در ایونت «nexUP» چه گذشت؟ از خلاقیت و رسالت برندها تا ظهور هوش مصنوعی و اهمیت سوشال لیسنینگ
فهرست مطلب
به گزارش دیام برد، رویداد دادهمحور «nexUP» توسط مجموعه نکس لوکس مورخ ۱۴ اسفند در محل سالن قلم کتابخانه ملی برگزار شد. در این رویداد گزارشی تخصصی از بازار ایران ارائه شد و همچنین تعدادی از مدیران کشور، به ارائه آخرین دستاوردها و تجربیات خود پرداختند.
رویداد nexUP متشکل از هفت ارائه در زمینه مارکتینگ از زوایای گوناگون بود. در این رویداد بابک معدندار (همبنیانگذار و مدیرعامل آژانس بوم)، غزاله سداد (Marketing Lead محصولات شوینده خانگی یونیلور)، رضا گنجوانی (Stategy Director کانون ایران نوین)، ساسان مرعشی (CMO تیپاکس)، آیدین حسینی (همبنیانگذار و VP of Marketing ازکی)، سجاد نوریزاد (همبنیانگذار و CEO مجموعه مشاوره Decide) و رضا نویدینکو (همبنیانگذار و CEO مجموعه نکس لوکس) به ارائه پرداختند.
خلاقیت را باید به شاخصهایی قابل اندازهگیری شکست
این رویداد با ارائه بابک معدندار، همبنیانگذار و مدیرعامل آژانس بوم آغاز شد. عنوان ارائه معدندار «How to measure creativity in advetisng» بود. معدندار در این ارائه بهصورت کلی به مفهوم خلاقیت در تبلیغات پرداخت و بر لزوم و اهمیت ارزیابی خلاقیت در تبلیغات و شکستن خلاقیت به شاخصهایی قابل اندازهگیری و سنجش تاکید کرد.
گزارش کامل ارائه بابک معدندار را میتوانید در سایت دیام برد بخوانید.
برندهایی که دارای رسالت هستند با سرعتی دو برابری رشد میکنند
پس از معدندار، غزاله سداد، Marketing Lead محصولات شوینده خانگی یونیلور به ارائه پرداخت. سداد در ابتدا در خصوص اهمتی مارکتینگ و نقش آن د آینده بیزنسها سخن گفت. او در ادامه با اشاره اینکه مارکتینگ یک امر پیچیده و پویا است بیان داشت که مارکترها باید افرادی کنجکاو باشند و بتوانند با تغییرات خود را وفق بدهند.
سداد در خصوص تغییر رویه لازم در مارکتینگ دنیای کنونی گفت: «امروزه سرعت تغییرات دنیا به شدت بالا است و پر کنار سرعت، ابعاد آن نیز به شدت گسترده است. این تغییرات دیگر تنها به زندگی شخصی افراد معطوف نیست و بر بیزنسها و کسبوکارها نیز تاثیرگذار است. مشتریان امروزه از ما کسبوکارها تقاضا دارند که تغییر کنیم و تغییر ایجاد کنیم. باور غلطی است که تنها دولتها می توانند تغییر ایجاد کنند. امروزه بخش خصوصی توانایی ایجاد تغییر دارد.»
Marketing Lead محصولات شوینده خانگی یونیلور با اشاره به آماری که یونیلیور و Kanta منتشر کردهاند گفت: «تحقیقات نشان میدهند که برندهایی که دارای هدف و رسالت هستند، بهصورت کلی دو برابر سریعتر از دیگر برندها رشد میکنند.»
سداد اذعان داشت که یونیولیور از زمان تاسیس دارای یک رسالت بوده است و امروزه رسالت خود را در مفهوم «Get on Frontline» خلاصه میکند. وی بیان داشت که مفهوم «در خط مقدم باش» چندین سال است که تبدیل به دنیا و فانکشن یونیولیور شده است. خط مقدمهایی که این مجموعه از آن صحبت میکند عبارتند از: تاثیر بر محیطزیست، جامعه، فرهنگ، خلاقیت و مواردی دیگر.
