تبلیغات رفتارمحور، از سگمنتیشن مخاطبان تا نحوه استفاده از آن
فهرست مطلب
تبلیغات رفتارمحور هدفمند نوعی تبلیغات آنلاین است که بر ویژگیهای خاص، علایق و ترجیحات مصرفکننده تمرکز دارد. پلتفرمهای تبلیغاتی با ردیابی فعالیت کاربران در اینترنت، این اطلاعات را متوجه میشوند و بر این اساس، تبلیغات را به آنان نمایش میدهند.
در این مطلب همراه ما باشید تا ابتدا با Segmentation (بخشبندی) آشنا شویم و سپس بررسی کنیم که یکتانت چگونه با تبلیغات هدفمند رفتار محور میتواند به شما کمک کند که به مخاطب هدف خود برسید.
سگمنتیشن چیست؟
سگمنتیشن یا بخشبندی به معنی تقسیم مخاطبان شما به گروههای کوچکتر براساس ویژگیهای خاص آنان است. این فرآیند به شما کمک میکند تا مخاطب خود را در گروههای مشابه تقسیم کنید و سپس آن دسته از محصولات، خدمات و مزایایتان را که فکر میکنید بیشتر به آنها نیاز یا علاقه دارند، به آنان ارائه دهید.
به طور کلی شما میتوانید مخاطبان خود را بر اساس یک یا چند معیار زیر تقسیمبندی کنید:
۱. جمعیت شناختی (Demographics):
این بخشبندی معمولا به این سوال پاسخ میدهد که خریدار شما چه کسی است؟
به این معنی که چند سال دارد؟ درآمدش چقدر است؟ زن است یا مرد؟ تحصیلات و شغلش چیست؟ و …
۲. روانشناسی (Psychographics):
این بخشبندی مشخص میکند که چرا خریدار از شما خرید میکند؟
به این معنی که اولویتها، ویژگیهای شخصیتی، اعتقادات، ارزشها و … او چه چیزهایی است؟
۳. رفتاری (Behavior):
این بخشبندی نیز افراد را براساس مواردی مانند وفاداری به برند، مزایای مدنظر خرید، وضعیت مشتری (خرید اول، بالقوه و …)، رفتار خرید (میزان حساسیت به قیمت، ریسکگریز، به دنبال تایید و…) تقسیم میکند.
۴. جغرافیایی (geographic):
این بخشبندی به اینکه مخاطب در کدام کشور، شهر و … زندگی میکند، توجه دارد.
احتمالا این سوال برایتان پیش آمده است که مفهوم سگمنتیشن به پرسونا نزدیک است؟ باید گفت که درست است این دو از این نظر که به شما کمک میکنند تا مهمترین فاکتورها و ویژگیها را در مخاطب مورد نظر خود بدانید، به هم شبیه هستند ولی پرسونا به شما کمک میکند تا یک یا چند شخصیت فرضی از مشتریان خود داشته باشید که نماینده کل مشتریان شما هستند در حالی که سگمنتیشن به شما این امکان را میدهد که مخاطبان خود را به بخشهای بیشماری تقسیم کنید و هر کدام را به طور جداگانه و خاص، هدف قرار دهید.
در ادامه به استفاده از سگمنتیشن در تبلیغات رفتارمحور میپردازیم.
تبلیغات رفتارمحور چیست؟
پلتفرم تبلیغات یکتانت چندی است که به کمک هوش مصنوعی به ارائه روشهایی برای انجام تبلیغات هدفمند روی آورده است. در این راستا ابتدا از تبلیغات موضوعی و سپس کلید واژهای رونمایی کرد و در آخر نیز در بهمن سال ۱۳۹۹ تبلیغات رفتار محور را ارائه نمود.
پایه تبلیغات رفتارمحور، براساس سگمنت کردن (بخشبندی) است. به کمک این نوع از تبلیغات میتوانید مخاطبان هدف خود را از بین تمام مخاطبان اینترنت پیدا کنید و تبلیغاتتان را تنها به آنان نمایش دهید. در واقع ترجیحات مشتری شناخته میشود و مشتری هر جایی از صفحات سایت ناشران یکتانت برود تبلیغی مبتنی بر ترجیحات خودش را میبیند.
مثلا اگر شما یک فروشگاه فروش لوازم ورزشی مردانه در استان تهران هستید، میتوانید تبلیغات خود را فقط به آقایانی که در تهران زندگی میکنند و به ورزش و تناسب اندام علاقهمند هستند نمایش دهید. (این افراد میتوانند تبلیغ شما را در صفحات سایت خبری، ورزشی، اقتصادی و … مشاهده کنند). اینکار باعث میشود که شما بتوانید افراد علاقهمند به خرید لوازم ورزشی مردانه را هدف بگیرید و نرخ تبدیلتان را افزایش دهید.
طرز کار تبلیغات رفتارمحور چگونه است؟
در تبلیغات رفتارمحور یکتانت، برای بخشبندیها از دو معیار رفتاری (Behavior) و جمعیت شناختی (Demographics) استفاده میشود. به این ترتیب که شما میتوانید تعیین کنید که مشتریان شما آقایان هستند یا خانمها و سپس آنان را براساس ۱۳ سگمنت جمعیت شناختی ارائه شده (در ادامه آنها را نام میبریم) بخشبندی کنید و تبلیغات خود را به آنان نمایش دهید.
