Creator Marketing چیست و چه تفاوتهایی با اینفلوئنسرمارکتینگ دارد؟
فهرست مطلب
در چشمانداز همیشه در حال تغییر بازاریابی دیجیتال، creator marketing به عنوان یک بازوی قدرتمند ظاهر شده و بر شیوه ارتباط برند با مصرفکننده تاثیر میگذارد. در این مطلب به این مفهوم و تفاوتهایش با اینفلوئنسر مارکتینگ گفتهایم.
براساس مطالعاتی که LTK با همکاری شورای تحلیل بازار خردهفروشی دانشگاه نورث وسترن انجام داده است، حجم بازار creator marketing ، بیست و یک میلیارد دلار تخمین زده شده است. از این رو برندها بیش از هر زمان دیگری روی cretorها سرمایهگذاری میکنند. همچنین براساس این مطالعات، ۹۲ درصد برندها قصد دارند بوجه اختصاص داده شده به creatorها را در سال ۲۰۲۴ افزایش دهند. ۳۶ درصد آنها نیز قصد دارند حداقل نیمی از بودجه دیجیتالمارکتینگ خود را به creatorها اختصاص دهند. اما creator marketing یا همان بازاریابی به وسیله خالقان محتوا چیست و چه ویژگیهایی دارد؟
استفاده از creator marketing سبد خرید را بزرگتر میکند
creator یا تولیدکننده محتوای دیجیتال متخصصی است که در فضای مجازی اقدام به تولید محتوا در حوزه تخصصی خود میکند. creator marketing یکی از انواع تکنیکهای بازاریابی است که از creatorها برای جذب و تاثیرگذاری روی مشتری استفاده میکند. یکی از نکات مثبت creator marketing این است که مصرفکنندگان در همه صنایع هنگام خرید تاثیر بالایی از creatorها میپذیرند، چراکه میزان اعتماد مردم به این افراد بالا است. این مطالعات همچنین نشان میدهد ۷۳درصد از افراد نسل Z ۶۷درصد از نسل Y و ۵۷ درصد از جمعیت عمومی هنگام خرید از نظر creatorها استفاده میکنند. اعتماد قابل توجهی که creatorها در مردم ایجاد کردهاند باعث شده تا creator marketing بیشتر از انواع دیگر تبلیغات دیجیتال مورد استفاده قرار گیرد.
همچنین استفاده از creatorها باعث بالارفتن آمار بازگشت مشتری، بزرگ شدن سبد خرید، تقویت برندآگاهی و ماندگاری در ذهن مخاطب میشود. بیش از نیمی از برندهای حوزه مد و ۴۵ درصد از برندهای حوزه زیبایی اعلام کردهاند که creatorها میزان آگاهی از برندشان را به میزان قابلتوجهی بهبود بخشیدهاند.
creator marketing چه تفاوتهایی با اینفلوئنسرمارکتینگ دارد؟
بسیاری از افراد مفهوم creator marketing و اینفلوئنسرمارکتینگ را به جای یکدیگر به کار میبرند. این در حالی است که با وجود شباهت بالای بین اینفلوئنسر و creator، این دو مفهوم یکسانی ندارند. اینفلوئنسرها افرادی هستند که در شبکههای اجتماعی برند شخصی خود را دارند. این افراد در حوزههای گوناگون مانند غذا، زیبایی، مد و لباس و… اقدام به تولید و انتشار محتوا کرده و دنبالکننده جذب میکنند. گفتنی است مخاطبان اینفلوئنسرها تنها مصرفکننده محتوا نیستند بلکه نوعی از رابطه بین اینفلوئنسرها و مخاطبانشان ایجاد میشود که منجر به اعتماد مخاطبان به نظرات و پیشنهادهای اینفلوئنسرها میشود.
وقتی صحبت از اینفلوئنسرمارکتینگ به میان میآید، منظور زمانی است که برندها با همکاری اینفلوئنسرها محصولات خود را با مصرفکنندگان به اشتراک میگذارند. درحالی که کمپینهای اینفلوئنسرمارکتینگ معمولا با همکاری تعدادی از اینفلوئنسرهای پرطرفدار انجام میشود، creator marketing میتواند امکان همکاری با creatorهای کمتر شناختهشده را نیز فراهم کند. در واقع creatorها ممکن است هیچ دنبالکنندهای نداشته باشند و یا تنها در پلتفرمهای خود برند به تولید محتوا بپردازند.
