پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
گزارش‌ها

گزارش اینسایت و تحلیل رفتار مصرف‌کننده در سال ۲۰۲۴؛ افزایش اهمیت شخصی‌سازی در تجارت الکترونیک

مرجان عبدی مرجان عبدی
30 تیر 1403
زمان مطالعه: 5 دقیقه
گزارش اینسایت و تحلیل رفتار مصرف‌کننده در سال ۲۰۲۴؛ افزایش اهمیت شخصی‌سازی در تجارت الکترونیک
زمان مطالعه: 4 دقیقه

و‌‌ب‌سایت Wunderkind به تازگی گزارشی منتشر کرده که در آن رفتار مصرف‌کننده را در حوزه ای‌کامرس بررسی کرده است. این گزارش به بررسی شخصی‌سازی که برندها برای کاربران خود انجام می‌دهند تا عادات خرید آنلاین آنها، تبلیغات و موارد دیگر این حوزه پرداخته است.

در ابتدای گزارش می‌خوانیم این آمار براساس نظرسنجی از بیش از ۱۵۰۳ مصرف‌کننده که ۵۱٪ خانم و ۴۹٪ آقا بوده‌اند در ایالات متحده و بریتانیا بدست آمده است.

میزان خرید آنلاین مصرف‌کنندگان

می‌توان گفت پذیرش کامل تجارت دیجیتال توسط مصرف‌کننده‌ها چیز جدیدی نیست و برای دهه‌ها است که این امر اجتناب‌ناپذیر در بین مصرف‌کنندگان رواج پیدا کرده است. گزارش نیز نشان می‌دهد نزدیک به یک سوم مصرف‌کنندگان اکنون به صورت هفتگی و ۳۸ درصد به صورت ماهانه خرید آنلاین انجام می‌دهند.

همچنین در جای دیگری از گزارش می‌خوانیم بیش از یک چهارم مصرف‌کنندگان قصد دارند تعداد خرید آنلاین خود در دوازده ماه آینده را افزایش دهند، در حالی که ۵۸٪ این روند و توالی را ثابت نگه می‌دارند. فقط ۱۵ درصد از پاسخ‌دهندگان اذعان داشته‌اند که تمایل به کاهش خرید آنلاین خود در سال آینده دارند.

موردی که در این گزارش سعی داشته عمیق‌تر به آن بپردازد”شخصی‌سازی در بازاریابی” است. می‌توان گفت تقریبا تمام مارکترها شخصی‌سازی را انجام می‌دهند، اما مجموعه‌ها برای اینکه واقعاً این مورد را به درستی انجام دهند، باید به آنچه مصرف‌کنندگان و مشتریان خود می گویند و نیاز دارند به درستی توجه کنند، تا بتوانند به طور قابل توجهی بر موفقیت برند خود تأثیر بگذارد، روابط خود را با مشتری بهبود دهند و در پی آن درآمد را افزایش دهند.

تقاضای رو به رشد برای شخصی‌سازی

مصرف‌کنندگان به شدت طرفدار تجربیات شخصی هستند. به طور خاص، ۸۳٪ از مصرف‌کنندگان احتمالاً از برندی خرید خود را انجام می‌دهند که دقیقاً محصولاتی را که اخیراً جستجو کرده‌اند برجسته می‌کند و به آنها نمایش می‌دهد. این ترجیح به ویژه در میان مصرف‌کنندگان میانسال (۳۵ تا ۵۴ سال) با درصد بیشتری (۸۷٪) نشان‌ می‌دهد به احتمال قوی اگر برندها محتوای شخصی‌سازی شده کاربر را به اون نمایش دهند، خرید اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، مصرف‌کنندگان مرفه، به‌ویژه آنهایی که در گروه درآمدی ۷۵ تا ۱۰۰ هزار دلاری قرار دارند،  با احتمال ۹۰ درصد با پیام‌های شخصی‌شده درگیر می‌شوند و واکنش موردنظر را نشان می‌دهند.

مصرف‌کنندگان از کجا خرید آنلاین راحت‌تر دارند؟

باتوجه به محبوبیت سایت‌هایی مانند آمازون که یک مارکت‌پلیس هستند می‌بینیم که بازارهای آنلاین بالاترین سطح اعتماد در بین مصرف‌کنندگان را دارند (۴۵٪). اینگونه سایت‌ها برای کاربران به گزینه‌ی ثابتی تبدیل شده‌اند که می‌توانند لیست خریدهای بعدی (wish lists) درست کنند، درباره محصول موردنظر خرید تحقیق کنند، نظرات و تجربه سایر کاربران را بخوانند. همچنین۲۳ درصد کاربران از سایت خود برند خرید می‌کنند و در انتها فقط ۱۱ درصد کاربران از اپلیکیشن برندها‌ برای خرید خود استفاده می‌کنند.

