این سنجاق اون نیست. این پلتفرم تبلیغاتی سنجاقه