پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
گزارش‌ها

افزایش ۲۲ درصدی آگاهی از روش‌های کلاهبرداری در دیوار با یک کمپین؛ گزارش دیوار از کمپین «ریسک نکن!»

مهسا بهادری مهسا بهادری
9 خرداد 1403
زمان مطالعه: 6 دقیقه
افزایش ۲۲ درصدی آگاهی از روش‌های کلاهبرداری در دیوار با یک کمپین؛ گزارش دیوار از کمپین «ریسک نکن!»
زمان مطالعه: 5 دقیقه

 کمپین تبلیغاتی «ریسک نکن!» دیوار با هدف افزایش آگاهی کاربران از روش‌ها و نشانه‌های کلاهبرداری، از ۱۴ تا ۲۷ اسفند ۱۴۰۲ اجرا شد. تیم بازاریابی این مجموعه اطلاعات و داده‌های مربوط به این کمپین را با دی‌ام برد به اشتراک گذاشته که در ادامه مروری بر مهم‌ترین آن‌ها خواهیم داشت.

حضور بیش از ۵۰ میلیون کاربر در دیوار و امکان معامله در فضای آنلاین، ناخواسته بستری را برای کلاهبرداری در دیوار فراهم کرده است. این سایت برای حل این مشکل، اقدام‌هایی مثل بازنگری در سیاست‌های محدودیت کاربرها و توسعه امکانات محصولی و مارکتینگی مختلفی را پیش‌ گرفت و موقعیتی را فراهم کرد تا کاربران دیوار هم از روش‌های کلاهبرداری آگاهی داشته باشند و نشانه‌های کلاهبردارها را بشناسند و در راستای اقدامات مارکتینگی، کمپین «ریسک نکن!» اجرا شد.

تبلیغات کمپین در دو دسته بیرون‌محصولی و درون‌محصولی

کانال‌های تبلیغات کمپین به دو دسته بیرون محصولی و درون محصولی تقسیم شدند. کانال‌های بیرون محصولی شامل سوشال مدیا، پری‌رول آپارات، بنر آپارات، پری‌رول ورزش۳ و تبلیغات نیتیو ویدیویی در سایت‌ها بودند و کانال‌های درون محصولی شامل نوتیس دیوار (نوار صفحه‌ی اصلی)، بنر داخل دسته‌بندی‌های مختلف دیوار، و پیام‌رسان داخلی دیوار  به نام پستچی می‌شوند.

نوتیس

ورزش سه

آپارات

کمپین شامل چه محتواهایی بود؟

کمپین «ریسک نکن» برای رساندن پیام به مخاطب یک ویدیوی بیگ‌پروداکشن در لندینگ و کانال‌های تبلیغاتی مختلف (شامل درون محصولی و بیرون محصولی) به کاربرها نمایش داد. در این ویدیو، سناریوهای مختلف و نشانه‌های کلاهبرداری (گرفتن بیعانه، تخفیف زیاد و قیمت خیلی پایین، چت در فضای بیرون دیوار و …) را به کمک ویدیوی موزیکال رپ نمایش داد.

لندینگ شامل ویدیو و کارت‌هایی بود که در قالب داستانک، نشانه‌های کلاهبرداری را بیان می‌کردند. کاربران با خواندن این داستانک‌ها با نشانه‌های کلاهبرداری مثل تخفیف زیاد، قیمت پایین، اصرار زیاد به بیعانه و دعوت به ادامه‌ چت در فضای خارج از دیوار  آشنا شدند. همچنین سوال‌های متداولی که کاربر ممکن بود بعد از خواندن داستان و دیدن ویدیو داشته باشد در آخر لندینگ پاسخ داده شد، مثل روش مطمئن معامله در دیوار.

.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}


۷۹ درصد از بودجه کمپین به تبلیغات ویدیویی اختصاص داده شد

در این کمپین حدود ۱۵ درصد از بودجه به تولید محتوا و ۸۵ درصد بودجه به تبلیغات تخصیص داده شده که از این میزان بودجه تبلیغات، ۶۳ درصد سهم کانال‌های درون محصولی و ۳۷ درصد سهم کانال‌های بیرون محصولی بوده‌است. در کانال‌های بیرون محصولی هم عمده هزینه یعنی ۷۹ درصد بودجه، صرف تبلیغات ویدیویی (به صورت پری‌رول و نیتیو در وب‌سایت‌ها) شده و ۲۱ درصد هم صرف تبلیغات سوشال شده است.

چطوری اثرگذاری کمپین را اندازه‌گیری کردیم؟

برای بررسی تاثیر کمپین، تنها به بررسی میزان آگاهی کاربران از کلاهبرداری و روش‌های آن اکتفا نشده، بلکه از طریق بررسی دیتاهای بیزنسی، تاثیر کمپین روی رفتار کاربران و تصمیم‌گیری آن‌ها در خرید از دیوار (مراحل انتهایی فانل) هم آنالیز شده است.

 مقایسه‌ آگاهی قبل و بعد از کمپین

در دو مرحله‌ بیس‌لاین (پیش از شروع کمپین) و اندلاین (پس از اتمام کمپین) پرسشنامه‌ای را از طریق پیام‌رسان داخلی دیوار (پستچی) و پیامک به جامعه‌ نمونه‌ای از دو گروه تست و کنترل کمپین ارسال و میزان آگاهی از کلاهبرداری و روش‌های آن در این دو مرحله بررسی شد.

