پرفورمنس مارکتینگ پلتفرم تبلیغات آنلاین دارت ادز
تبلیغات آنلاین و E-CRM

بهترین ترفندهای افزایش بازدید در آپارات

سینا فایضی سینا فایضی
26 مهر 1400
زمان مطالعه: 12 دقیقه
بهترین ترفندهای افزایش بازدید در آپارات
زمان مطالعه: 9 دقیقه

افزایش بازدید آپارات، اصلاً کار سختی نیست و به ربات‌های نامعتبر هم احتیاجی ندارد؛ اما پیش از این که در مورد راهکارها و بهترین ترفندهای افزایش بازدید ویدیو در آپارات گفته شود، خوب است جملات زیر را بخوانید.

  • طبق مستندات یک گزارش رسمی که آپارات در سال 98 منتشر کرد، آپارات پر بازدیدترین سایت ایران با رتبه 80 الکسای جهانی و 36 میلیون کاربر ماهانه است.
  • حدود 46 درصد کاربران، جوانان هستند و بیش از 180 میلیون دقیقه در روز، ویدیوهای آپارات را تماشا می‌کنند.
  • با توجه به شیوع و گسترش ویروس کرونا و تبعات آن، اهمیت فرمت‌های دیجیتالی مانند ویدیو، در استراتژی محتوای تمام برندها اهمیتی دوچندان یافته است.
  • موفقیت در پلتفرم‌های ویدیویی مانند آپارات، نیازمند شناخت از محیط و شرایط آن اکوسیستم است. الزاماً یک استراتژی موفق در اینستاگرام یا تلگرام، باعث موفقیت در آپارات نمی‌شود.

در مطلب زیر، راهکارهای ساده برای افزایش بازدید ویدیو و رمز و راز موفقیت در آپارات و بازاریابی ویدیویی را آموزش می‌دهیم و موارد زیر را بررسی کنیم:

  • چرا فرمت ویدیو و بازاریابی ویدیویی مهم است؟
  • چرا به آپارات نیاز دارید و این سایت چه تأثیری در اهداف تجاری/شخصی شما خواهد داشت؟
  • معرفی و شرح 5 روش تأیید شده برای موفقیت و افزایش بازدید آپارات
  • و یک چیز دیگر { یا همان فوت کوزه‌گری}

چرا فرمت ویدیو و بازاریابی ویدیویی مهم است؟

ویروس کرونا تغییرات بزرگی را در سرتاسر جهان پدید آورد. دنیای بازاریابی دیجیتال هم از این طوفان تغییرات، در امان نبود. یکی از مواردی که باعث تغییر در الگوی مصرف محتوا توسط کاربرها شدند و برنامه‌‌ریزی برندها را به‌کلی تغییر دادند، فرمت ویدیو بود. بنا به گزارش NBC NEWS‌، یوتیوب در مارس 2020 و دوران قرنطینه سرتاسری، نسبت به زمان مشابه در سال 2019 افزایش بازدید 500 درصدی را گزارش کرده است. آماری که نشان داد توجه مخاطبان در این روزها، به پلتفرم‌های ویدیویی معطوف شده است. پلتفرم‌هایی که به کمک اینترنت، سطح فراگیری و دسترسی بسیار زیادی دارند و از تنوع محتوایی خوبی هم برخوردار هستند.

چرا به آپارات نیاز دارید و این سایت چه تأثیری در اهداف تجاری/شخصی شما دارد؟

آپارات هم مانند یوتیوب با افزایش چشم‌گیر بازدیدکنندگانش مواجه شد. به‌ویژه در آمار کلیدی مانند مدت زمان تماشا {watch time} و پخش زنده‌ها {live stream} که با استقبال بیشتری مواجه شدند. تیم فنی آپارات هم با معرفی فیچرهای جدید مانند امکان آپلود یا پخش زنده با کیفیت 1080، تلاش کرد تا پاسخگوی این شور و اشتیاق کاربرانش باشد.
بدیهی است که چنین ویترین بزرگی، می‌تواند سکوی پرتاب خوبی برای رسیدن به اهداف شما باشد. از فروش، بازاریابی و برند شخصی گرفته تا وایرال شدن ویدیوها و استفاده از دیگر مزیت‌های اکوسیستم آپارات. در واقع می‌توان گفت فرصت‌های بزرگ و خوبی برای استفاده از پتانسیل‌های پر بازدیدترین سایت ایران برای تمام شرکت‌ها، سازمان‌ها و اشخاص وجود دارد.

