یکتانت گزارش عملکرد سال 1400 خود را منتشر کرد!
فهرست مطلب
پلتفرم تبلیغات آنلاین یکتانت که ۵ سال پیش کار خود را در حوزه تبلیغات شروع کرده است، گزارش عملکرد سال ۱۴۰۰ خود را در مرداد امسال منتشر کرد. این پلتفرم سعی کرده است با ارائه آمار در گزارش خود از تغییرات انواع مختلف تبلیغات در ایران صحبت کند و سرویسها و پلتفرمهای جدید در حوزه تبلیغات آنلاین را معرفی کند و دادههایی از رفتار کاربران وب، تبلیغکنندگان و ناشران ارائه دهد.
طبق این گزارش، یکتانت در سال گذشته، به طور میانگین ماهانه در 128 میلیون دستگاه موبایل و دسکتاپ تبلیغات خود را نمایش داده است و با بیش از 2300 وبسایت نمایشدهنده فعال همکاری کرده است. در پنج سالی که از شروع به کار یکتانت میگذرد بیش از 55 هزار کسبوکار از خدمات این پلتفرم استفاده کردهاند. 22 هزار عدد از این کسبوکارها در سال 1400 همکاری خود را با یکتانت آغاز کردهاند.
هنگام انتشار گزارش سالانه یکتانت از بازار تبلیغات آنلاین کشور در سال 1399، خانواده یکتانت شامل 8 کسبوکار توسعه داده شده و یک شرکت به نام نوین هاب بود که بر روی آن سرمایهگذاری کرده بود. در سال 1400 آکادمی نووا به بیزینسلاینهای یکتانت اضافه شد و علاوه بر نوین هاب، یکتانت، بر روی ایرانسامانه نیز سرمایهگذاری کرد.
ما در این مطلب سعی کردهایم نکات برگزیده و مهم گزارش را برای شما آماده کنیم که در ادامه میخوانید. در صورت تمایل فایل کامل گزارش را در اینجا مطالعه کنید.
کسبوکارهای توسعه داده شده در گروه یکتانت
- نجوا (سرویس بازاریابی بازگشتی)
- تریبون (پلتفرم انتشار رپورتاژ آگهی)
- جریان (پلتفرم تبلیغات در شبکههای اجتماعی و اینفلوئنسر مارکتینگ)
- هارمونی (آژانس دیجیتال مارکتینگ)
- ادیوری (پلتفرم تبلیغات درون اپلیکیشن)
- چاووش (شبکه همکاری در فروش)
- یکلینک (ابزار تجمیع لینکها)
- فرستادز (سرویس تبلیغات در گوگل)
- نووا (آکادمی تخصصی آموزش دیجیتال مارکتینگ)
تبلیغکنندگان
چند کسبوکار با یکتانت همکاری میکنند؟
تا پایان سال ۱۴۰۰ در مجموع ۵۵ هزار کسبوکار برای تبلیغات خود در وبسایتها با یکتانت همکاری کردهاند. جالب توجه است که از سال 1399 تا 1400، میزان تبلیغدهندگان افزایشی 20 هزارتایی را تجربه کرده است.
یکتانت چقدر ظرفیت برای تبلیغات دارد؟
یکتانت همچنین در 1400 میانگین ظرفیت نمایش خود در هر ماه را به 40 میلیارد تبلیغ افزایش داد. ظرفیتی که در سال قبل (1399)، 27 میلیارد بوده که در 1400 رشد حدود 1.5 برابری داشته است.
چند کمپین توسط یکتانت اجرا شده است؟
گزارش یکتانت نشان میدهد که ماههای آذر، بهمن و اسفند جزو محبوبترین ماهها برای اجرای کمپینهای تبلیغاتی هستند. رکورد بیشترین تعداد کمپین تبلیغاتی فعال در یک روز مربوط به روز 24 بهمن 1400 بود که در پلتفرم تبلیغات آنلاین یکتانت 3240 کمپین تبلیغاتی در جریان بوده است.
تعداد تبلیغکنندگان یکتانت به تفکیک حوزه کسبوکار
حوزههایی با بیشترین تعداد تبلیغکننده در یکتانت:
- آموزشی
- فروشگاه اینترنتی
- زیبایی
بودجههای تبلیغات در حوزههای مختلف کسبوکار
حوزه «مالی و سرمایهگذاری» با 16.5 درصد، دارای بیشترین بودجه تبلیغات نسبت به بودجه کل حوزههاست.
