پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
گزارش‌ها

گزارش سال Direct Debit پیمان منتشر شد؛ خرید شارژ و اینترنت، پرتکرارترین خرید کاربران

مهسا بهادری مهسا بهادری
19 خرداد 1403
زمان مطالعه: 6 دقیقه
گزارش سال Direct Debit پیمان منتشر شد؛ خرید شارژ و اینترنت، پرتکرارترین خرید کاربران
زمان مطالعه: 5 دقیقه

در سال ۱۳۹۷ شرکت فرابوم با سهام‌داری مشترک «توسن» و چند بانک دیگر شکل گرفت. «فرابوم» با تمرکز بر حوزه بانکداری باز، در سال ۱۳۹۸ اولین محصول خود را با نام «پیمان» ارائه کرد که با عنوان «برداشت مستقیم» به مشتریان بانک‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین خدمات می‌داد.

پرداخت مستقیم یا «Direct debit» یک فناوری مالی است که پیمان آن را به کاربران خود ارائه می‌دهد. این راهکار بومی‌سازی‌شده در ایران، به این ترتیب است که در آن مشتری به بانک خود، طبق قرارداد آنلاینی که شامل سقف مبلغ و تعداد تراکنش مشخص است، مجوز می‌دهد تا هزینه‌های مربوط به خدمات کسـب‌وکارهای آنلاین و اپلیکیشن‌ها را در بازه زمانی دلخواه بر بستر امن پروتکل‌های بانکی پرداخت کند.

در هدف عنوان شده از جانب پیمان آمده که قصدشان «کسب سهم بازار از پرداخت‌های غیرحضوری» در کشور است و استراتژی‌های فنی، بازاریابی و توسعه کسب‌وکار خود را بر همین مبنا برنامه‌ریزی کرده‌اند.

در گزارش سالانه‌ای که پیمان منتشر کرده، بیش‌ترین مبالغ تراکنش‌شده در سال ۱۴۰۲ در ۲۷ اسفند انجام شده که در مجموع بیش از ۵۴ میلیارد ریال بوده است. در دوم اسفند هم با بیش از ۵۴ هزار تراکنش، بیش‌ترین تعداد تراکنش موفق رقم خورده است. همچنین ۸۰ درصد از کاربران پیمان، امکان پرداخت مستقیم را بر روی یکی از اپلیکیشن‌های گروه هزاردستان (کافه‌بازار، دیوار و…)، اسنپ و آپ فعال کرده‌اند و مشتریان بانک‌های ملت، ملی و سامان نیز سهم عمده کاربران پرداخت مستقیم پیمان را از نظر تعداد و مبلغ تراکنش‌ها تشکیل می‌دهند.

در ادامه بخش‌هایی از این گزارش را با هم می‌خوانیم. در صورت تمایل برای مطالعه بیشتر می‌توانید فایل کامل گزارش را از اینجا مطالعه کنید.

رشد ۱۲۴ درصدی تراکنش‌ موفق پیمان در سال گذشته

مجموع تعداد تراکنش‌های موفق پیمان در سال ۱۴۰۲ با ۱۲۴/۷ درصد رشد در مقایسه با سال ۱۴۰۱ به  ۱۱/۸۱۵/۵۱۲ تراکنش رسیده است.

تعداد تراکنش‌های موفق

مجموع مبلغ تراکنش‌های موفق پیمان در سال ۱۴۰۲ با ۲۰۴/۵ درصد رشد در مقایسه با سال ۱۴۰۱ به ۹/۷۴۴ هزار میلیارد ریال رسیده است.

مبلغ تراکنش‌های موفق

سال گذشته ۳ میلیون کدملی در پیمان احراز هویت شد

در گزارشی که پیمان منتشر کرده آمده برای فعالسازی راهکار پرداخت مستقیم، کاربران با ارائه کد ملی و شماره تلفن همراه متعلق به آن، احراز هویت می‌شوند.

دوشنبه‌ها پر تراکنش‌ترین روز پیمان

پایش رفتار کاربران پیمان، نشان می‌دهد که پراکندگی تراکنش‌های پرداخت مستقیم در روزهای گوناگون هفته یکسان نیست؛ به گونه‌ای که روزهای دوشنبه، پرتراکنش‌ترین و جمعه‌ها کم تراکنش‌ترین روزهای پیمان در طول هفته است.

روزهای اوج‌گیری تراکنش

در طول روز نیز ساعت ۹ صبح شلوغ‌ترین ساعت از نظر تعداد تراکنش و ۴ صبح خلوت‌ترین ساعت است.