اهمیت افزایش بازدید در آپارات

آپارات به‌ عنوان یکی از ابزارهای ایرانی تولید محتوای ویدئویی می‌تواند به رشد کسب‌وکار شما کمک کند. از آنجایی که یوتیوب در ایران فیلتر است؛ خیلی از کاربرها برای یادگیری مطالب مختلف، دیدن فیلم‌های طنز و آموزشی، مصاحبه‌ها و برنامه‌های ویدئویی از آپارات استفاده می‌کنند. بنابراین شما برای رشد کسب‌وکار، افزایش آگاهی برند و حضور همه جانبه در پلتفرم‌های مختلف به آپارات احتیاج دارید.

همچنین، در ارتباط با روش‌های افزایش بازدید سایت، در اینجا بخوانید: راهکارهای افزایش بازدید سایت 

روش‌های تأییدشده برای افزایش بازدید آپارات

همان‌طور که در ابتدا نوشتیم، افزایش بازدید آپارات به روش‌های عجیب و خاصی نیاز ندارد. اتفاقاً موفقیت در این پلتفرم، اصولی ساده اما مشخص دارد که با رعایت آن‌ها، در زمان سریع‌تری نسبت به هر تقلب و تخلفی، شما را به هدفتان خواهد رساند.

البته که محتوا پادشاه است اما

محتوا پادشاه است. این عبارت را همه شنیده‌ایم؛ اما محتوایی که مقتضیات پلتفرم خودش را رعایت نکند، ارزشی ندارد. اگر برای آپارات قصد تولید محتوا دارید، باید الزامات ساخت و پخش ویدیو را بدانید. کلیپ کم کیفیتی که در فضای واتساپ و تلگرام وایرال شده، الزاماً برای مخاطبان آپارات جذاب نیست. رعایت اصولی مانند هدف‌گذاری، سناریو نویسی، تصویربرداری، تدوین و بارگذاری ویدیوها آن چیزی است که ویدیو شما را به محتوایی جذاب در آپارات تبدیل می‌کند. البته که این تازه ابتدای راه است. تولید یک ویدیوی جذاب باعث افزایش بازدید در آپارات می‌شود.

مهم نیست که می‌خواهید فروشتان را بیشتر کنید، معروف شوید یا از تبلیغات آپارات کسب درآمد کنید، محتوا یعنی آغاز. محتوای شما اگر بد باشد، اصول بعدی چیزی جز اتلاف وقت نیست! پرسونا، بودجه و هدف را مشخص کرده و تولید محتوا را شروع کنید. شاید بگویید: “خرج برای فیلم‌بردار خوب خرج الکیه”، اما اگر با 2 میلیون تومان خرج بیشتر، 10 میلیون سود بیشتری به‌دست آورید، باز هم همین را می‌گویید؟ بدون خرج کردن، پول درآوردن سخت است، بدون ریسک کردن، پیروزی غیرممکن است. سعی کنید بدانید دقیقا می‌خواهید به چه هدفی برسید و براساس آن هدف محتوای مناسبی بسازید.

عکسی را برای کاور انتخاب کنید که مخاطب را کنجکاو کند

اصطلاح معروفی است که می‌گوید کتاب را از جلد آن قضاوت نکنید. البته که این حرف درباره کاربران اینترنت مصداق چندانی ندارد. اغلب اولین چیزی که بازدیدکننده‌های آپارات از ویدیوی شما می‌بینند، کاور یا تصویر شاخص آن است. یک تصویر شاخص مناسب و جذاب، احتمال دیده شدن ویدیو شما را تا چندین برابر افزایش می‌دهد؛ اما انتخاب یک تصویر شاخص هم چک‌لیست مخصوص خودش را دارد:

  • تصویر شاخص را خیلی شلوغ نکنید. کاربرها در طول روز با بمباران محتوایی مواجه هستند و اگر کاور شما هم شلوغ و گیج‌کننده باشد، به‌سادگی از آن رد خواهند شد.
  • دروغ نگویید. مثلاً اگر ویدیوی شما مربوط به یک ابزار صنعتی است، در کاور ویدیو از عکس شکلات استفاده نکنید تا مثلاً افراد بیشتری دکمه پخش را کلیک کنند. این یعنی جلب مخاطب نامرتبط، زود بستن ویدیو و خراب شدن واچ تایم ویدیو و رشد نکردن در الگوریتم داخلی آپارات.
  • از رنگ‌های جذاب و مناسب استفاده کنید. مخاطب‌ها عاشق کاورهایی با طرح‌های شفاف، رنگی و خیره‌کننده هستند. نه تصویری کم کیفیت که پیکسل‌‌های آن به‌سادگی قابل شمارش است.

