گزارش بررسی «رفتار کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی» دیتاک؛ سهم ۳۱ درصدی «کسبوکار و تبلیغات» در اینستاگرام
فهرست مطلب
دیتاک یک ابزار سوشال لیسنینگ است که در زمینه جمعآوری، رصد و تحلیل دیتای رسانهها و شبکههای اجتماعی فعالیت میکند. این مجموعه گزارشی منتشر کرده و در آن به بررسی تحلیل رفتار کاربران ایرانی در سوشال مدیا، فعالیت افراد یا برندها در شبکههای اجتماعی، محتوای مورد علاقه کاربران در هر مدیا و میزان مصرف و چگونگی ترافیک، اینترنت و شبکه کشور پرداخته است.
دیتاک عنوان کرده تمام دیتای استفاده شده در این گزارش از سامانه دیتاک و کلان داده آن (شامل بیش از ۲ میلیارد رکورد، از منابع مختلف در شبکههای اجتماعی و رسانههای آنلاین)، آمار منابع رسمی و مراکز نظرسنجی استخراج شده و سعی شده است فضای مجازی ایران را بصورت دادهمحور مورد تحلیل و بررسی قرار دهد.
حال در این مطلب به بررسی و مرور برخی نکات این گزارش میپردازیم. شما میتوانید در صورت تمایل نسخه کامل گزارش را از اینجا مطالعه کنید.
وضعیت اینترنت در ایران
سرعت اینترنت سیار نسبت به سال گذشته ۲۲/۹ درصد کاهش و سرعت اینترنت ثابت ۱۰/۱ درصد افزایش داشته است. (سازمان تنظیم مقررات) و از طرفی دیگر، رتبه کیفیت اینترنت ایران ۱۰۴ از ۱۲۱ کشور است و حتی پایینتر از بورکینافاسو قرار دارد. (surfshark/2023)
کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی
فروشگاههای اینستاگرامی؛ بخش پوشاک و مد در صدر لیست کسبوکارها
با توجه به دیتای به دست آمده، بیش از ۳/۷ میلیون کسبوکار فعال در اینستاگرام حضور دارند. تصویر زیر مربوط به دستهبندی بزرگترین بخش از کسبوکارهای فعال در اینستاگرام یعنی فروشگاههای اینستاگرامی است.
دسته بندی موضوعی محتوا در اینستاگرام
کاربران ایرانی کدام محتوا را بیشتر تولید میکنند؟
لازم به ذکر است که برای کاربران فعال اینستاگرام، نسبت تولید استوری به پست ۴/۹ برابر بیشتر است. این نسبت نشان میدهد تاریخ مصرف محتوا بسیار کاهش یافته است.
۱۱ درصد از حجم محتوای ایرانی اینستاگرام به دستهبندی «احساسی» اختصاص دارد. این یعنی تقریبا از هر ۱۰ محتوا، یک مورد به بیان احساسات اختصاص داشته و میزان زیادی «برونریزی احساسی» توسط ایرانیان در فضای مجازی اتفاق افتاده است. این موضوع قابل بررسی است که آیا این پدیده یک رفتار جهانی است یا صرفا در فضای مجازی ایرانیان رواج دارد.
دستهبندی موضوعی محتوا در تلگرام
۴ درصد از محتوای سال گذشته تلگرام فارسی به موضوع پروکسی و فیلترشکنها اختصاص داشته است. با توجه به اینکه سهم قابل توجهی از محتوای تلگرام به موضوعات سیاسی و اخبار مربوط است میتواند نشان از این باشد که عمده کاربران این شبکه اجتماعی از پلتفرم تلگرام جهت دریافت خبر استفاده میکنند.
برندها در سوشال مدیا؛ ۷ برند با بیشترین بازدید (Brand Awareness on Social Media)
بازدید در اینجا به مجموع تعداد ایمپرشن یا نمایشی اشاره دارد که به محتوای مرتبط با این برندها، در تمامی پلتفرمهای شبکههای اجتماعی اختصاص یافته است.
۷ برند با بیشترین تعداد دنبالکننده در اینستاگرام
در میان برندهای محصولات غذایی، تنها «میهن» در جایگاه دوازدهم و «کاله» در جایگاه نوزدهم، در میان ۲۰ برند برتر این فهرست قرار دارند.
- از این ۲۰ نام، تنها یک برند دولتی و سه برند نیمهدولتی حضور دارند و بقیه خصوصی هستند.
- تعداد دنبالکننده به تنهایی شاخص مناسبی برای حضور موفق یک برند در شبکههای اجتماعی نیست.
- میانگین تعداد دنبالکنندگان این ۲۰ برند، ۹۱۱ هزار نفر است.
۷ استارتآپ با بیشترین بازدید
بازدید در اینجا به مجموع تعداد ایمپرشن یا نمایشی اشاره دارد که به محتوای مرتبط با این استارتآپها، در تمامی پلتفرمهای شبکههای اجتماعی اختصاص یافته است.
بررسی برندهای استارتاپی بر اساس آگاهی و محبوبیت
به نظر میرسد، در تعیین مثبت یا منفی بودن احساسات مشتریان، بیش از نحوه عملکرد یک برند، حوزه فعالیت آن برند است که اهمیت دارد.
کسبوکارهایی که خدمات آنها بصورت کالا یا تعامل با واسطه با کاربران انجام میشود مانند دیجیکالا یا اسنپ، اغلب با واکنشهای منفی و انتقادی بیشتری مواجهاند.
- از طرف دیگر، کسبوکارهایی مانند فیلیمو یا طاقچه که ارتباط بیواسطهتری با کاربران دارند، با احساسات مثبتتر و محبوبیت بیشتری روبرو هستند.
- اگرچه برخی از برندها، از نظر آگاهی برند و محبوبیت تفاوت زیادی با رقبای خود دارند، فیدبیو و طاقچه از این نظر بسیار به هم نزدیک هستند.
- فیلیمو از لحاظ بازدید تفاوت چشمگیری با رقبای خود دارد، اما از لحاظ تعداد منابعی که در مورد این پلتفرم در فضای مجازی مطلب منتشر کردهاند فاصله زیادی با رقبای خود یعنی نماوا و فیلمنت ندارد.
7 کسبوکار پررونق در شبکههای اجتماعی
مجموع بازدیدی که محتوای مرتبط با هر یک از مشاغل در پلتفرمهای تلگرام و اینستاگرام کسب کردهاند.
در این میان بازدید اینستاگرام نسبت به تلگرام ۳/۸ برابر بوده است. در میان ۲۰ شغل اول این فهرست، از «کافه» و «باشگاه» تا بنگاه معاملات «املاک» و «خودرو» دیده میشود. این تنوع بالا نشاندهنده این است که صاحبان کسبوکارها، شبکههای اجتماعی را به عنوان فرصتی مناسب برای تبلیغات در نظر گرفتهاند.
7 مناسبت مورد توجه ایرانیها
مناسبتها و رویدادهای سالانهای که بیشترین میزان بازدید محتوا را در شبکههای اجتماعی به خود اختصاص دادهاند:
در این گزارش آماری ارائه شده که میتواند برای صاحبان کسبوکارها، فعالان حوزه بازاریابی، روابط عمومیها و دیگر افرادی که به درک بهتر ترندها، نظرات و نیازهای کاربران علاقهمندند کاربردی باشد. نسخه کامل گزارش را از اینجا مطالعه کنید.
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in