پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
گزارش‌ها

گزارش تریبون از وضعیت رسانه‌ها: «ایسنا با انتشار ۳/۷ رپورتاژ در روز، پر رپورتاژترین رسانه تریبون»

تحریریه دی‌ام‌برد تحریریه دی‌ام‌برد
10 آبان 1402
زمان مطالعه: 6 دقیقه
گزارش تریبون از وضعیت رسانه‌ها: «ایسنا با انتشار ۳/۷ رپورتاژ در روز، پر رپورتاژترین رسانه تریبون»
زمان مطالعه: 5 دقیقه

تریبون به‌عنوان یک پلتفرم انتشار رپورتاژ آگهی، وضعیت انتشار رپورتاژ این پلتفرم را در سال ۱۴۰۱ بررسی و در قالب گزارشی، نتایج آن را منتشر کرده است. درطی این گزارش به رصد و ارائه آماری از تغییرات انتشار رپورتاژ این پلتفرم در سایت‌های مختلف، با توجه به دسته‌بندی موضوعی و حوزه‌های مختلف آنها پرداخته شده است .

در این گزارش آمده است در سال ۱۴۰۱ تعداد رسانه‌های حاضر در پلتفرم تریبون با رشد ۲۵درصدی به بیش از ۱۸۰۰ رسانه رسید. در سالی که گذشت دسته‌بندی «خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری» بیش‌ترین تعداد رسانه‌ها را در این پلتفرم به خود اختصاص داد و دسته‌بندی «فناوری و تکنولوژی» در جایگاه دوم قرار گرفت. بیش‌ترین تعداد رپورتاژها در این سال به‌ترتیب در رسانه‌های ایسنا، ایلنا و افکارنیوز منتشر شده است. هم‌چنین بیش‌ترین تعداد انتشار رپورتاژ و درآمد رسانه‌ها در تریبون به دسته‌بندی «خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری» اختصاص داشته است.

با وجود افزایش ۲۵درصدی تعداد رسانه‌ها، میانگین درآمد رسانه‌ها از پلتفرم تریبون در سال ۱۴۰۱ یک ‌میلیون تومان افزایش پیدا کرده است. این افزایش درآمد در شش ماه دوم سال ۱۴۰۱ مشهودتر بوده و میانگین درآمد رسانه‌ها در نیمه دوم سال گذشته ۱۹درصد از شش ماه اول بیش‌تر بوده است.

تعداد رسانه‌های تریبون در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰

تریبون عنوان کرده ۳۸۱ رسانه‌ فارسی زبان جدید به این پلتفرم در سال گذشته اضافه شده است و رشد ۲۵ درصدی رسانه‌ها در سال ۱۴۰۱ تعداد رسانه‌های فعال در تریبون را به‌ بیش‌ از ۱۸۰۰ رسانه رسیده است.

افزایش رسانه‌های فناوری و تکنولوژي در تریبون

هرچند افزایش تعداد رسانه‌ها جایگاه دسته‌بندی‌های مختلف رسانه‌ها در سال ۱۴۰۰ را تغییر داده است، اما دسته‌بندی «خبرگزاری و سایت‌های خبری» هم‌چنان با اختصاص ۲۲درصد رسانه‌های حاضر در تریبون به خود، پر رسانه‌ترین دسته‌بندی است. البته سهم رسانه‌های خبری از تعداد کل رسانه‌ها در مقایسه با سال ۱۴۰۰ یک درصد کاهش داشته است.

دسته‌بندی «سبک‌زندگی و مد» که در سال۱۴۰۰، ۱۷درصد رسانه‌های تریبون را در خود جای داده بود و دومین دسته‌بندی پررسانه‌ تریبون محسوب می‌شد، حالا ۱۲درصد رسانه‌ها را به خود اختصاص داده و جایگاه خود را با اختلاف به دسته‌بندی «فناوری و تکنولوژي» واگذار کرده است. براساس داده‌های تریبون، به‌ نظر می‌رسد در سال ۱۴۰۱ حضور رسانه‌های «فناوری و تکنولوژی» در این پلتفرم افزایش داشته است؛ به طوری که با قرار گرفتن ۱۶درصد رسانه‌ها در این دسته‌بندی، فناوری و تکنولوژی دومین دسته‌‌بندی پر رسانه‌ تریبون است.