تیتر، توضیح و برچسب‌های دقیق و مرتبط، الگوریتم آپارات را عاشق ویدیوی شما می‌کند

بعد از عکس شاخص، تیتر ویدیو است که توجه مخاطب را به خود جلب می‌کند. یک تیتر ساده، مرتبط و جذاب، کار شما را برای ترغیب مخاطب جهت کلیک بر دکمه‌ی play ساده‌تر می‌کند.

آپارات اجازه نمی‌دهد بیشتر از 80 کاراکتر در تیترهای خود استفاده کنید. پس نه خیلی طولانی بنویسید و نه خیلی کوتاه که مخاطب سردرگم شود.

همچنین توضیحات زیر ویدیو هم در جلب نظر افراد مؤثر است. 550 کاراکتر میزان فضایی است که آپارات برای توضیحات ویدیو در اختیارتان قرار داده است که تا 120 کاراکتر آن در گوگل هم نمایش داده می‌شود. برای نوشتن توضیحات هم مانند عنوان باید الگوریتم گوگل و آپارات را در نظر بگیرید. توصیحات شما نباید خیلی طولانی و یا کوتاه باشد. از این فضا استفاده کنید تا علاوه بر مخاطب‌های آپارات، افرادی که در گوگل سرچ می‌کنند هم برای کلیک بر ویدیوی شما، ترغیب شوند و باعث افزایش بازدید در آپارات شود. در تصویر زیر می‌توانید توضیحات آپارات را ببینید.

توضیحات ویدیو در آپارات

توضیحات شما باید با عنوان ویدیو هماهنگ باشد. در ویدیوهای طولانی در بخش توضیحات به کاربران خود کدهای زمانی بدهید تا قسمت‌های مهم و جذاب ویدیو را بتوانند راحت پیدا و مشاهده کنند. مثلا اگر یک ویدیو ۵۰ دقیقه است، در بخش توضیحات بنویسید: آغاز گفت‌وگو با مهمان برنامه آقای … در دقیقه ۲۲.

  • از کلمات کلیدی خود در ابتدای عنوان‌تان استفاده کنید.
  • نام برند خود را نیز در انتها یا میانه عنوان بگذارید.
  • اگر محتوای شما سریالی است، حتما در داخل عنوان، شماره قسمت را ذکر کنید تا مخاطب راحت‌تر بتواند به دیگر محتواهای شما دسترسی پیدا کند. برای مثال: آسان‌ترین راه‌های افزایش فالور در اینستاگرام (قسمت اول)
  • از کلماتی که مخاطبان بر روی آنان حساس‌ترند، استفاده کنید. برای مثال، بین عنوان “جدایی کریستین رونالدو از همسرش” و عنوان “خیانت کریستین رونالدو به همسرش”، طبیعتا عنوان دوم که در آن کلمه خیانت به کار رفته است جذاب‌تر است. به خاطر داشته باشید که یک سری از کلمات مانند بهترین، بدترین، جنجالی، افسانه‌ای، چالش‌برانگیز و … برای کاربران ایرانی جذاب است و خوب است که آن‌ها را در عناوین خود استفاده کنید. (اما حواستان باشد که هدفتان فریب مخاطب نباشد و بی‌جا از این کلمات استفاده نکنید.)
  • عنوان را شفاف و بدون پرداختن به حاشیه و با جزئیات بیان کنید. برای مثال به جای آنکه بنویسید: تماشای آثار باستانی شهر هنر و ادب، بنویسید: تماشای آثار باستانی نیشابور
  • عنوان را با جزئیات بیان کنید. مثلا آموزش ایجاد سایه واقعی در فتوشاپ با استفاده از Blend Mode Multiply.
  • توصیه می‌شود که در عنوان خود از اعداد استفاده کنید.

