گزارش کمپین خرید قسطی آخر سال با اسنپپی: «۶۰ درصد از بودجه کمپین صرف Awareness شد»
فهرست مطلب
کمپین نوروزی «اسنپپی»، یک کمپین ۳۶۰ درجه بود که با شعار اصلی «با اسنپپی، الان بخر، بعدا پرداخت کن!» و تمرکز روی سرویس اعتبار اقساطی اسنپپی به عنوان یک روش پرداخت قسطی بدون سود و کارمزد، در روزهای پایانی سال ۱۴۰۲ اجرا شد. پیام اصلی کمپین این بود: “هر چه میخواهید، با اسنپپی قسطی بخرید، آن هم با تخفیفهای ویژهی انتهای سال»
به گزارش روابطعمومی اسنپپی هدف از اجرای این کمپین، علاوه بر انتقال پیام اصلی، این بود که کاربران با شنیدن عبارت «الان بخر، بعدا پرداخت کن» به یاد اسنپپی بیافتند. به همین دلیل در فاز اول کمپین از شعارهایی غیرمستقیم و استعاری استفاده شد که قابل تصور و خیالکردن بودند، کمی ابهام داشتند و مخاطب را به فکر فرو میبردند. همچنین در فضای آنلاین از نماد «سکه» برای انتقال مفهومی خوشاقبالی مالی و افزایش قدرت خرید در سال جدید در جهت انتقال پیام اصلی کمپین، استفاده شد.
فاز اول کمپین: تیزینگ
فاز اول این کمپین که از ۲۵ بهمن با تمرکز روی فضای آفلاین آغاز شد، با پنج شعار «یکجا بخر، ذرهذره پرداخت کن!»، «کهکشان بخر، ستارهستاره پرداخت کن!»، «منظومه بخر، سیارهسیاره پرداخت کن!»، «درخت بخر، شاخهشاخه پرداخت کن!» و «خورشید بخر، شراره شراره پرداخت کن!» در قالب بیلبورد و استرابورد در سطح شهر تهران اجرا شد.
هدف تبلیغات محیطی در این فاز این بود که مخاطب با شنیدن عبارت «الان بخر، بعدا پرداخت کن»، که تگلاین برند اسنپپی است، به یاد اسنپپی بیافتد. بهترین راه برای رسیدن به این هدف، طراحی سریاسلوگانهایی بود که از نظر فرمی مشابه تگلاین باشند. این تشابه زمانی توان ماندگاری در ذهن مخاطب را داشت که بازیانگاری (Gamified) شود. نتیجه این شد که الگوی خاصی از اسلوگانها را در قالب یک الگوی معنایی خاص خلق کنیم تا مخاطب با خواندنش، حسی توام با ابهام و علامت سوالی که پاسخش بسیار ساده است، دریافت کند. مخاطب سپس با مرور آن در ذهن خود، سعی در گرهگشایی آن داشت و این موضوع باعث ماندن ردپای جمله در ذهنش شد.
در طراحی اسلوگانهای این کمپین از چه تکنیکهایی استفاده شد؟
بر اساس گزارش این مجموعه به دیام برد اصول و تکنیکهایی که در خلق سری اسلوگانهای فاز اول از آنها استفاده شد، شامل موارد زیر بود:
اغراق در انتقال معنا
این اغراق به دو صورت در اسلوگانها نمود پیدا کرد.
- نسبت دادن مفهوم خرید به اشیا و معانی خاصی مثل کهکشان و دریا و خورشید که مفهوم عظمت را در ذهن خواننده متبادر میکنند.
- نسبت دادن مفهوم خرید به اشیا و معانی مثل درخت که حس سرزندگی و سبز بودن را در ذهن مخاطب تداعی میکند.
استفاده از کلمات غیرمعمول و عجیب
یکی از تکنیکهایی که به حک شدن پیامی در ذهن مخاطب کمک میکند، استفاده از کلمات غیرمنتظره است. کلماتی مثل «شراره» با ایجاد حسی خاص در مخاطب که شامل تعجب، لبخند و یا تداعی فرد یا موضوعی خاص در ذهن مخاطب است، روی ذهن او تاثیر میگذارد.
همسانبودن اسلوگانها از لحاظ فرمی
«کل» بخر، «جزء» «جزء» پرداخت کن!
همسان بودن سری اسلوگانهای کمپین از لحاظ فرمی باعث میشد تا درگیری ذهن مخاطب با اسلوگانهای مختلف بیشتر شود.
تعاملپذیری با مخاطب از طریق بازیوارسازی یا همان گیمیفیکیشن
ساختار معنایی این سری اسلوگانها به شکلی انتخاب شده که مخاطب بتواند با آنها شوخی کند و یا مدلهای جدیدی در ذهن خود بسازد و آنها را مرور کند.
تصورپذیری معنایی
استعارههایی که در اسلوگانها استفاده شده به شکلی است که مخاطب بتواند با آنها خیالپردازی کرده و تصورشان کند.
انتقال یکی از ارزشهای مهم بیزینس
اسنپپی امکان خرید یکجای یک کالا و پرداخت ذرهذره هزینه آن را در اختیار مخاطب میگذارد و سری اسلوگانهای این کمپین روی انتقال این ارزش متمرکز بود.
بنابراین استراتژی و هدف تبلیغات محیطی اسنپپی در فاز اول، سرنخ دادن دربارهی هدف اصلی، از طریق ایجاد نوعی بازی فرمی با عبارات و کلماتی خاص بود.