اهداف کسبوکارها برای اجرای تبلیغات آنلاین
کسبوکارها برای اجرای کمپینهای تبلیغاتی خود اهداف متفاوتی را دنبال میکنند. برخی به دنبال نصب اپلیکیشن هستند، گروهی به دنبال آگاهی از برند، برخی به دنبال فروش آنلاین یا افزایش ترافیک ورودی و یا نهایتا، جمعآوری لید هستند. در این جدول، آمار اهداف کسبوکارها برای اجرای تبلیغات آنلاین در یکتانت نمایش داده شده است. فروش آنلاین بیشترین سهم و نصب اپلیکیشن کمترین سهم را از بین اهداف مختلف اجرای یک کمپین تبلیغات آنلاین از آن خود کردهاند.
تبلیغات موبایلی در حوزههای مختلف کسبوکار
بر اساس این جدول، در بین حوزههای مختلف، کسبوکارهای فعال در حوزه سرگرمی و حملونقل بیشتر از سایر حوزهها از تبلیغات موبایلی استفاده کردهاند. لازم به توضیح است که در کمپینهای موبایلی، تبلیغات در اپلیکیشنها نمایش داده میشود.
تبلیغات ویدیویی در حوزههای مختلف کسبوکار
بر اساس این جدول، حوزه حملونقل با اختلاف زیادی نسبت به دیگر حوزهها از تبلیغات ویدئویی استفاده میکند. پس از حملونقل نیز حوزههای سفر و گردشگری و املاک قرار دارند. حوزههای بازی، مد و پوشاک و تجهیزات صنعتی کمترین تمایل را به استفاده از کمپینهای ویدئویی در سال 1400 از خود نشان دادهاند.
تبلیغات هدفمند و عمومی
کمپینهای تبلیغاتی یکتانت به طور کلی به 2 دسته تبلیغات عمومی و تبلیغات هدفمند تقسیم میشوند. کمپینهای تبلیغاتی هدفمند، به کمپینهایی گفته میشود که امکان نمایش تبلیغات به افراد مشخصی را فراهم میکنند. انواع کمپینهای هدفمند:
- تبلیغات ریتارگتینگ
- ریتارگتینگ محصول
- موضوعی
- کلیدواژهای و رفتارمحور
بر اساس نمودار بالا، طی سه سال گذشته، تمایل به استفاده از تبلیغات هدفمند هر سال بیشتر از سال گذشته بوده است. در سال گذشته، 55 درصد از کمپینهای تبلیغاتی ساختهشده در یکتانت از نوع تبلیغات هدفمند بوده است. این برای نخستین بار است که تعداد کمپینهای هدفمند از کمپینهای عمومی پیشی گرفته است و با توجه به سودمندی بیشتر این نوع از تبلیغات برای کاربران وب، تبلیغکنندگان و نمایشدهندگان، این روند جای امیدواری دارد.
آمارها حاکی از این است که 70 درصد از تبلیغکنندههای فعال یکتانت در سال 1400، حداقل یک کمپین تبلیغاتی هدفمند داشتهاند. همچنین در انتهای سال 1400، اسکریپت یکتانت در وبسایت 7745 تبلیغکننده وجود داشته است. در سال 1399 این عدد 3935 و در سال 1398 این عدد 1430 بوده است.
میزان استفاده کاربران از موبایل و دسکتاپ
بر اساس تحلیلهای صورتگرفته در تبلیغات آنلاین، کاربران هنگام استفاده از موبایل، رفتار متفاوتی نسبت به زمان استفاده از دسکتاپ از خود نشان میدهند. به همین دلیل، توصیه میشود که برای نمایش تبلیغات در موبایل و دسکتاپ کمپینهای متمایزی ساخته شود. به طور کلی، تفکیک کردن دستگاه نمایش، به بهینهسازی راحتتر کمپینها کمک میکند. بر مبنای نمودار زیر، در سال گذشته، در 41 درصد از کمپینهای ساختهشده، نوع دستگاه نمایش تفکیک شده است. ایدهآل طراحی کمپین تبلیغاتی آنلاین این است که این عدد به 100% برسد و هر کمپینی برای دستگاههای موبایل و دسکتاپ به صورت جداگانه طراحی شود
آمارهای مربوط به بررسی رفتار کاربران وب نشان میدهد که در سال 1399، میزان استفاده کاربران از موبایل به نسبت دسکتاپ، 83 درصد به 17 درصد بوده است. این رقم در سال 1400 به نسبت 88 درصد به 12 درصد رسیده است. اقبال بیشتر کاربران به موبایل برای وبگردی، پیام مشخصی برای تبلیغکنندگان دارد.
میزان جذابیت تبلیغات برای مخاطبان
CTR یا نرخ کلیک معیاری است که نشاندهند نسبت تعداد کلیکها به تعداد دفعات نمایش یک محتوای تبلیغاتی است. در واقع، این معیار نشان میدهد که تبلیغ چقدر برای کاربران جذاب بوده است. دستگاه نمایش تبلیغ، نوع کمپین و جذابیت محتوای تبلیغاتی از عوامل تأثیرگذار بر میانگین نرخ کلیک هستند.