با وجود کاهش سهم یک درصدی و رسیدن به ۷درصد، دسته‌بندی «سرگرمی و هنر» مانند سال ۱۴۰۰، چهارمین دسته‌بندی پررسانه‌ تریبون است. دسته‌بندی «پزشکی، سلامت و زیبایی» در این سال با ارتقای ۳ رتبه‌ای و اختصاص ۷درصد رسانه‌ها به خود در جایگاه پنجم قرار گرفته است.

.

ایسنا، پررپوتاژترین رسانه‌ تریبون در سال ۱۴۰۱

در گزارش آمده است پرطرفدارترین رسانه‌ تریبون از نظر تعداد رپورتاژهای منتشر شده در سال ۱۴۰۱ با ۱۳۵۱ رپورتاژ به «ایسنا» اختصاص پیدا کرده است. «ایلنا» که در سال ۱۴۰۰ در صدر رسانه‌های پرطرفدار تریبون بود با وجود افزایش رپورتاژهایش در سال ۱۴۰۱، جایگاه خود را به ایسنا واگذار کرده و در رتبه‌ی دوم قرار گرفته است.

«افکارنیوز» و «فردانیوز» در رقابت تنگاتنگ با یکدیگر و به‌ترتیب با انتشار ۱۰۲۱ و ۱۰۱۷ رپورتاژ در جایگاه‌های سوم و چهارم قرار گرفته‌اند. در سال ۱۴۰۰ جایگاه سوم و چهارم به «تسنیم» و «مشرق» اختصاص داشت. هم‌چنین «خبرگزاری فارس» که در سال ۱۴۰۰ با ۸۵۳ رپورتاژ در رتبه‌ پنجم رسانه‌های پرطرفدار بود در سال ۱۴۰۱ جایگاه خود را به «الف» واگذار کرده است.

در سال ۱۴۰۱، «بامردم»، «حرف‌تازه»، «مثلث‌آنلاین»، «خبرآنلاین» و «تسنیم‌نیوز» به ترتیب در جایگاه‌های ۶ تا ۱۰رسانه‌های پررپوتاژ تریبون قرار گرفته‌اند. دیده‌ می‌شود از ده رسانه‌ برتر سال ۱۴۰۰، تنها «ایلنا»، «فردانیوز»، «الف» و «تسنیم» در فهرست ده رسانه‌ی پرطرفدار سال ۱۴۰۱ باقی ماندند.

«خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری»؛ پردرآمدترین رسانه‌های ۱۴۰۱ تریبون

تریبون در بررسی وضعیت درآمد رسانه‌ها در این گزارش عنوان کرده است ۴۴درصد درآمد رسانه‌ها از پلتفرم تریبون در سال ۱۴۰۱ به خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری اختصاص داشته است و این دسته از رسانه‌ها با اختلاف بالاترین سهم درآمد رسانه‌های تریبون در سال گذشته را از آن خود کرده‌اند. رسانه‌های دسته‌‌ «سبک‌زندگی و مد» با اختصاص ۱۶درصد از درآمد رسانه‌ها به خود، در جایگاه دوم قرار گرفته‌اند.

رسانه‌های «فناوری و تکنولوژی» و «اقتصادی، بانکی و مالی» به‌ترتیب با ۱۲ و ۸درصد سهم از درآمد کل رسانه‌ها، رتبه سوم و چهارم کسب درآمد از تریبون در سال ۱۴۰۱ را کسب کردند. به‌علاوه دسته‌بندی‌ رسانه‌های «عمومی» با ۴درصد و «پزشکی، سلامت و زیبایی» با نزدیک به ۴درصد در رتبه‌های پنجم و ششم قرار می‌گیرند.