همچنین سیستم برچسب‌گذاری آپارات، در الگوریتم این سایت اهمیت ویژه‌ای دارد. اگر برچسب دقیق و مرتبطی انتخاب کنید، محتوای شما به گروه مخاطب هدفتان نمایش داده می‌شود و در صورت تعامل مثبت آن‌ها با ویدیوی شما، الگوریتم آپارات به شما پاداش می‌دهد و ویدیو را به افراد بیشتر و بیشتری نمایش می‌دهد. حداکثر تا 5 برچسب در آپارات برایتان قابل استفاده است.

این برچسب‌ها باید متناسب با سلایق کاربران ایرانی باشند و با عنوان و موضوع شما هماهنگی داشته باشند. در صورت استفاده از تگ نامربوط، ویدیو شما اسپم تشخیص می‌شود. علاوه‌بر این، ممکن است الگوریتم آپارات این کار شما را تخلف محسوب کند و نمایش کم‌تری به شما بدهد.

برجسب شما نباید بیشتر از سه کلمه باشد. سعی کنید از برچسب‌های فارسی استفاده نمایید. برای یافتن برچسب مناسب خود نیز می‌توانید ازبرچسب‌های استفاده شده داخل ویدیوهای دیگر آپارات و از گوگل ترند استفاده کنید.

یک نکته‌ی باریک‌تر از مو که برای تمام موارد بالا کاربرد دارد: حتماً از کلمات کلیدی و هدف‌گذاری شده استفاده کنید و البته، فارسی بنویسید. مطابق با سلیقه مخاطب ایرانی که در حال جستجوی محتوایی برای رفع مشکل یا نیازش است.

پخش زنده‌ آپارات را فراموش نکنید؛ جادو می‌کند

روزهای قرنطینه سفت و سخت ابتدای سال را یادتان هست؟ همان وقتی که لایوهای اینستاگرام با شخصیت‌های جنجالی‌اش، سروصدا به پا کرده بود. حالا این سمت اکوسیستم اینترنت ایران و در آپارات هم لایو یا پخش زنده، جذابیت‌ها و طرفداران پروپاقرص خودش را دارد. فقط در سال 98 بیش از 3500 گیم استریمر از خدمات این بخش استفاده کرده‌اند.

پخش زنده از جدیدترین سرویس‌های آپارات است که طی 1-2 سال اخیر شاهد اوج‌گیری بیشتری هم بوده. استفاده از این سرویس به شما کمک می‌کند تعامل سریع و مستقیمی با مخاطب‌های خودتان را برقرار کنید. به کمک چت باکس پخش زنده‌ها، می‌توانید در لحظه از نظرات بیننده‌ها باخبر شوید. قرعه‌کشی‌ها یا رونمایی‌ها را انجام دهید و حتی برای رویدادهای ویژه‌تان بلیت‌فروشی هم بکنید. البته که تمام این‌ها با حجم نیم بهای برای کاربران ایرانی محاسبه می‌شود. برخلاف اینستاگرام و نمونه‌های خارجی دیگر.

حتماً در طول ماه برنامه منظمی برای پخش زنده‌ها داشته باشید و مخاطب‌ها را به تماشای این بخش هم عادت دهید. افرادی که جذب پخش زنده می‌شوند، اغلب دکمه مشترک شدن کانال را هم می‌زنند و در صفحه اصلی آپارات، ویدیوهای شما با اولویت ویژه تماشا می‌کنند. بنابراین از این ترفند برای افزیش بازدید در آپارات استفاده کنید که معجزه می‌کند.

ویدئوها را دسته‌بندی کرده و لیست پخش درست کنید

دو دسته‌بندی در پلتفرم آپارات وجود دارد:  آپارات و داخلی کانال. دسته‌بندی آپارات باعث می‌شود که ویدیو شما در کنار ویدیویی با موضوع مرتبط قرار بگیرد اما دسته‌بندی داخلی به کانال شما مربوط می‌شود و به مخاطبان کمک می‌کند که راحت‌تر بتوانند ویدیو مدنظرشان را در کانال پیدا کنند.

هرچه دسته‌بندی داخلی کانال شما بهتر صورت بگیرد، مخاطب سریع‌تر ویدیو مدنظرش را پیدا می‌کند. نام دسته‌بندی‌های داخلی، جزيیات بیشتری را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. همان‌طور که در تصویر زیر مشخص است، دسته‌بندی آپارات، انتخاب دسته‌ از بین دسته‌های موجود است. اما در دسته‌بندی داخلی کانال این مورد وجود ندارد.