غزاله سداد با ارائه آماری از مصرفکنندگان محصولات یونیلیور در دنیا عنوان کرد: «امروزه بهطور متوسط، در تمام دنیا روزانه دو و نیم میلیارد نفر از محصولات یونیلیور استفاده میکنند. بنابراین مشخص است که کسبوکارها تا چه میزان میتوانند بر دنیای کنونی تاثیرگذار باشند.»
دوران تقسیمبندی کسبوکارها بهصورت B2B و B2C گذشته است و امروزه به H2H رسیدهایم
سومین ارائهدهنده رویداد «nexUP»، سامان مرعشی بود. CMO تیپاکس در خصوص اهمیت و لزوم ساخت دوقلوی دیجیتال مشتری به ارائه پرداخت. او در ابتدا به اهمیت مشتری در فرایندهای مارکتینگ پرداخت و بیان داشت که باید مشتری را شناخت. چراکه دیگر دوران تقسیمبندی کسبوکارها بهصورت B2B و B2C گذشته است و امروزه به H2H رسیدهایم؛ دوران ارتباط انسان با انسان.
مرعشی با اشاره به اهمیت شناخت مشتری به تفسیر ایجاد دوقلوی دیجیتال مشتری پرداخت. او گفت: «دو قلوی دیجیتال به سادهترین شکل تغریف عبارت است از مدل مجازی یک فرایند، محصول و یا یک خدکت. برای شنخت بهتر مشتری میتوان از دو قلوی دیجیتال مشتری بهره گرفت؛ بدین معنا که از رفتارهای مشتری یک کپی دیجیتال تهیه میکنیم و آن را در یک دیتابیس ذخیره میکنیم. با استفاده از تحلیل این دیتاها میتوان خدماتی که به مشتریان ارائه میدهیم را Personolize کنیم و نه Customize.»
CMO تیپاکس در آخر اشاره کرد که این مجموعه، این فرایند را شروع کرده است تا بتواند تجربه مشتریانش را بهبود بخشد.
در سال ۲۰۲۴ هوش مصنوعی با هوش انسانی برابری خواهد کرد
پس از مرعشی، رضا گنجوی، مدیر استراتژی کانون ایران نوین به ارائه پرداخت. گنجوی در ابتدا به پیشرفتهایی که هوش مصنوعی اخیرا به آنها دست پیدا کرده است پرداخت و پس از آن بیان داشت که در سال در سال ۲۰۲۴ هوش مصنوعی با هوش انسانی برابری خواهد کرد و از ۲۰۲۴ به بعد باید تلاش کنیم تا با هوش مصنوعی برابری کنیم.
گنجوی در طول ارائه خود بر لزوم توجه به تغییراتی که هوش مصنوعی رقم میزند تاکید کرد و گفت: «هوش مصنوعی سبب میشود تا دنیایی که از آنالوگ به سمت دیجیتایزینگ رفت، دیجیتال شود.»
مدیر استراتژی کانون ایران نوین در نهایت دو کیس استادی ارائه کرد که این مجموعه با استفاده از هوش مصنوعی پروژههای خود را انجام داده است. گنجوی با استناد بر این دو پروژه عنوان کرد که استفاده از خوش مصنوعی سبب میشود تا اتاقهای خلاقیت بتوانند بهتر عمل کنند.
تا سال ۲۰۲۷، تعداد کاربران سوشال مدیا در جهان به ۶ میلیارد نفر میرسد
پنجمین ارائه این رویداد مختص به اهمیت Social Listening بود که سجاد نوریزاد، همبنیانگذار و CEO مجموعه مشاوره Decide به ارائه آن پرداخت. او در ابتدا به شرح تفاوتها سوشال لیسنینگ و سوشال مانیتورینگ پرداخت و گفت: «اهمیت سوشال لیسنینگ در دنیای امروزه این است که روزبهروز کاربران سوشال مدیا در حال افزایش است. بر اساس آمارهای Statista پیشبینی میشود که تعداد کاربران سوشال مدیا در جهان، به نزدیک ۶ میلیارد نفر میرسد.»
نوریزاد با تاکید بر فواید سوشال لیسنینک بیان داشت که با استفاده از آن میتوان پروژههای مارکت ریسرچ را انجام داد.