فاز دوم کمپین: اکران
در فاز دوم کمپین که از اول اسفند ماه آغاز و تا پایان این ماه ادامه داشت، تمرکز روی فرم اصلی عبارت (الان بخر، بعدا پرداخت کن) در کنار اسم برند (اسنپپی) بود تا بازی کلامی و استعاری فاز اول، حالا با انتقال مستقیم پیام تکمیل شود. فاز اکران کمپین هم در فضای آفلاین و هم در فضای آنلاین به صورت گسترده و در کانالهای گوناگون ادامه پیدا کرد که در ادامه بهصورت خلاصه به مرور آنها میپردازیم.
حضور در شبکههای اجتماعی
علاوه بر فعالیت در اکانتهای رسمی اسنپپی در اینستاگرام و تلگرام، شاهد همکاری این برند با برندهای پذیرنده اعتبار اسنپپی در صفحات مجازی آنها و به صورت کوبرندینگ در همکاری با بلاگرها بودیم. در این بازه اسنپپی، اینفلوئنسر مارکتینگ در اینستاگرام را نیز در کنار تبلیغات در پیجهای اینستاگرامی و کانالهای تلگرامی انجام داد. همچنین این برند در هشت پادکست پرشنونده فارسی به عنوان حامی حاضر شد.
پرفورمنس مارکتینگ
مخاطبان کمپین «الان بخر، بعدا پرداخت کن» اسنپپی، به طور کلی نسل Z,Y,X فعال در فضای مجازی بودند که شامل تمامی کاربران سوپر اپلیکیشن اسنپ، کاربران اسنپپی و تمام کاربران وبسایتهای پذیرنده اعتبار اقساطی اسنپپی میشدند. هدف این کمپین هم Awareness و هم Performance بود و با دو رویکرد افزایش آگاهی از برند اسنپپی و افزایش تعداد سفارشهای اقساطی اسنپپی برگزار شد. به همین منظور ۶۰ درصد از بودجه به Awareness و ۴۰ درصد از آن هم به Performance اختصاص یافت. اسنپپی، اقدامات پرفورمنسی خود در کمپین را از طریق ۴ کانال مجزا پیش برد:
- فضای دیجیتال: تبلیغات بنری، فیکس بنر، گوگلادز، پوش نوتیفیکیشن، تبلیغات نیتیو
- e-CRM: ارسال پیامک به کاربران اسنپپی و کاربران برندهای پذیرنده اعتبار اسنپپی
- لندینگ پیج اختصاصی کمپین: اعلام ساعت فعالشدن تخفیفهای ویژه
- ارسال کد تخفیف اختصاصی اسنپپی به کاربران
تبلیغات در شبکه نمایش خانگی
اسنپپی از جمله برندهاییست که در اکوسیستم، حضور فعالی در شبکه نمایش خانگی دارد. در این کمپین نیز با حضور در پلتفرمهای فیلیمو و فیلمنت، پریرولهایی پیش از پخش سریالهای «اسکار»، «نیسان آبی۲»، «گناه فرشته»، «زودیاک»، «دفتریادداشت»، «شباهنگی» و «مرداب» که از محبوبترین سریالهای این روزهای نمایشخانگی هستند را به نمایش گذاشت.
استفاده از تاچپوینتهای سوپراپلیکیشن اسنپ
کاربران سوپراپلیکیشن اسنپ، از جمله مخاطبین اصلی کمپین اسنپپی بودند. بنابراین اسنپپی، از تاچپوینتهای اصلی این اپلیکیشن از جمله بنر ویتینگ درخواست خودرو، بج آیکون سرویس اعتباری در صفحه اصلی اسنپ، اسلایدر بنر اصلی اپلیکیشن و همچنین ارسال پوش نوتیفیکیشن و ایمیل غافل نشد.
نصب بیلبورد و استرابورد در سطح تهران و شهرستان
به انضمام تبلیغات آنلاین، تبلیغات آفلاین این کمپین نیز انجام شد که در فاز اول شامل ۹۵ بیلبورد و استرابورد در سطح شهر تهران و در فاز دوم، همزمان با شروع سفرهای نوروزی، نزدیک به ۲۰۰ عدد بیلبورد و استرابورد در شهر تهران و ۵۰ بیلبورد و استرابورد در شهرستانها نصب گردید.
بیش از ۲۵ درصد افزایش «آگاهی برند» اسنپپی در سال ۱۴۰۲
بنابر اعلام تیم مارکتینگ این مجموعه، کمپین نوروزی اسنپپی، در پایان سال ۱۴۰۲ حسن ختام کمپینهای متعدد Awareness محور این برند در سال ۱۴۰۲ بود که در نهایت منجر به بیش از ۲۵ درصد رشد آگاهی از برند و خدمات اسنپپی نسبت به ابتدای سال شد. فضای دیجیتال، تبلیغات محیطی و شبکههای اجتماعی از جمله کانالهای اثرگذار در این رشد بودند.
بیش از ۱۰۰ هزار سفارش اسنپپی فقط در یک روز
به گزارش روابطعمومی اسنپپی، در این کمپین تعداد سفارشهای اقساطی اسنپپی به بیش از ۱۰۲ هزار خرید با اعتبار اقساطی فقط در یک روز (۴ اسفند ۱۴۰۲) رسید که هر خرید شامل سبد خریدی از چندین محصول مختلف بوده است.
تیم مارکتینگ این مجموعه درباره نتایج کمپین توضیح میدهد: «از جمله نتایج کمی حاصل از این کمپین میتوان به دریافت بیش از ۸۵ میلیون ایمپرشن در شبکههای اجتماعی، ۹۷۴ میلیون ایمپرشن در فضای دیجیتال، افزایش ۲۷ هزار فالور در اینستاگرام اسنپپی، بیش از ۶۰ میلیون بازدید ویدیوهای کمپین و اضافه شدن بیش از ۳۰۰ هزار کاربر جدید به اسنپپی اشاره کرد.»
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in