دسته بندی آپارات

شما در لیست پخش می‌توانید ویدیوهایتان را برای مخاطبانتان دسته‌بندی کنید. به کمک لیست پخش، مخاطبان شما می‌توانند ویدیوهای شما را پشت سر هم و بدون نیاز به بازگشت به کانال مشاهده نمایند. این کار باعث می‌شود که مخاطب، بیشتر با ویدیوهای شما مشارکت پیدا کند.

بخوانید  همه چیز پیرامون تبلیغات ویدئویی! راهنمای کامل

تنظیمات پخش زنده آپارات

و یک چیز دیگر (یا همان فوت کوزه‌گری)

احتمالاً برای شما هم این ماجرا پیش آمده که چیزی را در گوگل جستجو کرده و در فهرست نتایج، کارت ویدیوهای مربوط به آپارات را هم ببینید. قضیه بسیار ساده است. آپارات به کمک Domain Authority و قدرت سئو برجسته‌ای که دارد، می‌تواند ویدیو شما را در رتبه‌های برتر گوگل نمایش دهد. این می‌تواند برای شما میانبر خوبی باشد. اگر رقابت در کلمات کلیدی گوگل برایتان سنگین و زمان‌بر است، با استفاده از ویدیوهای کانال آپاراتتان، در صفحه اول گوگل حاضر شوید.

با این کار، کاربران از گوگل به صفحه آپارات شما منتقل می‌شوند و حالا نوبت شماست که اگر 5 نکته بالایی را رعایت کرده باشید، نگرانی نخواهید داشت و منتظر افزایش بازدید در آپارات باشید. بازدیدکننده گذری به مخاطبی وفادار تبدیل می‌شود و به سایت شما هم سر خواهد زد. این بخش کوچکی از قدرت سئوی آپارات است که کسب و کارهای بسیاری از آن برای رشد خود استفاده کرده‌اند.

بخوانید  تحلیل دی‌ام برد (Product Review) از سرویس تبلیغاتی جدید آپارات

جمع‌بندی پایانی

ویدیو یکی از جذاب‌ترین فرمت‌های محتوایی است که هر سال رشدی انفجاری در مصرف کنندگانش را تجربه می‌کند. مخاطبانی دارد که آپارات را به رتبه نخستین سایت ایران ارتقا داده‌اند و حتی رفتارهای خریدشان را هم می‌توان بر اساس علایق ویدیویی‌شان حدس زد.

پلتفرم آپارات ویترین جذابی برای تمام افراد حقیقی یا حقوقی است که می‌خواهند از بزرگ‌ترین ویترین آنلاین ایران، برای رشد و گسترش استفاده کنند. مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، شیوه‌هایی تأیید شده و معتبر برای افزایش بازدید آپارات هستند.

کسب درآمد از ویدیوها، انتشار تبلیغ یا تولید محتوای خیریه با هر هدفی که از آپارات استفاده می‌کنید، روش‌های بالا به شما کمک می‌کنند سریع‌تر و ساده‌تر به هدفتان برسید. نظر شما چیست؟ شما چه شیوه‌ها یا ترفندهایی برای افزایش بازدید آپارات سراغ دارید؟

پاکت
به اشتراک بگذارید:
سینا فایضی
سینا فایضی
یک بازاریاب نیمه هندی که مسئول مدیریت ارتباطات بازاریابی دی‌ام برد است.
نظرات

برای ارسال نظر باید وارد شویدlogged in

CRM
CRM

بسیار راهنمای خوب و جمعی بود، خیلی از وقتی که برای انتشار آن کشیدید متشکرکم

وحید
وحید

مطلب مفیدی سپاس از نویسنده مطلب

Roya
Roya

آپارات واقعا یک پلتفرم خوب برای کسب درآمده، اخیرا هم مدام داره امکاناتش بیشتر میشه.
نکات خیلی خوبی تو این مطلب بود. ممنون از شما

Roya
Roya

آپارات واقعا یک پلتفرم خوب برای کسب درآمده، تو چند وقت اخیر هم مدام داره بهتر میشه. محتوای خیلی کاربردی بود. ممنون از شما

پلاتین