او در ادامه فواید سوشال لیسنینگ را برای کسبوکارها چنین شرح داد:
- کمک به درک مخاطبان: استفاده از بازخورد مخاطبان می تواند کمککننده در ارائه محصول یا خدمات بهتر و همچنین رضایتمندی مشتریان باشد.
- شناسایی روندها و فرصتها
- مدیریت بحران: کسبوکارها میتوانند صحبتهای شکلگرفته پیرامون خود را ارزیابی کنند و هر گونه بازخورد منفی یا مشکل را به سرعت برطرف کنند.
- تحلیل رقابتی: سوشال لیسنینگ به کسبوکارها اجازه میدهد تا فعالیتهای رقبا، بازخوردمشتریان و موقعیت بازار را برای کسب مزیت رقابتی زیر نظر داشته باشند.
همبنیانگذار و CEO مجموعه مشاوره Decide در آخر برخی از مگاترندهایی که از طریق سوشال لیسنینگ بهدست آمدهاند را به شرح زیر عنوان کرد:
- محتواهای متنی دوباره تقاضا پیدا کذدهاند و مردم تشنه متن شدهاند.
- پلتفرمهای تجتماعی، بزرگترین تهدید برای گوگل هستند؛ بهطوری که موتورهای جستجو و سوشال مدیا به ترتیب ۴۸ و ۴۴ درصد بهعنوان منبع اطلاعاتی اصلی برای خرید در نزد نسل زد هستند.
- الگوریتم لینکدین تغییر کرده است و مانع از دیدهشدن محتواهای شخصی میشود.
- اهمیت Share کردن در سوشال مدیا بیشتر از لایک و کامنت شده است.
- با توجه به آمارها، تلگرام ممکن است که به ابراپلیکیشن بعدی دنیا تبدیل شود.
- توجه به Shortهای یوتیوب درحال افزایش است.
پس از نوریزاد، آیدین حسینی، همبنیانگذار و VP of Marketing ازکی به ارائه پرداخت. ارائه حسینی درخصوص تاثیر تبلیغات بر فروش این مجموعه بود. حسینی در ابتدا از تاریخچه ازکی و ادعام آن با بیمیتو سخن گفت و پس از آن با بررسی مدلهای تبلیغاتی این مجموعه به تاثیرات آن در فروش اشاره کرد.
ارزش بازار تبلیغات ایران در سال ۱۴۰۲، پنجاه همت بوده است
در آخرین بخش رویداد، رضا نویدینکو، همبنیانگذار و CEO مجموعه نکس لوکس به ارائه گزارشی در خصوص عادات رسانهای پرداخت. این گزارش آخرین گزارش عادات رسانهای است که مجموعه نکس لوکس در سال ۱۴۰۲ ارائه داده است. وی در بخش اول سخنان خود، به ارائه آماری از صنعت تبلیغات کشور پرداخت و پس از آن آماری از عادات رسانهای کشور بیان کرد.
نویدینکو ارزش بازار تبلیغات ایران در سال ۱۴۰۲ را ۵۰ همت عنوان کرد. او در مقایسه با مقیاس جهانی این عدد را کوچک دانست اما در مقایسه با دیگر صنایع ایران، این عدد را عددی قابل توجه خواند.
همبنیانگذار و CEO مجموعه نکس لوکس در ادامه بیان داشت که ۲۰ همت از ۵۰ همتی که صرف تبلیغات میشود، هدررفت است و درست خرج نمیشود. او یکی از دلایل این موضوع را ضعیف بودن صنعت تبلیغت در محتوا و کانتنت عنوان کرد. نویدینکو اذعان داشت که از هر ده کمپینی که این مجموعه تست میکند، تنها یکی از آنها مطابق با استانداردهای جهانی در حوزه محتوا است. او بیان داشت که فعلا نمیتوانیم بهصورت کوتاهمدت کاری در حوزه کانتنت کنیم؛ اما در انتخاب رسانه میتوانیم بهینهتر عمل کنیم.
گزارش کامل عادات رسانهای مجموعه نکس لوکس را بهزودی میتوانید در دیام برد بخوانید.
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in