در این تبلیغات، سابقه رفتار کاربران در سطح وب از روی کوکی مرورگر آنان بررسی میشود و پس از یافتن الگوهای مشابه رفتاری، بخشبندی میگردند.
سگمنتها در یکتانت به طور مداوم در حال تغییر و بروزرسانی هستند. فرض کنید یک مخاطب به دنبال خرید گوشی است و به همین دلیل برای مدتی در حوزه تکنولوژی وبگردی میکند. این مخاطب براساس رفتارش، در گروه علاقهمندان به تکنولوژی قرار میگیرد اما اگر او بعد از مدتی گوشی مورد نظر خود را بخرد و رفتارش را تغییر دهد، یکتانت متوجه میشود که این کاربر دیگر به این موضوع علاقهمند نیست و او را از سگمنت خارج میکند.
نمایش تبلیغات رفتارمحور به چه شکلهایی است؟
ممکن است این سوال به ذهن شما برسد که این تبلیغات چه تفاوتی با تبلیغهای بنری یا همسان عادی دارند؟ باید گفت که هیچ تفاوتی در نحوه نمایش آنها وجود ندارد و فقط در تبلیغات رفتارمحور الگوریتم نمایش تبلیغ متفاوت است. شما میتوانید تبلیغات رفتارمحور خود را در سه قالب زیر مشاهده کنید.
۱.تبلیغات پوش نوتیفیکیشن
۲.تبلیغات بنری
۳.تبلیغات همسان (native)
درباره تبلیغات همسان، در این مطلب بخوانید:
انواع سگمنتهای تبلیغات رفتارمحور در یکتانت
پیشتر توضیح دادیم که تبلیغات رفتارمحور یکتانت بر پایه معیار رفتاری و جمعیت شناختی است. در حال حاضر یکتانت از نظر جمعیت شناختی ۱۳ سگمنت به شرح زیر را ارائه کرده است:
۱. مرد و زن
۲. فعالان اقتصادی
۳. علاقهمندان به تکنولوژی
۴. علاقهمندان به مد و زیبایی
۵. خانمهای خانهدار
۶. فیتنس و کاهش وزن
۷. مادران کودکان خردسال
۸. دانشآموزان
۹. کنکوریها
و سگمنتهای زیر که اخیرا اضافه شدهاند:
۱۰. افراد مذهبی
۱۱. مهاجرت
۱۲. برنامهنویسان
۱۳. گردشگران
یکتانت اعلام کرده است که به مرور و براساس نیاز کاربران، دستههای جدیدی را به این بخشها اضافه خواهد کرد.
چه زمانی از تبلیغات رفتارمحور استفاده کنیم؟
یکی از بهترین زمانهایی که میتوانید از این نوع تبلیغات استفاده کنید، زمانی است که مخاطب شما در مرحله تمایل (Desire) قیف فروش قرار دارد. زمانی که مخاطب شما را میشناسد و به استفاده از محصولات یا خدمات شما تمایل دارد، تبلیغات خود را به صورت هدفمند به او نمایش دهید.
مزایای تبلیغات رفتارمحور چیست؟
تبلیغات رفتارمحور، برای تبلیغ کنندهها فواید زیادی دارد. به چند مورد از آن ها اشاره میکنیم:
دقت هدفگیری بالا
تبلیغات شما به مخاطبان هدفتان و براساس رفتار اخیر آنان نمایش داده میشود.
خلق پیامهای تبلیغاتی بهتر
باتوجه به اینکه میدانید تبلیغ شما را چه کسانی خواهند دید، میتوانید در مورد پیامهای تبلیغاتی خود قویتر عمل کنید و چیزی بنویسید که دقیقا برای مخاطب شما ارزش دارد.
انتخاب بهتر استراتژی مارکتینگ
برای مثال اگر شما یک فروشگاه آنلاین سوپرمارکت هستید، میدانید که مثلا برای سگمنت فیتنس و کاهش وزن، تبلیغات کالاهای رژيمی و برای خانمهای خانهدار، تبلیغات کالاهای مصرفی روزانه را نمایش دهید.
شناسایی بهتر فرصتهای خاص بازار
این تبلیغات برای بازارهای niche خیلی کاربردی است.
افزایش ROI
مسلما تبلیغات هدفمند در راستای بازگشت سرمایه به تبلیغکنندهها کمک خیلی بزرگی میکند.
علاوه بر تبلیغ کنندهها، این نوع از تبلیغات برای کاربران هم مفید است. چرا که همه ما به هنگام استفاده از فضای آنلاین تبلیغات زیادی را خواهیم دید. پس اگر تبلیغاتی که مشاهده میکنیم با علاقه و یا نیاز ما متناسب باشد، برای ما به عنوان یک کاربر هم رضایت بیشتری ایجاد میشود.
همانطور که خواندید شما به کمک این تبلیغات میتوانید به راحتی به مخاطبان هدف خود دسترسی داشته باشید و بازگشت سرمایه خود را افزایش دهید. در واقع تبلیغات رفتارمحور را میتوان از جمله روشهای مناسب برای بهینهسازی تبلیغات به حساب آورد.
برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in