البته این سطح استفاده و علاقه کاربران به مارکت‌پلیس‌های آنلاین می‌توان گفت ۲ ایراد نیز برای برندها دارد:

کمیسیون: بازارهای آنلاین مارکت‌پلیس معمولاً هزینه‌ و کمیسیونی از شما دریافت می کنند که اگر شما بصورت مستقیم روی وب‌سایت خود فروش داشته باشید این کمیسیون را پرداخت نخواهید کرد.

داده: هنگامی که شما برای فروش از یک بازار و مارکت‌پلیس آنلاین استفاده می‌کنید تعداد کمتری لید، دیتا و اطلاعات از مشتری‌های خود دارید، در صورتی که اگر روی سایت خود فروش داشته باشید از دیتاهای first-party مشتریان می‌توانید برای فروش مجدد، ریتارگتینگ، شخصی‌سازی بیشتر و سایر موارد بهره ببرید.

تخفیف‌ها همچنان با اختلاف تاثیر بیشتری روی مشتریان دارند!

تعداد زیادی پیشنهاد برای خرید مستقیم از وب سایت یا برنامه برند شما وجود دارد که می‌تواند مشتریان را متقاعد کند و آنها را به خرید سوق دهد، در این میان آفرهای مالی مانند کدهای تخفیف (۵۴٪) و کاهش قیمت (۴۹٪) نسبت‌ به بقیه محبوب‌تر هستند، پیشنهاداتی مانند اعلان‌های بازگشت به انبار (۲۲٪)، یادآوری‌های سبد خرید رها شده (۱۴٪) و اخطارهای پایین بودن موجودی (۱۳٪) پیام‌های موثری برای مصرف‌کنندگان جوان‌تر هستند.

در جای دیگری از گزارش نیز می‌خوانیم انگیزه‌های مالی، اگرچه هنوز موثر هستند، اما تنها محرک‌های مشارکت مصرف‌کننده نیستند. این گزارش نشان می‌دهد که بخش قابل‌توجهی از مصرف‌کنندگان، به‌ویژه جمعیت‌های جوان‌تر، با پیشنهادات غیر پولی نیز انگیزه خرید می‌گیرند. به عنوان مثال، ۳۴ درصد از مصرف‌کنندگان ۱۸ تا ۲۴ ساله برای دسترسی زودهنگام به محصولات جدید ارزش قائل هستند و ۳۲ درصد از از محتوای انحصاری استقبال می کنند.

از نظر مشوق‌های مالی برای خرید، این گزارش خاطرنشان می‌کند که حمل‌ونقل رایگان همچنان قانع‌کننده‌ترین پیشنهاد برای ایجاد تعامل و خرید در ارتباطات بازاریابی است و ۷۰ درصد از مصرف‌کنندگان آن را به‌عنوان یک انگیزه اصلی ذکر می‌کنند. امتیازات وفاداری (۵۰٪) و تخفیف‌های یکبار مصرف (۳۸٪) نیز نقش مهمی در تشویق مصرف‌کنندگان در خرید از برند دارند.

تاثیرگذارترین رسانه‌ برای برندها کدام هستند؟

نمودار زیر در جواب به این سوال در گزارش آمده است «که کدام رسانه در شکل دادن به تصور مصرف‌کنندگان از برند شما تاثیرگذارتر است؟»

وب سایت خود برندها (۲۶٪)، خواندن نظرات، مقالات و دیدگاه‌ها (۲۶٪)، توصیه‌ی افراد مورد اعتماد (۱۹٪) که افراد خانواده، دوستان، بلاگرها و اینفلوئنسرها شامل این گروه می‌شوند، اپلیکیشن‌های برند (۱۲٪)، و پست‌ها و محتوای برند در سوشال مدیا (۱۰٪) و تبلیغات برند در فضاهای اجتماعی (۸٪) همگی به نوعی بر تصور مصرف‌کنندگان از برند تأثیرگذار هستند.

پاکت
به اشتراک بگذارید:
مرجان عبدی
مرجان عبدی
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in

پلاتین