گزارش عملکرد ۵ ساله حرکت اول؛ «بیشترین درخواستهای سرمایهگذاری از صنعت تجارت الکترونیک و تبلیغات است»
فهرست مطلب
حرکت اول به تازگی گزارش ۵ سال فعالیت خود در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی را منتشر نموده است. شرکت کسبوکارهای نوپای حرکت اول که در راستای برنامه راهبردی پنج ساله شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه اول) در مهر ۱۳۹۷ بنیان نهاده شد، هدف خود را «توانمندسازی اکوسیستم دیجیتال در نقش سرمایهگذار جسورانه گروه همراه اول» عنوان میکند.
این مجموعه به تازگی گزارشی منتشر کرده و در آن محمد مهدی عباسخانی مدیرعامل این شرکت اعلام کرده است پرتفوی حرکت اول در ۵ سال گذشته بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان فروش ناخالص (GMV) داشتهاند و تعدادی از کسبوکارها از زمان سرمایه گذاری حرکت اول به رشد 10X رسیدهاند و البته در کنار آن انحلال کسبوکار آدرس به عنوان اولین شکست سرمایهگذاری حرکت اول نیز اعلام شده است.
به گفته عباسخانی حمایت حرکت اول جهت ورود استارتاپهایش به بازار سرمایه، مشارکت استراتژیک با بازیگران صنعت، سرمایهگذاری بین المللی و مشارکت در کسبوکارهای داخلی در مراحل مختلف عمر آنها از برنامههای ادامه مسیر این هلدینگ سرمایهگذاری میباشد.
در ادامه بخشهای برجسته این گزارش را میخوانیم. برای مطالعه نسخه کامل گزارش اینجا کلیک کنید.
استارتاپها و کسبوکارهای ۵ ساله حرکت اول
متوسط عمر کسب و کارهای حرکت اول ۵ ساله است و بیشترین رشد در مدت سرمایهگذاری مربوط به جاجیگا، فلای تودی، آچاره، نبض و نت باکس بوده است.
در این گزارش آمده است که بیش از ۲۰ میلیون سفارش در کسبوکارهای حرکت اول ثبت شده که بیشترین سهم از این عدد مربوط به میاره و بیشترین رشد در سفارش متعلق به جاجیگا، فلای تودی و نبض بوده است.
حرکت اول به عنوان هلدینگ سرمایهگذاری همراه اول تاکنون در ۱۴ کسبوکار و دو صندوق سرمایهگذاری و یک صندوق سرمایهگذاری بین المللی مشارکت داشته است.
در گزارش میخوانیم حرکت اول بیش از ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایهگذاری کرده است.
بررسی ۱۰۷۳ طرح داخلی و ۶۴ طرح بین المللی
عدم تطابق با مرحله عمر کسبوکار مهمترین دلیل عدم سرمایهگذاری حرکت اول در طرحها شناسایی شد و بیشترین طرحهای دریافتی در صنعت تجارت الکترونیک و تبلیغات بوده است.
در این گزارش حرکت اول عنوان کرده است خدمات و امکاناتی در اختیار استارتاپها قرار داده است، از جمله زیرساختهای تبلیغاتی، خدمات امنیت شبکه، در اختیار دادن شبکه فروش، زیرساختهای فنی و … .
آماری از استارتاپها؛ بیشترین سرمایه انسانی در فلای تودی و میاره
بیش از ۱۱۰۰ نفر در کسبوکارهای حرکت اول به طور مستقیم و ۳۵ هزار نفر نیز به طور غیرمستقیم در کسبوکارهای پلتفرمی مشغول به فعالیت هستند، میانگین سنی تیمهای استارتاپی ۳۰ سال است.
متوسط تعداد سرمایه انسانی در پرتفوی حرکت اول هم ۴۵ نفرعنوان شده است و فلای تودی و میاره بزرگترین تیم را دارند.
آچاره سازه و چی بخونم دو استارتاپی است که در ۳ سال گذشته در پرتفوی حرکت اول متولد شدهاند و در مقابل، استارتاپ آدرس به فعالیت خود خاتمه داد.
تعداد کاربران مجموعهها
مجموع کاربران استارتاپها ۱۵ میلیون گزارش شده است که بیشترین کاربران مربوط به آلا، جاجیگا، همراه مکانیک، آچاره و فلای تودی است.
ترینهای استارتاپها
در این گزارش اطلاعاتی نیز راجع به بیشترین درآمد و سفارشها در برخی از استارتاپهای این مجموعه ارائه شده است.
میانگین سهم هزینههای استارتاپهای پرتفوی حرکت اول
بیشترین بخش از بودجه اختصاص یافته به کسبوکارها به منابع انسانی مجموعهها برمیگردد و پس از آن فعالیتهای بازاریابی بیشترین سهم را از بودجه به خود اختصاص دادهاند.
روند GMV کسبوکارها در ۵ سال حرکت اول
در گزارش آمده است بطور متوسط شاخص GMV کسبوکارها هرسال ۴ برابر شده است.
در انتها نیز حرکت اول شوخیای با استارتاپها کرده است و گزارش خود را به پایان رسانده است.
در صورت تمایل میتوانید متن کامل گزارش را از اینجا دانلود کنید.
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in