هم‌چنین می‌خوانیم به‌لحاظ تعداد رپورتاژهای منتشر شده در هر دسته از رسانه‌ها، شش دسته‌بندی برتر ازنظر میزان کسب درآمد در سال ۱۴۰۱ در تعداد فروش نیز دقیقاً در رتبه‌های برتر قرار دارند. در سال گذشته، ۴۲درصد رپورتاژها در دسته‌بندی «خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری»، ۱۵درصد رپورتاژها در دسته‌بندی «سبک‌زندگی و مد» و ۱۱درصد رپورتاژها در دسته‌بندی «فناوری و تکنولوژی» منتشر شده‌اند.

دسته‌بندی‌های «اقتصادی، بانکی و مالی»، «عمومی» و «پزشکی، سلامت و زیبایی» به‌ترتیب با اختصاص ۷، ۶ و ۴درصد رپورتاژهای سال ۱۴۰۱ به خود در رتبه‌های چهارم، پنجم و ششم قرار گرفته‌اند.

مقایسه حجم مالی و تعداد رپورتاژهای منتشر شده در دسته‌بندی‌های مختلف در تریبون نشان می‌دهد، رسانه‌های «خبرگزاری و سایت‌های خبری»، «سبک زندگی و مد»، «فناوری و تکنولوژی» و«اقتصادی، بانکی و مالی» از سایر رسانه‌ها گران‌تر هستند.

 میانگین درآمد رسانه‌ها از پلتفرم تریبون از  داده‌های ثابت گزارش‌های سالانه تریبون از سال ۹۹ تا ۱۴۰۱ بوده است. داده‌‌ها نشان می‌دهد درآمد رسانه‌ها از تریبون از سال ۹۹ رشد داشته است. میانگین درآمد ماهانه رسانه‌ها از پلتفرم تریبون در سال ۱۴۰۱ برابر با ۶میلیون تومان بوده است که نسبت به سال ۱۴۰۰ نزدیک به یک ‌میلیون تومان افزایش داشته است.

با این حال این افزایش درآمد بیش‌تر مربوط به شش ماه دوم سال ۱۴۰۱ بوده است و در نیمه دوم سال ۱۴۰۱ میانگین درآمد هر رسانه از پلتفرم تریبون نزدیک به ۱۹درصد نسبت به شش ماه اول ۱۴۰۱افزایش داشته است.

در مهر ۱۴۰۱ که وضعیت کشور دست‌خوش اتفاقات ناگوار بود، میانگین درآمد رسانه‌ها با افت رو‌به‌رو شد و از ۶ میلیون و ۷۵۰هزار تومان در ماه شهریور به ۴ میلیون و ۳۵۴هزار تومان در ماه مهر سقوط کرد.

تریبون در گزارش خود عنوان کرده است با کمپین فروش «تولد ۴ سالگی تریبون» که اجرا کرد توانست تاحدی کاهش درآمد رسانه‌ها در ماه مهر را پوشش دهد.

پر رپورتاژترین روز و ساعت هفته در تریبون

رسانه‌ها در پلتفرم تریبون در سال ۱۴۰۱ بیش‌ترین میزان رپورتاژ آگهی را در ساعت ۱۰ صبح روزهای چهارشنبه منتشر کرده‌اند. دومین و سومین زمان پرانتشار رپورتاژ آگهی نیز به ترتیب ساعت ۱۱ صبح روزهای چهارشنبه و شنبه بوده است. هم‌چنین کم‌ترین میزان انتشار رپورتاژ آگهی در تریبون در روزهای جمعه انجام شده است.

 

در صورت تمایل برای دانلود اینفوگرافیک این گزارش می‌توانید اینجا کلیک کنید.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
تحریریه دی‌ام‌برد
تحریریه دی‌ام‌برد
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in

پلاتین