مصاحبه با یزدان زرخواه، مدیر تیم ناشرین اپ تپسل درباره فرار از تحریمها و درآمد دلاری از Google play
فهرست مطلب
در ادامه مشکلاتی که کاربران ایرانی بدلیل تحریمها در استفاده از مارکتهای گوگل، سختگیریها و Ban شدن اکانتهای کاربران توسط گوگل دارند دیام برد مصاحبهایی داشته با مدیر تیم ناشران تپسل، یزدان زرخواه و با او پیرامون رویکرد این پلتفرم در مقابل این محدودیتها و معرفی برخی سرویسهای تپسل به گفتوگو پرداخته است.
چرا گوگل پلی اکانتهای ایرانی را بسته است و این رویکرد چه تبعاتی برای برنامههای توسعهدهندگان ایرانی دارد؟
تحریمهای بینالمللی علیه ایران به شرکتهای ایرانی این اجازه را نمیدهد تا بتوانند مستقیم و به شکل قانونی با کمپانیهای بزرگ دنیا مثل Google unity همکاری کنند. به همین دلیل توسعههندگان اپلیکیشن زمانی که میخواهند از این مارکت بزرگ استفاده کنند مجبور میشوند از اطلاعات مربوط به کشور دیگری استفاده کنند و زمانی که گوگل این اکانتها را شناسایی میکند به دلایل مربوط به تحریم آنها را Ban میکند.
گوگل در بازههای مختلف زمانی این کار را با درجههای مختلفی از سختگیری انجام داده است، به طور مثال حذف اسنپ و تپسی که باعث شد این ۲ محصول حالا با Package nameهای مختلفی در مارکتهای ایرانی و Google Play حضور داشته باشند.
تجربه نشان داده است که با توجه به کاربران نرم افزار، میزان دانلود و رفتار اکانت (سابقههای IP login و …) میزان حساسیت گوگل در بستن اکانتها متفاوت است، بعضی اکانتها Suspend شدند و بعضی دیگه Terminate. مواردی هم از این دست وجود داشتهاند که با مکاتبه یک اکانت Suspend شده به گوگل پلی بازگشته است.
یک مورد دیگر هم که باید در این موقعیت در نظر گرفت حذف یا تعلیق دستهای از اکانتها است که لزوما به دلیل تحریمها اتفاق نمیافتد، مثل احراز سایت که ممکن است در چند دقیقه رفع و رجوع شود. برای اینکه در جریان این قبیل مشکلهای فنی ساده باشیم باید به اخطارهایی که گوگل برای ما میفرستد توجه کنیم تا به مشکل بزرگتری تبدیل نشوند.
اما تبعات بسته شدن اکانت گوگلپلی برای توسعهدهنگان ایرانی از دو جهت قابل بررسی است:
اگر Package name اپلیکیشن روی گوگلپلی با Package name های انتشار اپلیکیشن در باقی مارکتها یکی نباشد نصبهایی که از گوگل پلی گرفته شده است از دست میرود و دیگر به آن کاربرها دسترسیای وجود ندارد. در صورتی که Package name محصول در تمام استورها یکی باشد، تنها امکان برای اینکه به کاربرها آپدیت دهد این است که به جز گوگل پلی حداقل یک استور دیگر روی گوشی خود داشته باشند. و اگر موفق به ارسال آپدیت به این کاربرها نشوید، کاربر فعال روزانه و ماهانه شما کاهش پیدا میکند که منجر به کاهش پرداخت درون برنامهای و درآمد تبلیغات شما میشود.
تپسل به عنوان ارائهدهنده سرویسهای ادموب گوگل شاهد این افت محسوس نمایش در جایگاههای نیتیو بنر و استاندارد بنر ناشرینی که از این سرویس استفاده میکردند بوده است. به هر حال گوگل بزرگترین ادنتورک دنیاست و وقتی اکانتی را Ban میکند تاثیر واضحی در حجم تبلیغات و درآمد آن توسعه دهنده دارد.
لطفا درباره ادموب توضیح دهید و اینکه این سرویس را چطور به مشتریهای خود ارائه میکنید
Admob یکی از محصولات گوگل است که نامگذاری آن را از Advertising + Mobile گرفته است و خدماتش نیز در حوزه نمایش تبلیغات در موبایل است. تپسل پلاس برای توسعهدهندگان اپلیکیشن بستری فراهم نموده تا بتوانند این ادنتورک را در اپلیکیشن خود پیادهسازی کنند و تبلیغات ارائه شده توسط گوگل را نمایش دهند. با توجه به محبوبیت گوگل بین شبکههای تبلیغاتی میتوان درآمد قابل توجهی به خصوص در زمینه تبلیغات هم نما (همسان) به دست آورد.
با توجه به تحریمها نقد کردن درآمد از گوگل و تبدیل آن به ریال به صورت مستقیم برای توسعهدهندگان اپلیکیشن امری سخت و تقریبا ناممکن است. درحالی که درآمد حاصله از شبکههای خارجی تبلیغات مانند ادموب در تپسل به صورت روزانه به ریال تبدیل میشود و در روند پرداخت به ناشرین پرداخت میگردد.
چه راهکاری به توسعهدهندگان ایرانی توصیه میکنید تا بتوانند درآمد خود را از ادموب حفظ کنند؟
مشکلی که در حال حاضر برای بعضی از توسعهدهندگان اپلیکیشن در پلی استور پیش آمده است، نشان میدهد که حساسیت گوگل برای اکانت اپلیکیشنهای ایرانی بیشتر شده است و باید بیشتر از قبل در استفاده از اکانت گوگل پلی احتیاط کرد. اگر توسعهدهندگان اپلیکیشن برخی نکتههای کوچک ولی پر اهمیت را رعایت کنند ریسک بن شدن اکانتهایشان بسیار کاهش پیدا میکند:
- برای اتصال به اکانت خود حتما از VPS (سرور مجازی) و نه فیلترشکنهای متداول استفاده کنید تا Track لوکیشن شما سختتر باشد.
- برای اینکه گوگل متوجه فعالیت شما در ایران نشود هیچ رد و نشانی از ایران ازجمله آدرس و شماره تلفن و … در اکانت خود نگذارید.
- برای کاهش ریسک شناسایی IP خود تمام دسترسیها را حذف کرده و تنها یک کاربر فعال برای اکانت خود نگه دارید.
- سعی کنید Package nameهای اپلیکیشن خود را در تمام استورها یکسان نگه دارید تا در صورت بن شدن بتوانید از طریق سایر استورها برای آپدیت اپلیکیشن به کاربران خود دسترسی داشته باشید.
این راه حل ها موارد کلی هستند که باعث میشوند ریسک بسته شدن اکانت شما کمتر شود. ولی متاسفانه باتوجه به سیستمهای گوگل که دائما درحال تغییر هستند نمیتوان این ریسک رو به صفر رساند و راه حل تضمینی برای این مورد ارائه داد.
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in