زمان اوج‌گیری تراکنش

چرا مردم از پیمان استفاده می‌کنند

پیمان در پاییز سال ۱۴۰۲، رفتار بیش از هزار نفر از کاربرانی را که طی دو ماه شهریور و مهر، حداقل یک‌بار از کسب‌وکارهای آنلاین خرید اینترنتی انجام داده بودند، در یک پروژه پژوهش بازار مورد بررسی قرار داد. برخی از این افراد، تجربه استفاده از پرداخت مستقیم را داشتند و برخی دیگر نه. در یکی از پرسش‌ها، از افرادی که تجربه استفاده از این راهکار را داشتند، پرسیده شده بود که چه چیزی باعث شده است که از روش پرداخت دایرکت دبیت استفاده کنید و پاسخ‌ها را در نمودار زیر می‌بینید

چرا پرداخت مستقیم برای کاربران جذاب است؟

خرید شارژ و بسته اینترنت؛ پرتکرارترین خرید کاربران در طی سال

در گزارش می‌خوانیم یکی از مهمترین کاربردهای پرداخت مستقیم، خریدهای پرتکرار است؛ تراکنش‌های آنلاینی که بیش‌تر با آن‌ها سروکار داریم و هر بار الزام است مسیری طولانی را برای انجام مراحل پرداخت طی کنیم.

سرویس‌های اپراتوری، پرداخت اقساط بانکی، سفارش غذا و سوپرمارکت، کرایه تاکسی، پرداخت حق بیمه، پرداخت اجاره، اینترنت خانگی، شارژ ساختمان و حق اشتراک سرویس‌های ویدیویی به ترتیب بیش‌ترین فراوانی را در انتخاب‌ها داشتند.

پرتکرارترین خریدهای مردم

NPS دایرکت دبیت پیمان حدود ۵۰ درصد است

یکی از شاخص‌های معتبر برای اندازه‌گیری میزان رضایت مصرف‌کنندگان از یک خدمت، NPS «شاخص خالص ترویج‌کنندگان» است. در واقع این شاخص نشان می‌دهد که چند درصد از مشتریان حاضرند خدمتی را به اطرافیان توصیه کنند و بر اساس تحقیقات شاخص NPS در این پژوهش، برای دایرکت دبیت، ۴۹/۵ درصد است.

نمودار شاخص NPS دایرکت دبیت در ایران

۲۰ درصد از کل تراکنش‌های افراد از بانک ملی انجام می‌شود

۲۰/۳ درصد از کارت‌های بانکی که در پرداخت‌های روزمره جامعه از آن‌ها استفاده می‌شود، متعلق به بانک ملی است و ۱۲/۵ درصد خریدها با کارت بانک ملت انجام می‌شود.

درصد استفاده از کارت‌های بانکی در خریدهای روزمره

زمان ریسپاند بانک ملت کمتر از ۲ثانیه

البته یکی از مهم‌ترین شاخص‌های پایداری راهکار پرداخت مستقیم، میانگین زمان و پاسخگویی بانک کاربر برای انجام تراکنش است. در سال ۱۴۰۲ این شاخص در اکثر بانک‌های طرف قرارداد پیمان بهبود داشته و میانگین زمان انجام تراکنش برای کاربر کمتر شده است و در میان بانک‌های گوناگون، بهترین عملکرد متعلق به بانک ملت بود که میانگین زمان پاسخگویی به تراکنش‌های پرداخت مستقیم مشتریان خود را به کمتر از ۲ ثانیه رساند.

گزارش سالانه منتشر شده از پیمان حاکی از آن است که کاربران نهایی پرداخت مستقیم پیمان، با توجه به اینکه در چه بانکی حساب دارند، رفتارهای متفاوتی از خود نشان دادند.

سهم بانک‌های مختلف در تراکنش‌های پیمان

همکاری مستقیم با ۱۱۹ کسب‌وکار آنلاین

در گزارش سالانه‌ای که پیمان منتشر کرده آمده که در سال ۱۴۰۲ راهکار دایرکت دبیت پیمان در ۱۱۹ کسب‌وکار آنلاین به طور مستقیم قابل استفاده بود. با این حال، با درنظر گرفتن همکاران تجاری پیمان مانند آسان‌ پرداخت، بازارپی و وندار  که با استفاده از زیرساخت فنی پیمان، آن را با واسطه در اختیار مشتریان، کاربران و زیرمجموعه‌های خود قرار می‌دهند، در گزارش گفته می‌شود تعداد پذیرندگان پیمان از هزار کسب‌وکار هم فراتر می‌رود.

نمودار زیر، سهم تعدادی تراکنش‌های کسب‌وکارهای طرف قرارداد پیمان را بر حسب نوع صنف نشان می‌دهد.

کاربران از دایرکت دبیت چه استفاده‌ای می‌کنند؟

۷۷/۷ درصد از پیمان‌های کاربران، روی اپلیکیشن‌های گروه هزاردستان، آپ و اسنپ فعال شده است.

رتبه‌بندی کسب‌وکارها، از نظر تعداد قرارداد فعال

رضایت ۳۵ درصدی کاربران از پرداخت اسنپ

نمودار زیر نشان می‌دهد که بهترین تجربه استفاده از راهکار پرداخت مستقیم پیمان برای کاربران، در اپلیکیشن تاکسی اینترنتی اسنپ رقم خورده که به ۳۵ درصد می‌رسد.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید گزارش کامل را از اینجا بخوانید.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
مهسا بهادری
مهسا بهادری
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in

پلاتین