گروه تست کمپین

گروه تست کمپین کسانی بودند که از طریق کانال‌های درون محصولی در مواجهه با کمپین قرار گرفته بودند.

گروه کنترل کمپین

کسانی که از طریق کانال‌های درون محصولی، کمپین به آن‌ها نشان داده نشد که معادل ۱۵ درصد از کل کاربران مراجعه‌کننده به دیوار در بازه‌ کمپین بودند.

مقایسه‌ میزان رخداد کلاهبرداری در دیوار قبل و بعد از کمپین

نرخ رخداد کلاهبرداری در دیوار از طریق چند روش سنجیده می‌شود و یکی از این روش‌ها اندازه‌گیری نسبت تعداد گزارش‌های موثق از کلاهبرداری به تعداد کلیکِ دکمه اطلاعاتِ تماس توسط کاربران است.

گزارش موثق: گزارشی که کاربر از کلاهبرداری در دیوار ثبت کرده و دیوار بعد از بررسی گزارش و مدارک آن به اطمینان از وقوع کلاهبرداری رسیده است.

برای بررسی تاثیر این کمپین بر کاهش رخداد کلاهبرداری در دیوار، در نتیجه‌ی آگاه شدن کاربران از روش‌های کلاهبرداری، میزان ثبت گزارش موثق در دو دسته‌ تست و کنترل کمپین مقایسه شدند.

تعریف متریک کنترلی برای بررسی تاثیر کمپین روی رفتار کاربران در دیوار

ممکن است اجرای چنین کمپین‌هایی که درباره امکان رخداد کلاهبرداری و دیگر اتفاقات منفی برای کاربران آگهی‌بیننده در دیوار است، باعث محافظه‌کاری بیش از اندازه این کاربران شود و از انگیزه و تمایل آن‌ها برای اقدام به معامله در دیوار کم کند. برای بررسی این فرضیه، متریک کنترلی «نرخِ تبدیلِ کلیکِ آگهی به کلیکِ دکمه اطلاعاتِ تماس توسط آگهی‌بیننده» در دو گروه کنترل و تست بررسی شد و نتیجه‌ از این قرار است:

نرخِ تبدیلِ کلیکِ آگهی به کلیکِ دکمه اطلاعاتِ تماس در گروه تست، به‌طور میانگین، ۱/۲ درصد بیشتر از گروه کنترل بود که این تغییر از نظر آماری معنادار است و دیوار اذعان داشته می‌توان نتیجه گرفت این کمپین کاربران را از انجام معامله در دیوار منصرف نکرده است.

افزایش ۲۲ درصدی آگاهی از روش‌های کلاهبرداری با کمپین «ریسک نکن!»

به گزارش تیم مارکتینگ دیوار در نتیجه‌ این کمپین، آگاهی از کلاهبرداری در دیوار که هدف افزایش آگاهی کاربران از نشانه‌های و سناریوهای مختلف کلاهبرداری در دیوار بود که منجر به افزایش ۲۲ درصدی از روش‌های کلاهبرداری شد. همچنین نرخ رخداد کلاهبرداری بر اساس گزارش‌های موثق، در گروه تست کمپین، نسبت به گروه کنترل ۲۲درصد کاهش یافت.

۴۰۷ میلیون ایمپرشن در نتیجه این کمپین 

دیوار درباره نتایج کمپین اخیر خود عنوان می‌کند:

  • دریافت بیش از  ۴۰۷ میلیون ایمپرشن از محتواهای تبلیغاتی کمپین

  • ۵۴ میلیون مشاهده ویدیوی کمپین (مجموع اینستاگرام، آپارات، لندینگ پیج)

  • ۲۶ درصد کانورژن کلیک روی داستانک‌های لندینگ

  • نرخ مشاهده‌ ویدیو به سشن در لندینگ پیج کمپین ۶۵ درصد بود. در مقایسه با بهترین رکورد نرخ این متریک در سایر کمپین‌های بیگ‌پروداکشن دیوار (که از آنِ ویدیوی کمپین «لذت یافتن» با ۱۲/۶ درصد کانورژن بود)، ۵/۲ برابر بهترین رکوردمان را ثبت کردیم.

  • نرخ تعامل روی ویدیوی کمپین در اینستاگرام ۰/۴۵ درصد بود. این نرخ در مقایسه با بهترین کمپین‌های اخیرمان (مثل ویدیوی کمپین «به هم وصلیم» با نرخ انگیجمنت ۰/۱۴%)، ۳/۲ برابر بهتر بود.

.h_iframe-aparat_embed_frame{position:relative;}.h_iframe-aparat_embed_frame .ratio{display:block;width:100%;height:auto;}.h_iframe-aparat_embed_frame iframe{position:absolute;top:0;left:0;width:100%;height:100%;}

 

​ تیم مارکتینگ دیوار با هدف محاسبه‌ی ROI دقیق کمپین‌ها، جایگاه‌های تبلیغات درون محصولی و کانال‌های اوندمدیا را با روش‌های استاندارد قیمت‌گذاری، ارزش‌گذاری کرده است و متناسب با ماهیت هر کدام از کمپین‌ها از این جایگاه‌ها و کانال‌ها (نوتیس، پستچی، بنر ، پیامک و پوش) استفاده می‌کند و هزینه‌ی استفاده از آن را در بودجه‌ی مصرفی کمپین‌ها درنظر می‌گیرد.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
مهسا بهادری
مهسا بهادری
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in

پلاتین