آشپز خبرهای را در نظر بگیرید که در پیج یک برند پنیر، غذا آموزش میدهد، یا یک گیک تکنولوژی که در یوتوب یک فروشگاه اینترنتی گوشی موبایل بررسی میکند. یک جهانگرد که بخش ویژهای در بلاگ یک سایت فروش آنلاین بلیت سفر دارد. و یا یک متخصص که در یک کسبوکار B2B یک پادکست تخصصی را میزبانی میکند. همه اینها نمونههایی از Creator Marketing هستند.
همچنین برندها طی همکاری با creatorها میتوانند انتظار خلاقیت بیشتری داشته باشند. یکی از وجه تمایزهای این افراد با اینفلوئنسرها در میزان خلاقیت بکاررفته در تولید محتوا است. اینفلوئنسرها معمولا محتوای تولیدی خود را براساس برند شخصی و نیز علائق دنبالکنندگانشان تنظیم میکنند که میتواند کمی محدودکننده باشد.
creator marketing این امکان را برای برندها فراهم میکند تا در بسترهای مختلف محصولات خود را به مخاطبان معرفی کنند. برای مثال این نوع آگهیها در پلتفرم تیکتاک نیز وجود داشته و انقلابی در روشهای بازاریابی ایجاد کردهاند. برخلاف تبلیغات معمولی برندها که از حساب کاربری خود برند منتشر میشود، آگهیهای creator marketing میتوانند از طریق حسابهای خالقان محتوا نمایش داده شوند که این باعث میشود، ارگانیکتر به نظر برسند.
creator marketing در جهان
کوکاکولا یکی از شرکتهای جهانی است که از قرنهاست از این شیوه برای تبلیغات استفاده میکند. اوایل سال ۱۹۱۲، این شرکت به این استراتژی پیوست تا مخاطبان بیشتری دست یابد.
Sperry نیز یکی از برندهایی است که با creatorها همکاری میکند، برندی که بخاطر کفشهای قایقیاش شناخته میشود و در حال تمرکز بر روی اینستاگرام برای بهبود استراتژی بازاریابی دیجیتال و برندینگ اجتماعی خود است.
creator marketing در ایران
درحال حاضر در کشور ما نیز یکی از برندهایی که از این شیوه بازاریابی برای جلب توجه اعتماد مخاطبان استفاده میکند، دیجیکالا است. creatorها در دیجیکالا در حوزههای مختلف اقدام به ساخت و انتشار ویدئوهایی مانند تست محصول، بررسی و معرفی محصولات میکنند. این محتواها نه در شبکههای اجتماعی، که در خود وبسایت و اپلیکیشن منتشر میشوند و یا برای مثال علیبابا، دیگر برند ایرانی برای معرفی پادکست خود از creatorها استفاده میکند.
سنایچ، دیگر برند ایرانی است که از creator marketing برای افزایش مشریان خود بهره میگیرد. creator سنایچ با استفاده از آبمیوههای این برند، نوشیدنیهای جدیدی خلق میکند.
خانومی، یکی دیگر از برندهایی است که در صفحه اینستاگرامی خود از creatorها برای تست و آموزش استفاده از محصولات خود بهره میگیرد.
creatorها، عکاسان، فیلمبرداران، نویسندگان یا در مجموع متخصصان برجستهای هستند که توانایی این را دارند که در حوزه تخصصی خود محتوا خلق کنند. این افراد معمولا در تولید محتوا زندگی شخصی خود را از کار جدا نگه میدارند و محتواهای تخصصی تولید میکنند. مخاطبان این افراد نیز گهگاه کمتر اما با میزان وفاداری بالاتر هستند. آنطور که مشخص است، سال پیش رو میتواند مملو از تغییرات اساسی در نحوه تعامل برندها با مشتریان خود باشد. بکارگیری روش creator marketing نیز میتواند یک اقدام مناسب در جهت ایجاد این تغییرات باشد.
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in