۱۱ درصد از خرید مواد غذایی در ایران بهصورت آنلاین صورت میگیرد؛ گزارش فودکس از خرید آنلاین مواد غذایی
فهرست مطلب
فودکس در تازهترین گزارش خود به بررسی خرید آنلاین مواد غذایی در بازار ایران پرداخته است. در این گزارش رفتار خرید افرادی که بهصورت حضوری و آنلاین اقدام به خرید مواد غذایی میکنند بررسی شده است. نتایج این بررسی نشان میدهد که خرید آنلاین محصولات رستورانی، سهمی ۴۷درصدی از خرید آنلاین مواد غذایی در ایران دارد و همچنین اصلیترین چالش خرید آنلاین مواد غذایی، هزینه بالای ارسال از سوی کاربران عنوان شده است.
مجموعه فودکس که به تحقیقات بازار مواد غذایی و تحلیل رفتار مصرفکننده میپردازد، در تازهترین گزارش خود به بررسی وضعیت خرید آنلاین مواد غذایی در ایران پرداخته است. این گزارش با استفاده از نظرسنجی از ۲۰۰۰ مشارکتکننده به دست آمده است.
در این مطلب، گزارش «خرید آنلاین مواد غذایی، نگاهی به بازار ایران» را مرور خواهیم کرد.
نتایج این پژوهش نشان میدهد که ۸۸ درصد از مردم ترجیحشان برای خرید محصولات غذایی به صورت فیزیکی و حضور در فروشگاههاست. تعداد اندکی تمایل دارند با استفاده از تماس تلفنی خرید کنند و تنها ۱۱ درصد عمده خرید محصولات غذایی خود را بهصورت آنلاین انجام میدهند.
سهم ۴۷درصدی غذاهای رستورانی از خرید آنلاین محصولات غذایی
محصولات رستورانی نزدیک به نیمی از خرید کسانی را تشکیل میدهد که الگوی خرید آنلاین را ترجیح میدهند. پس از محصولات رستورانی، محصولات سوپرمارکتی با سهمی ۲۸درصدی پرتکرارترین خرید میان کسانی است که الگوی خرید آنلاین را دنبال میکنند.
امکان ارزیابی مستقیم کالا، مهمترین دلیل ترجیح خرید حضوری در ایران است
دو دلیل عمدهای که باعث میشود مردم ترجیح بدهند تا خرید خود را به صورت حضوری انجام دهند شامل آن است که در فروشگاهها میتوانند بررسی دقیقی از محصولات داشته باشند و نیز سریعتر آنچه را که لازم دارند به دست بیاورند.
عمدهترین مانع خرید آنلاین در ایران، عدم اطمینان از کیفیت اقلام است
در گزارش فودکس مطرح شده است که ۲۵درصد از شرکتکنندگان در نظرسنجی، عدم اطمینان از کیفیت اقلام را مهمترین مانع برای خرید آنلاین مطرح کردهاند. موانع مهم دیگر بهترتیب عبارتند از:
- نگرانی نسبت به مغایرت اقلام سفارش دادهشده
- عدم اطمینان نسبت به ارسال بهموقع
- نبود امکان خرید آنلاین در محل سکونت
- پشتیبانی ضعیف اپلیکیشنها
بالابودن هزینههای ارسال، چالش اصلی خرید آنلاین است
۱۹ درصد از خریدارن حضوری کالاها (نمودار ۱) اقرار داشتهاند که هزینه بالای ارسال خرید آنلاین، اصلیترین چالشی است که در حین خرید آنلاین تجربه میکنند. از طرفی دیگر ۱۸ درصد از کسانی که رفتار خرید خود را آنلاین تعریفمیکنند (نمودار ۲)، همانند گروه بالا هزینه ارسال را اصلیترین چالش خرید آنلاین بیان کردند.
۵۲ درصد از خریداران مواد غذایی بهصورت آنلاین، تنها ماهی یکبار خرید آنلاین میکنند
بسامد انجام خرید آنلاین مواد غذایی بهصورت انلاین از طریق اپلیکیشنها و وبسایتهای گوناگون بهشرح زیر است:
در این گزارش همچنین موقعیت خرید آنلاین خریداران نیز بررسی شده است که طبق آن، ۵۰درصد از افراد زمانی که در خانه هستند اقدام به خرید میکنند.
صرفهجویی در زمان، مهمترین دلیل خرید آنلاین مواد غذایی است
نتایج این تحقیق نشان میدهد که اصلیترین محرک طرفداران خرید آنلاین با اصلیترین مانعی که در ذهن خریداران الگوی حضوری است یکسان است؛ یعنی هر دو به خاطر مدیریت زمان، نوع الگوی خرید خود را تعیین میکنند. در حقیقت این امر به این معناست که خریداران آنلاین نمیخواهند وقت خود را برای خرید هدر بدهند و خریداران حضوری از هدر دادن وقت برای دریافت اقلام مورد نیاز خودپرهیز میکنند.
در این نظرسنجی تاثیر تخفیفات و پیشنهادهای ویژه بر روی تصمیم به خرید آنلاین در افراد نیز بررسی شده است و ۳۳درصد آن را بسیار موثر در تصمیمگیریشان عنوان کردند.
گزارش کامل «خرید آنلاین مواد غذایی، نگاهی به بازار ایران» فودکس را میتوانید از وبسایت این مجموعه مطالعه کنید.
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in
چقدر جامع و کامل