قیمت کلیک تبلیغات
کلیدواژههای محبوب
در این نوع تبلیغ هدفمند، تبلیغ تنها در صفحاتی نمایش داده میشود که کلمات انتخابشده توسط تبلیغکننده در تیتر مطلب آن صفحه وجود داشته باشد. بر اساس گزارش سالانه یکتانت، بیشترین کلیدواژههای انتخابشده شامل کلمات مرتبط با موضوعات «مالی و سرمایهگذاری و رمزارزها» بودهاند.
آشنایی با دانش دیجیتال مارکتینگ
بر اساس آماری که در نمودار بالا آورده شده است، بیشترین درصد از پاسخدهندگان اعلام کردهاند که آشنایی خوبی با دانش دیجیتال مارکتینگ دارند اما تجربه کار با پلتفرمهای تبلیغات آنلاین را نداشتهاند. اگرچه اعداد این آمار نزدیکی زیادی به یکدیگر دارند ولی اینکه 33 درصد از افراد، گزینه «آشنایی کمی با دیجیتال مارکتینگ دارم» را انتخاب کردهاند نشان میدهد که آموزش این دانش، همچنان یکی از نیازهای ضروری این بازار محسوب میشود.
نمایشدهندگان
ترافیک نمایشدهندگان در دسکتاپ
ترافیک نمایشدهندگان در موبایل
مقایسه ترافیک موبایل و دسکتاپ نشان میدهد که موضوعات سیاسی و اجتماعی در صدر قرار دارند. مقام دوم در موبایل به موضوعات آهنگ و موسیقی و در دسکتاپ به موضوعات ورزشی اختصاص دارد. موضوعات فرهنگی و هنری و سینما، فیلم و سریال در دسکتاپ بیشتر پیگیری میشوند و موضوعات مربوط به پزشکی و سلامت از جایگاه بالاتری در موبایل به نسبت دسکتاپ برخوردار هستند.
کلیکهای تقلبی
کلیکهای تقلبی یکی از دغدغههای تبلیغکنندگان در دنیای تبلیغات آنلاین به شمار میروند. یکتانت مدعی است که با استفاده از هوش مصنوعی و الگوریتمها کلیکهای تقلبی شناسایی میشود و هزینهای بابت آنها از پنل تبلیغکنندگان کسر نمیشود. بنا بر اعلام یکتانت در سال 1400 بیش از 200 میلیون کلیک به عنوان کلیک تقلبی شناخته شده و از کسر مبلغ آنها از پنل تبلیغکنندگان جلوگیری شده است.
همکاری با سایر پلتفرمها
طبق این گزارش، یکتانت در سال 1400 توانست سیستم RTB یا همان Real Time Bidding خود را توسعه دهد. از مزایای سیستم میتوان به افزایش درآمد نمایشدهندگان، فراهم شدن امکان استفاده از ظرفیت نمایشدهندگان یکتانت برای سایر پلتفرمهای تبلیغات آنلاین و نمایش تبلیغات جذابتر به کاربران اشاره کرد. به کمک این سیستم، تبلیغات از همه پلتفرمهای تبلیغات آنلاین با هم رقابت میکنند و در نهایت برنده این رقابت، در جایگاههای تبلیغاتی نمایشدهندگان یکتانت به نمایش در میآید.
نحوه رقابت بین تبلیغات در این سیستم اینگونه است که تبلیغی که دو عامل نرخ و قیمت کلیک بالاتری دارد، شانس بیشتری برای نمایش پیدا میکند. بر اساس آمار این گزارش، در سال 1400 ظرفیتی معادل 3 میلیارد نمایش تبلیغ در وبسایتهای نمایشدهنده یکتانت به سایر پلتفرمهای تبلیغات آنلاین اختصاص داده شده است.
کاربران وب
ترافیک شبانهروز در موبایل و دسکتاپ
ساعات اوج وبگردی کاربران در دستگاه موبایل بین ساعات ۱۹ تا ۲۴ و در دسکتاپ بین ۱۰ تا ۱۴ است.
ترافیک در طول هفته
توزیع ترافیک خانمها و آقایان در شبانهروز
توزیع ترافیک خانمها و آقایان در طول روز نشان میدهد که آقایان وبگردی را زودتر آغاز میکنند. از ساعت 13 تا 16 وبگردی خانمها از آقایان پیشی میگیرد و در ساعات پایانی روز نیز خانمها بیشتر وبگردی میکنند.
گزارش کامل یکتانت را میتوانید از اینجا مشاهده کنید.
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in